Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Show hier je import Monza A1 / A2!!
- Dit onderwerp bevat 211 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 29 oktober 2021om 19:34 door catmanta.
-
AuteurBerichten
-
24 juni 2009 om 14:54 #17486838
Ja op zwart zie je inderdaad de kleinste oneffenheden….
Maar ik vind het toch wel een hele mooie kleur voor een Monza.
Zelf was ik op zoek naar een goudkleurige aangezien ik de combinatie met goud/en een beige/bruin interieur
persoonlijk erg mooi en luxe eruit vind zien.
De binnnenschermen zijn wel erg belangrijk bij zowel de monza’s als senators…..Bij mijn vader is +/- 15 jaar geleden bij zijn Opel Senator het blok onder de motorkap vandaan
gevallen omdat de binnenschermen verzakte…was echt bizar…ikzelf was toendertijd een jaartje of 15
en had zoiets nooit verwacht!Dus persoonlijk vind ik dat het belangrijkste om aan jou wagen als eerste aan te pakken….ook voor je veigligheid natuurlijk.
Maar al met al een super mooie Monza…..wees er zuinig op (maar dat zal je ongetwijfeld wel doen)
Mvgr,
Charlois 187
24 juni 2009 om 16:17 #17486839AnoniemLid sinds:
1 January 1970bedankt, Mario, nogmaals welkom….hey mijn zoon heet ook Mario,
en heeft ook een Coupé, :hmmz, alleen geen Opel maar een Hyundai :P :mad:25 juni 2009 om 06:12 #17486840origineel gepost door GSE
4-gang automaat is een must 3-gang is klote,lekken vaak schakelen lang niet zo mooi als een 4-gang,en de 3de gang is op 1 op1 wat veels te veel toeren maakt voor een 25E/30E.
Als ik een tijd in mijn A2 heb gereden met 4-gang dan is het echt klote om weer naar een 3-gang te moeten:geen fatsoenlijke kickdown oneindig veel toeren en minder acceleratie,en een gezuip zonder einde.Ik heb hier de hele handel liggen bak en toebehoren om in mijn Monza A1 met C30NE met jetronic te leggen (wat maar een lelijk verneukt ding is) maar wat technisch wel in goede staat is en op LPG loopt.
Als ik 2 dagen de tijd heb dan gaat ie erin.Verder heb ik nog een zwarte GSE die in super staat is met bijna alle opties zoals:
leer-airco-electrisch open dak-bc-elecrische ramen-Ronal 7×15 i400 velgen in kleur van auto-Wiechers veerpootbrug-mattig grill-koplamp wissers-digidaschbord-C30NE 177pk-4gang automaat met winterstand (uit Senator B)-Senator B 24V eindemper-Mattig booskijkers-electrische spiegels-ABS-electrische motorverwarming-CV alles werkt 100% ook de ABS en A/C.Die GSE is compleet gespoten en gelast en der komt nog een hoogte verstelbaar stuur in en grotere velgen vind 15 persoonlijk te klein 17 of 18 is mooi.
Beste GSE,
Ik ben het niet helemaal met je eens moet ik zeggen….ik heb een 3-gang automaat, en lekt geen druppeltje en ook voel je de overgangen van de versnellingen praktisch niet.
Als ik een echt snelle wagen zou willen zou ik wel een nieuwe astra OPC kopen of zoiets…Ik vind dat je een Monza moet laten glijden IPV het gas intrappen tot de grond….want hoe rot het ook klinkt een Monza (GSE of niet) is niet echt opgewassen kwa snelheid met een moderne sportwagen.Ik ben wel benieuwd naar jou zwarte GSE aangezien het me wel aantrekt hoe jij jou wagen omschrijft…Lijkt me wel mooi moet ik zeggen (ook al hou ik persoonlijk ook van “Stock” Monza’s)
25 juni 2009 om 10:30 #17486841Nou laat ik ff voorop stellen dat een Monza in mijn ogen wel een snelle auto is op het oog dan zeker een A2 GSE ziet er snel uit met wat fatsoenlijke velgen,een A1 oogt wat oudbollig maar heeft wel de sportieve lijnen.
