Forumindex › Forums › Overige › Auto algemeen › weer wegenbelasting voor oldtimers in 2014
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 november 2013 om 07:09 #18070757
Maar wat ik hier niet uit alle berichten kan opmaken.
Is de voor gestelde regeling er nou doorheen??
Zo stond het wel in de kampioen van de anwb.
K heb nog nix van de belastingdienst gehoord.
Of gaat het pas in 2014 in allemaal26 november 2013 om 08:37 #18070758der is ook nog niks door heen.
de 2e kamer heeft de plannen aan de 1e kamer voor gelegd, die moeten besluiten als het er wel of niet door komt.
het schijnt dat ze dat 8 december gaan besluiten.26 november 2013 om 08:43 #18070759Kunnen we in ieder geval tot 8 december blijven rijden,als er nog niet gestrooid is.
(zout op de wegen bedoel ik,geen pepernoten)26 november 2013 om 08:48 #18070760Hier in de buurt is al flink gestrooid, gelukkig had ik de Manta al in de stalling staan.
Maar het is dus afwachten tot 8 december, dan gaat de Eerste Kamer beoordelen over de stukken van het belastingplan. Hieronder kun je lezen wat één van de taken van de Eerste Kamer is:
De Eerste Kamer beschikt over controlerechten, waar zij niet vaak gebruik van maakt. Daarnaast heeft de Eerste Kamer een wetgevende taak. Dat houdt in dat de Eerste Kamer wetsvoorstellen die in de Tweede Kamer zijn aangenomen, moet goedkeuren of verwerpen. De Eerste Kamer kan geen wijzigingen aanbrengen in een wetsvoorstel. Als het niet in orde is, gaat het terug naar de Tweede Kamer.
De Eerste Kamer kijkt bij het beoordelen van wetsvoorstellen naar de juridisch-technische kant van het wetsvoorstel en niet naar de inhoud. Zij voert een staatsrechtelijke check uit over de wetgeving van de Eerste Kamer, kijkt of het wetsvoorstel niet strijdig is met overige wetgeving en beoordeelt de uitvoerbaarheid van het wetsvoorstel. Pas als de Eerste Kamer heeft ingestemd met het wetsvoorstel, kan het daadwerkelijk een wet worden.
Het plan met betrekking tot de oldtimers kan worden verworpen op basis van de uitvoerbaarheid (waar meer partijen vraagtekens bij hadden) maar ook op het feit dat de getallen en conclusies niet op basis van juiste cijfers zijn gebaseerd.
26 november 2013 om 08:52 #18070761ga d,r maar vanuit dat het er doorgedrukt word was met het grijskenteken voor particulieren ook zo daar werd ook teveel misbruik van gemaakt was binnen een maand beslist
26 november 2013 om 08:54 #18070762@manta73 wrote:
Kunnen we in ieder geval tot 8 december blijven rijden,als er nog niet gestrooid is.
(zout op de wegen bedoel ik,geen pepernoten)ook wel tot eind december hoor giel :jerry
26 november 2013 om 08:57 #18070763@Kermitkiller wrote:
ga d,r maar vanuit dat het er doorgedrukt word was met het grijskenteken voor particulieren ook zo daar werd ook teveel misbruik van gemaakt was binnen een maand beslist
Ohja, die was ik alweer vergeten. Dat was in principe precies hetzelfde geintje natuurlijk.
26 november 2013 om 11:11 #18070764Was het niet 16 december dat er gestemd wordt?
Maar als het erdoor komt, heb je t/m maart om te beslissen wat je gaat doen. Daarna gaan de nieuwe regels pas in (ALS ze door gaan)
Dus dit jaar kan er nog gewoon gereden worden. Pas vanaf volgend jaar winter gaan de regels in.
