Storing stuurbekrachtiging?

Forumindex Forums Modellen Insignia Storing stuurbekrachtiging?

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
  • Auteur
    Berichten
  • #17252489
    Patrick71
      Lid sinds:
      6 February 2012

      Vandaag op de snelweg heb ik iets vreemds gehad. Rechtuit rijden met het stuur losjes in de hand en de Flexride stand op Sport had ik om de 20 seconden dat het stuur ietsjes naar rechts of links ging. Voor mijn gevoel was het strakke gevoel even weg en stuurde ‘iets’ het stuur ietjes. Het was zo weinig dat de auto niet direct van richting veranderde maar toch. Het was ook weer direct weg en daarna voelde het stuur weer ‘strak’ aan maar na 20 seconden weer. En dat 80km lang op elke snelheid én in elke stand van de Flexride. Dus niet alleen in de Sport-stand waarbij de stuurbekrachtiging ‘strakker’ wordt gezet maar ook in de Touring en Standaard stand.
      Op de terugweg, de auto heeft een uur stilgestaan, leek het wel weg. Wat zou dit (geweest) kunnen zijn? Een software-foutje in de aansturing van de stuurbekrachtiging i.c.m. Flexride of iets anders?
      Betreft een Insiginia 2.0 CDTi 160pk 5-deurs van maart 2012, 16500 km.

      #18069160
      Admiral
        Lid sinds:
        19 January 2012

        @Patrick71 wrote:

        Vandaag op de snelweg heb ik iets vreemds gehad. Rechtuit rijden met het stuur losjes in de hand en de Flexride stand op Sport had ik om de 20 seconden dat het stuur ietsjes naar rechts of links ging. Voor mijn gevoel was het strakke gevoel even weg en stuurde ‘iets’ het stuur ietjes. Het was zo weinig dat de auto niet direct van richting veranderde maar toch. Het was ook weer direct weg en daarna voelde het stuur weer ‘strak’ aan maar na 20 seconden weer. En dat 80km lang op elke snelheid én in elke stand van de Flexride. Dus niet alleen in de Sport-stand waarbij de stuurbekrachtiging ‘strakker’ wordt gezet maar ook in de Touring en Standaard stand.
        Op de terugweg, de auto heeft een uur stilgestaan, leek het wel weg. Wat zou dit (geweest) kunnen zijn? Een software-foutje in de aansturing van de stuurbekrachtiging i.c.m. Flexride of iets anders?
        Betreft een Insiginia 2.0 CDTi 160pk 5-deurs van maart 2012, 16500 km.

        Mij is hetzelfde opgevallen. Ik heb geen sportstand of dergelijke maar voelde ook even een “stug” stukje in mijn stuuruitslag op de autobahn in Duitsland bij een gemiddelde snelheid van 180. Daarna is het verdwenen en voroalsnog niet terug gekomen. Ik ben benieuwd of er meer Insiginia rijders zijn die deze klacht hebben.

        #18069157
        Chipie
          Lid sinds:
          3 October 2005

          De Insignia is wel voorzien van variabel stuurbekrachtiging en bij hogere constante snelheid kan het zijn dat het aanvoelt als “stug”.
          Hij bepaalt de mate van bekrachtiging dan a.d.v. snelheid o.a.
          En vertrouw je het niet gewoon even bij de Opel langsrijden om de auto uit te laten lezen.

          #18069158
          Admiral
            Lid sinds:
            19 January 2012

            Dinsdag aanstaande even langs Bulters Nijmegen. Hij moet sowieso worden uitgelijnd en er zal even naar het ”dode” punt in de besturing gekeken worden. Het is namelijk ook merkbaar bij lagere snelheden. Het voelt een beetje als een klemmende stuurkogel.

            #18069156
            DvB
              Lid sinds:
              20 August 2012

              Ik heb het volgende gemerkt; de auto stuurt erg ‘hakkelig’, dat wil zeggen dat als ik het stuur wil draaien het lijkt alsof het stuurinrichting vast zit (klemmende kogel). Bij de eerste 0,5 cm links of rechts moet dan meer kracht worden gezet dan normaal. Het gevolg is dan dat je ‘doorschiet’ en dus niet lekker vloeiend rijdt.

              Ik dacht eerst dat het kwam door de winterbanden wissel. Maar bij dat was het niet omdat de auto dit gedrag alleen vertoont bij de sport stand en de normale stand en niet bij de tour stand. Ik heb ook gedacht aan spoorvorming, maar ik rijd op verschillende wegen en het komt steeds vaker terug. Dus die optie sluit ik ook uit.
              Het lastige is ook dat de auto dit gedrag niet continue vertoont.

