Astra G z16xe ombouw naar z18xe

Forumindex Forums Modellen Astra Astra G z16xe ombouw naar z18xe

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #18392569
    Muertien Star
    Deelnemer
      Lid sinds:
      30 September 2020

      Zodra ik mijn x20xev Corsa b weer op de weg heb staan, wil ik eens iets geks gaan proberen

      Momenteel daily ik een Astratje met een z16xe die veel “ervaring” heeft op gedaan sinds hij de fabriek uitgerold kwam

      Nou had ik het idee om alvast op zoek te gaan naar een z18xe, omdat dit ook een smallblock is

      Ik heb al begrepen dat engineswaps bij een Astra minder leuk zijn i.v.m. de kabelboom en het CAN-bus

      Een kabelboom krijg ik wel wel gemaakt, dat is zeker geen probleem, de kan-bus CAN een probleem worden daarintegen

      Is heel dit feest mogelijk, of kan in ondertussen beter de z18xe motor aansturen met mijn huidige 1.6 Multec en voor een remap gaan?

      Of krijgen we dan weer compleet andere problemen met sensoren die compleet verschillende waardes gaan geven? (bijv. krukassensor die 20 signaaltjes per rotatie geeft ipv 30)

      Als laatste optie zat ik misschien nog te denken om een 1.8 onderblok te pakken met een 1.6 kop, tenzij dat ook geen optie is i.v.m. mogenlijke kanalen die niet overeen komen

       

      Ik ben niet bang voor een projectje om iets te leren, en mij vertellen dat het zonde is van het geld is verspilde moeite, dat weet ik zelf ook al

      2 liters en een v6 bestaan, dat weet ik, maar wat is daar nou leuk aan?

      #18392585
      liviu2004
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 April 2014

        Beide z16xe en z18xe heeft canbus tot abs dus zie ik de probleem niet.

        #18392599
        Haasje17
        Moderator
          Lid sinds:
          8 September 2009

          Onderblok van een z18xe monteren met kop en aanbouwdelen van de z18xe is de makkelijkste optie.

          Z18XE heeft andere ecu stekker, dus zul je dan moeten solderen of ook de kabelboom tot dashboard in zijn geheel vervangen voor een astra met dezelfde opties.

          #18392898
          Corsa_GSi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            @Liviu2004 @Haasje

            Kan je niet gewoon de sensoren / ECU / kabelboom van de Z16XE houden en een Z18XE motor monteren?
            En welke dan te nemen?

            Z16XE 74kw/150nm
            Z16XE1 77kw/150nm
            Z16XEP 76kw/147nm
            Z16XER 85kw/155nm
            Z18XE 90kw/167nm
            Z18XEL 85kw/167nm
            Z18XER 103kw/175nm

            Is het niet makkelijker om spullen van Dbilas op je huidige motor te bouwen voor wat meer vermogen?
            https://www.dbilas.com/wp-content/uploads/2016/07/Flowtec-Flyer.pdf

            #18392901
            Haasje17
            Moderator
              Lid sinds:
              8 September 2009

              Helaas niet, De Z18Xe heeft een inlaatspruitstuk met variabele lengte (Zit een klep in). Heeft geen aansluiting voor Map sensor, inlaatspruitstuk is helaas niet uitwisselbaar.

              Als je inlaatspruitstuk, spaghetti spruitstuk en Scherpe nokkenassen op de Z16XE monteert en daarna laat chippen op maat heb je er bijna 40 pk bij.

              Is allemaal bij DBilas te krijgen. maar als je dan ook nog een z18xe onderblok gebruikt denk ik dat je daar nog ver overheen gaat. Inlaattraject van de Z16XE kop is beter dan dat van de Z18XE.

              #18392997
              the-duke
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 August 2007

                De Z18Xe heeft een inlaatspruitstuk met variabele lengte (Zit een klep in).

                Weet je dat zeker ?  Heb ik nog nooit van gehoord bij een Corsa Z18XE..

                Gr,
                The Duke

                #18393006
                liviu2004
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 April 2014

                  Corsa niet, maar astra g wel.

                   

                  #18393065
                  Corsa_GSi
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    Voor de TS wordt de build dan:

                    Onderblok Z18XE laten reviseren.
                    Cilinderkop Z16XE laten reviseren.
                    Blok opbouwen met deze 2 delen en alle sensoren, ecu en aanbouwdelen van de Z16XE.
                    Optie: Dbilas inlaat, sport nokkenassen, spaghetti spruitstuk
                    Auto op een rollenbank laten chippen.

                    #18393220
                    Muertien Star
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 September 2020

                      Bedankt voor alle reacties!
                      Goed om te horen dat er geen canbus gezijk komt en dat de z18xe kabelboom in de bestaande te splicen is, gewoon kleur op kleur neem ik aan?
                      En dan heb ik enkel nodig: Motor, motor kabelboom, ecu, stekker van ecu naar ?

                      Even over de 1.6, deze heeft over de 300K ervaring, niet echt de motor om Dbilas geld in te pompen
                      Snelle sloop onderdelen daarintegen sta ik wel voor open
                      Zo heb ik al een 4-2-1 van een Corsa er op zitten en een zelfgelast uitlaatje
                      Een lichter standaard vliegwiel van een van mijn oude blokken monteren en misschien een ander inlaatspruitstuk (Als er zijn die passen) lijkt me nog wel leuk
                      Het uiteindelijke plan (Als de 2.0 Corsa weer rijd) is extra carterventilatie creëren door een drijfstang door het blok naar buiten te duwen door een bij elkaar gesprokkeld turbokitje er op te maken
                      Chippen ben ik momenteel zelf mee aan het leren/expirementeren, dat doe je niet ef-Kess

                      En terugkomen op de z16/18xe hybride, dit levert geen problemen op met dingen als inwendige/uitwendige carterventilatie in het blok, of zuigers die kleppen gaan raken, wazige compressie verhoudingen?

