van 156 naar 177 pk?

• Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 149)
  • Auteur
    henkjan_80
    Deelnemer

Dus een C30LE heeft vlakke zuigers en een C30NE 156pk heeft er een kom in, kort samengevat?

GSE
      Deelnemer

Klopt mijn uitspraak was ook:

Dat jij er ook aftermarket (ik heb het als gewone 177pk C30NE zuigers omschreven) in zaten,ik bleek dit bij het foute eind te hebben.

Maar dat bij de C30LE de compressie verhouding komt door vergrote verbrandingskamers is jou uitspraak,en daar kom ik op terug zo snel als ik een zuiger heb (heb er 1 bij Manta 24V gekocht als het goed is) en dan zal ik je het tegendeel bewijzen.

Bij de C30NE 156pk heb ik al gelijk dat het door de kom in de zuigers komt en niet door een grote verbrandingskamer in de kop.
        En bij een C30LE is de kop ook niks anders kwa verbrandingskamer als een 30E.

Ook Keesjer kan dit bevestigen door de uitspraak:

De 156 pk versie heeft idd kleinere kleppen 42/37 als de 177 pk versie 45/40 en er zit verschil in de zuigers.

Heb zelf een aantal jaar terug bij een Monza met 30E (180 pk fabrieksopgaaf praktijk rond de 165 pk) waarvan er een klep gebroken was en dus alles aan gort lag……. de motor gewisseld voor een c30LE (156 pk) en daar alles van de 30E opgebouwd……. het machien liep ondanks de lagere compressie

Keesjr
        Deelnemer

Heb een oude 30E open liggen, zal morgen eens naar de zuigers kijken.
          Bij de C30NE (177pk) moet ik toch door het bougiegat gaan gluren, want ga niet de kop van een goedlopend blok af halen.
          c30LE heb ik niet tot m’n beschikking, maar die heeft manta24V nog los liggen, dus binnenkort is alles opgehelderd…….
          Is misschien een idee om alles per motortype in een tabel te zetten, is nogal overzichtelijker als 4 pagina’s met toch wel enigszins verhitte discussies…………

De oude 30E heeft vlakke zuigers met grote uitsparingen voor de kleppen
          Heb ook de kleppen opgemeten en die zijn idd 42/37
          Dit blok en kop uiteraard ook, komen uit een A-Senator van 1983.

Keesjr
          Deelnemer

De C30NE 177pk heeft ook vlakke zuigers met grote klepuitsparingen en 45/40 kleppen.

Motor komt uit een Senator-B automaat uit 1991, vorig jaar lag deze motor in m’n Manta en is toen op Sevenum nog op de vermogensbank geweest en leverde toen 145 pk aan de achterwielen, met een afstelling die behoorlijk aan de rijke kant was………..

Jo1
            Deelnemer

Wat een gedoe allemaal voor zo’n ***blok.

Maar ik heb toch nog wel even een vraagje over de C30NE-156pk blok, want ik wist niet eens dat die ook bestonden.
              Is dit blok ook nog aan de buitenkant te herkennen t.o.v. de 177pk-versie? zoals bijv andere luchtweger en ECU ?

GSE
              Deelnemer

Ja is een behoorlijk gedoe om zo,n blok,maar langzaam komen we der wel…:thumbup

De 156pk C30NE variant is heel gemakkelijk te herkennen aan een blauw kapje op de luchtweger en blokcode C30NE en kopcode is P3E.

fluks
                Deelnemer

er zit ook geen oliepeilsensor in de carterpan

Jo1
                  Deelnemer

En werden dezen ook in de senator B / Omega A geplaatst?

GSE
                    Deelnemer

Ja en nee die blokken werden ook in de Senator B/Omega A geleverd met 156 alleen met iets andere ingewanden en ander injectie systeem (Motronic 4.1) en andere klepdeksel en nog wat kleine veranderingen maar de 156pk motor lag ook in de Omega/Senator B ja.

Alleen niet technisch gelijk aan die van een Monza/Senator.

fluks
                      Deelnemer

in de senator b en omega is de 156 pk toch een c30le?

Keesjr
                        Deelnemer

Zijn ook 156 pk ne’s geweest, is allemaal lekker verwarrend zo

gsi-maffia

haha wat een gedoe.. de beste topic starter kan zich beter een 177 pk blok kopen..

kost tegenwoordig toch ook geen zak meer zo een motorblok..

of een mooie 3.0 24v.. das t werk..

Ghanz
                            Deelnemer

origineel gepost door gsi-maffia
                              haha wat een gedoe.. de beste topic starter kan zich beter een 177 pk blok kopen..

kost tegenwoordig toch ook geen zak meer zo een motorblok..

of een mooie 3.0 24v.. das t werk..

tja die 24v`s.. laten we het daar hier maar niet over hebben.