              Vandaag (16okt) naar de garage geweest. Auto eerst uitgelezen en geen storing. Na iets verder zoeken komt de garage tot de conclusie dat het stuurhuis vervangen moet worden. Ik krijg toch altijd het gevoel of dit nou wel DE oplossing is voor het probleem of dat men kiest voor de makkelijkste weg (immers garantie).
              Anyway, er wordt aan gewerkt.
              :hmmz

              Update per 23/10
              Stuurhuis is vervangen. Eerste indruk is dat de auto in de sportstand weer ‘normaal’ en lichter stuurt.
              Verder gaf de dealer weinig tot geen info of dit vaker voor kwam, of wat de oorzaak zou kunnen zijn.

              Update per 17/12/2013
              In oktober 2013 kwam het euvel weer terug. De garage heeft het ‘opgelost’. Door het stuur rondjes te rijden met het stuur volledig uitgedraaid. Klinkt vreemd, maar het heeft geholpen….. voor 2 maanden!?
              Nu weer met de lease maatschappij en Opel op zoek naar een oplossing. Er wordt weer een nieuw stuurhuis geplaatst en… er komt een software update. Datum is nog niet bekend.
              Kortom, Opel heeft dit issue (nog) niet onder controle.
              Ik hou jullie weer op de hoogte.

              #18069159
              Patrick71
                Lid sinds:
                6 February 2012

                @DvB: hou ons op de hoogte. Ik heb de dealer er nog niet naar laten kijken. Ik ervaar het in alle standen van de FlexRide en wil wachten tot de auto op winterbanden wordt gezet (half november). Om dus de banden uit te sluiten.
                Aanvullende vraag: hoe oud is jouw Insignia en hoeveel km’s heb je gereden?
                Mijn Insignia is van maart 2012 en heeft nu 19000km op de teller staan. Lijkt mij te nieuw voor een ander stuurhuis maar je weet maar nooit.

                #18069161
                eric dorland
                  Lid sinds:
                  21 November 2012

                  Hallo ik rijd een cdti 2.0 Feb 2012 55000km en heb dit probleem dus ook het is net alsof je stuur vast staat op een punt geef je een tikje naar links of rechts is het net of er ruimte in het stuurwiel zit ben ook nog niet naar de dealer geweest bandenspanning gecontroleerd 2.2 en was even over bij 45000km nu 55000 en heb er weer last van en banden spanning is goed dacht dat ik enige was met dit probleem tot ik op dit forum las.
                  Ben nog wel benieuwed hoe andere is afgelopen.

                  #18069162
                  pleen
                    Lid sinds:
                    20 December 2012

                    Zelfde probleem hier. Insignia CDTI 05-2012. Vandaag bij de dealer geweest voor de 30.000km beurt waarbij ook direct naar dit probleem is gekeken. De dealer gaf mij aan dat Opel aan de dealer heeft bevestigd dat dit probleem een meer gehoorde klacht is en dat dit vooralsnog alleen betrekking heeft op de Insignia 2012 modellen. Opel heeft echter nog geen oplossing beschikbaar maar de dealer gaf aan op termijn een terugroepactie te verwachten. In opdracht van Opel heeft de dealer vandaag wel aanpassingen in het stuurhuis gedaan en ik moet bevestigen dat tot nu toe de klachten met het sturen zijn verdwenen. Hoe dan ook is het advies het probleem te melden bij de dealer.

                    #18069163
                    Patrick71
                      Lid sinds:
                      6 February 2012

                      @pleen wrote:

                      Zelfde probleem hier. Insignia CDTI 05-2012. Vandaag bij de dealer geweest voor de 30.000km beurt waarbij ook direct naar dit probleem is gekeken. De dealer gaf mij aan dat Opel aan de dealer heeft bevestigd dat dit probleem een meer gehoorde klacht is en dat dit vooralsnog alleen betrekking heeft op de Insignia 2012 modellen. Opel heeft echter nog geen oplossing beschikbaar maar de dealer gaf aan op termijn een terugroepactie te verwachten. In opdracht van Opel heeft de dealer vandaag wel aanpassingen in het stuurhuis gedaan en ik moet bevestigen dat tot nu toe de klachten met het sturen zijn verdwenen. Hoe dan ook is het advies het probleem te melden bij de dealer.

                      Mag ik vragen bij welke Opel-dealer je bent geweest? Mogelijk dat mijn dealer met deze dealer wil overleggen.

                      #18069164
                      Admiral
                        Lid sinds:
                        19 January 2012

                        Afgelopen week heb ik de 30.000 beurt uit laten voeren en meteen nog even naar de klacht laten kijk. Mij werd verteld dat er twee lagers (bij de stuurstangen) vervangen zijn en ik moet zeggen dat het erop lijkt daar de klacht verholpen is.

                        #18069165
                        pleen
                          Lid sinds:
                          20 December 2012

                          @Patrick71 wrote:

                          Mag ik vragen bij welke Opel-dealer je bent geweest? Mogelijk dat mijn dealer met deze dealer wil overleggen.