26 november 2013 om 12:32 #18070765@TedMechanic wrote:
@Kermitkiller wrote:
ga d,r maar vanuit dat het er doorgedrukt word was met het grijskenteken voor particulieren ook zo daar werd ook teveel misbruik van gemaakt was binnen een maand beslist
Ohja, die was ik alweer vergeten. Dat was in principe precies hetzelfde geintje natuurlijk.
maar is de groep oldtimer rijders niet veel groter dan de groep grijskenteken rijders?
en staan wij met onze argumenten en dergelijke ook niet sterker?26 november 2013 om 12:38 #18070766de grijskenteken regels zijn in 2004 ofzo al aangescherpt.
alleen heb ik de indruk dat een bepaalde groep weer de misbruikers van de regeling zijn26 november 2013 om 13:25 #18070767@soepkiepe wrote:
maar is de groep oldtimer rijders niet veel groter dan de groep grijskenteken rijders?
en staan wij met onze argumenten en dergelijke ook niet sterker?Ik denk dat de hoeveelheid misbruikers ongeveer hetzelfde is. Mogelijk hadden de types die nu een Mercedes diesel hebben, toen een Transporter dubbelcabine ;)
26 november 2013 om 18:46 #18070768@TedMechanic wrote:
@soepkiepe wrote:
maar is de groep oldtimer rijders niet veel groter dan de groep grijskenteken rijders?
en staan wij met onze argumenten en dergelijke ook niet sterker?Ik denk dat de hoeveelheid misbruikers ongeveer hetzelfde is. Mogelijk hadden de types die nu een Mercedes diesel hebben, toen een Transporter dubbelcabine ;)
Tja en straks weer wat anders. Het is een trend tegenwoordig om zoveel mogelijk belasting te ontwijken, iets wat ik niet vind.
26 november 2013 om 18:57 #18070769@Stender wrote:
Tja en straks weer wat anders. Het is een trend tegenwoordig om zoveel mogelijk belasting te ontwijken, iets wat ik niet vind.
aan de ene kant snap ik dat nog wel een euro kun je maar 1 keer uitgeven.
aan de andere kant het bedrag wat de ontduikers niet betalen moet worden opgebracht door die gene die wel betalen.26 november 2013 om 22:10 #18070770Motorrijtuigenbelasting voor
oldtimers1. Inleiding
Vanaf 1 januari 2014 zijn alle motorrijtuigen van 40 jaar en ouder
vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB). Daarnaast komt er een
overgangsregeling voor personen- en bestelauto’s rijdend op benzine,
motorfietsen, bussen en vrachtauto’s, die op 1 januari 2014 26 jaar of
ouder zijn maar nog geen 40 jaar.2. De overgangsregeling
Voertuigen die onder de overgangsregeling vallen komen in aanmerking
voor een kwarttarief. Het kwarttarief geldt voor een heel kalenderjaar
met een maximum van € 120. Voorwaarde is wel dat er in de maanden
januari, februari en december geen gebruik wordt gemaakt van de
openbare weg. De houder van het voertuig kan jaarlijks in het vierde
kwartaal doorgeven aan de Belastingdienst of hij het komend
kalenderjaar kiest voor de overgangsregeling. De aanvraag en de
betaling moeten gedaan zijn vóór 1 januari.De overgangsregeling treedt al op 1 januari 2014 in werking. Om in
2014 gebruik te kunnen maken van deze regeling ontvangt de houder
van het voertuig daarom begin 2014 een brief en krijgt hij tot 1 maart
2014 de tijd om een keuze te maken.
In de maanden januari en februari 2014 kan er gewoon gebruik van de
weg worden gemaakt.Als de overgangsregeling wordt toegepast voor een voertuig en er toch
mee wordt gereden of als het voertuig toch wordt geparkeerd op de
openbare weg in januari, februari en december is de houder van het
voertuig alsnog de normale MRB verschuldigd voor het gehele
kalenderjaar plus een forse verzuimboete.Personen- en bestelauto’s op diesel of LPG van 26 jaar en ouder maar
die nog geen 40 jaar oud zijn komen niet in aanmerking voor de
overgangsregeling.dus ook die 3 maanden mag de auto niet aan de straat staan..
