To flush or not to flush….

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum To flush or not to flush….

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 40)
  • Auteur
    Berichten
  • #17262932
    ElRenegado
      Lid sinds:
      27 June 2010

      ….. dat is de vraag.

      Ik heb het volgende probleempje.
      de automaat van mijn auto schakelt verder prima.
      Maar na een rit van 30 minuten of langer begint er een bonk bij het terugschakelen van 3 naar 2.
      De rest gaat gewoon netjes zoals het hoort.

      Hoe harder je afremt, hoe harder de bonk.
      Voorafgaand merk je ook dat de bak harder begint af te remmen bij terugschakelen.

      lockup, opschakelen in alle versnellingen en terugschakelen van 5 naar 4 en 3, en van 2 naar 1 gaat normaal.

      Nu heb ik 2 opties.
      Bak olie laten verversen bij automatic gear, of een flush laten uitvoeren bij Gery Slot.

      Ik hoor van beide opties tegenstrijdige verhalen, wat is nou wijsheid ?

      #18203265
      lucas1975
      Deelnemer
        Lid sinds:
        19 January 2012

        Gisteravond juist op het Saab en Volvo forum berichten gelezen over gerry slot, ook over varioclean.nl, beidde worden daar zeer positief beoordeeld. Heb zelf ook wat issues met mijn Af40 / tf-80sc.

        Zal straks anders de linkjes even opzoeken.

        #18203266
        ElRenegado
          Lid sinds:
          27 June 2010

          op het volvo forum had ik er ook over gelezen inderdaad.
          weet alleen niet precies welke bak ik eronder heb.
          Ik weet dat de bak van de saab van mijn vader (9-5 2.2tid automaat uit 01-2003) absoluut niet tegen spoelen kan.
          Blok is hetzelfde maar bak blijkbaar niet…. hij heeft P, N, R, D, 4, 3, 2, L
          Ik heb enkel P, N, R, D, en dan zelf schakelen..

          Ze zeggen vaak dat door vervuiling de olie dikker word en je daardoor problemen krijgt…
          maar warme olie is toch juist dunner ?

          Tevens zou ik wel eens willen weten welke ATF olie opel voorschrijft, ik kan dat nergens vinden.

          #18203267
          ElRenegado
            Lid sinds:
            27 June 2010

            Ik had Gery geantwoord dat ik nog twijfel, mede omdat hij dit probleem geeft bij een warme bak i.p.v. een koude.
            Dit was zijn antwoord, klinkt eigenlijk wel logisch.

            Hallo.
            Doordat de olie door de vervuiling is verdikt stelt de automaatbak zich daar naar in. Hij is immers zelf lerend.
            Uw auto zal ook nu al wat later overschakelen in de versnellingen door de extxa slip in de bak. Als de olie wat warmer wordt veranderd de viscositeit. De olie wordt dunner. Maar de bak heeft ingesteld op de dikke olie en dus krijgt u ruw bonkerig schakelen. Vaak wordt dit nog verergerd doordat de Viscositeit improver totaal dood is en de olie daardoor te dun is en geen weerstand smering of demoing meer geeft.
            met vriendelijke groeten
            GS Powerflush

            Blijf ik me echter alleen afvragen waarom die het enkel bij schakelen van 3 naar 2 doet

            #18203268
            lucas1975
            Deelnemer
              Lid sinds:
              19 January 2012

              Weet ook niet precies welke bak in welke Vec geleverd is. ik heb iig de AF40, 6 bak. Automaat met ook de zelf schakel optie. Als je een 5 bak hebt heb je misschien de AF33, http://en.wikipedia.org/wiki/Aisin_AF33_transmission” onclick=”window.open(this.href);return false;

              linkje naar het Volvo forum http://volvos60forum.nl/topic.php?p=37750″ onclick=”window.open(this.href);return false;

              heb gisteravond de 115 pagina’s doorgebladerd, kwam veel problemen tegen zoals bonken en slippen.

              #18203269
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                De 5trap automaat van opel en saab is dezelfde Aisin Warner AF33 of AF40 bak.

                Alleen aansturing en keuzehendel is anders

                Sent from my GT-I8190 using Tapatalk

                #18203270
                ElRenegado
                  Lid sinds:
                  27 June 2010

                  Ik heb zojuist getracht via op-com te kijken of ik het oliepeil kon uitlezen van de bak.
                  Als ik voertuig selectie 2003 doe, vervolgens vectra c/signum en dan transmission geeft die als enige optie de AF 23 5/35 5 aan.
                  Eerst kon ik data bekijken, geen foutcodes….. later kreeg ik communication interface error.
                  onder de kap heb ik gezocht naar type plaatje, helaas niets kunnen vinden.