Als motorisering gaat een 30E met handbak nog wel een beetje maar is ook geen aanrader,maar een 2500 met automaat is gewoon traag en had Opel ook nooit mogen verkopen na mijn idee in zo,n sportief ogende auto hadden ze gewoon net als in Australie een V8 in moeten leggen.
Mijn eigen A1 loopt redelijk goed (ivm een 30E stukke beter) ik heb de kop van een Omega A/Senator B 3 liter met 177pk genomen en die iets laten vlakken en er nu op gezet en het oud injectie systeem met grote lucht inlaat gepakt en heb nu na schatting 180 (max 185pk),alleen die smerige 3-gang automaat is klote,veel toeren weinig snelheid en die bak opzich trekt te veel vermogen weg,een 4-gang loopt en schakelt na mijn idee veel lichter,rij maar eens in een 4-gang dan merk je het verschil gelijk,en heb je na 5 minuten zoiets van die 3-gang hoef ik niet meer.
Ook kun je als een 4-gang automaat hebt ook goed een 3.7 achteras nemen wat de acceleratie ten goede komt en met de redelijk lange 4de gang zul je nog met een stuk minder toeren als een 3-gang bv de max snelheid met minder toeren halen.
Mijn A2 GSE loopt echt stukke beter als de A1 de top en acceleratie zijn stukke beter door de 4-gang automaat,170km/h met 3300 toeren,120km/h met zo,n 2300/2400 toeren.
Als ik bv bij 100 de kickdown gebruik dan ga ik van de 4de gang terug naar de 2de,met als gevolg een veel snellere acceratie als van de 3 naar de 2 zoals de 3-gang.
Met 190km/h schakel ik nog van de 3 naar de 4de gang als ik de kickdown helemaal onder hou.Mijn broer heeft een 24V met handbak en dat ding loopt gewoon als een speer ruim 200pk en een handbak dat wil gewoon vooruit als je in zo,n auto zit voel je dat er nog wat loos is boven de 170km/h en dan hebben die 30E met 3-gang aut allang de adem op en een 30E met handbak doet dan ook niet meer veel.
Je kunt denken wat je wilt maar een 2500 zal best mooi lopen als lijn 6 blok en zal voor je gevoel wel redelijk lopen,maar als je wat andere blokken hebt gehad dan heb je het wel gezien met de 30E en al heel zeker met de 2500E.
Ivm de latere 3 liters uit de Senator B zijn deze niet veel schadelijker in het verbruik maar presteren stukken meer en lopen net zo mooi als de 2500.Precies zo met de 3-gang automaat,das ook zo,n antiek ding wat veel vermogen kost en veel toeren maakt.
Een 4-gang aut of een 5-gang handbak zijn sneller en draaien minder toeren…..Dan is de keus toch simpel als je het voor het kiezen hebt.
Dat die van jou niet lekt is een zeldzaamheid bijna allemaal lekken die bakken.Als je een GSE neemt met een 24V en mooie 17/18inch velgen en een mattig grill en je verlaagt deze wat,dan heb je toch echt een sportieve auto die ook wat presteert en nog “goed” met 1 op 10 op benzine dagelijks te rijden is en ook nog best betrouwbaar is kwa stukken.
Maar als je een A1 hebt een 140/150pk motor en je hebt daar een 3-gang automaat aan hangen die veel vermogen vreet dan heb je niet echt iets wat rekords neer zet.
Trouwens de 30E is ook geen aanbeveel motor na mijn idee:
te hoog verbuik,vaak problemen met oliedruk en nokkenassen en wel meer van die dingen en ze hebben maar een 165pk ipv de 180 die Opel aangeeft.25 juni 2009 om 10:48 #17486842Hoi GSE,
Ik snap je helemaal laat ik dat voorop stellen.
Het enige waar wij in verschillen is dat ik de Monza A1 toch iets mooier vind dan de A2…door de chrome bumpers ziet hij er toch klassieker uit….dit is gewoon een kwestie van smaak.Voor mij doet snelheid er totaal niet toe, enkel het pure van vroeger doet mij wat en of mijn Monza nou snel of langzaam is doet er voor mij niet zo toe.
Hij laat mij nooit in de steek en ik vind hem snel genoeg.
