x16xel egr en powerbox vraag

Forumindex Forums Modellen Astra x16xel egr en powerbox vraag

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17241323
    Mikeeh
      Lid sinds:
      18 September 2011

      hallo

      Ik heb een astra f hatch uit 97 , met een 1.6 16v motor.

      Vond op internet een paar topics over vermogen winst uit deze motor halen , en kwam wat tegen over egr afdoppen ?
      Is dit mogelijk op deze motor ? en zo ja waar zit deze.

      ik las ook dat een powerbox van mantzel meer vermogen zou geven , iemand ervaringen hiermee?

      en op mijn uitlaat spruitstuk zit een klepje , zit 1 slangetje aan die loopt richting de uitlaat en 1 slang naar de wielkast en 1 kleine slangetje ? iemand een idee wat dit kan zijn?

      gr

      #17917619
      trashmetal
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 February 2007

        egr afdoppen doe je niet voor meer vermogen
        maar om problemen te voorkomen door vervuiling van je motor
        voor het plaatsen van een mantzel op een x16xel heb je ook het onderste spruitstukdeel nodig
        130+ pk is makkelijk haalbaar

        voor het slangetjes raadsel vraag ik je ff wat foto’s te plaatsen

        Gr. Mario

        #17917620
        Anoniem
          Lid sinds:
          1 January 1970

          Dat klepje op je uitlaatspruitstuk zal je secundaire luchtsysteem wel zijn.. Deze blaast bij een koude start lucht in je kat om deze eerder op temperatuur te krijgen en zo word dus uitstoot gereduceerd. Milieugebeuren, net als de egr.

          #17917621
          RickR91
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 April 2011

            Ik heb nog een onderste spruitstukdeel van de X16XE liggen, compleet met injectoren (getest, werken)
            Bij interesse graag PM.

            #17917622
            Mikeeh
              Lid sinds:
              18 September 2011

              met het afdoppen van de egr krijg je toch juist wel meer vermogen ? zo voorkom je toch dat je egr vuile lucht terug haalt als inlaat lucht dus lijkt mij dan ook dat je meer vermogen krijgt in het gebied waar de egr normaal werkt?

              Zijn er ook how-to’s van ? en waar zijn die mantzel’s tekoop ? en 30pk winst alleen met die powerbox of bedoel je dan met chip en meer mod’s ? chippen kunnen ze schijnbaar nergens ? heb al naar een paar bedrijven gemaild

              #17917623
              Woutje_opel
              Deelnemer
                Lid sinds:
                22 May 2007

                Wat betreft je Egr afdoppen,
                Weet niet of je het direct gaat merken, maar het is inderdaad wel waar dat je in verhouding geen verbrandde uitlaatgassen in je inlaat krijgt. (wanneer je hem afdopt) dus wel meer ”verse” lucht je cilinder in zuigt.

                Heb toendertijd op mijn corsa B gsi een Crooke powerbox gemonteerd, je merkt wel dat je meer vermogen hebt, je motor draait ook maximaal aan toeren na het monteren van zo’n box.
                weet niet of je er 25 pk meer uithaalt. maar het scheelt wel wat.

                Waar ze te koop zijn, zal moeilijk worden, Heb begrepen dat ze niet meer gemaakt worden.
                Maar dan moet je een 2e handse kopen. (met alle toebehoren)

                Hoop dat je wat kunt met deze info.

                Overigens, er staat echt een heleboel info op het forum betreft een Powerbox.

                Mzzls Wout

                #17917624
                McKaamos
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 December 2009

                  Mikeeh: Klopt, EGR recirculeert uitlaatgas naar de inlaat toe. Dat geeft schonere uitlaatgas waardes (herverbranding van bepaalde gassen breekt ze af tot milieuvriendelijkere stoffen) ten koste van vermogen, want het zuurstofpercentage in de cylindervulling wordt er lager door.
                  En we weten allemaal: minder zuurstof (plus bijbehorende hoeveelheid brandstof) is minder vermogen.
                  Afhankelijk van de motor kan het dus een paar PK schelen. Sommige motoren schijnen gewoon 5PK te missen vanwege de EGR.
                  X16XE heeft b.v. wel een EGR, maar de C16XE niet. Dat zijn dezelfde blokken, op die EGR en SAI na, maar scheelt wel een PK of 5 vermogen tussen die twee.

                  Een C16XE inlaat past trouwens ook, als je de flenzen er af haalt. Het bovenste deel van een C16XE inlaat is namelijk van kunststof en die schuift over 4 ovale flenzen heen. X16XE inlaat is plat en heeft een gat voor de EGR. Die van een C16XE heeft een dicht gelaste EGR opening en opstaande randen/flenzen voor het kunststof bovendeel.