                  Als je echter op het saab forum gaat lezen, zegt men dat spoelen voor die bak funest is.
                  enige goede manier van verversen is dan aftappen, vullen, rijden, aftappen, vullen, rijden en dat 3 a 4x.
                  Nu gaat dat bij een saab makkelijk, peil/vul opening naast de accu, heeft opel helaas niet.

                  – ik weet dus nog steeds niet welke bak eronder zit
                  – ik weet dus ook nog steeds niet of spoelen verstandig is of niet…..

                  #18203271
                  lucas1975
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    19 January 2012

                    Beste is misschien om even contact op te nemen met een bak specialist, je klachten voorleggen en kijken welk antwoord je krijgt.

                    #18203272
                    ElRenegado
                      Lid sinds:
                      27 June 2010

                      Ja daar was ik al mee bezig geweest.
                      Die adviseren een oliewissel en/of reset.

                      gekke is dat ik vandaag op en neer ben geweest naar wijk aan zee, toch een km of 65 enkele reis,
                      En geen enkel probleem heb gemerkt met terugschakelen.

                      #18203273
                      sjoerdie
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        19 September 2005

                        Gewoon laten flushen.

                        Heb ik ook gedaan, maar wel op voorhand, bij mij schakelde ie nog goed.

                        #18203274
                        ElRenegado
                          Lid sinds:
                          27 June 2010

                          vandaag weer 80km aan 1 stuk gereden, wederom geen gekkigheid.

                          ik ga het wel laten doen idd, 8-1-14

                          iemand enig idee welke specs opel voorschrijft voor de ATF olie?

                          #18203275
                          sjoerdie
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            19 September 2005

                            Jws 3309 atf.

                            Die spec moet de atf hebben.

                            Maar welke motor hangt erin je vectra?

                            Kan namelijk wel eens een af23 zijn.

                            Ik heb een 3.2 v6, en af33 bak.

                            #18203276
                            sjoerdie
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              19 September 2005

                              Y22dtr heeft af33

                              De z22se en z22yh hebben af23

                              #18203277
                              ElRenegado
                                Lid sinds:
                                27 June 2010

                                Er lig een 2.2 dti in,
                                Op kentekenbewijs staat 2.2 DTR.

                                Volgens mij dus de Y22DTR…..
                                zou wel verklaren waarom ik met de opcom niet in de bak kwam als die de af23 weergeeft.

                                vanmiddag door Utrecht stad gereden, als je vlot optrekt en gelijk weer flink remt doet die wat bot terugschakelen van 3 naar 2….. rem je rustig niet.

                                Ben dr dan eigenlijk wel van overtuigd dan verse olie en reset van adaptiewaardes het wel oplost.

                                blijft alleen de vraag of flushen niet riskant is bij deze bak.
                                in de 9-5 met 2.2tid en automaat uit 2003 kan het niet.
                                maar met die bak kan je niet zelf schakelen dus lijkt me een ander type dan.

                                #18203278
                                sjoerdie
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  19 September 2005

                                  Elke bak kun je flushen…

                                  #18203279
                                  jraaf
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    12 January 2008

                                    @sjoerdie wrote:

                                    Elke bak kun je flushen…

                                    Precies :thumb En zou je er dan niet goed aan doen om ook gelijk de ‘zeef’ schoon te maken of te vervangen :hmmz Vraag ’t anders KCP in Oisterwijk eens. Die zijn goed bekend met Opel en Saab.

                                    Groet jraaf

                                    #18203281
                                    sjoerdie
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      19 September 2005

                                      Als et goed is hebben deze bakken geen filter.

                                      #18203282
                                      ElRenegado
                                        Lid sinds:
                                        27 June 2010

                                        Thankss dat zal ik nog eens doen, ff navragen bij kcp.

                                        Zal ook even vragen met welke atf olie met gebruikt bij flushe /spoelen, of deze wel de juiste specs heeft.
                                        En dan volgende week woensdag het maar gaan ervaren.

