Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › van 156 naar 177 pk?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 augustus 2009 om 17:08 #17508332
heb nog ff naar die foto van twappie gekeken
en het lijkt wel zo of ze bol zijn
maar kan misschien ook aan de foto liggenik heb nog nooit een blok gesloopt met bolle zuigers in ieder geval
oh ja op z`on c3.0ne blok zit wel een grotere lmm die is in diameter duidelijk groter dezelfde als van de 24v misschien dat daardoor hij ook iets meer vermogen heeft?
of heeft dit er nix mee te maken:hmmz
9 augustus 2009 om 17:30 #17508333Op de C30NE 177pk zit standaard dezelfde luchtweger als en 24V die zit op Motronic 4.1 en 1.5 (1.5 zit op de 24V en 4.1 zit tot 1990 op de C30NE 177pk).
Bij mijn broer hebben we een 24V in zijn Monza gehangen met de bijbehorende luchtweger alleen zijn er een paar opties om de luchtweger te plaatsen nl:
de gaten in de oude luchtfilterbak iets opvijlen
de 24V luchtfilterbak plaatsen
opel luchtfilter plaatsen
gedeelte van de 24V luchtfilterbak waaraan de luchtmassa meter zit uitsnijden en in de 30E luchtfilterbak lassen.
Mijn broer heeft als eerste de gaten iets opgevijlt maar dan is het pijpje in de luchtfilterbak nog kleiner als de originele luchtfilter bak en krijgt ie in theorie nog iets minder lucht als een gewone 24v maar dat merk je niet,nu zit er een open K&N filter op en je merkt geen verschil,teminste niet zo,misschien op een testbank wel maar zo onder het rijden niet.
Bij mezelf op de C30NE 177pk hebben mijn voorgangers de oude luchtfilterbak in stukken gesneden en het aanschroef punt van de luchtmassa meter in de 30E luchtfilter bak gelast dmv plastic te lassen,die luchtfilter bak hebben we ff omgewisselt voor de opgevijlde bak maar geen verschil gemerkt…9 augustus 2009 om 18:15 #17508334AnoniemLid sinds:
1 January 1970trek die motoren uit die zeecontainer,
haal die bougies eruit, lampie erin, ff kijke,
hmmmm,evt met schuifmaatje alle 6 cilinders ff meten,
bij al die verschillende blokken.
Jij hebt de mogelijkheid om ons verder te helpen,
want jij hebt de motoren in kwestie, dus………..HELP :Dsorry, was ff een noodkreet, jij hebt denk ik ook vakantie,
maar is er een mogelijkheid, dan deze snel benutten, de zaal zit nu nokkie vol .:thumbup :Dgrtz Ron;)
9 augustus 2009 om 18:19 #17508335Ik ga a.s week ook naar iemand toe waar in een C30NE 156pk heb vervangen door een 24V en dan zal ik dat blok ook eens aan een onderzoekje onderwerpen…..
9 augustus 2009 om 18:30 #17508336AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door GSE
Ik ga a.s week ook naar iemand toe waar in een C30NE 156pk heb vervangen door een 24V en dan zal ik dat blok ook eens aan een onderzoekje onderwerpen…..zekers doen. maak een paar foto’s erbij,
en meet de boel daar ook ff nauwkeurig op,
nu is het de tijd om het doorgrondig uit te zoeken.
Of er zit hier iemand ergens op het verkeerde spoor,
OF het volgende, dat GM er tussentijds een potje van
gemaakt heeft, door de Motoren [evt met een update] niet de juiste code mee te geven,
waardoor je nu in een discussie terecht komt,
hoe verwarrend die ook is, een discussie om des keizers baard is, zeg maar.:o10 augustus 2009 om 05:37 #17508337origineel gepost door GSE
Als je goed naar de zuigers in de link kijkt zie dat deze bol zijn,er zit een lijn op in het midden en het lijkt alsof ze bol zijn.Oh mannnn………. :mad:
Van zoiets springen toch bijna de tranen in je ogen :cry
;)
10 augustus 2009 om 05:56 #17508338heej jongens….
