Vierde motorsteun, ben er blij mee!

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Vierde motorsteun, ben er blij mee!

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 64)
  • Auteur
    Berichten
  • #17260365
    Vinci
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 August 2009

      Foto’s:

      Alles is zo voor de test gebouwd, dus er komt nog nieuw rubber op, het wordt allemaal nog gespoten, maar dat het werkt is wel zeker. Beter dan mijn ervaringen met alle rubbers vol met ruitenkit! :shock:

      #18170937
      2000
      Moderator
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Wat is het probleem bij een gewone ophanging?

        #18170938
        Vinci
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 August 2009

          @2000 wrote:

          Wat is het probleem bij een gewone ophanging?

          Dat de motor kantelt en dat werkt ongeveer net zo als een full suspension mountainbike van de bouwmarkt, een hele hoop energie van de aandrijving gaat eerst daar in zitten. Dit heeft mijn auto getransformeerd jonge, echt fenomenaal!! De sensatie van in je stoel gedrukt worden met optrekken is meteen verdubbeld!

          Er bestaan zelfs commerciele kitjes voor, zoek maar eens naar ‘engine torque damper’ in google, alleen die kennen net zo veel liefhebbers als haters omdat ze nogal veel herrie doorkoppelen naar de koets en relatief snel stuk gaan. Deze oplossing gebruikt gewoon een originele motorsteun die op deze taak berekend is en de werking is totaal zonder geluidstoename.

          Ook bij een achterwielaandrijver werkt zo iets gigantisch effectief.

          Daarnaast houdt het de uitlaatonderdelen ook langer in leven, en bij een voorwielaandrijver met schakelstang versnellinggsmechaniek gaat het schakelen bij sprinten ook gewoon door, zonder enorm te bokken…

          Ik had wel wat verbetering verwacht, maar dit!!?? :shock:

          #18170939
          Vinci
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2009

            Hier, als je goed kijkt neemt dit al heel veel van de bewegingen weg, en dan is dit nog maar tijdens stil staand op het gas trappen:

            http://www.youtube.com/watch?v=E_iUvvWxRXA” onclick=”window.open(this.href);return false;

            #18170940
            corsaboy
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              Ik heb gewoon de achterste motorsteun massief gemaakt. Kantelt dan helemaal niet meer en de andere rubbers gevuld met pu hars. Trillen vind ik wel meevallen.

              Maar het scheelt zeer zeker dat je blok niet kantelt. Standaard gaat zo’n motor echt best extreem heen en weer.

              Ga maar eens de testbank op zonder motorkap. Dan schrik je je een ongeluk.

              #18170941
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                Tja, stijf ophangen is voor mij geen optie, maar helpt zeker enorm. Alleen de momentkracht die verplaats je er wel mee van je rubber naar de carrosserie en dat is niet altijd even gezond voor de carrosserie. Met de oplossing hier boven ontlast je juist alle gebruikelijke punten en verplaats je deze energie mooi naar de veerpootbrug, en die is vervangbaar.

                Maar mensen onderschatten de voordelen gigantisch. Ik vergelijk het maar met een goedkope fiets met achtervering, die absorbeert dan alle trapenergie. Met deze extra steun gaat de kracht van de motor enorm veel effectiever richting de wielen. En het blijft goed schakelen met een sprintje.

                #18170942
                corsaboy
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  Een carroserie kan meer hebben dan je denkt hoor. Ik heb er echt geen scheuren ofzo erin zitten. Terwijl er toch echt geweld in hangt.

                  #18170943
                  Vinci
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 August 2009

                    Een carrosserie kan zeker heel veel hebben, hangt ook een beetje van de leeftijd af en hoe de auto gebruikt wordt. Ondanks dat praat je over enorme kracht en is de schade niet altijd gelijk te zien. Stress gebieden gaan bijvoorbeeld veel sneller roesten bij een auto die gewoon voor de deur staat. Scheuren is echt al een stap verdere schade. Als hij al mooi droog staat zie je er niet gelijk wat aan, zeker voor een circuit wagentje dat enkel af en toe een dagje op het circuit op gaat. Er zijn alleen wel vele berichten met foto’s van straatauto’s te vinden die met PU steunen rijden en in no time veel roest er omheen hadden, en het verdere roestproces ook ineens veel sneller ging. Ben ze op het Engelse migweb forum en diverse Duitse fora wel tegen gekomen. Dus, roest merk je het het eerst aan, maar wordt vaak niet de schuld gegeven aan de krachten.