Al zal een 4 bak ongetwijfeld beter lopen dan een 3 bak, maar 1 ding is zeker mijn Monza is 28 jaar oud en de versnellingsbak (ook al is het een 3 bak) werkt nog perfect, dus betrouwbaar is het zeker.Ik persoonlijk vind dat een Monza echt origineel moet blijven en dat er geen “poes pas” op geschroeft moet worden.
Maar dat is ieder voor zich natuurlijk….we houden allebei van het model enkel op een andere manier denk ik.Groeten,
Charlois187
25 juni 2009 om 10:50 #17486843origineel gepost door MonzaRon
bedankt, Mario, nogmaals welkom….hey mijn zoon heet ook Mario,
en heeft ook een Coupé, :hmmz, alleen geen Opel maar een Hyundai :P :mad:thanks Ron,
We vinden elkaar denk ik wel vaker op dit Forum.
gold Monza’s rule:thumbup!!25 juni 2009 om 12:38 #17486844AnoniemLid sinds:
1 January 1970Voor mij heeft de Monza A1 optisch ook iets meer te bieden dan een A2.
Dit type oogt meer als een echte klassieker.
De Monza A2 zou met een aantal updates deze tijd niet misstaan,
echter een klassieker zal het [in mijn ogen] nooit worden.
Dat neemt niet weg dat ik de A2 types niet mooi vind, integendeel,
technisch gezien zijn er veel veranderingen aangebracht,
en dat zou voor mij al een punt zijn geweest om een A2 aan te schaffen.
Maar bij aanschaf van de Monza A1, die ik nu heb, en waar ik trots op ben,
heeft het totaalplaatje, chroom,technisch en plaatwerk mij overtuigd om
deze wagen in mijn armen te sluiten.
En tot op heden heb ik daar geen haartje spijt van.king:Dat een GSE uitvoering [A2] tot de verbeelding spreekt, is een feit,
moet er altijd weer ff in kijken, genietend van het interieur en digidash.:thumbupMaar zoals aangegeven, de A1 heeft meer uiterlijke lijnen om tot een echte klassieker te behoren.
Die motorkap met die naden, kenteken plaatje tussen de achterlichten,
het ‘blote’ plaatwerk onder die chromen bumpers, het chroom rondom de verlichting,
het chroom in de zij en raamlijsten, de verschillende kleuren dashboards/interieur etc etc.
Dit alles al geeft [volgens mij] de Monza A1 een klassieke aanzicht. :agentMaar nogmaals, het neemt niet weg dat de A2’s ook mooi zijn, en laten we niet vergeten , dat we één grote
Monza Familie zijn, wat deze topics betreft,
die elkander kan helpen in technische en optische moeilijke Monza tijden :thumbup:Dgrtz Ron
25 juni 2009 om 17:12 #17486845Persoonlijk krijgt de A2 de voorkeur bij mij:
Mooier gevormt interieur met die leuke GSE stoelen,de gladde motorkap en mooiere koplampen en de na mijn idee sportievere bumpers.Vooral de GSE zien er goed uit na mijn idee zonder al dat chroom en daarvoor in de plaats zwarte lijsten.
Ook de serie sideskirts zien er goed uit.
Bij een A2 daar hoef je niet veel aan te doen als wat grote velgen/banden onder te gooien,fastoenlijke uitlaat en wat verlagen en een C30NE of een 24V erin.Als mensen een Monza compleet origineel willen houden begrijp ik dat best maar een fatsoenlijk blok/bak of wat extra dingen zoals een mattig grill of Irmscher uitlaat of Ronal 400 velgen of 17/18inch velgen of wat mattig veren vind ik persoonlijk meer opwaarderen dan waarde vermindering.
En een Monza is om te rijden als ik nu bv naar mijn A1 kijk daar heb ik bij de vooras het 1 en ander aan vertimmert zoals:
17inch velgen met 225 banden
BMW E36 Hartge verlagingsveren
stugge Sachs Supersport schokdempers
dikkere stabistang
330mm x28mm remmen van een Holden Commodore
HRC rembekrachtiger uit een B-OmegaAls ik bekijk hoe dat ding remt en op de weg ligt daar kan geen seriespul tegenop zoals die slappe serie dempers en die zachte hoge veren en die kleine onder bemeten remmen.