                          Ik stuurde jou een PM met daarin de gegevens van de Opel dealer en de contactpersoon. Succes!

                          #18069166
                          Patrick71
                            Lid sinds:
                            6 February 2012

                            Ik ben gebeld door de dealer n.a.v. bovenstaande: er komt een terugroepactie vanuit Opel. Kijken hoe lang dat gaat duren.

                            #18069167
                            Frowin
                              Lid sinds:
                              26 November 2012

                              Ook hier hetzelfde probleem met een 1.6T van aug 2012. Morgen afspraak met de dealer….afwachten maar…..

                              #18069168
                              Patrick71
                                Lid sinds:
                                6 February 2012

                                @Frowin wrote:

                                Ook hier hetzelfde probleem met een 1.6T van aug 2012. Morgen afspraak met de dealer….afwachten maar…..

                                Laat even weten wat jouw dealer zegt. Mijn dealer geeft aan dat ik moet wachten op de terugroepactie vanuit Opel. Tot op heden nog niets vernomen.

                                #18069169
                                Frowin
                                  Lid sinds:
                                  26 November 2012

                                  De dealer heeft het stuurhuis opnieuw gekalibreerd. In eerste instantie voelt het soepeler aan. Komende dagen ga ik even uitgebreid testen. Resultaten laat ik zsm weten

                                  #18069170
                                  Frowin
                                    Lid sinds:
                                    26 November 2012

                                    Nou, heeft weinig tot niet geholpen…..ga maar weer in conclaaf met de dealer, die op zijn beurt ook naar even met Opel nl in gesprek moet gaan. Word wel al een beetje Opel moe. Na het gezeur met de radio (zie andere post). Valt mij dit nogal tegen van hun “super Insignia”. Maar goed , we houden goede moed…..

                                    #18069171
                                    Frowin
                                      Lid sinds:
                                      26 November 2012

                                      Naar aanleiding van bovenstaande berichten (terugroep actie? vervanging? reparatie?) heb ik opel.nl een email gestuurd.

                                      Hieronder hun uitleg:

                                      quote”In opvolging van uw dossier aangaande uw bericht over de stuurbekrachtiging van uw Opel Insignia willen wij u als volgt informeren. Allereerst betreuren wij te vernemen dat u onlangs bent geconfronteerd met problemen inzake de stuurbekrachtiging van uw Opel Insignia.

                                      Naar aanleiding van uw schrijven hebben wij binnen Opel geïnformeerd naar het probleem met de stuurbekrachtiging van de Opel Insignia. Hieruit is gebleken dat wij geen uitspraak kunnen doen over een toekomstige terugroepactie, daar wij hier op dit moment ook nog niet van op de hoogte zijn. Wel kunnen wij u informeren dat dit probleem over het algemeen goed oplosbaar is via een Opel dealer door middel van het vervangen van het stuurhuis.

                                      Om bovenstaande reden willen wij u adviseren contact op te nemen met een van onze Opel dealers om uw klachten, aangaande uw Opel Insignia, met hen te bespreken. Zij kunnen bij deze bespreking uw mogelijkheden verder uitleggen. Mocht u er met hen niet uitkomen dan vernemen wij dat uiteraard graag en kunnen wij onderzoeken hoe wij u verder kunnen assisteren. Uit uw schrijven kunnen wij niet opmaken dat u reeds direct contact heeft gehad met een van onze Opel dealers aangaande de door u genoemde klachten. Om deze reden willen wij u adviseren dit als eerste stap te ondernemen. Indien u wenst dat wij uw dossier verder opvolgen, vernemen wij graagvan u wanneer u een afspraak heeft gemaakt bij een van onze Opel dealers voor diagnose” unquote.

                                      #18069172
                                      pleen
                                        Lid sinds:
                                        20 December 2012

                                        @pleen wrote:

                                        Zelfde probleem hier. Insignia CDTI 05-2012. Vandaag bij de dealer geweest voor de 30.000km beurt waarbij ook direct naar dit probleem is gekeken. De dealer gaf mij aan dat Opel aan de dealer heeft bevestigd dat dit probleem een meer gehoorde klacht is en dat dit vooralsnog alleen betrekking heeft op de Insignia 2012 modellen. Opel heeft echter nog geen oplossing beschikbaar maar de dealer gaf aan op termijn een terugroepactie te verwachten. In opdracht van Opel heeft de dealer vandaag wel aanpassingen in het stuurhuis gedaan en ik moet bevestigen dat tot nu toe de klachten met het sturen zijn verdwenen. Hoe dan ook is het advies het probleem te melden bij de dealer.

                                        Probleem was uiteindelijk vrij snel weer terug. Vandaag de auto afgeleverd bij de dealer. Morgen krijg ik hem terug met een nieuw stuurhuis. Vervanging stuurhuis is op dit moment enige optie. Van een terugroepactie is ondanks het aantal klachten vooralsnog geen sprake.