                  Verder zal je rekening moeten houden met het feit dat een Mantzel Powerbox (of een kopietje van b.v. Crooke, die zo 300 euro goedkoper is) de gasklep van de bestuurderskant naar de bijrijderskant verplaatst. Je moet dus wat slangen en elektrische leidingen verlengen om het pas te maken.
                  Waterslang voor de gasklep kan je in theorie afgekoppeld laten en gewoon de twee slangen aan elkaar hangen met een koppelstukje. Dan heb je geen gasklepverwarming meer, maar scheelt gekloot met het verleggen van koelwater leidingen.

                  Mantzel doosje kost je (bij mantzel zelf, nieuw) een euro of 700. Een Crooke is ongeveer 400 en er zijn nog wat handgebouwde alternatieven her-en-der verkrijgbaar voor nog minder.

                  Wat vermogen betreft mag je rekenen dat je minstens 15PK extra krijgt. Het is een beetje afhankelijk van de staat van de motor enzo, maar er zijn geraporteerde gevallen van 135PK totaal vermogen zonder overige aanpassingen.

                  Nog een dingetje om rekening mee te houden is dat je met een powerbox het vermogen wat later in de toeren krijgt.
                  Opzich niet erg, maar hij kan doorsleuren tot na het punt waar de toerenbegrenzer standaard ligt. Om dat gedeeltelijk tegen te gaan kan je er voor kiezen om een spaghetti spruitstukje te monteren. Die trekt de powerband weer iets omlaag zodat je meer van de nieuwe powerband beschikbaar hebt.
                  Eventueel kan je hem nog laten chippen of gewoon de toerenbegrenzer laten verzetten naar 500 tot 1000rpm meer, met het risico dat je bij gebruik van dat bereik je motor sloopt of versneld verslijt.

                  En een laatste toevoeging: Als je een powerbox koopt (onafhankelijk van merk voor zover ik weet) krijg je er een EGR afdopset bij. Dat is weinig meer als een paar boutjes, een metalen plaatje en een pakking. Die metalen plaat en pakking monteer je dan tussen EGR en spruitstuk, en je zet het vast met de nieuwe, langere bouten.

                  @Woutje_opel wrote:

                  Wat betreft je Egr afdoppen,
                  Weet niet of je het direct gaat merken, maar het is inderdaad wel waar dat je in verhouding geen verbrandde uitlaatgassen in je inlaat krijgt. (wanneer je hem afdopt) dus wel meer ”verse” lucht je cilinder in zuigt.

                  Heb toendertijd op mijn corsa B gsi een Crooke powerbox gemonteerd, je merkt wel dat je meer vermogen hebt, je motor draait ook maximaal aan toeren na het monteren van zo’n box.
                  weet niet of je er 25 pk meer uithaalt. maar het scheelt wel wat.

                  Waar ze te koop zijn, zal moeilijk worden, Heb begrepen dat ze niet meer gemaakt worden.
                  Maar dan moet je een 2e handse kopen. (met alle toebehoren)

                  Hoop dat je wat kunt met deze info.

                  Overigens, er staat echt een heleboel info op het forum betreft een Powerbox.

                  Mzzls Wout

                  Mantzel maakt ze nog, kan je gewoon bij hun bestellen. En anders een Crooke, valt ook gewoon te bestellen.
                  Een andere optie is een dBilas Dynamics systeem, maar die is knap duurder (1200 euro ongeveer)

                  #17917625
                  Woutje_opel
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    22 May 2007

                    ok, dat wist ik niet dat ze gewoon nieuw te koop zijn.

                    Maar het is inderdaad waar dat je moet gaan solderen om de kabelboom te verlengen richting je gasklep huis.
                    Koelslangen aanpassen, en je vacuumslangetjes goed aansluiten.

                    Ook moet je rekening houden met je lucht inlaat buis vanaf je Luchtfilter richting je box.
                    Ik heb toen in Arnhem bij iemand (ik meende van een kadett gsi ) een origineel stukje buis opgehaald en dit pastte perfect.
                    Je zit namelijk met je diameters die veranderen.

                    Later heb ik er zelf een ijzeren pijp tussen gemaakt. Was wel mooi , want het aanzuig geluid was beter hoorbaar!