Ook de motor heb ik het 1 en ander aan veranderd zoals:
90AH dynamo van Sennie B 30I CD
30% meer volume oliepomp met Omega diesel deksel
A/C radiateur met beter koelvermogen
C30NE 177pk cilinderkop met grote geharde klepzittingenNu zijn dat ook weer dingen die niet standaard zijn,maar de levensduur en het vermogen niet negatief beinvloeden sterker nog ze verbeteren de levensduur alleen maar.
25 juni 2009 om 17:20 #17486846De a2 ‘s zijn zeker wat moderner en hebben een betere stroomlijn. Een Mooie originele A2 GSE zou ik dan ook best op mijn oprit willen hebben. Maar de A1 is gewoon de oer monza. Persoonlijk toch mijn voorkeur wegens chroom en mooiere voorkant (koplampen grill e.d.)
Maar gelukkig….. smaken verschillen.
25 juni 2009 om 17:26 #17486847Pesroonlijk gaat mijn voorkeur ook naar de Monza A, omdat ik hem ouder vind lijken, en ik vind de koplampen zéér mooi omdat die er zo diep inliggen. Ook de chroom rondom vind ik echt prachtig. A2 vind ook zéér mooi, maar ik vind die qua interieur niet zo mijn smaak. Het Dashboard van de A vind ik echt geweldig mooi.
25 juni 2009 om 17:35 #17486848AnoniemLid sinds:
1 January 1970Bedankt Ben, die Monza en jou reactie zien er nu beter uit, klasse, alleen de foto ontbreekt :thumbup :o
Kijk, als de tijd er rijp voor is, dan zal hier de 1 of andere update ook wel uitgevoerd worden, mijn interesse is er,
tot die tijd aanbreekt, blijf ik ook origineel rijden. :P25 juni 2009 om 20:01 #17486849http://www.bigopels.nl/forum/viewtopic.php?f=11&t=3857
Hier staat de A2 zo,n beetje beschreven,het is een originele GSE alleen had ik geen GSE sierlijsten set meer wat 100% mooi en compleet was en maar nog wel gewone sierlijsten voor rond de deuren en achterscherm en de rest,ook heb ik gewone A2 bumpers gemonteerd,persoonlijk ziet dat chroom best netjes uit bij de Monza al had ik de zaak liever compleet gehouden.
Verder zitten er nu Manta 400 (7×15) velgen onder die in de auto kleur gespoten zijn,een Senator B 24V einddemper onder en Mattig booskijkers op de koplampen heb ik de AC gemaakt,de planning is de kats eronderuit en een hoogte verstelbaar stuur derin.
Ik rij niet gek veel met die Monza,ben er te netjes op en staat meer binnen als buiten,de A1 gaat overal mee heen,binnenwegen coniferen velden enz,die ziet er dan ook niet mooi uit maar is technisch 100% loopt en rijd 200%.
25 juni 2009 om 20:51 #17486850Originally posted by charlois187
want hoe rot het ook klinkt een Monza (GSE of niet) is niet echt opgewassen kwa snelheid met een moderne sportwagen.Niet? Een maand terug moest een Porsche Speedster het toch afleggen aan het stoplicht naast m’n (motorisch originele) GSE. OK, het was een Speedster en geen 911, maar toch, het was een moderne Porsche….:D
25 juni 2009 om 20:55 #17486851AnoniemLid sinds:
1 January 1970ok. Ben, gevonden hier issie dan, de A2 van jou :thumbup
ik heb hem wel een beetje opgepoetst :D
hoop voor je dat je de originele lijsten nog ergens op de kop kunt tikken. :hmmz:kewlpics
25 juni 2009 om 21:00 #17486852AnoniemLid sinds:
1 January 1970weer ‘on topic’, hier komt weer een import Monza, staat net op MP:o
OPEL MONZA 2.5 E
Brandstof BenzineVervaldatum APK 21-09-2007
Datum eerste toelating 10-04-1985
Datum aanvang laatste tenaamstelling 17-06-1996
Datum eerste afgifte Nederland 14-09-1994
====================================
bijz: bijna 2 jaar geen apk, :hmmz. maar wel 13 jaar op naam :thumbup25 juni 2009 om 21:25 #17486853Nou zitten er andere velgen op en verder is ie zo,n beetje uiterlijk hetzelfde gebleven.