                    #18170944
                    Fearless
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      9 January 2005

                      Vind het geen mooie oplossing, maar functie over vorm is nog altijd +1 bij mij.
                      Dat dan weer wel.

                      Ik weet nog wel van mn Corsa c20xe, die trilde enorm in het dashboard nadat ik de rubbers in de rubbercompound gezet had van de polyservice. En die motor kantelde dan ook bijna niet meer.
                      Het was net een oude diesel motor, zo trillen in het dashboard bij stationair draaien.

                      Dat was niets voor op straat iig.

                      Bij mn volgende project ga ik zelf steunen maken met rubber machineblokken. Dan kun je de steun zo gek maken als je zelf wilt. En aan de koets op zelfbouw steunen uit dik materiaal. Niet op ori spul meer werken.

                      #18170945
                      Vinci
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 August 2009

                        Ja, dat gaat denk ik met een achterwielaandrijver wat makkelijker met machinesteunen. Welke wou je dan doen, die van VCE techniek? Die zijn ENORM goed van kwaliteit, die gebruik ik regelmatig om generatoren te plaatsen. Zijn ongeveer 36 euro per steun.

                        De oplossing wordt nog een heel stuk mooier als het gespoten is hoor, beloof ik! ;) Dit is nog de ruwe ongeslepen diamant zullen we maar zeggen. Er komt nog een nieuwe Febi steun voor en de stalen delen spuit ik eerst in de epoxy en daarna zwarte wrinkle spray.

                        #18170946
                        Haasje17
                        Moderator
                          Lid sinds:
                          8 September 2009

                          Die rubber machine blokken zijn niet echt bestand tegen trekkrachten. Wel tegen trillingen en duw krachten, maar heb ik geprobeerd was niet zon succes. Ik rijd nu met zelfbouw steun aan de distributie zijde:

                          En een powerflex insert bij de voorzijde. en dat rijd super, wel wat meer trilling maar niet ernstig veel.

                          Denk niet dat roesten door de kracht komt op de carrosserie, maar eerder door het beschadigen van de carrosserie bij loshalen en monteren.
                          De kracht op de carrosserie veranderd ook niet. Bij rubber heeft het meer te verduren want bij optrekken schokt/duwt het vrij hard ineens, bij starre steun juist niet meer. En bij constante snelheid heb je vrijwel geen verschil in krachten op de carrosserie.

                          #18170947
                          Haasje17
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            8 September 2009

                            Die steun van jou is dat eigenlijk een extra motorsteun bevestigd enkel aan de diskant?

                            #18170948
                            Vinci
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 August 2009

                              Bij versleten rubber misschien, of je moet wel heel debiel tekeer gaan. Als het rubber gezond is en je kan een beetje met beleid met het materiaal om gaan is de demping vele malen beter, en de belasting op de carrosserie redelijk beperkt. Het is een beetje de kip of het ei verhaal wat waar door wordt veroorzaakt. Zo veel variabelen. Voor mij en denk vele sportieve staatrijders is dit een heel mooie oplossing en de functie minstens zo goed als een PU rubber gevulde steun.

                              Die steun is een extra steun ja, die normaal ook aan de bakzijde bevstigd zit bij een Kadett/Astra/Vectra…

                              Verder heb ik al flink afwijkende motorsteunen sinds vorig jaar, en dat was al een hele verbetering ten opzichte van de Kadett steunen. Distributiezijde en achter bakzijde zijn van een Vectra/Astra.

