Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › X14SZ Dist Riem trekt scheef
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 december 2014 om 14:33 #17269726
Hallo,
Ik ben al een behoorlijke tijd bezig met een probleem waar ik niet zelf kan uitkomen. Ik heb pas bij mijn X14SZ 8 klepper blokje mijn distributie riem, waterpomp en spanrol vervangen. Dit alles van Contitech. Ik heb nu voor de 3e keer alles weer gedemonteerd, en opnieuw gemonteerd. De waterpomp heb ik netjes om en om vast gezet zodat deze niet scheef zit. Lekt ook geen koelwater. Wat is het geval:
Ik krijg de riem netjes op spanning en de timing is goed, echter trekt als de motor loopt de riem iets over de poelies naar het motorblok toe. Het gevolg is dat de riem in de plastic kap gaat schuren. Wie heeft die eerder mee gemaakt? Ik ben echt ten einde raad…
27 december 2014 om 16:02 #18266333Verkeerde waterpomp of spanner
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
27 december 2014 om 16:06 #18266334Bedankt wim toch zijn kwa uiterlijk de spanrol en waterpomp gelijk. Ik ga maandag de oude distributie riem waterpomp en spanrol terug plaatsen kijken of de riem dan wel netjes recht blijft liggen. Daarna 1 voor 1 wisselen voor nieuwe en testen
27 december 2014 om 16:33 #18266335had je een conti set of alles los?
Altijd goed kijken op de waterpomp wat voor tandprofiel er op zit.Ook niet te strak spannen want dan jankt het gigantisch. Hoor je snel genoeg.
Laten lopen nadat je hem 2 keer rond gedraaid hebt en goed kijken hoe de riem zich gedraagt.27 december 2014 om 16:54 #18266336Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad een set van continental. Riem spanrol en waterpomp. Tandprofielen heb ik van tevoren gecheckt en die zijn gelijk.
Te strak spannen lijkt mij niet heb de riem zo gespannen dat de wijzer. precies in de inkeping wijst.
Heb de motor zelfs meer dan 2 keer rond gedraaid. Dan is er niks mis met die riem. Alleen als ik hem start loopt de riem wat van beide poelies af naar de kant van motor toe. Heb zelfs al een behoorlijke gleuf in de binnenste kant van de kappen wat de riem eruit heeft gesneden…
28 december 2014 om 15:01 #18266337De waterpomp is meestal de geleider die de boel op zijn plek moet laten rollen.
Daar zit een rand op de binnen en buitenkant van de poelie.
Deze bepaald dus hoe de riem over de poelies gaat.Willem
28 december 2014 om 15:28 #18266338Dankjewel Wim ik heb net met een schuifmaat de afstand van de poelie op de waterpomp vergeleken, de afstand is exact hetzelfde als de oude SKF pomp… Kan het de spanrol nog zijn?
28 december 2014 om 15:34 #18266339Dan zou die scheef moeten lopen of verkeerd gemonteerd moeten zitten.
Toch handig die Vind-ik-Leuks.
kom je snel weer op een onderwerp terugKort geleden op een 350.000km oude X14SZ een Complete set staan monteren van Gates, met Aquaplus waterpomp (set verkoop) Geen Centje pijn mee.
28 december 2014 om 15:37 #18266340Heb je m nog open liggen??? dat je een GOEDE foto kan maken van hoe alles loopt??
Willem
28 december 2014 om 15:44 #18266341Ik zal morgen goede foto’s schieten van alle delen! Ik heb de spanrol met het nokje in het blok laten vallen. Lijkt mij dat het maar op 1 manier past. Zo op het oog is de spanrol niet verschillend aan de oude.
Nogmaals Wim mijn dank is groot en een fijne zondag gewenst!
28 december 2014 om 15:52 #18266342Jij ook, Vind het een Vreemd verhaal.
we zien het wel..
29 december 2014 om 18:44 #18266343Vandaag er weer mee bezig geweest. Zelfs een monteur erbij gehad om het een en ander te checken. Hij dacht dat het nokje aan de spanrol welke in het blok valt te lang was. Deze was inderdaad ook een 4 mm langer als het nokje op de oude spanrol. Dit nokje ingekort, alles terug gebouwd en met volle vreugde de auto gestart met de gedachten dat het opgelost zou zijn. Maar nee… Weer hetzelfde euvel.
Ik heb het idee dat de binnenste distributie kappen aan de binnenkant aan de rechterkant boven de krukaspoelie bol staat van het blok af. Dat daardoor de riem aan in de kappen schuurt. Alleen vraag ik mij af of het daarmee opgelost is en of het acceptabel is dat de riem iets van de poelies af ligt.