Ik heb mijn blok voor in de Blitz nog openliggen, een C30NE(177) uit een Omega A station van 4-1989. V-snaren vooraan e.d.
Hebben jullie er iets aan als ik daar aan ga meten en een aantal fototjes ga nemen?????
Deze heb ik er nog op internet staan..
10 augustus 2009 om 06:39 #17508339AnoniemLid sinds:
1 January 1970Jaa, heel graag zelfs, bedankt :thumbup
met de type nummers erbij, please [denk een P30E ?]
en goed kijken of de zuigers vlak zijn enz enz :hmmz10 augustus 2009 om 07:46 #17508340Dat blok is een C30NE met 177pk zoals je al schrijft met Motronic 4.1 en de cilkop code is ook C30NE en aan de zijkant van de kop staat nog ergens P3E ergen ter hoogte van cil 3/4 gok ik teminste bij de blokken die ik heb..
Heb zelf ook 2 van die blokken (1 compleet blok 1x kop op een 30E)
En wat betreft Twappie je heb nu 11 posten gemaakt in 2 jaar en in 7 daarvan heb je kriktiek op mij,ik zou haast zeggen:
Flikker op en ga een ander lastig vallen…
Ga mensen hier met vragen helpen ipv zitten te bekritiseren en zelf heb je nog nooit 0.0 hulp geboden aan mensen met vragen/problemen,alleen maar andere afgezeikt,blijf dan helemaal weg :jerry10 augustus 2009 om 08:00 #17508341Klopt C30NE, opgesnord met de criteria van GSE….
Kop staat C30NE op, maar ik zal wel ff langs de werkplaats gaan tbv foto’tjes….(weet niet of dat vandaag kan)
Zuigers zijn zo vlak als maar kan… zie foto… uitsparing voor kleppen.
Ik zal de diameters van de zuigers en de kleppen ff opmeten..
10 augustus 2009 om 09:36 #17508342Zuigers hebben een diamter van rond de 94,5 tot iets over de 95mm net wat er op vooraad was hebben ze erin gezet bij Opel.
Zuigers zijn exact hetzelfde als van een 30E op de ietsie groter uitsparingen na op de zuiger zal wel een getal staan zoals 94,85 bv.Dat blok is na mijn idee het beste CIH 12V blok dat Opel gemaakt heeft:
harde klepzittingen grote kleppen power onder en bovenin en op benzine het zuinigste van alle 3 liter 12V blokken.10 augustus 2009 om 13:13 #17508343Dus alle informatie is er al…. hoeft ik m ook niet meet op te meten..
10 augustus 2009 om 13:35 #17508344AnoniemLid sinds:
1 January 1970tjonge jonge wat n moeilijk verhaal is dit aan t worden
tjah persoonlijk geloof ik sneller iemand
waarvan ik weet dat die al jaaaaren snell motoren heft geboud
en in manta,s heeft gehangen
dan iemand die regelmatig dingen post die die van horen zeggen heeft:o;)
en niet alleen in dit topic;)maar ik heb zelf vrij weinig ervaring met de cih 6 pitters
dus kan in dit geval helaas geen duidelijkheid brengen:hmmzhoop wel dat dit gezeik snel afgelopen is
en dat opelforever uiteindelijk een duidelijk en juist andwoord heeft gehadanders heeft dit hele gezeur nog geen zin gehad ook;););)
10 augustus 2009 om 17:19 #17508345ik heb deze foto speciaal gemaakt met de motorcode ook op de foto, zodat ook niet DAAROVER onenigheid kan komen :)
en dat de zuigers nu ineens weer BOL zijn, tja wat zal ik daar dan weer op zeggen :P
Een bolle zuiger past helemaal niet in de cih verbrandingskamer…..