                                        #18203283
                                        EddyVectra3.2V6
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          28 December 2012

                                          Dat je de bak niet zou kunnen flushen lijkt mij een broodje aap verhaal. Ik heb mijn bak een half jaar geleden laten flushen bij TP powerflush in Ter Aar. Wegens slechte bereikbaarheid knipten ze een slang door op een handige plaats en plaatste daar vervolgens een snelkoppeling tussen. Leek mij geen probleem, maar er werden geen goede slangklemmen gebruikt. Gelukkig op tijd gezien dat het na enkele maanden lekte op de aansluiting en mijn eigen garage heeft er toen de juiste klemmen op gezet. Nog wel even doorgegeven aan TP Powerflush dat zij niet de juiste slangklemmen gebruiken.
                                          Wat betreft resultaat: ik merk geen enkel verschil tussen voor- en na het flushen, maar ik heb het dan ook preventief laten uitvoeren en ik had en heb eigenlijk geen klachten over de automaat. Vooral bij Volvo’s en BMW’s wordt er veel geflushed en zo ver ik weet zijn de ervaringen overwegend positief. Ik bedoel dan dat in een veel gevallen de klachten na het flushen zijn verholpen.

                                          #18203280
                                          wim-v6
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            12 August 2005

                                            @ElRenegado wrote:

                                            Er lig een 2.2 dti in,
                                            Op kentekenbewijs staat 2.2 DTR.

                                            blijft alleen de vraag of flushen niet riskant is bij deze bak.
                                            in de 9-5 met 2.2tid en automaat uit 2003 kan het niet.
                                            maar met die bak kan je niet zelf schakelen dus lijkt me een ander type dan.

                                            De Saab 9-3 / 9-5 2/2 TiD heeft ook een AF33, keuzenhendel in de auto zegt niks over de bak, maar de aansturing ervan.

                                            het verschil in bediening zit er eigenlijk niet in, met de hand schakelen zoals je met de Vectra-C kan doen door de pook naar zij te schuiven en dan + en – kan kiezen, is precies het zelfde als de pook van de Saab van 1 naar 2 naar 3 naar 4 naar D schuiven, aan de werking is dus niks anders, er zit alleen een andere keuzehendel aan dezelfde bak vast.

                                            Zou wat wezen, als je een andere pook, of keuzehendel plaats je gelijk een andere bak moet hebben.
                                            enkelt de aansturing aanpassen aan type keuzehendel is genoeg in dit geval.
                                            Het zijn bijde 5bakken, van het type Aisin Warner AF33.
                                            Bijde hangen ze onder eenzelfde onderstel.

                                            Echter word de AF33 bij Saab gewoon bij zijn naam genoemd, de Aisin 55-50sn

                                            Willem

                                            #18203284
                                            ElRenegado
                                              Lid sinds:
                                              27 June 2010

                                              Duidelijk, thanks !

                                              Ik wil inderdaad ook naar ter aar, dat is dichterbij dan uden.
                                              ben er ondertussen wel van overtuigd dat het spoelen geen kwaad kan.
                                              al twijfel ik nog over de toevoeging die ze erin gooien voordat de nieuwe verse olie erin gaat om vast zittend vuil los te weken.
                                              er zou dan natuurlijk ergens vuil los kunnen komen wat vervolgens op een niet gewenste plaats weer vast komt te zitten.
                                              misschien moeten we die stap maar achterwege laten.

                                              vandaar heeft die ook weer alle keren normaal geschakeld zonder bonk van 3 naar 2.
                                              wel gemerkt dat die 2 a 3x iets anders schakelde, iets te laat naar mijn idee.

                                              #18203285
                                              ElRenegado
                                                Lid sinds:
                                                27 June 2010

                                                moet de bak eigen na het spoelen gereset worden ?
                                                en moet er een adaptie rit oid gereden worden ?

                                                zoja, hoe gaat beide in zijn werk ?
                                                heb ik op-com gekeken maar heb dat zo 123 niet zien staan ergens.

                                                #18203286
                                                lucas1975
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  19 January 2012

                                                  Dat is wel wat ik gelezen heb, als de bak gespoeld is en er zit verse olie in moet hij gereset worden. Zo gaat de oude adaptatie eruit.

                                                  #18203287
                                                  EddyVectra3.2V6
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    28 December 2012

                                                    Resetten is bij mij bij TP Powerflush niet gebeurd. Of het nodig is weet ik niet.

                                                    #18203288
                                                    sjoerdie
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      19 September 2005

                                                      Bak kan gereset worden.
                                                      Maar heeft geen adaptierit nodig.

                                                      Bij mij is hij ook gereset, kan daarna soms wat onhandig schakelen, maar dat had ik maar nauwelijks.

                                                      En de toevoeging moet er wel bij.
                                                      Ze laten dan de motor nog een 15-20tal minuten lopen.
                                                      Dan pas wordt de oude olie vervangen door nieuwe.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 40)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.