weer wegenbelasting voor oldtimers in 2014

Forumindex Forums Overige Auto algemeen weer wegenbelasting voor oldtimers in 2014

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1,326 tot 1,350 (van in totaal 2,008)
  • Auteur
    Berichten
  • #18070757
    manta73
      Lid sinds:
      21 February 2010

      Maar wat ik hier niet uit alle berichten kan opmaken.
      Is de voor gestelde regeling er nou doorheen??
      Zo stond het wel in de kampioen van de anwb.
      K heb nog nix van de belastingdienst gehoord.
      Of gaat het pas in 2014 in allemaal

      #18070758
      soepkiepe
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 August 2010

        der is ook nog niks door heen.
        de 2e kamer heeft de plannen aan de 1e kamer voor gelegd, die moeten besluiten als het er wel of niet door komt.
        het schijnt dat ze dat 8 december gaan besluiten.

        #18070759
        manta73
          Lid sinds:
          21 February 2010

          Kunnen we in ieder geval tot 8 december blijven rijden,als er nog niet gestrooid is.
          (zout op de wegen bedoel ik,geen pepernoten)

          #18070760
          Stender
          Moderator
            Lid sinds:
            5 April 2009

            Hier in de buurt is al flink gestrooid, gelukkig had ik de Manta al in de stalling staan.

            Maar het is dus afwachten tot 8 december, dan gaat de Eerste Kamer beoordelen over de stukken van het belastingplan. Hieronder kun je lezen wat één van de taken van de Eerste Kamer is:

            De Eerste Kamer beschikt over controlerechten, waar zij niet vaak gebruik van maakt. Daarnaast heeft de Eerste Kamer een wetgevende taak. Dat houdt in dat de Eerste Kamer wetsvoorstellen die in de Tweede Kamer zijn aangenomen, moet goedkeuren of verwerpen. De Eerste Kamer kan geen wijzigingen aanbrengen in een wetsvoorstel. Als het niet in orde is, gaat het terug naar de Tweede Kamer.

            De Eerste Kamer kijkt bij het beoordelen van wetsvoorstellen naar de juridisch-technische kant van het wetsvoorstel en niet naar de inhoud. Zij voert een staatsrechtelijke check uit over de wetgeving van de Eerste Kamer, kijkt of het wetsvoorstel niet strijdig is met overige wetgeving en beoordeelt de uitvoerbaarheid van het wetsvoorstel. Pas als de Eerste Kamer heeft ingestemd met het wetsvoorstel, kan het daadwerkelijk een wet worden.

            Het plan met betrekking tot de oldtimers kan worden verworpen op basis van de uitvoerbaarheid (waar meer partijen vraagtekens bij hadden) maar ook op het feit dat de getallen en conclusies niet op basis van juiste cijfers zijn gebaseerd.

            #18070761
            Kermitkiller
              Lid sinds:
              26 March 2005

              ga d,r maar vanuit dat het er doorgedrukt word was met het grijskenteken voor particulieren ook zo daar werd ook teveel misbruik van gemaakt was binnen een maand beslist

              #18070762
              Kermitkiller
                Lid sinds:
                26 March 2005

                @manta73 wrote:

                Kunnen we in ieder geval tot 8 december blijven rijden,als er nog niet gestrooid is.
                (zout op de wegen bedoel ik,geen pepernoten)

                ook wel tot eind december hoor giel :jerry

                #18070763
                TedMechanic
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  9 January 2007

                  @Kermitkiller wrote:

                  ga d,r maar vanuit dat het er doorgedrukt word was met het grijskenteken voor particulieren ook zo daar werd ook teveel misbruik van gemaakt was binnen een maand beslist

                  Ohja, die was ik alweer vergeten. Dat was in principe precies hetzelfde geintje natuurlijk.

                  #18070764
                  Freestyler
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    29 January 2006

                    Was het niet 16 december dat er gestemd wordt?

                    Maar als het erdoor komt, heb je t/m maart om te beslissen wat je gaat doen. Daarna gaan de nieuwe regels pas in (ALS ze door gaan)

                    Dus dit jaar kan er nog gewoon gereden worden. Pas vanaf volgend jaar winter gaan de regels in.

                    #18070765
                    soepkiepe
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      10 August 2010

                      @TedMechanic wrote:

                      @Kermitkiller wrote:

                      ga d,r maar vanuit dat het er doorgedrukt word was met het grijskenteken voor particulieren ook zo daar werd ook teveel misbruik van gemaakt was binnen een maand beslist

                      Ohja, die was ik alweer vergeten. Dat was in principe precies hetzelfde geintje natuurlijk.

                      maar is de groep oldtimer rijders niet veel groter dan de groep grijskenteken rijders?
                      en staan wij met onze argumenten en dergelijke ook niet sterker?