En daar heb je het weer, geen eigen ervaring, maar ergens staat iets op internet, of heeft die en die verteld dat….
dat is net zoiets als bewijzen dat god bestaat omdat het ergens in een boekje staat :vertag
eigen ervaring , foto’s , ervaring van andere mensen die ZELF zo’n blok hebben opengemaakt, en alle mogelijke redenen waarom het niet kan.
hoeveel duidelijker moet het nog worden ?
ik wil geen ruzie maken , en probeer op een volwassen manier te argumenteren zoals ik in het verleden dat ook tot in het treurige heb geprobeerd met Ben.
als je 2.0N 8:1 compressie zuiger (die met een kom) in een c30ne zou stoppen, zou je een compressieverhpuding krijgen ONDER de 8:1
en ik meen me te herinnenren dat de compressieverh. van een 30LE 8.6:1 was, dat geeft ook al aan dat er ergens iets niet klopt aan dat er kom zuigers in een Le zouden zitten.10 augustus 2009 om 17:45 #17508346Mr-Turbo je hebt gelijk dat de zuigers vlak zijn en je het gelijk om de motorcode ook mee te fotograven om ellende te voorkomen,ik ben hier ook niet om ruzie te maken of voor rot gescholden te worden omdat ik iemand wat probeer uit te leggen.
Aan gezien ik toch nog wat info heb opgevraagt op het OHF over de verschillen in zuigers en koppen heb ik deze info gekregen:
Zuigers van 156pk C30NE hebben een kom.
(ik heb deze zelf gezien) ook hier op het forum is iemand die zo,n blok heeft opgemaakt en ook een duidelijke foto van de zuigers heeft geplaatst ik heb um een U2U naar Alienbliep gestuurt met de vraag of ie die foto nog 1x zou willen plaatsen,alleen is ie al lang niet meer online geweest.Verder zijn de zuiger van een C30LE uit een Omega A/Sennie B idd vlak en hebben geen uitsparing voor een klep maar deze komen niet tot bovenkant blok maar 0,5mm eronder.
De cilinderkoppen van beide blokken hebben dezelfde verbrandingskamer en beide de kleine 42/37mm kleppen en hebben allebei geharde klepzittingen enkel heeft de C30LE een andere nokkenas en veren als de oudere blokken.
Maar ze zijn gelijk met die van de latere 30E,s de P3E koppen.Hier een link naar het OHF:
http://www.opel-hecktriebler-forum.de/index.php?page=Thread&threadID=84851Die mensen hebben zelf zo,n blok open gehad en hebben er toch andere dingen inzitten als jou blok.
11 augustus 2009 om 08:27 #17508347Tsjonge wat een discussie, ikzelf heb al diverse motoren ingebouwd uitgebouwd en gesloopt, totdat ik een keer 4 motoren kocht, Een C30LE en 3x een 3.0E.
Eigenlijk ging het me om de ”C30NE” (omdat deze optisch hetzelfde zijn) totdat ik ermee naar de wasboxen reed om het vet etc eraf te spuiten. Het vet was eraf en reed vervolgens naar de schuur om de motor klaar te gaan maken voor inbouw. Daar is het echter bij gebleven, na mijn kijk op de motorcode en daarna het gebel en gevloek dat het maar 156 pk zou hebben was ik best teleurgesteld.Vervolgens de kop eraf getrokken om alles te demonteren, toen viel mij op dat er dus VLAKKE zuigers inzaten deze kwamen tot bovenin de cilinder en hebben GEEN klepuitsparingen.
De Zuigers heb ik nog, evenals de complete kop en de krukas. Zuigers en stuk kop zijn te zien op deze foto.
Ik heb ze zelfs te koop staan, en al te koop gezet op 12-25-2008 als dit zulke SPECIALE zuigers zijn waarom heb ik ze dan nog?
En waarom staat er nog maar 1 foto in deze discussie (nu 2 dus) Dit zijn toch de meest HARDE bewijzen.
11 augustus 2009 om 10:35 #17508348Sorry dat ik geen foto,s heb,ik werk er hard aan,maar krijg alleen info wat er anders is aan die zuigers van een C30LE.
Maar wat ik met zekerheid kan zeggen is dat de zuigers van het Monza/Senator 156pk blok een kom hebben ik heb dit zelf gevoelt met een schroevendraaier gisteren bij de bekende van mij.