Lopen als een speer ivm een 30E en 1 op 9/10 is te halen bij normaal gebruik als je niet te veel speelt met het pedaal op een mix van 50% binnendoor en 50% autobaan.
Deze is sneller als een 30E met handbak na de 80km/h.
Eerste meters verliest ie het maar als je eenmaal op gang bent is ie sneller de 400m zou ie wel eens in de buurt kunnen komen van 30E met handbak,deze motor de C30NE heeft ongeveer een kleine 15pkmeer als een standaard 30E en loopt op de iets goekopere euro 95 en is nog zuiniger als een 30E met handbak.
De A1 presteert niks tegenover deze kwa acceleratie en al zeker niet met de top,enkel in verbruik is ie dorstiger,maar die loopt op LPG dus dat maakt niks uit.
Dit komt door het gasmengstuk dat enorm afremt,de motor krijgt maar 1/3de lucht van wat ie maximaal kan krijgen heb ik ooit berekend en door de 3-gang automaat die meer vermogen vreet en geen overdrive heeft en door de slechtere CW waarde zal de top lager zijn.Als ik de 4-gang erin heb zitten en het LPG mengstuk weghaal moet ie net zo goed lopen als de originele C30NE,misschien nog iets beter in de hoge toeren,maar daar kom ik ter zijne tijd wel achter,voor nu is het goed voor dagelijks gebruik.
26 juni 2009 om 06:08 #17486854origineel gepost door DevilraY
Originally posted by charlois187
want hoe rot het ook klinkt een Monza (GSE of niet) is niet echt opgewassen kwa snelheid met een moderne sportwagen.Niet? Een maand terug moest een Porsche Speedster het toch afleggen aan het stoplicht naast m’n (motorisch originele) GSE. OK, het was een Speedster en geen 911, maar toch, het was een moderne Porsche….:D
Een porsche boxter bedoel je neem ik aan?
acceleratie 0 – 100 in 6,9 seconden dat is de langzaamste die ik kon vinden….Hoe tof ik ook een GSE vind….dat moet ie afleggen.
Of de Porsche rijder liep te slapen of jij hebt toch stiekem motorisch iets aangepast:afro26 juni 2009 om 09:16 #17486855Originally posted by charlois187
Een porsche boxter bedoel je neem ik aan?
acceleratie 0 – 100 in 6,9 seconden dat is de langzaamste die ik kon vinden….Hoe tof ik ook een GSE vind….dat moet ie afleggen.
Of de Porsche rijder liep te slapen of jij hebt toch stiekem motorisch iets aangepast:afroNou ja, Michael Schumacher zat inderdaad niet achter het stuur en als de man enigszins had kunnen schakelen dan had ik idd een taaie er aan gehad, maar zo zie je maar dat je met een GSE nog aardig mee kan. Ook met moderne sportwagens.
Volgende stap is overigens een C30NE kop op de zescilinder en dan wordt hij idd een stuk sneller. Maar op dit moment is het een gewone 30E met net een ton op de teller.26 juni 2009 om 10:25 #17486856Neem je een standaard 204pk 24V dan zit je met 240/265 getrag handbak rond de 7,5sec aan de 100 en de top is meer als 235 echte km/h.
Dus dan kun je toch goed mee ver in het verkeer.
Het is jammer dat de galerij van het OHF niet werkt nu anders kon je toch echt een paar snelle Monza,s bekijken.
Een bekende van me heeft een Monza A2 met 4.0 24V van Irmscher die heeft 200KW,wat denk je wat dat ding vooruit wil…In the land Down under hebben ze dezelfde chassies zo,n beetje als hier (de neus teminste wel 100% gelijk bij de eerste bouwjaren Holden Commodore) en daar hebben de standaard V8,s gebouwd de 5.0L en de 4.2L nu zijn die eerste V8,s daar ook maar slome tamme dingen maar de latere blokken hebben 185KW standaard en zijn makkelijk naar de 230-240KW te krijgen aldus een bekende van me daar,en die blokken passen er ook zo in een Senator A chassie,het is dan nog niet veel per liter maar al het dubbele van de 30E.
Een fatsoenlijke cilinderkop op de 30E brengt al een hoop meer voordelen:
harde klepzittingen
geen/amper nokkenasproblemen zoals de 30E,s
meer vermogenMet de serie blokken is er weinig lol te beleven op de autobaan (misschien 20/25jaar terug wel) maar nu niet meer maar met een fatsoenlijke C30NE of 24V kun je echt wel mee over met de hedendaagse verkeer en zonder problemen de 200km/h aantikken.