                      #18070766
                      theunm
                        Lid sinds:
                        29 June 2004

                        de grijskenteken regels zijn in 2004 ofzo al aangescherpt.
                        alleen heb ik de indruk dat een bepaalde groep weer de misbruikers van de regeling zijn

                        #18070767
                        TedMechanic
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          9 January 2007

                          @soepkiepe wrote:

                          maar is de groep oldtimer rijders niet veel groter dan de groep grijskenteken rijders?
                          en staan wij met onze argumenten en dergelijke ook niet sterker?

                          Ik denk dat de hoeveelheid misbruikers ongeveer hetzelfde is. Mogelijk hadden de types die nu een Mercedes diesel hebben, toen een Transporter dubbelcabine ;)

                          #18070768
                          Stender
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            5 April 2009

                            @TedMechanic wrote:

                            @soepkiepe wrote:

                            maar is de groep oldtimer rijders niet veel groter dan de groep grijskenteken rijders?
                            en staan wij met onze argumenten en dergelijke ook niet sterker?

                            Ik denk dat de hoeveelheid misbruikers ongeveer hetzelfde is. Mogelijk hadden de types die nu een Mercedes diesel hebben, toen een Transporter dubbelcabine ;)

                            Tja en straks weer wat anders. Het is een trend tegenwoordig om zoveel mogelijk belasting te ontwijken, iets wat ik niet vind.

                            #18070769
                            theunm
                              Lid sinds:
                              29 June 2004

                              @Stender wrote:

                              Tja en straks weer wat anders. Het is een trend tegenwoordig om zoveel mogelijk belasting te ontwijken, iets wat ik niet vind.

                              aan de ene kant snap ik dat nog wel een euro kun je maar 1 keer uitgeven.
                              aan de andere kant het bedrag wat de ontduikers niet betalen moet worden opgebracht door die gene die wel betalen.

                              #18070770
                              soepkiepe
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                10 August 2010

                                Motorrijtuigenbelasting voor
                                oldtimers

                                1. Inleiding

                                Vanaf 1 januari 2014 zijn alle motorrijtuigen van 40 jaar en ouder
                                vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB). Daarnaast komt er een
                                overgangsregeling voor personen- en bestelauto’s rijdend op benzine,
                                motorfietsen, bussen en vrachtauto’s, die op 1 januari 2014 26 jaar of
                                ouder zijn maar nog geen 40 jaar.

                                2. De overgangsregeling

                                Voertuigen die onder de overgangsregeling vallen komen in aanmerking
                                voor een kwarttarief. Het kwarttarief geldt voor een heel kalenderjaar
                                met een maximum van € 120. Voorwaarde is wel dat er in de maanden
                                januari, februari en december geen gebruik wordt gemaakt van de
                                openbare weg. De houder van het voertuig kan jaarlijks in het vierde
                                kwartaal doorgeven aan de Belastingdienst of hij het komend
                                kalenderjaar kiest voor de overgangsregeling. De aanvraag en de
                                betaling moeten gedaan zijn vóór 1 januari.

                                De overgangsregeling treedt al op 1 januari 2014 in werking. Om in
                                2014 gebruik te kunnen maken van deze regeling ontvangt de houder
                                van het voertuig daarom begin 2014 een brief en krijgt hij tot 1 maart
                                2014 de tijd om een keuze te maken.
                                In de maanden januari en februari 2014 kan er gewoon gebruik van de
                                weg worden gemaakt.

                                Als de overgangsregeling wordt toegepast voor een voertuig en er toch
                                mee wordt gereden of als het voertuig toch wordt geparkeerd op de
                                openbare weg in januari, februari en december is de houder van het
                                voertuig alsnog de normale MRB verschuldigd voor het gehele
                                kalenderjaar plus een forse verzuimboete.

                                Personen- en bestelauto’s op diesel of LPG van 26 jaar en ouder maar
                                die nog geen 40 jaar oud zijn komen niet in aanmerking voor de
                                overgangsregeling.

                                dus ook die 3 maanden mag de auto niet aan de straat staan..
                                daaaaggg veel oldtimers waarvan de bezitters niet gemachtigd zijn de auto 3 maanden te stallen ;)
                                (mijne gaat waarschijnlijk de schorsing in, kan ik hem ff goed aan pakken.)