Foto,s heb ik wel gemaakt maar is niks op te zien,omdat het niet goed ging door het bougiegat.
Zit er over te denken om bij dat blok de kop eraf te halen om mijn gelijk te halen,alleen dat blok is 100% goedlopend en niet van mij,maar van een bekende die het niet zo zag zitten,om voor zoiets de kop eraf te halen.Verder heb ik van iemand die ook zo,n blok uit een heeft gehaalt deze info gekregen wat betreft de zuigers:
sorry habe keine bilder, aber definitv sind sie kompressionshöhe 0,5 mm oder sogar 1mm niedriger, deswegen keine ventiltaschen, sondern nur minimale sieht aus als wenn die ventile aufgeschlagen hätten.
Ik ben nog met iemand bezig die zo,n zuiger voor mij wilde opmeten en vergelijken met een 30E/C30NE zuiger en dan zou der uitkomen dat deze ongeveer 1 mm korter is,dwz bij OT net niet 100% tot boven zou komen,maar goed ik wacht mijn info ff af.(meer kan ik ook niet echt doen)
En ja idd foto,s zeggen meer 1000 woorden,zodra ik foto,s heb komen ze hier.
11 augustus 2009 om 14:01 #17508349origineel gepost door MonzaRon
,
….OF het volgende, dat GM er tussentijds een potje van
gemaakt heeft, door de Motoren [evt met een update] niet de juiste code mee te geven,
waardoor je nu in een discussie terecht komt,
hoe verwarrend die ook is, een discussie om des keizers baard is, zeg maar.:oZou hier niet aan kunnen liggen? Er zijn meen ik 2 types c30ne blokken (156 en 177pk)? Waarom dan niet 2 of meer types c30le blokken? Klinkt misschien niet logisch maar je weet nooit….
11 augustus 2009 om 20:59 #17508350de kop eraf te halen om mijn gelijk te halen
Ah dat is et em, Je wil je gelijk hebben, :hmmz Beetje raar, je kan ook wel eens iets van een ander aannemen.
Heb vanmiddag de kop in me handen gehad, en ja wat staat er voor een kopcode op. :hmmz Laat dat nou ook C30LE zijn.
Ofterwijl, de C30LE motor die IK gesloopt heb had vlakke zuigerbodems en de zuigers kwamen tot bovenin de cilinder/verbrandingsruimte, de kop heeft code C30LE.
Al met al dus speciale high perfomance zuigers :P die niet te verkopen zijn. :cry
11 augustus 2009 om 21:14 #17508351How how kopcode heb ik altijd gezegd dat het bij de motor uit de Omega/Senator B C30LE is echter bij het 156pk blok uit de Monza/Senator A2 is het P3E zoals een latere 30E koppen.
(net als dat de spruitstukken verschillen en het injectie systeem en motor en kop code)Die kop C30LE heeft ook gewone 42/37mm kleppen en de verbrandingskamer is NIKS groter,als die bij een gewone 30E of C30NE kop,meet maar na,als je zegt dat ik lieg.
Maar iemand gaat morgen de zuigers die jij en MR-Turbo hebben opzoeken en opmeten als ie morgen tijd had heet dat en krijg ik alle maten door.
Maar Manta24V jij mag me ook wel 1 zuiger verkopen dan kan ik um zelf opmeten.
En het gaat me meer om de foute info,als ik fout zit geef ik dat ook toe ipv leugens in de wereld te brengen,maar tot dus ver heb ik het al bij het goede eind gehad wat betreft de C30NE 156pk zuiger met een kom erin,die duidelijk te voelen is met een schroevendraaien en ik zou dit ook graag op het forum willen laten zien,zodat MR-Turbo zijn woorden intrekt dat ik er naast zit…..En dat ik al mijn info maar van het net afhaal en zelf niks weet en wat ie nog meer schrijft op dat punt zit ie vast fout.
Dat de C30LE koppen niks groter zijn als die van een 30E word het volgende punt waarom ie zijn mening zal moeten gaan bijstellen want zodra ik de maten van de zuiger hier heb met foto komen we er wel achter of het um in de zuiger zit of in de kop…..