daaaaggg veel oldtimers waarvan de bezitters niet gemachtigd zijn de auto 3 maanden te stallen ;)
(mijne gaat waarschijnlijk de schorsing in, kan ik hem ff goed aan pakken.)26 november 2013 om 22:15 #18070771begin een stalling zit misschien wel handel in
26 november 2013 om 22:23 #18070772al lang aan gedacht haha, maar niet het geld voor om dat op te zetten.
moet eerst maar eens bedenken wat ik met de kadett wil.
die is op gas, dus als de regeling er door komt moet ik gelijk in januari al betalen ;)zodra als de regeling definitief is kan ik 2 dingen doen..
gas er af, of schorsen.
niet omdat ik de auto heb om goedkoop te rijden, maar die 130 in de 3 maand kan ik gewoon niet betalen ;)27 november 2013 om 06:54 #18070773@soepkiepe wrote:
al lang aan gedacht haha, maar niet het geld voor om dat op te zetten.
niet omdat ik de auto heb om goedkoop te rijden, maar die 130 in de 3 maand kan ik gewoon niet betalen ;)
Same here, maar ik ben het bedrag dan per maand kwijt en niet per kwartaal :???: :swear
Hier gaat hij gewoon geschorst de garage in, om met de evenementen regeling naar buiten te komen.
Haal me wel een japans gebakje bij voor daily, zon ding waar al mrb voor betaald wordt.27 november 2013 om 07:57 #18070774@soepkiepe wrote:
Motorrijtuigenbelasting voor
oldtimers1. Inleiding
Vanaf 1 januari 2014 zijn alle motorrijtuigen van 40 jaar en ouder
vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB). Daarnaast komt er een
overgangsregeling voor personen- en bestelauto’s rijdend op benzine,
motorfietsen, bussen en vrachtauto’s, die op 1 januari 2014 26 jaar of
ouder zijn maar nog geen 40 jaar.2. De overgangsregeling
Voertuigen die onder de overgangsregeling vallen komen in aanmerking
voor een kwarttarief. Het kwarttarief geldt voor een heel kalenderjaar
met een maximum van € 120. Voorwaarde is wel dat er in de maanden
januari, februari en december geen gebruik wordt gemaakt van de
openbare weg. De houder van het voertuig kan jaarlijks in het vierde
kwartaal doorgeven aan de Belastingdienst of hij het komend
kalenderjaar kiest voor de overgangsregeling. De aanvraag en de
betaling moeten gedaan zijn vóór 1 januari.De overgangsregeling treedt al op 1 januari 2014 in werking. Om in
2014 gebruik te kunnen maken van deze regeling ontvangt de houder
van het voertuig daarom begin 2014 een brief en krijgt hij tot 1 maart
2014 de tijd om een keuze te maken.
In de maanden januari en februari 2014 kan er gewoon gebruik van de
weg worden gemaakt.Als de overgangsregeling wordt toegepast voor een voertuig en er toch
mee wordt gereden of als het voertuig toch wordt geparkeerd op de
openbare weg in januari, februari en december is de houder van het
voertuig alsnog de normale MRB verschuldigd voor het gehele
kalenderjaar plus een forse verzuimboete.Personen- en bestelauto’s op diesel of LPG van 26 jaar en ouder maar
die nog geen 40 jaar oud zijn komen niet in aanmerking voor de
overgangsregeling.dus ook die 3 maanden mag de auto niet aan de straat staan..
daaaaggg veel oldtimers waarvan de bezitters niet gemachtigd zijn de auto 3 maanden te stallen ;)
(mijne gaat waarschijnlijk de schorsing in, kan ik hem ff goed aan pakken.)Ik snap dit stukje niet:
De overgangsregeling treedt al op 1 januari 2014 in werking. Om in 2014 gebruik te kunnen maken van deze regeling ontvangt de houder van het voertuig daarom begin 2014 een brief en krijgt hij tot 1 maart 2014 de tijd om een keuze te maken. In de maanden januari en februari 2014 kan er gewoon gebruik van de weg worden gemaakt.Eerst staat er dat de overgangsregeling in gaat vanaf 1 januari, maar er staat wel dat je tot maart kunt beslissen en in jan/feb/mrt gewoon gebruik kunt maken van de auto. Dus… als je slim bent: gewoon in maart aangeven dat je onder de kwart-regeling wilt vallen en dan in het vierde kwartaal van 2014 gewoon weer opzeggen. Dan kun je in heel 2014 nog rijden voor een kwart wegenbelasting, ook al heb je geen stalling, want de eerste maanden tellen toch nog niet.