                      #18393222
                      Haasje17
                      Moderator
                        Lid sinds:
                        8 September 2009

                        Nope, wordt ook vaker gedaan de Z18XE onderblokken of X18XE1 onder een Z16XE of X16XE kop. Onderblokken zijn grotendeels gelijk. Je zou ook die van de Z16XE kunnen opboren en de krukas en drijfstangen monteren van een 1.8. Maar das denk ik een stuk duurder dan gewoon een 1.8 kopen.

                        #18393239
                        Corsa_GSi
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          Volgens mij past een X16XE kop niet direct op een X18XE1 onderblok.
                          Krukas, zuigers en drijfstangen gebruiken in het opgeboorde X16XE onderblok werkt wel.
                          Ik dacht dat het verschil zat in het triggerwheel van de BDP sensor en de carterventilatie.

                          Een turbo op je z1.xe hybride kan natuurlijk altijd, zolang je rond de 0,6 bar druk blijft en er een vrijprogrammeerbare of goed gechipte ecu aanhangt zal dat prima gaan.
                          De drijfstanden van de X18XE1 kunnen max 250 nm hebben, voordat ze in de problemen komen.

                          #18393248
                          Haasje17
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            8 September 2009

                            De Carter ventilatie pijp kun je gewoon overzetten. En als je de sensor gebruikt van de x18xe1 kun je die gewoon gebruiken op de x16xe ecu. Wel ff stekker om solderen

                            #18393249
                            Haasje17
                            Moderator
                              Lid sinds:
                              8 September 2009

                              Ik moet mijn post corrigeren, even gezocht zowel de X18XE1 als de Z18XE zijn geleverd met filterhuis of met oliefilter. Alle modellen met filterhuis hebben geen externe carterventilatie alle modellen met een schroeffilter hebben wel externe carter ventilatie pijp.

                              Z18XE en X18XE1 met externe carter ventilatie hebben een ander klepdeksel. Kop is wel gelijk.

                              #18393380
                              Muertien Star
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                30 September 2020

                                Kijk, dit zijn reacties waar je op/mee kunt bouwen
                                Goed om te weten dat als ik een franken-motor bouw dat ik op zoek moet naar  eentje met een schroeffilter en dat het uberhaupt mogenlijk is

                                Toevallig nog iemand die uit zijn hoofd weet welk vliegwiel het lichtste is die er zo op past?
                                Momenteel heb ik enkel 1.4 16v en 8v Corsa motoren rondslingeren, maar ik betwijfel dat die ideaal zullen zijn
                                (Ik betwijfel dat big block vliegwiellen zullen passen tenminste)

                                #18394242
                                Muertien Star
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  30 September 2020

                                  Ik ben wat aan het nadenken over inlaatjes
                                  Powerboxen blijken een ding te zijn bij de oudere 1.4 en 1.6jes
                                  Een collector die op de onderste helft van het originelen spruitstuk word gemonteerd
                                  Een machtig mooi en op papier simpel concept, en met wat geinternet, geslijp en gelas, zelf te realiseren, zeker met mijn ervaring
                                  Van de x14xe die hier ligt (van mijn maat) kan ik het onderste deel van de inlaat krijgen, indien deze op mijn z16xe kop past
                                  En je voelt de vraag al aankomen, past dit ook?
                                  Ik vind het wat ver gaan om van mijn daily de volledige inlaat af te schroeven om te kijken of het misschien wel past
                                  Zoals altijd heeft google en de zoekfunctie van het forum mij niet veel wijzer gemaakt

                                  #18394251
                                  Haasje17
                                  Moderator
                                    Lid sinds:
                                    8 September 2009

                                    Die inlaat past op de kop, enkel loop je tegen wat problemen aan. De egr klep op de 1.4 zit anders dus moet je afdoppen. De gasklep is anders dus zon powerbox past niet plug en play. Je moet de bedrading van de gasklep verlengen.
                                    En ik dacht dat de Carter ontluchting pijp in de weg zit. Die moet je dus ook aanpassen.

                                    #18394369
                                    Corsa_GSi
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      30 June 2004

                                      De (onderste) inlaat van de X14XE heeft kleinere kanalen aan de cilinderkop zijde dan die van de X16XE. Beide hebben bij de andere zijde ovale gaten.
                                      De X16XEL heeft dezelfde maat als de X14XE aan de cilinderkop, maar ronde gaten aan de andere zijde.

                                      Voor de X14XE / X16XE bestaat er de mogelijkheid om een imitatie Mantzel Powerbox te maken, mogelijk heeft Crooke Tuning ze nog liggen.
                                      Dbilas heeft ze ook in het programma:
                                      https://www.dbilas.com/wp-content/uploads/2016/07/Flowtec-Flyer.pdf

                                      Bij de X16XEL gaat dit niet, daarvoor heeft alleen Lexmaul en later Dbilas een versie gemaakt.
                                      https://dbilas-shop.com/ansaugtrakt/flowtec-saugrohr/opel/astra/astra-g/

                                      #18540076
                                      kevin770
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        13 July 2023

                                        past een x14xe kop ook op een z18xe onderblok met z18xe nokkenassen?

                                      18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.