Verbruik Opel Karl.

Forumindex Forums Modellen Karl Verbruik Opel Karl.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 34)
  • Auteur
    Berichten
  • #17273219
    John dolfing
      Lid sinds:
      20 August 2015

      Ik heb inmiddels ongeveer 2500 km met mijn karl gereden. Hij bevalt erg goed, maar met een verbruik van net geen 1 op 16 is het een behoorlijke slurper voor zo’n kleine auto. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

      #18294063
      Andre_Ede
        Lid sinds:
        16 June 2006

        1 op 16 is inderdaad niet heel zuinig mijn Astra doet het dan beter.
        De Karl staat voor 4.1 per 100km gemiddeld en 5.1 bij alleen stads verkeer dus moet beter kunnen.
        Weet niet of de Karl zelf een schakel moment aangeeft maar bij b.v de Astra komt die te vroeg en geeft juist een hoger verbruik heb ik gemerkt net als rijden in zijn 6 bij rond de 80km per uur. Maar de auto zegt dan zelf wel dat je naar zijn 6 moet gaan.

        #18294064
        John dolfing
          Lid sinds:
          20 August 2015

          Bij mij geeft hij ook aan wanneer je moet opschakelen. Dit negeer ik omdat er inderdaad niet veel van klopt. Voorbeeld 50 km meter geeft hij aan dat je naar de vijf moet, nou dan valt de auto echt dood. Ga morgen naar de dealer om te kijken wat ze kunnen doen aan het hoge verbruik.

          #18294065
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            1 op 16 is netjes, fabrieksopgrave gaan je toch nooit halen, maar bij welk toerental schakel je?

            #18294066
            kobus1960
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 August 2015

              Hoi, ik heb m’n Karl 1 augustus opgehaald, een Edition +.
              Na 2 x tanken, 1 op 18. Kleine 1000 km.
              50 % van deze km met airco aan.
              Ik rij door, schakel heel snel naar 2, dan verder op zo rond 3500 rpm.
              Niet zelden in 3 door naar 4500 rpm, zit best pit in voor 1.0 blok.
              Hij geeft idd schakelmoment aan, ik let meer op lekker rijden.
              Bevalt erg goed, rijdt zeer volwassen.
              Stil te noemen, ook op de snelweg met 130.
              Kan nog geen min punt noemen, niet gek met 1000 op de teller. :D :agent

              #18294067
              kobus1960
              Deelnemer
                Lid sinds:
                7 August 2015

                2100 km op de klok, 1 op 18 blijft het.
                Verder totaal geen klachten, prima karretje.

                #18294068
                Vannos
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  14 November 2010

                  Testen zijn in de fabriek gedaan, onder ideale omstandigheden zoals kieren/naden afplakken/ bandenspanning omhoog/ word op een rollenbank gedaan stuur blijft rechtuit staan ondervind dan geen enkele extra weerstand.

                  Dat kan natuurlijk niemand nabootsen op de openbare weg :P

                  #18294069
                  TedMechanic
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    9 January 2007

                    @Vannos wrote:

                    Testen zijn in de fabriek gedaan, onder ideale omstandigheden zoals kieren/naden afplakken/ bandenspanning omhoog/ word op een rollenbank gedaan stuur blijft rechtuit staan ondervind dan geen enkele extra weerstand.

                    Dat kan natuurlijk niemand nabootsen op de openbare weg :P

                    Als je op een rollenbank test maakt het niet uit of je kieren en naden afplakt ;)

                    Anyway, dat auto’s hun opgegeven verbruik halen is inderdaad verleden tijd. Op een gegeven moment zijn fabrikanten daarover gaan liegen. Mijn Astra uit 2003 haalt z’n opgegeven verbruik echt spot on, maar die is een stuk minder optimistisch aangegeven.

                    #18294070
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      Rij jij veel op de snelweg? Zo ja ook maximum wat is toegestaan?

                      #18294071
                      kobus1960
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        7 August 2015

                        Ik ga er even vanuit dat de vraag aan de topic starter is, maar toch wil ik
                        hier wel op antwoorden. Ik rij 50% op de snelweg, en zeker de maximum
                        snelheden. 30% landelijk, de rest steden. Best wel een doorrijder.
                        Ik klaag niet over het verbruik, laat dat helder zijn!!