:jerry

GSE
                              Deelnemer

24V zijn er maar 2 echte normale betaalbare nl de:
                                C30SE 204pk
                                C30SEJ 200pk
                                Zit geen verschil in deze motoren enkel dat de 200pk in een station lag die een iets dunnere uitlaat en daarom iets minder vermogen op papier,maar het blok is hetzelfde net als de injectie computer en alle andere delen op de motorcode na de C30SEJ lag alleen in stations.

C30XE (geloof dat het XE was) 230pk dit is de Evo motor en is zeldzaam deze heeft een groter inlaatsysteem andere computer en zuigers en nog wat dingen,er is zeer moeilijk aan te komen en erg duur zo,n blok daarom kun je deze beter vergeten.

En de Irmscher 4.0 24V laat ik maar helemaal buiten beschouwing,ik kan er 1 krijgen voor 2500 euro compleet,alleen is dat blok gaar die moet gereviseerd worden,alleen laat je nou net geen of amper onderdelen zoals koppakking en zuigers/veren enz enz kunnen krijgen.

Voor de helft van wat een goed 4.0 24v blok kost heb je ook makkelijk een Australische 5.0 V8 hier met alles wat nodig is voor de inbouw in een Monza/Senator A en dan heb je 185KW en een berg koppel,die 15kw zal het verschil ook niet maken…..(5.0V8 hebben ze in Australie in het Monza/Senator chassie gebouwd en passen met enkele aanpassingen aan het stuurhuis en aandrijfas en nog wat kleine dingen zo in een Monza/Senator,motor ruimte is immers hetzelfde in Australie en Europe op het stuur aan de andere kant na.

mr-turbo
                                Deelnemer

neemaar, heeft hij het nou bij het foute eind gehad ?

dus de zuigers die van mij “aftermarket” waren en waar jij geen donder om gaf wat er in mijn blok zaten, omdat het toch niet origineel is, blijkt nu misschien wel origineel opel te zijn ?

das toch wel een kleine doorbraak :o

hier een foto waar ik eigenlijk nog ff een tijdje mee wilde wachten totdat de zuiger met kom eindelijk was opgemeten, en wat daar dan weer voor onzin zou uitkomen
                                  (niet dat het enig nut zou hebben gehad, want dan zou je om het zeker te weten toch ook de dekhoogte van het blok waar ie uitkomt op moeten meten)

maar de post is een beetje aan het doodbloeden dus vandaar…

maar dit is zeker ook een “aftermarket” cilinderkop die opel speciaal voor mij gemaakt heeft ?
                                  of nog beter, ik heb zeker zelf de lettertjes erin geslagen ?
                                  Of wat anders kan er nog meer voor verzonnen worden

(iemand een leuk idee van wat er nu weer gaat komen?)

en nou niet gaan lopen mauwen over dat het in deze post ineens niet meer om een LE zou gaan die vlakke zuigers heeft en een grotere verbrandingskamer in de kop,
                                  want ik heb het ALTIJD over de 30LE gehad, in deze posts en vele andere posts waarin jij steeds meer tegensprak dat er vlakke zuigers inzaten, en de kop een grotere verbrandingskamer heeft

en dat weet jij donders goed, maar je probeert er weer onderuit te komen en gezichtsverlies te beperken

GSE
                                  Deelnemer

MR-Turbo ik heb in een eerdere post ook al gezegt,dat ik fout zat door te zeggen dat er aftermarket zuigers inzaten ,dat geef ik toe.(Lees 3/4/5 post terug van mij.

Maar jij zegt dat een C30LE vlakke zuigers heeft die tot 100% bovenin komen en dat de cilinderkop (waarvan ik overigens nooit nergens hebt gezegt of geschreven dat die geen C30LE als code heeft….Dat maak jij er nu van.
                                    Ik heb altijd gezegd dat die kop gelijk is aan de grote van verbrandingskamers aan een 30E.

We zullen zien ik heb eerder ook precies beschreven en wat de verschillen in de 156pk blokken C30NE en C30LE zijn.
                                    Lees het eens na…..

We komen der wel,ik heb een zuiger gekocht van Manta24V en die word met wat geluk morgen verzonden en zo snel als ik um hier heb zal ik opmeten en dan zal deruit komen dat ie 0,5mm/1mm korter is als een 30E zuiger enzodoende niet boven in komt zoals tegenspreekt en ook dat dan het compressie verschil door de zuiger komt en niet door de kop logischer wijs.

Maar zo lang ik niks hier heb kan ik niks opmeten.

Ff een vraagje MR-Turbo waarom kom je in een topic met de vraag watde verschillen zijn tussen de 156pk en 177pk C30NE blokken met een C30LE op de proppen??
                                    Waarom ben je niet met een LADA blok of met een BMW blok gekomen,het ging toch over een C30NE blokken en niet over de LE?

En wat ik schreef over de verschillen de tussen de 156 en 177pk C30NE zit ik helemaal goed die 156pk hebben wel kom zuigers,ik heb dit zelf gezien bij zo,n blok wat bij een bekende ligt,ik kan wel foto,s maken maar daar zie je niks duidelijks op,en om de kop los te halen en weer op te bouwen met een nieuwe pakking is het mij niet waard,geloof me zo maar of kom zelf kijken…..