                                        #18069173
                                        Patrick71
                                          Lid sinds:
                                          6 February 2012

                                          Donderdag staat mijn Insignia 2012 bij de dealer voor een 30.000km beurt. Ik had eerder te horen gekregen van de dealer dat ik op de terugroepactie moest wachten. Maandag heb ik de dealer gesproken over het feit dat Opel Nederland niets weet van de terugroepactie. Donderdag gaan ze er toch zelf naar kijken, ben benieuwd of ik een nieuw stuurhuis krijg. Wordt vervolgd….

                                          #18069174
                                          duranduran
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            25 February 2012

                                            Mijn Insignia uit sept. 2012 heeft precies hetzelfde euvel.
                                            Twee weken geleden gemeld: volgende week krijg de auto een nieuw stuurhuis.
                                            Dan moet de klacht verholpen zijn, aldus de monteur van de Opelgarage.
                                            Klacht is direct serieus opgepakt, keurig!

                                            #18069175
                                            Patrick71
                                              Lid sinds:
                                              6 February 2012

                                              Donderdag 30.000km beurt gehad. Melding bij het ophalen: u krijgt een nieuw stuurhuis. Nu wachten op de bestelling en de afspraak.
                                              Ik laat mijn ervaringen weten zodra ik een nieuw stuurhuis heb gekregen.

                                              #18069176
                                              Patrick71
                                                Lid sinds:
                                                6 February 2012

                                                Vorige week een nieuw stuurhuis onder de auto gekregen en inmiddels de nodige snelweg kilometers gereden. Het euvel lijkt weg te zijn. Auto stuurt wel ietsje zwaarder maar ik verwacht dat dit straks weer iets soepeler gaat lopen. Ik hoop wel dat het euvel weg blijft. Destijds ook 15.000km zonder problemen gereden. Afwachten dus maar de eerste indruk is prima.

                                                #18069177
                                                duranduran
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  25 February 2012

                                                  5000 km gereden met een nieuw stuurhuis en de problemen zijn echt verholpen!

                                                  Als Opel Nederland dit leest: wellicht is het verstandig om een controle uit te laten voeren bij alle 2012 Insignia’s. Daarmee toont Opel verantwoordelijkheid en betrokkenheid aan de berijders.

                                                  #18069178
                                                  koodzjek
                                                    Lid sinds:
                                                    17 June 2013

                                                    Ook ik ben de inmiddels minder gelukkige berijder van een Opel Insignia, 2.0 Ecoflex Business Edition, en ervaar dezelfde problemen als andere berijders. Na een eerste Insignia, die ik na 18x garagebezoek terug heb gegeven aan de dealer (via de hulp van Leaseplan), heb ik in september een prachtig nieuw exemplaar mogen ontvangen. Na eerst al problemen met de airco (een verschrikkelijke stank, al na zo’n 15.000 km, zweetvoeten/Camembert/Roquefort, en die samen in 1 kleine ruimte), deze 3x laten reinigen, de laatste keer een intensiefreiniging, nu problemen met het stuurhuis. Begin januari is het stuurhuis al eens vervangen, toen is het zo’n 2 maanden goed gegaan, maar sinds begin april ben ik weer terug bij af. Het is niet meer zo erg als voorheen, maar de auto zwalkt gewoon over de weg: hij is niet rechtdoor te krijgen. Keine correcties zijn niet mogelijk, dan rijdt de auto in 1x een halve meter naar links of rechts, met als gevolg een overbelaste spier in mijn linker arm. Er wordt momenteel druk gezocht naar een blijvende oplossing, maar één ding is helaas zeker: voor mij geen Opel meer. Samen met de mislukte versie die ik vorig jaar heb ontvangen ben ik nu echt al precies 30 keer (!!!) in de garage geweest in een jaar tijd. Ik wacht nog even af hoe snel dit probleem opgelost gaat worden, en anders stuur ik aan op het wederom retour nemen van een auto van zo’n 38.000 euro…….. Wordt vervolgd. Heeft nog iemand dezelfde ervaring? Stuurhuis vervangen en toch nog steeds een ontzettend vaag stuurgedrag? Mijn auto heeft nu 52.000 km achter de rug, en ofschoon hij verder vrij goed in elkaar zit kan het gewoon niet voor een zakelijke auto dat hij niet te sturen is.

                                                    #18069179
                                                    Frowin
                                                      Lid sinds:
                                                      26 November 2012

                                                      Kort geleden terug geweest bij de dealer voor dezelfde klacht (zie eerdere posts). Via de dealer bij een ander bedrijf, gespecialiseerd in uitlijnen, de banden een fractie meer “overspoor” gegeven. Tot op heden lijkt dit te werken :)

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.