                                #18070771
                                theunm
                                  Lid sinds:
                                  29 June 2004

                                  begin een stalling zit misschien wel handel in

                                  #18070772
                                  soepkiepe
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    10 August 2010

                                    al lang aan gedacht haha, maar niet het geld voor om dat op te zetten.

                                    moet eerst maar eens bedenken wat ik met de kadett wil.
                                    die is op gas, dus als de regeling er door komt moet ik gelijk in januari al betalen ;)

                                    zodra als de regeling definitief is kan ik 2 dingen doen..
                                    gas er af, of schorsen.
                                    niet omdat ik de auto heb om goedkoop te rijden, maar die 130 in de 3 maand kan ik gewoon niet betalen ;)

                                    #18070773
                                    Freestyler
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      29 January 2006

                                      @soepkiepe wrote:

                                      al lang aan gedacht haha, maar niet het geld voor om dat op te zetten.

                                      niet omdat ik de auto heb om goedkoop te rijden, maar die 130 in de 3 maand kan ik gewoon niet betalen ;)

                                      Same here, maar ik ben het bedrag dan per maand kwijt en niet per kwartaal :???: :swear

                                      Hier gaat hij gewoon geschorst de garage in, om met de evenementen regeling naar buiten te komen.
                                      Haal me wel een japans gebakje bij voor daily, zon ding waar al mrb voor betaald wordt.

                                      #18070774
                                      TedMechanic
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        9 January 2007

                                        @soepkiepe wrote:

                                        Motorrijtuigenbelasting voor
                                        oldtimers

                                        1. Inleiding

                                        Vanaf 1 januari 2014 zijn alle motorrijtuigen van 40 jaar en ouder
                                        vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB). Daarnaast komt er een
                                        overgangsregeling voor personen- en bestelauto’s rijdend op benzine,
                                        motorfietsen, bussen en vrachtauto’s, die op 1 januari 2014 26 jaar of
                                        ouder zijn maar nog geen 40 jaar.

                                        2. De overgangsregeling

                                        Voertuigen die onder de overgangsregeling vallen komen in aanmerking
                                        voor een kwarttarief. Het kwarttarief geldt voor een heel kalenderjaar
                                        met een maximum van € 120. Voorwaarde is wel dat er in de maanden
                                        januari, februari en december geen gebruik wordt gemaakt van de
                                        openbare weg. De houder van het voertuig kan jaarlijks in het vierde
                                        kwartaal doorgeven aan de Belastingdienst of hij het komend
                                        kalenderjaar kiest voor de overgangsregeling. De aanvraag en de
                                        betaling moeten gedaan zijn vóór 1 januari.

                                        De overgangsregeling treedt al op 1 januari 2014 in werking. Om in
                                        2014 gebruik te kunnen maken van deze regeling ontvangt de houder
                                        van het voertuig daarom begin 2014 een brief en krijgt hij tot 1 maart
                                        2014 de tijd om een keuze te maken.
                                        In de maanden januari en februari 2014 kan er gewoon gebruik van de
                                        weg worden gemaakt.

                                        Als de overgangsregeling wordt toegepast voor een voertuig en er toch
                                        mee wordt gereden of als het voertuig toch wordt geparkeerd op de
                                        openbare weg in januari, februari en december is de houder van het
                                        voertuig alsnog de normale MRB verschuldigd voor het gehele
                                        kalenderjaar plus een forse verzuimboete.

                                        Personen- en bestelauto’s op diesel of LPG van 26 jaar en ouder maar
                                        die nog geen 40 jaar oud zijn komen niet in aanmerking voor de
                                        overgangsregeling.

                                        dus ook die 3 maanden mag de auto niet aan de straat staan..
                                        daaaaggg veel oldtimers waarvan de bezitters niet gemachtigd zijn de auto 3 maanden te stallen ;)
                                        (mijne gaat waarschijnlijk de schorsing in, kan ik hem ff goed aan pakken.)

                                        Ik snap dit stukje niet:
                                        De overgangsregeling treedt al op 1 januari 2014 in werking. Om in 2014 gebruik te kunnen maken van deze regeling ontvangt de houder van het voertuig daarom begin 2014 een brief en krijgt hij tot 1 maart 2014 de tijd om een keuze te maken. In de maanden januari en februari 2014 kan er gewoon gebruik van de weg worden gemaakt.