                        Wat wel weer grappig was, ik vond m de eerste dagen nogal bonkerig.
                        Al spelende kwam ik achter de bandenspanning via het display.
                        Stond rondom op 2.9. Nu op 2.2 voor, 2.1 achter, véél beter.
                        Die laatste waarden worden ook aangegeven in de deurstijl.

                        #18294072
                        Husky_m
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          20 October 2013

                          Wij hebben nu een kleine 2000 km gereden en het vebruik blijft steken op 5.5L/100km.
                          75% van de tijd staat de airco aan en hebben een vlotte rijstijl

                          De schakelmomenten negeer ik compleet. Wil veel te vroeg opschakelen waardoor ‘ie dood valt.

                          Verder prima auto!

                          #18294073
                          wagnas
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            10 May 2007

                            Je kan het beste het nieuwe rijden vergeten en al die lampjes in het dashboard, met elke auto.

                            Rijd zoals je altijd gewend bent, blijft de auto ook heel. Van de kosten van een versnellingsbak (+ arbeidsloon) kan je heel wat liters benzine halen. Scheelt je ook dichtslippen van de motor/injectoren.

                            Doortrekken tot 40 in 2, 60 in 3, 80 in 4, 100 in 5 en dus pas bij 100 naar de 6. :thumbup

                            #18294074
                            kobus1960
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              7 August 2015

                              9000 Km nu ongeveer, 1 op 18, nog steeds lekker doorrijden op gevoel.
                              Ik let ook niet op de indicator van m’n 5 bak. Fijn autootje, geen enkel probleem.
                              Karl is na de 5000 zelfs soepeler geworden, dat “dood vallen” is nagenoeg weg.

                              #18294075
                              willem33
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                5 June 2016

                                @John dolfing wrote:

                                Ik heb inmiddels ongeveer 2500 km met mijn karl gereden. Hij bevalt erg goed, maar met een verbruik van net geen 1 op 16 is het een behoorlijke slurper voor zo’n kleine auto. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

                                Ik heb er nu ruim 3600 kilometer opzitten en het verbruik neemt gestaag af van 1 op 17 naar 1 op 20,2 nu. Meestal wel op de snelweg dat moet ik er bij zeggen. Ik ben ook een rustige rijder maar wel eentje die van opschieten houdt, dus regelmatig gaat het gaspedaal even tot de bodem.
                                Voorheen reed ik Meriva die niet vooruit te branden was. De Karl rijdt echter lekker vlot en is bepaald niet lui zoals in sommige tests beweerd wordt…

                                #18294076
                                Langloper
                                  Lid sinds:
                                  20 June 2016

                                  Ik rij volgenstaan de boordcomputer 4,3 op 100 maar als ik terug reken zit ik op 1 op 19,5. Ik rij wel als een opa dus niet harder dan 100 op de snelweg en schakelen bij 2,5k. Lekker rechts plakken achter de vrachtwagens….

                                  Wie die schakel momenten heeft ingeprogrammeerd houd van extra verbruik voor ongelofelijke onderzoeken.

                                  #18294077
                                  Husky_m
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    20 October 2013

                                    Na inmiddels 3600 km staat het verbruik, volgens de boordcomputer op 5,2 L/100 km :)
                                    Mijn vriendin verandert straks van baan waardoor de route naar het werk verdubbelt (en dus veel meer lange rechte stukken). Hierdoor zal het verbruik ook nog wat zakken.

                                    Erg tevreden over de Karl!

                                    #18294078
                                    kobus1960
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      7 August 2015

                                      11.500 op weg, 1e beurt gehad, geen modificaties nodig volgens fabriek/importeur/garagist.
                                      Alles top, nagenoeg geen olieverbruik. 1:18 blijft het, ook onder warme omstandigheden en
                                      constant airco aan. Midden armsteun geplaatst op de originele punten, nog beter !!
                                      Verder in de loop van de tijd een TomTom dashmount V2 in het aflegvak boven de audio
                                      vast gezet met 3M schuimtape, daar weer een TT carkit in, zit precies op een mooie plek.
                                      Rij er over een weekje precies een jaar mee, nog geen moment spijt van. :agent

                                      #18294079
                                      Annies
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        18 February 2016

                                        Zou je daar eens een foto van kunnen posten, die middenarmsteun. Ben benieuwd hoe dat eruit ziet.
                                        Misschien in een nieuw topic.