Ik hou het op de zuigers (Net als geheel DE en inet) maar MR-Turbo zegt het tegen overgestelde (terwijl aangeven is dat de zuigers net niet tot OT komen),we zullen zie wie er gelijk krijgt en wie er vals beschuldigd is van geen ervaring hebben en fout info rond strooien.11 augustus 2009 om 22:05 #17508352Ik wil je wel zo’n zuiger opsturen GSE, als je mij de verzendkosten betaald +€10,- dan pak ik er 1 in en stuur em op, Moet je wel ff een weekje geduld hebben want ze liggen bij me ouders en das een 40 min rijden van me huis.
Adres via U2U graag. Of dualram@gmail.com
12 augustus 2009 om 07:50 #17508353Nou vraag ik me af, als de zuigers VLAK zijn (wat nu door verschillende mensen dmv foto’s van verschillende motoren) nou toch wel bewezen is, hoe die “kom” die in de zuigers zou zitten, opgemeten gaat worden :P
en ga nou straks niet zeggen dat er geen kom in de zuigers zit, want daar is deze post mee begonnen
origineel gepost door GSE
Nee het grote verschil tussen de 156 en 177pk zit um in de zuigers die zijn bij de 156pk uitgevoert met een kom erin om de compressie van 9,2 C30NE of 9,4 30E terug te halen naar 8,6.en kijkers (lezers) hecht nou niet teveel waarde aan wat een of andere bierzuipende domme duitser ergens op een duits forum schrijft.
Er wordt zoveel geschreven op internet fora, en in heel veel zit onzin of halve waarheden, laat hij dan maar eens een foto zien, met die bewuste kom erin in de 30Le…
tot nu toe is de stand 2-0 :jerry
en we staan weer voor een open doel, maar wachten nog even met schieten…12 augustus 2009 om 08:01 #17508354Ik heb eerder ook gepost dat de 156pk C30NE uit de Monza/Senator A2 wel kommen heeft,de latere C30LE heeft zuigers die ongeveer 0,5 tot 1mm korter,de zuigerbodem komt net niet tot bovenzijde van het motorblok,misschien visueel niet waar te nemen,maar ik moet de preciese maten van C30LE zuiger nog krijgen.
12 augustus 2009 om 09:56 #17508355MR-Turbo ik zal het ff duidelijk proberen samen te vatten:
C30NE 156pk Monza/Senator:
Kom zuigers die de compressie verlagen cilinderkop code P3E
(zelfde kop als de laatste 30E,s met loodvrij geschikte koppen).C30LE 156pk Omega A/Senator B
Vlakke zuigers die net niet 100% boven komen in OT.
Kopcode C30LE in pricipe dezelfde kop als de P3E met ook kleine 42/37mm kleppen alleen andere nokkenas als de P3E kop.Wat betreft de C30NE 156pk blok (waar dit topic over begon nl het verschil tussen het 156pk en 177pk C30NE blok)
Zit um wel degelijk in de zuigers zoals ik ook schreef en bewezen heb en jij beweerde van niet,ook zit het verschil gedeeltelijk in de de de kop van de 177pk motor heeft grotere 45/40mm kleppen.
12 augustus 2009 om 10:26 #17508356Er is een trend waarneembaar inmiddels :P
zaten er eerst nog zuigers met een kom in een 30LE motor
en waren mijn zuigers “speciale aftermarket zuigers”origineel gepost door GSE
Dat iemand als MR-Turbo andere zuigers heeft gehad als er serie in een C30NE 156pk zitten zal mij worst wezen,maar ie moet niet hier wat chaos gaan maken en gaan vertellen dat ik lieg….
inmiddels zijn we al zover dat opel nu 2 types heeft gemaakt met ook vlakke zuigers ?
en zijn mijn zuigers en andere vlakke 30LE zuigers nu niet meer aftermarket ? (graag ja of ja)
langzaam maar zeker komen we er wel.
en nu niet boos worden op mij, ik herhaal alleen maar wat jij geschreven heb
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.