Alleen de C30LE heeft andere zuigers die net niet tot bovenin komen en zodoende word daar de compressie iets mee verlaagt wat jij tegenspreekt…Maar we komen er wel.
                                    (EN NOGMAALS IK HAD HET FOUT WAT BETREFT DIE ZUIGERS IN EERSTE INSTANTIE,maar dat het verschil in compressie in de zuigers zat wist ik wel,de koppen zijn nl allemaal gelijk)

Als je het toch zo zeker weet dat die kop van jou C30LE blok groter is dan meet um is op en meet ook eens een 30E kop op dan zijn we er toch al,dan heb je me voor eens en altijd stil als ik ongelijk heb,over dit onderwerp.

Manta 24V
                                    Deelnemer

Het zuigertje komt eraan GSE, Morgenvroeg fiets ik ff naar de post.

Hier alvast een plaatje.

GSE
                                      Deelnemer

Heb helaas nog geen zuiger ontvangen…..:(

GSE
                                        Deelnemer

MR-Turbo we zijn eruit…..

Ik heb vanmiddag een zuiger ontvangen van Manta24V (Danny),hardstikke bedankt voor het geschenk dat een einde heeft gemaakt aan deze discussie die zonder einde leek maar de uitslag is toch bekent:

De C30LE zuiger is gemeten van binnenkant piston pen 38mm tot bovenkant zuigerbodem de 30E zuiger is 38,5mm hoog met andere woorden de C30LE komt NIET TOT BOVENKANT MOTORBLOK en de verbrandingskamer is NIET GROTER BIJ EEN KOP MET DE CODE C30LE.

MR-Turbo jij wist zeker dat de zuiger tot bovenin kwam en had het zelf gemeten en je zeg dat je het zelf had gezien,toch is het niet zo hoe kan dit??????????????

Geloof dat het nu 2-0 is:
                                          Met de C30NE had ik gelijk met de kom zuigers en met de C30LE zat je er ook langs dat de zuigers tot 100% tot bovenin komen.

Dat ze 100% vlak zijn heb je wel gelijk in.

Trouwens op het oog zie je al dat het stuk tussen zuigerbodem en de zuigerveren bij een C30LE korter is als een 30E terwijl de zuigerveren enz op de zelfde hoogte zitten…

commodore_GS_72
                                          Deelnemer

ik volg dit topic al n poos
                                            geweldig :jerry

GSE
                                            Deelnemer

MR-Turbo C30LE kenner ik heb nog een ontdekking gedaan die zeker ff vermeld moet worden:

Aangezien ik de zuiger vol koolaanslag heb ontvangen (Manta24V nogmaal dank nu komt er eindelijk duidelijkheid)

Ik deze gelijk opgemeten en toen viel me het niet gelijk op,ik heb die zuiger net schoongemaakt met wat schuurpapier en kwam een wel erg vreemde ontdekking tegen:
                                              De zuiger is niet vlak maar precies in het midden over de pistonpen loopt wel degelijk een naad aan de ene kant heeft de zuiger de maat van een 30E zuiger (87mm van onderste vin tot zuigerboden) en aan de andere kant is een 1 mm korter.

Vanuit de naad in het midden gaat ie 18mm naar 1 kant op en dan loopt ie weer vlak naar de buitenkant.
                                              Is te vergelijken stoeprand alleen is stoeprand plotseling 10cm lager en deze loopt geleidelijk 1mm lager over 18mm.
                                              Ik zal zorgen dat er wat duidelijke foto,s komen.

Misschien dat je dan toegeeft dat je fout zit.

commodore_GS_72
                                              Deelnemer

als je er een goeie foto van maakt en mailt kan ik m er voor je op zetten

GSE
                                                Deelnemer

Check je mail

Hopelijk is dit het einde van een lang verhaal waaruit blijkt dat de compressie verlaging TOCH KOMT DOOR ANDERE ZUIGERS ipv vlakke zuigers diet tot helemaal bovenin komen en koppen met grotere verbrandingskamers hebben,zoals sommige andere beweren.

Toen ik aanhaalde dat er lijntje/naadje te zien was op die zuigers in vorige foto,s werd ik voor gek verklaart…..
                                                  Wie is er nu gek.

Manta 24V
                                                  Deelnemer

Nou Gelukkig maar dat het nu duidelijk is. Alleen het enige dat ik me herrinneren kan is dat de zuiger wel degelijk tot bovenin kwam. Maar ik kan het mis hebben, is al een tijdje geleden.

Ghanz
                                                    Deelnemer

hoe kan je aan de hand van de zuiger zien of deze nu wel of niet tot bovenin de cilinder komt?

gemiddeld komen toch bijna alle zuigers bovenin, maar de zuigerveren niet, en daardoor onstaat er vaak
                                                      een zogeheten stootrand…toch?

of het nu een opel motor is of een ford..what ever, gaat gewoon om het principe…)

:hmmz

25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 149)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.