                                        Eerst staat er dat de overgangsregeling in gaat vanaf 1 januari, maar er staat wel dat je tot maart kunt beslissen en in jan/feb/mrt gewoon gebruik kunt maken van de auto. Dus… als je slim bent: gewoon in maart aangeven dat je onder de kwart-regeling wilt vallen en dan in het vierde kwartaal van 2014 gewoon weer opzeggen. Dan kun je in heel 2014 nog rijden voor een kwart wegenbelasting, ook al heb je geen stalling, want de eerste maanden tellen toch nog niet.

                                        Of maak ik nu een denkfout? Oh nee wacht, je moet je dan in maart nog stallen.

                                        #18070775
                                        soepkiepe
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          10 August 2010

                                          de stallings maanden zijn december januari en februari.
                                          dus tot december 2014 zou je er dan niet mee kunnen rijden.

                                          als ze het een beetje makkelijk willen doen laten ze dit jaar nog voor wat het is, beginnen gewoon in januari 2015.
                                          in half 2014 een brief de deur uit om te beslissen.

                                          over dat stukje wat je niet snapt.
                                          ik vind het zelf ook erg onduidelijk.
                                          omdat het na mijn idee over de kwart regeling, dus benzine auto’s gaat.
                                          of heb ik ook tot maart om te beslissen als ik mijn kadett op gas wil laten, op benzine wil zetten, zo laat als ie is, of ga schorsen?

                                          #18070776
                                          Freestyler
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            29 January 2006

                                            Had ergens een betere oplossing gelezen.

                                            In de maanden maart tot dec, kiezen voor de kwart regeling (op benzine dan), in dec overschrijven op naam van de vrouw/vriendin, 3 maanden voltarief en in maart weer op je eigen naam zetten en in de kwart regeling weer verder

                                            Hele jaar door rijden, voor veel minder dan het volle pond :jerry :jerry :jerry

                                            Maar heb ook gelezen, dat wagens die in januari op lpg of diesel stonden, niet in aanmerking kwamen voor het kwart tarief.
                                            Voor het hele jaar!

                                            Dus bouw je hem in maart om op benz, kom je nog de volle mep te betalen, en kom je in januari pas weer in aanmerking voor het kwart tarief.
                                            Als je het hebt over genaaid te worden…..

                                            Dat zou dus betekenen, dat als de regeling per januari in zou gaan, je hem in december al op benzine moet hebben staan… Lekker kortdag allemaal.

                                            Leuker kunnen we het niet maken, wel moeilijker :wtf

                                            #18070777
                                            soepkiepe
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              10 August 2010

                                              haha denk dat jij dan op de zelfde facebook pagina mee snuffelt als ik :P

                                              dat in maart beslissen..
                                              als ik in maart beslis om hem op benzine te zetten en dan voor de kwart regeling kies kunnen ze hooguit voor 1 kwartaal mij het gas laten betalen.
                                              die andere 3 (2.5) kwartaal rijd ik op gas.

                                              als ik op mijn huidige f nu gas bouw laten ze mij ook niet dit hele jaar nog betalen voor benzine ;)
                                              dus dat kunnen ze nooit maken vind ik.

                                              #18070778
                                              Freestyler
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                29 January 2006

                                                Duh, daar is tenminste nog iets aan bruikbare info te vinden ;)

                                                Als je hem in maart ombouwt, betaal je idd gewoon het benzine tarief voor de rest van het jaar. Maar je komt dan niet meer in aanmerking voor het kwarttarief, omdat je ten tijde van het moeten beslissen al buiten de boot viel (omdat ie op lpg liep)

                                                Handig toch????

                                                #18070779
                                                Stender
                                                Moderator
                                                  Lid sinds:
                                                  5 April 2009

                                                  Het is nu nog allemaal speculeren, de regeling moet nog handen voeten krijgen.

                                                  #18070780
                                                  soepkiepe
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    10 August 2010

                                                    druk maken?
                                                    mwoa nee dat niet, wil gewoon graag goed voorbereid zijn ;)
                                                    130 in de 3 maand wil ik gewoon niet betalen voor een oldtimer.. kan ik simpelweg niet betalen ;)
                                                    denk dat ik deze maand nog maar ff wat bezoekjes op afstand ga doen en dan de auto schorsen haha

                                                    #18070781
                                                    soepkiepe
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      10 August 2010

                                                      hey geert, geen teksten weg halen he! haha
                                                      nu lijkt mijn tekst weer nergens op :P
                                                      :jerry :jerry

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1,326 tot 1,350 (van in totaal 2,008)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.