                              #18170949
                              mayhem
                                Lid sinds:
                                13 June 2006

                                Achterste baksteun aanpassen doet al wonderen, zo een kooi erom lijkt me nogal overdreven.

                                #18170950
                                Vinci
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 August 2009

                                  @mayhem wrote:

                                  Achterste baksteun aanpassen doet al wonderen, zo een kooi erom lijkt me nogal overdreven.

                                  Dat is natuurlijk hele stoere taal, maar de achterste baksteun is al aangepast (naar Calibra 4×4 rubber) en ik was niet van plan er beton van te maken. De auto wil ik graag een beetje stil houden.

                                  De kooi er om valt straks nauwelijks meer op als hij gespoten is als een standaard veerpootbrug, dus is een beetje overdreven om het een kooi te noemen.

                                  Deze toepassing is niet ongebruikelijk, enige verschil is dat ik er een standaard rubber voor pak en niet zo’n spiffy uitziend nep dempertje. (want het is geen echte demper)

                                  #18170951
                                  Anoniem
                                    Lid sinds:
                                    1 January 1970

                                    Dat dit n verbetring is geloof ik meteen
                                    Enkel die extr knik in je veerpootbrug om om je ruitensproier tankje heen te gaan
                                    Vind ik wel wat jammer zijdelings is dat n zwakkere plek in je veerpoot brug

                                    Persoonlijk had ik voor een ander tankje gekozen en de veer poot brug zo recht mogelijk gemaakt
                                    Liefst zonder knik erin :thumb

                                    #18170952
                                    Vinci
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 August 2009

                                      Die veerpootbrug had ik in eerste instantie helemaal niet om de veerpootbrug gemaakt, enkel om de andere delen aan vast te kunnen lassen, zonder aan de carrosserie te hoeven lassen weer. Heb nu pas achteraf ontdekt dat het zelfs op mijn toch al aan alle kanten verstevigde koets nog steeds heel veel uit maakt. Het is misschien niet de mooiste oplossing met die knik, maar ik ben niet zo bezorgd over de stevigheid, dit is super dikwandig staal, en als een dun aluminium exemplaar zoals je die ook wel te koop ziet ook werkt dan werkt deze toch zeker al beter. En als het zwart gespoten is valt het ook al minder op.

                                      Overigens zijn alle commerciele veerpootbruggen voor de Kadett ook niet symmetrisch heh…

                                      Dun alu exemplaar voor de Astra:

                                      Jullie mogen het allemaal mooier maken als jullie dat nodig vinden. Sterker nog, dit is al mijn tweede, want de eeste was ik helemaal niet zo blij mee. De derde die ik zou maken zou ik weer anders en waarschijnlijk mooier maken. Dat is het leven. Deze werkt heel goed en de reden dat ik het post is om een idee te geven dat het ook anders kan. Met eenvoudige middelen en zeer goede functie.

                                      #18170953
                                      joop1970
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        1 September 2010

                                        Leuk verzonnen toch!

                                        Overigens is een alu exemplaar niet merkbaar zwakker dan een stalen aangezien je de veerpootbrug voornamelijk op drukspanning en een klein buigend moment belast. Het dikke profiel wat jij op zn zijkant hebt gelegd gaat al helemaal niet buigen (is overigens de reden dat alu profielen vaak hoger/breder zijn, kijk maar naar de alu framen van fietsen. Stalen frames bestaan uit ronde pijpen, aluminium vaak rechthoekig/ovaal).

                                        Kortom, een knik erin is verwaarloosbaar.

                                        #18170954
                                        Vinci
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          3 August 2009

                                          Ja, denk ook dat het een beetje het verhaal is van alle beetjes helpen. En dat geldt ook voor die extra steun. De koes redt het zonder brug ook al, en de motor met drie steunen ook. Wat er nog bij komt is alleen maar mooi mee genomen.