                    Wout

                    #17917626
                    McKaamos
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      10 December 2009

                      Ook nog idd, de luchtslangen moeten ook verbouwd worden. Met verloopstukken of nieuwe slangen is het makkelijkste. Eventueel fix je gewoon een setje RVS buizen, dat is nog mooier :)

                      #17917627
                      joop1970
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        1 September 2010

                        Die van een oude combo diesel past ook.

                        #17917628
                        Mikeeh
                          Lid sinds:
                          18 September 2011

                          hmm oke dat valt dan nog redelijk mee , zal me idd even goed moeten inlezen dan ook ivm het prijs verschil tussen de verschillende merken.
                          Gasklep zelf blijft verder wel hetzelfde qua aansluitingen? niet dat je opnieuw moet gaan uitzoeken wat waar voor dient ?

                          En waar zijn spaghettispruitstukken ed. tekoop dan voor deze motor? Kan eingelijk geen sites vinden waar onderdelen tekoop zijn

                          #17917629
                          RickR91
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 April 2011

                            Mikeeh, heb je trouwens interesse in die inlaathelft?? of zoek je die van de C16XE?

                            #17917630
                            Baas J.
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              19 May 2008

                              15pk voor 700 euro…? Goeie deal hoor… :hmmz 15pk merk je niet eens waarschijnlijk.

                              #17917618
                              McKaamos
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                10 December 2009

                                @Baas J. wrote:

                                15pk voor 700 euro…? Goeie deal hoor… :hmmz 15pk merk je niet eens waarschijnlijk.

                                Op een N/A blok lang zo gek niet hoor. Je kan wel meer kwijt zijn voor zulke performance verbeteringen. En daarbij haal je er in de regel nog wel iets meer uit als 15PK extra, dus imho best een leuke optie.
                                Maar idd, een Crooke is interessanter, prijs/prestatie gezien.
                                Jij rijdt een turbo, toch? Dat is al een stuk makkelijker. Eerste stapjes zijn dan al gezet met een chip en dan heb je meer PK’s per euro er bij.

                                @Mikeeh wrote:

                                hmm oke dat valt dan nog redelijk mee , zal me idd even goed moeten inlezen dan ook ivm het prijs verschil tussen de verschillende merken.
                                Gasklep zelf blijft verder wel hetzelfde qua aansluitingen? niet dat je opnieuw moet gaan uitzoeken wat waar voor dient ?

                                En waar zijn spaghettispruitstukken ed. tekoop dan voor deze motor? Kan eingelijk geen sites vinden waar onderdelen tekoop zijn

                                Deze iig: Click, spruitstukje voor 1.4 en 1.6 16v Corsa B’s

                                Gasklep blijft zelf verder gelijk ja, maar je moet dus wel leidingen verleggen en/of verlengen.

                                Ik zou gewoon een Crooke kopen als je nieuw wil, of een 2dehands Mantzel (maar dan moet je wel ff zorgen dat er pakkingen bij zijn).
                                En natuurlijk het onderste inlaatdeel van een X16XE (ff EGR afdoppen) of een C16XE (flenzen afzagen en vlakken)

                                #17917631
                                wim-v6
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  12 August 2005

                                  @Baas J. wrote:

                                  15pk voor 700 euro…? Goeie deal hoor… :hmmz 15pk merk je niet eens waarschijnlijk.

                                  Is zeker goed te merken hoor.

                                  Met een Mantzelbox, en goeie spagetti ongechipt een Corsa-B C20XE bijhouden zonder in zijn zuiging te rijden vind ik best knap voor een 1.6 16V motortje.

                                  Willem

                                  #18360119
                                  Gerret
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    12 November 2017

                                    Heren, kan iemand mij uitleggen wat “afdoppen” van EGR klep inhoudt?

                                    Gaarne in eenvoudige woorden. Ik kan een beetje sleutelen :scratch: , maar ben echt geen monteur.

                                    Ik heb een Cabrio astra 1997 1,6 (benzine) en het motor-management lampje  gaat branden na 10min (warme motor)

                                    Bij hoge toeren loopt de motor niet meer echt soepel. Ik lees ergens in het forum dat afdoppen van EGR klep dit issue voorkomt.

                                    Een vraagje verder is in de foto hieronder in de rode cirkel daar de EGR klep?

                                    Astra 1997 1600

                                    In de foto hieronder met reservewiel.

                                    Astra Cabrio 97

                                    #18360127
                                    TWA
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      17 June 2010

                                      Voila… Simpel en met plaatjes bij de praatjes

                                      EGR afdoppen

                                      Spiek maar eens tussen de How-to’s op ’t forum. Ook veel info onder 4 cilinder motoren hoofdstuk.

                                      Greetz Emiel

                                    17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.