Voor mij enkel nog een 177pk-204pk motor in een Monza lichter wil ik niet meer.
26 juni 2009 om 10:50 #17486857Ik had laatst toch de 210 km/h (op de klok) aangetikt met mijn monza met origineel blok en 3 gang automaat. AL moet ik er wel bij zeggen dat boven de 200 toch wel even duurt.
Viel mij niet tegen voor een oud blok.Maar de c30ne komt ondanks bovenstaande toch in. De extra pk’s met de geharde klepzittingen zie ik wel zitten.
26 juni 2009 om 15:41 #17486858210 op de klok bij een A1 is 190/200km/h in werkelijkheid de A1 haalt de 210 echte kms niet,is laatst op het OHF een topic over geweest de A2 met betere stroomlijning haalt dit net met een 30E en 3-gang automaat.
De 4-gangen halen dit easy.Mijn broer zijn 24V loopt rond de 235/240 echte km per uur volgens GPRS en dat met een 3.7 achteras en met een motor rond de 205/210pk en een 270nm koppel met een getrag 265.
235km is ie aan geweest en misschien dat de 240km ook nog haalbaar zou zijn,meer niet,volgens de digiteller die klopt zit je dan aan de 255/260km/h.
30 juni 2009 om 14:56 #17486859Zojuist heb ik Marktplaats even afgestuind. Niet zonder resultaat!
Monza A1 1979 (staat in Vriezenveen)
Kenteken 29-TN-VN
Voertuigsoort personenauto
Merk OPEL
Handelsbenaming MONZA 3.OE AUTOMATIC
Brandstof LPG (Liquified Petrol Gas)
Vervaldatum APK 19-12-2009
Datum eerste toelating 22-05-1979
Datum aanvang laatste tenaamstelling 21-11-2008
Datum eerste afgifte Nederland 27-11-2006
Nóg een Monza A1, dit keer uit 1980 (staat in Beverwijk)
Kenteken 82-TX-FZ
Voertuigsoort personenauto
Merk OPEL
Handelsbenaming MONZA 3.0 H AUTOMATIC
Brandstof LPG (Liquified Petrol Gas)
Vervaldatum APK 29-05-2009
Datum eerste toelating 04-01-1980
Datum aanvang laatste tenaamstelling 31-05-2008
Datum eerste afgifte Nederland 16-02-2007
Monza A2 1984 (staat in Oirschot)
Kenteken RX-LP-18
Voertuigsoort personenauto
Merk OPEL
Handelsbenaming MONZA 3.0 E
Brandstof Benzine
Vervaldatum APK 30-01-2010
Datum eerste toelating 06-01-1984
Datum aanvang laatste tenaamstelling 27-04-1999
Datum eerste afgifte Nederland 15-07-1997
Monza A2 1985 (staat in Ens)
Kenteken JJ-XZ-14
Voertuigsoort personenauto
Merk OPEL
Handelsbenaming MONZA 2.5 E
Brandstof Benzine
Vervaldatum APK 21-09-2007
Datum eerste toelating 10-04-1985
Datum aanvang laatste tenaamstelling 17-06-1996
Datum eerste afgifte Nederland 14-09-1994
Volgens mij zijn dit allemaal Monza’s die we nog niet hadden. Is dit wel het geval dan hoor ik dit graag!! :angelGr Wesley
30 juni 2009 om 16:51 #17486860AnoniemLid sinds:
1 January 1970ja, die laatste rooie of bruine, zoals op het kenteken vermeld.
deze staat hier 1.20m omhoog :D:D30 juni 2009 om 19:52 #17486861origineel gepost door MonzaRon
ja, die laatste rooie of bruine, zoals op het kenteken vermeld.
deze staat hier 1.20m omhoog :D:Dheb je er ene bij ron??
maar verder mooie plaatjes hoor..
mis alleen de senators :angel30 juni 2009 om 21:50 #17486862AnoniemLid sinds:
1 January 1970mis alleen de senators
Ik ook wel, dus kom maar op met die Topics over Senators :thumbup
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.