[HOW-TO] – EGR afdoppen Z14XE X16XEL-II Z16XE X18XE1 Z18XE

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Motoren How to’s – Motortechniek 4 Cilinder Benzine [HOW-TO] – EGR afdoppen Z14XE X16XEL-II Z16XE X18XE1 Z18XE

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17243655
    wim-v6
    Deelnemer
      Lid sinds:
      12 August 2005

      Deze how-to is bruikbaar voor:
      Z14XE(L), Z16SE, Z16XE, Z18XE(L), X18XE1 en X16XEL type II uit een Corsa C, Astra G of H, Vectra B of C.
      En wellicht nog andere motoren die dezelfde basis hebben.

      Allereerst een stukje tekst over wat is nu precies de EGR-klep.
      EGR staat voor Exhaust Gas Recirculation of in het nederlands Uitlaatgas Recirulatie klep.
      Een deel van de uitlaat gassen wordt dus uit het uitlaatspruitstuk via deze klep terug gevoerd in de motor om opnieuw verbrandt te worden.

      Dat is leuk voor het milieu, maar niet voor je motor :roll:

      Naast uitlaatgassen wordt namelijk ook vuil en roet wat ontstaat tijdens de verbanding weer terug je motor in gevoerd.
      Wat vaak voor kapotte EGR-kleppen zorgt en andere storingen en mankementen.
      Deze vervuiling ontstaat vooral bij een koude motor en met “Het Nieuwe Rijden” (motoren moeten goed warm worden en schoon branden ;))

      En omdat er veel storingen optreden heeft zelfs Opel hier een officiële modificatie voor gemaakt.
      Een blind-pakking

      Deze pakking is zo gemaakt dat de klep wel kan bewegen, maar de doorvoer is afgesloten.

      Hoe deze pakking te monteren:
      Als voorbeeld heb ik deze gemonteerd in een Corsa C GSi met een Z18XE motor

      Benodigdheden:
      Een Torx-bit setje (voor inwendige Torx bouten)
      Een Torx doppen setje (voor uitwendige Torx bouten)
      Een schroevendraaier
      Een spuitbus Remmenreiniger
      Een spuitbus WD40 kruipolie

      als eerste waar zit dat beest????
      De klep is goed bereikbaar en zit rechts op het motorblok tussen het motorblok en de ABS-pomp (mits aanwezig) in.
      Bij de Z16SE is deze boven de motor op het inlaatspruitstuk geplaatst.

      Na de kap gedemonteerd te hebben, is de klep beter zichtbaar.
      Haal de stekkers los van de bobine brug en van de EGR klep.
      Spuit deze desnoods even in met wat WD40, dan komen ze makkelijk los (dit zal geen kortsluiting veroorzaken!!).
      Spuit ook de 2 bouten van de EGR-klep even in. Dit zijn de 2 uitwendige torx bouten op de uiteinden van de klep.

      De klep zit dus met 2 uitwendige torx-bouten vast op het huis.
      Als de kruipolie lekker ingewerkt is, kun je deze eenvoudig losschroeven met een ratel, verlengstukje en een torx dop.

      Als de klep gedemonteerd is, ziet het er als volgt uit.
      In mijn geval nog vrij schoon, maar je zou dit eventueel wat schoon kunnen maken met een doek.
      Spuit er NIET te veel remmenreiniger in, dit gaat namelijk recht naar je uitlaat en remmenreiniger is vrij explosief als het warm wordt :roll:

      en een foto van de oude en de nieuwe pakking naast elkaar. Verschil is duidelijk lijkt me.

      Als de EGR-klep erg vervuild is, kun je deze ook reinigen met wat Remmenreiniger en een Doek
      Hierna eventueel nablazen met wat perslucht en goed inspuiten met WD40.

      De nieuwe pakking kan weer op de klep en de montage gebeurd in omgekeerde volgorde.

      topic door SW_Reijnders

      #17947370
      sgtmeat
        Lid sinds:
        11 April 2013

        Nou had ik gelezen dat een verstopte egr je brandstof gebruik vergroot. Dat is ook de reden dat ik vermoed dat die van mijn Astra verstopt is. Heeft het afdoppen dam ook geen negatieve effecten op het verbruik?

        Tristan

        #17947371
        arjontje
        Deelnemer
          Lid sinds:
          31 March 2006

          @sgtmeat wrote:

          Nou had ik gelezen dat een verstopte egr je brandstof gebruik vergroot. Dat is ook de reden dat ik vermoed dat die van mijn Astra verstopt is. Heeft het afdoppen dam ook geen negatieve effecten op het verbruik?

          Tristan

          Wat ik gemerkt heb niet.
          maar een verstopte egr waardoor hij meer brandstof gaat verbruiken zou minimaal zijn.
          De motor gaat eerder raar lopen en stotteren. wat de het verbruik dus niet ten goede komt.

          #17947372
          sgtmeat
            Lid sinds:
            11 April 2013

            Helder. Bedankt

            #17947373
            Aapje
              Lid sinds:
              1 January 2009

              Zelf gedaan met een ijsthee verpakking :) X12SZ/X14SZ/X16SZR. Weet alleen niet of deze dezelfde EGR klep delen. Want de plunjer van die types kwam niet eruit.