Of maak ik nu een denkfout? Oh nee wacht, je moet je dan in maart nog stallen.
27 november 2013 om 08:15 #18070775de stallings maanden zijn december januari en februari.
dus tot december 2014 zou je er dan niet mee kunnen rijden.als ze het een beetje makkelijk willen doen laten ze dit jaar nog voor wat het is, beginnen gewoon in januari 2015.
in half 2014 een brief de deur uit om te beslissen.over dat stukje wat je niet snapt.
ik vind het zelf ook erg onduidelijk.
omdat het na mijn idee over de kwart regeling, dus benzine auto’s gaat.
of heb ik ook tot maart om te beslissen als ik mijn kadett op gas wil laten, op benzine wil zetten, zo laat als ie is, of ga schorsen?27 november 2013 om 08:24 #18070776Had ergens een betere oplossing gelezen.
In de maanden maart tot dec, kiezen voor de kwart regeling (op benzine dan), in dec overschrijven op naam van de vrouw/vriendin, 3 maanden voltarief en in maart weer op je eigen naam zetten en in de kwart regeling weer verder
Hele jaar door rijden, voor veel minder dan het volle pond :jerry :jerry :jerry
Maar heb ook gelezen, dat wagens die in januari op lpg of diesel stonden, niet in aanmerking kwamen voor het kwart tarief.
Voor het hele jaar!Dus bouw je hem in maart om op benz, kom je nog de volle mep te betalen, en kom je in januari pas weer in aanmerking voor het kwart tarief.
Als je het hebt over genaaid te worden…..Dat zou dus betekenen, dat als de regeling per januari in zou gaan, je hem in december al op benzine moet hebben staan… Lekker kortdag allemaal.
Leuker kunnen we het niet maken, wel moeilijker :wtf
27 november 2013 om 08:27 #18070777haha denk dat jij dan op de zelfde facebook pagina mee snuffelt als ik :P
dat in maart beslissen..
als ik in maart beslis om hem op benzine te zetten en dan voor de kwart regeling kies kunnen ze hooguit voor 1 kwartaal mij het gas laten betalen.
die andere 3 (2.5) kwartaal rijd ik op gas.als ik op mijn huidige f nu gas bouw laten ze mij ook niet dit hele jaar nog betalen voor benzine ;)
dus dat kunnen ze nooit maken vind ik.27 november 2013 om 08:30 #18070778Duh, daar is tenminste nog iets aan bruikbare info te vinden ;)
Als je hem in maart ombouwt, betaal je idd gewoon het benzine tarief voor de rest van het jaar. Maar je komt dan niet meer in aanmerking voor het kwarttarief, omdat je ten tijde van het moeten beslissen al buiten de boot viel (omdat ie op lpg liep)
Handig toch????
27 november 2013 om 08:34 #18070779Het is nu nog allemaal speculeren, de regeling moet nog handen voeten krijgen.
27 november 2013 om 08:51 #18070780druk maken?
mwoa nee dat niet, wil gewoon graag goed voorbereid zijn ;)
130 in de 3 maand wil ik gewoon niet betalen voor een oldtimer.. kan ik simpelweg niet betalen ;)
denk dat ik deze maand nog maar ff wat bezoekjes op afstand ga doen en dan de auto schorsen haha27 november 2013 om 08:52 #18070781hey geert, geen teksten weg halen he! haha
nu lijkt mijn tekst weer nergens op :P
:jerry :jerry -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.