                                        #18294080
                                        kobus1960
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          7 August 2015

                                          Dit is de steun die ik erin gezet heb. Je haalt het stukje bekleding uit het
                                          het achterste ronde bergvak van de midden-console. Dan zie je een schroef
                                          zitten, die draai je eruit, vervolgens de houder van de steun erin, en deze
                                          weer vastzetten met de originele schroef. dan de steun monteren met
                                          4 schroeven op deze houder. Zit stevig vast, zonder gaten of beschadigen
                                          van de console. In de gaatjes voor deze 4 schroeven passen weer afdek dopjes.
                                          Hieronder een voorbeeld incl. foto’s van deze steun.
                                          Hoop dat je hier wat aan hebt. Nieuw aangeschaft via MP.

                                          http://link.marktplaats.nl/a1050474282″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                                          #18294081
                                          Anoniem
                                            Lid sinds:
                                            1 January 1970

                                            @kobus1960 wrote:

                                            11.500 op weg, 1e beurt gehad, geen modificaties nodig volgens fabriek/importeur/garagist.

                                            Hier sla ik even op aan: 24 juli onze eerste beurt gehad en er zijn wel degelijk modificaties vanuit Opel!

                                            – Speling klem handremkabel bijstellen 16-P-022
                                            – Combi instrument configureren en instellen 16-P-0399

                                            Het inspuiten tegen roest op diverse plekken hadden we al eerder laten uitvoeren….

                                            #18294082
                                            kobus1960
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              7 August 2015

                                              Ik schrijf alleen op wat mij verteld is na mijn vraag over modificaties.
                                              Nu is mijn Karl private lease, dus misschien is het allemaal wél gebeurd. :agent
                                              Hij heeft een dag bij de garagist gestaan, dus kan zo maar. In mijn
                                              contract staat “ältijd” vervangend vervoer, opgehaald en gebracht dus.

                                              #18294083
                                              Anoniem
                                                Lid sinds:
                                                1 January 1970

                                                Over het verbruik na bijna 10.000 km:

                                                Wij komen uit op een verbruik van net geen 1:16. Woon-werk is 50% rijksweg, 50% stad. Zijn wel relatief kleine stukken en we gebruiken Shell V-Power.
                                                Maar rijden we alleen rijksweg en langere stukken, komen we uit tussen de 1:17 en 1: 19,5. Op zich niet verkeerd.

                                                Auto wordt vooral gebruikt voor het rijden voor en naar het werk. Voor andere zaken en langere stukken hebben we een Astra Tourer.

                                                #18335253
                                                Opel-R
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  6 December 2016

                                                  Heb de wagen nu een maandje en kom uit op zo’n 1:16,5. Zal nog wel verbetering inkomen denk ik.
                                                  Rij gecombineerd met hoofdzakelijk toch wel veel kleine afstanden.

                                                  Wil ook nog verschil proberen tussen RON 95 en 98.

                                                  #18335260
                                                  warhamstr
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    20 August 2009

                                                    [quote quote=18294064]Bij mij geeft hij ook aan wanneer je moet opschakelen. Dit negeer ik omdat er inderdaad niet veel van klopt. Voorbeeld 50 km meter geeft hij aan dat je naar de vijf moet, nou dan valt de auto echt dood. Ga morgen naar de dealer om te kijken wat ze kunnen doen aan het hoge verbruik.

                                                    [/quote]
                                                    Tja… 50 in zijn 5 kan gewoon wel.

                                                    Ik denk dat een cursus ‘het nieuwe rijden’ nuttig is in jou geval. Dat houd gewoon in dat je onnatuurlijk vroeg opschakelt. (persoonlijk kom ik zeer zelden boven de 2000rpm, met een Corsa 1.3 diesel it is. Haal dus, inc. winterweer, file en veel binnendoor 1:27)

                                                    #18335261
                                                    warhamstr
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      20 August 2009

                                                      [quote quote=18335253]Heb de wagen nu een maandje en kom uit op zo’n 1:16,5. Zal nog wel verbetering inkomen denk ik.
                                                      Rij gecombineerd met hoofdzakelijk toch wel veel kleine afstanden.

                                                      Wil ook nog verschil proberen tussen RON 95 en 98.

                                                      [/quote]
                                                      RON 98 is (flink) duurder, dan moet je wel heel veel zuiniger gaan rijden wil je daar profijt van hebben.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 34)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.