              Geen storingen o.i.d. gehad. 30~40.000 km mee gegaan :)

              #17947374
              silver-g
                Lid sinds:
                20 January 2013

                mooie how to

                bij mij brand het storings lampje auto loopt goed
                uitlezen kwam ik op de egr uit dus op onderzoek uit de stekker lag er gewoon af dus erop geklikt en het lampje motor storing ging ook uit
                maar toen liep hij als een krant stotteren en bokken
                dus stekker er weer af mooi lopen en lampje weer aan

                nu de vraag als ik hem afdop en de stekker er weer op monteer dan loopt hij gewoon zoals zonder stekker ??
                omdat de egr afgesloten is ??

                alvast bedankt

                #17947375
                sgtmeat
                  Lid sinds:
                  11 April 2013

                  @silver-g wrote:

                  mooie how to

                  bij mij brand het storings lampje auto loopt goed
                  uitlezen kwam ik op de egr uit dus op onderzoek uit de stekker lag er gewoon af dus erop geklikt en het lampje motor storing ging ook uit
                  maar toen liep hij als een krant stotteren en bokken
                  dus stekker er weer af mooi lopen en lampje weer aan

                  nu de vraag als ik hem afdop en de stekker er weer op monteer dan loopt hij gewoon zoals zonder stekker ??
                  omdat de egr afgesloten is ??

                  alvast bedankt

                  Proberen waard. Neem een stuk knipbare pakking of een een stuk karton van een ice tea pak (met de zilveren voering.) Die er tussen monteren en je weet het gauw genoeg. Kost je hoogstens een uur.

                  #17947376
                  Bakker
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    22 July 2011

                    zal zelf voor een origineel blindpakking gaan van GM, meestal liggen die wel bij de dealers op voorraad en kosten niet zo heel veel en dan heb je het wel goed.

                    #17947377
                    jancootje
                      Lid sinds:
                      11 July 2014

                      waar kan ik zoon ding bestellen ?

                      #17947378
                      Remeria
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        8 August 2015

                        Goedendag,

                        Het schoonmaken via tekst snap ik maar als ik mijn egr los haal zie ik een 1 ingang en een balletje en pin moet die iets doen? En waar moet de remmen reiniger in doen?

                        #17947379
                        cano666
                          Lid sinds:
                          28 September 2012

                          Kan ik deze op ebay bestellen? beetje te lui om naar de dealer te rijden. En op ebay zie ik niet precies de zelfde iemand ander linkje?

                          #17947380
                          patrick343343
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            26 March 2016

                            @cano666 wrote:

                            Kan ik deze op ebay bestellen? beetje te lui om naar de dealer te rijden. En op ebay zie ik niet precies de zelfde iemand ander linkje?

                            ik heb het vorige week gedaan eerst de dealer gebelt en daarna voor laten leggen en meteen opgehaald kosten: 3,30 in de btw ofzo betaalde ik

                            zodoende weet je dat je altijd goeie heb ipv namaak of troep

                            #17947381
                            joop1970
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              1 September 2010

                              Blikje cola leegdrinken en creatief knippen ;)

                              #18351307
                              daanhaarlem
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                12 January 2014

                                Goedenavond,

                                Zou je misschien de foto’s opnieuw erbij willen zetten?

                                Daar zou ik ontzettend mee geholpen zijn!

                                Alvast bedankt!
                                Daan  :yahoo:

                                #18351311
                                daanhaarlem
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  12 January 2014

                                  B-)

                                  #18351408
                                  computerbug
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    26 April 2011

                                    Hoi, daanhaarlem

                                    wim-v6 die deze how-to heeft geschreven komt niet zo vaak meer op de forum, het kan zijn dat u even wat geduld moet op brengen. :cry:

                                    #18361478
                                    @driaan
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      30 October 2018

                                      opel zafira A 1,8 xe (2002, benz.) stottert licht met optrekken en gewoon rijden (licht ‘inhouden’). vaak, dus niet altijd.

                                      lees dat bij zoiets de EGR klep vervuild zou kunnen zijn maar zit er in deze benzine auto wel een egr klep  ?? kan het ding niet zien zitten maar wellicht achter de motor?

                                       

                                      Als er een egr klep in zit kan iemand de lokatie vermelden??

                                      #18361479
                                      daanhaarlem
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        12 January 2014

                                        Middag,

                                        Als het goed is zie je een grote kunstof buis bovenop je motor zitten, daaronder zit je gasklep, reinigen daarvan kan nooit kwaad maar denk eerder dat het je bobine zou zijn.

                                        Misschien iemand in je omgeving met dezelfde motor dan kan je em ff uitwisselen en testen, als het probleem opgelost is weet je zeker dat die het is. Of je besteld em voor ongeveer 90 euro.

                                        Als je je gasklep schoon gaat maken haal ff 2 bussen remreiniger en spuit em helemaal schoon, poetsen met een schone doek en nog een keertje herhalen, goed droog maken en er weer op zetten, wel ff nieuwe pakking er tussen.

                                         

                                        Succes ?

                                        #18361480
                                        Haasje17
                                        Moderator
                                          Lid sinds:
                                          8 September 2009

                                          Let Op! Niet alle Z18XE modellen hebben een EGR klep.

                                          #18361481
                                          @driaan
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            30 October 2018

                                            Bobineblok is al vernieuwd en geeft geen verbetering. De meeste tips over dat lichte inhouden tijdens rijden verwijzen naar EGR klep maar kan het ding niet vinden. Het kan zijn dat het ‘achter’ het motor blok verborgen is maar lees ook dat niet alle Zafira A Z 1,8 XE motorblokken een EGR hebben.

                                            Ga nog wel even de tip na van Daanhaarlem.

                                            En wel bedankt voor de snelle reacties

                                            #18361482
                                            daanhaarlem
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              12 January 2014

                                              Ik zie nu dat het over de egr gaat en niet over de gasklep… Die gasklep kan je makkelijk doen en zou wel wat moeten helpen. Topic bij de how to’s zoeken.

                                              Die egr moet je volgens dit topic doen.

                                              Zit je bobine er goed op? Lijkt een stomme vraag maar et zou kunnen dat die niet helemaal lekker vast zit.

                                            21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
                                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.