                                          #18170955
                                          Fearless
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            9 January 2005

                                            Sommige Jappen hebben 4 steunen/rubbers. Voor en achter onder plus aan bak en distributie kant.
                                            Ik denk dat als je een rubber op je voorbalk maakt met een steun naar de bak dat ook al een verbetering is als je niet wil gieten

                                            #18170956
                                            Looney
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              6 June 2010

                                              Dit heb ik ooit eens geprobeerd. Met een oude motorsteun gebout op de voorbalk naar 2 bouten van de balk. Door het kantelen van het blok was die rubber echter snel gescheurd en vervormd.

                                              Heb toen eens gelezen dat rubber vaak alleen op drukkrachten gemonteerd kan worden. Door het kantelen van je blok ’trekt’ de motor aan dat voorste rubber. Daarna gewoon de overige motorrrubbers volgekit en dat zit nu ook stevig.

                                              Toch denk ik niet dat er alleen maar voordelen zitten aan deze manier van ‘stijf’ je motor ophangen. Het lijkt mij dat dat kantelen van het blok ook je bak, assen, naven en banden ontlast. Puur speculatie hoor.

                                              #18170957
                                              Vinci
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                3 August 2009

                                                Ja, dat klopt helemaal, vandaar dat ik eerst de krik onder de motor heb gezet om de positie van de steun te bepalen, zodat in rust het rubber al ingedrukt zit naar beneden, net zoals de originele belasting. Dat is inderdaad een heel goed punt! Het hangt nog wel voornamelijk in het onderste rubber, zodat de bovenste niet de hele functie daar van over gaat nemen natuurlijk, maar voor wat voorspanning naar beneden heb ik wel gezorgd.

                                                Het kantelen van het blok verwoest voornamelijk zaken, zoals je uitlaat, maar ook neemt de extra steun wat belasting van de andere steunen weg. Wat de belasting op de hele aandrijftrein betreft is het zo ook alleen maar beter, want alle beweging bij slappe ophanging komt dmv inertie (opgeslagen energie in de delen) weer vrij en gaat bij de wissel tussen gas en gas los in een klap 180 graden de andere kant op. Dit is ook de reden van mijn twijfels boven, het is niet met zekerheid te zeggen of stijve rubbers meer of minder belasting geven op de koets. Het wordt een andere belasting. Stijver geeft meer hoog frequente trilling door en slapper geeft meer harde rukken aan het geheel. Als ik me die belasting visualiseer, en dan denk ik vooral aan de energie en de baan die het aflegt is er wellicht met een omslagpunt een mildere belasting op alles zelfs met stijvere rubbers. Als stijf echt bokhard wordt dan gaan deze trillingen ongetwijfeld ook schadelijk voor de onderdelen worden, maar zoals ik al beschrijf, slap geeft in bepaalde situaties ook die enorme ruk aan het geheel, met enorm veel energie, en is wellicht schadelijker.

                                                Hoe dan ook, hoe meer punten, hoe beter de energie wordt verdeeld en dat is altijd winst.

                                                #18170958
                                                Haasje17
                                                Moderator
                                                  Lid sinds:
                                                  8 September 2009

                                                  @Fearless wrote:

                                                  Sommige Jappen hebben 4 steunen/rubbers. Voor en achter onder plus aan bak en distributie kant.
                                                  Ik denk dat als je een rubber op je voorbalk maakt met een steun naar de bak dat ook al een verbetering is als je niet wil gieten

                                                  De Astra G, H, J, Corsa C, D Zafira A, B en C hebben dit ook 4 steunen links rechts en voor en achter.
                                                  En daar heb je nogsteeds het probleem dat de motor kantelt. De voorste steun pu erin of powerflex maakt veel verschil, maar nogsteeds is het goed te merken dat het kantelt.

                                                  #18170959
                                                  Corsa16V
                                                    Lid sinds:
                                                    26 January 2005

                                                    Corsa D heeft geen volledig subframe en naar mijn weten maar 3 steunen.

                                                    #18170960
                                                    Haasje17
                                                    Moderator
                                                      Lid sinds:
                                                      8 September 2009

                                                      Inderdaad enkel de corsa d in het lijst je heeft maar op 3 punten. Die mist de voorste motorsteun.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 64)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.