Hierbij de foto’s. Ik ben vergeten plaatjes van de krukaspoelie te schieten. De riem ligt bij de krukaspoelie ook een 3mm bloot. Net als te zien is bij de nokkenas.
Fotos zijn klikbaar voor groot.
Bij de laatste foto’s is te zien dat de riem in de kap snijdt onderaan.
29 december 2014 om 19:46 #18266344Hmm grappig. Ik heb exact hetzelfde meegemaakt, riem liep ook aan. Bij mij bleek achteraf de kap zelf niet goed meer te zitten, zal al een slijtplek van de vorige riem.
29 december 2014 om 20:46 #18266345Kap heb ik gecontroleerd en zit er recht op. Torx schroeven zitten allemaal vast. Liep bij jou de riem ook scheef op die poelies zoals je bij mij ziet? Is dat schadelijk? Niet dat er op den duur de nokkenas poelie breekt door de scheve drukverdeling…
29 december 2014 om 21:15 #18266346Op het forum lees ik trouwens hier en daar dat je de riem er tegen de klok in op moet leggen [beginnend bij krukas]. Dit heb ik niet gedaan omdat ik op die manier de riem er niet op kreeg. Kan hierdoor een probleem zijn gekomen?
29 december 2014 om 21:48 #18266347Het enigste wat ik kan bedenken is dat het tandwiel van de waterpomp te dicht op de pomp zit.
30 december 2014 om 12:06 #18266348Net contact gehad met iemand die bekend is met Opel 8 kleppers. Na enig onderzoek blijkt dat ik een waterpomp voor een C14NZ blok geleverd heb gekregen, mijn auto heeft echter een X14SZ. Daar heb ik het ook op besteld, op type X14SZ. Ik ging ervan uit dat dit geen probleem zou zijn.
Kan iemand vertellen of de waterpompen van C14NZ en X14SZ inderdaad verschillen? Volgens hem zijn de X14SZ en C14NZ totaal verschillend…
31 december 2014 om 15:19 #18266349Als ik foto 3 en 4 zie, zou ik inderdaad zeggen dat je waterpomp te kort is. Omdat de riem achterop de looprol licht.
31 december 2014 om 17:08 #18266350De waterpomp is niet juist. Wel vaker rommel van Contitech gehad. Bestel liever spullen van Skf of Gates.
31 december 2014 om 18:02 #18266351Waterpomp ben ik opk van mening.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
31 december 2014 om 19:29 #18266352Leg hem eens naast de oude, nu ben ik benieuwd of daar nog verschil in zit.
2 januari 2015 om 11:31 #18266353Bedankt voor de reacties allemaal! Ik ga vanmiddag de waterpomp eruit halen en vergelijken.
Kan iemand vertellen of de pompjes van de C14NZ en X14SZ inderdaad verschillend zijn?
Wanneer ik online ga zoeken zijn de pompen die ik vind compatibel van c12nz tot x16szr zegmaar…. Ik zou denken dat bij alle 8 kleppers smallblock motoren dan dezelfde waterpomp gebruikt wordt… Maar dat is dus niet zo?
http://www.fsrs-opelwebshop.nl/waterpomp-opel-astra-corsa-kadett-vectra.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Bijvoorbeeld deze waterpomp zou passen in een 1.2S blok maar ook in een Z16SE blok…. En alles wat daartussen valt.
2 januari 2015 om 11:39 #18266354Pompen worden inderdaad op veel modellen gebruikt, is de riem even breed als de oude?
2 januari 2015 om 11:51 #18266355Jep de riem is even breed.
Maar daarom vind ik het zo vreemd. Als in alle modellen dezelfde pomp gaat, vind ik het vreemd dat waarschijnlijk in de waterpomp toch een paar mm verschil zit. Wellicht dat in de loop der jaren toch het een en ander gewijzigd is wat je met het blote oog niet ziet, het fysiek wel past allemaal en dat je dan dit soort taferelen krijgt.
2 januari 2015 om 17:37 #18266356De oude waterpomp ook nog afgestreept?
Ik zet bij pompen die draaibaar zijn altijd een streep op de oude, deze zet ik ook op de nieuwe. Zodat ie nooit te slap, of te strak staat.
Ik vermoed dat je het in de stand van de waterpomp moet gaan zoeken.
Kan me haast niet voorstellen dat er ergens anders dan wat misgaat….Of de kap zit niet goed….. :hmmz -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.