Ruitenwissers automatisch

Forumindex Forums Modellen Grandland X Ruitenwissers automatisch

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 314)
  • Auteur
    Berichten
  • #18550412
    XanderV1
    Deelnemer
      Lid sinds:
      26 April 2023

      Ik vroeg me af of er een optie is om de automatische stand van de ruitenwissers aan te laten.

      nu moet je eerst de hendel van auto af halen en weer terug doen voordat de automatische stand aangaat. Ben bang dat het niet kan maar misschien is het iemand wel gelukt :good:

      #18550413
      jopsa
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 May 2019

        Nee, altijd opnieuw heropstarten

        #18550544
        CJX
        Deelnemer
          Lid sinds:
          17 December 2011

          Nee. Je moet inderdaad iedere keer opnieuw de stand “automatische ruitenwissers “ opnieuw activeren.

          Net zoals je de cruise control na iedere start weer moet activeren.

          Daarentegen blijft de stoelverwarming wel weer aan na opnieuw starten, en de stuurwielverwarming dan weer niet.

          Beetje bizarre logica, maar goed. Als je het eenmaal weet, dan kun je er mee leven. ;-)

          #18550583
          Johangrandlandx
          Deelnemer
            Lid sinds:
            16 April 2023

            Bonjour à tous, au prochain entretien je demanderai s’ils savent programmer cette fonction.

            ;-)

            #18550586
            quandor
            Deelnemer
              Lid sinds:
              14 November 2017

              @XanderV1 : daar zit wel een gedachte achter dat men bij Opel (en bij vele andere merken vandaag de dag) het zo heeft ingeregeld.

              Héél ‘vroeger’ bij auto’s bleef die functie wel ingeschakeld met als gevolg dat in december, januari of februari na een vochtige avond, gevolgd door een nacht met nachtvorst, de ruitenwisserrubbers ‘s-ochtends niet zelden naar de mallemoeren gingen omdat bij het starten van de auto die functie weer van kracht werd en omdat de wissers vastgeplakt zaten deze dan naar de wisserhemel gingen.

              #18550588
              quandor
              Deelnemer
                Lid sinds:
                14 November 2017

                @CJX, de logica erachter is dus niet bizar, maar juist heel wenselijk. Het scheelt eigenaren vele tientjes aan (mogelijk telkens weer) nieuwe ruitenwisserbladen door de functie niet automatisch te laten herstarten na een herstart van de motor.

                Dat de cruisecontrol herstart moet worden gaan we het maar niet over hebben. Da’s net zo logisch als dat de zon iedere ochtend na een nacht zichtbaar wordt.

                #18550593
                CJX
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  17 December 2011

                  de logica erachter is dus niet bizar, maar juist heel wenselijk. Het scheelt eigenaren vele tientjes aan (mogelijk telkens weer) nieuwe ruitenwisserbladen door de functie niet automatisch te laten herstarten na een herstart van de motor.


                  @quandor
                  : Deze logica snap ik, maar die van de stoel en stuurwielverwarming, en die van de cruise control valt voor mij wel in de categorie “ bizarre logica “ :wacko:

                  En zoals ik al zeg: Als je het weet, dan maakt het ook niet zo heel veel uit. Alleen heb ik best al wel vaak rondgereden met de stoelverwarming op de passagiersstoel vol aan terwijl er niemand op zit. En dat merk je niet als bestuurder, en zeker overdag vallen de lampjes ook niet heel erg op.
                  Het steeds opnieuw moeten activeren van de cruisecontrol zit bij mij in een hogere categorie van onbegrip en acceptatie. Ik gebruik de cruise control eigenlijk altijd indien mogelijk. In de praktijk is dat iedere rit. En dan blijf ik het vreemd vinden dat ik de cruise control na iedere start moet activeren.

                  #18550594
                  quandor
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    14 November 2017

                    Stoel en stuurverwarming is een keuze die de programmeurs van het systeem hebben gemaakt. Dat kan een mens waarderen of juist niet.

                    De cruisecontrol is weer een geheel ander onderwerp. Als een rijder thuiskomt en de CC stond nog aan met een ingestelde snelheid van bijv. 80 dan zou het bizar zijn dat, de dag erna, bij het wegrijden thuis, de snelheid van de auto onmiddellijk weer naar de 80 zou willen gaan. Dat wil denk ik geen mens.

                    Wat de ruitenwissers betreft : ik heb mijn GLX 5 jaar gehad en was er al heel snel aan gewend om ‘s-ochtends na het starten en wegrijden, de handel even omhoog te doen om vervolgens deze weer twee tikjes naar beneden te geven waardoor de automatische wisfunctie weer werd ingeschakeld.

                    #18550615
                    Hans GLX
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      19 May 2018

                      Het is wat @quandor zegt. Het na elke start opnieuw instellen van de CC, is een veiligheids-issue. Stel je voor dat jouw vrouw de volgende dag achter het stuur stapt, en ze rijdt in het dorp of de stad, en ze drukt per ongeluk op de CC, dan zou hij ineens naar de 100 km/u schieten. Dat wil je toch zeker niet? Het is net als bij Start/Stop, dat moet ook na elke start gedeactiveerd worden. Dit ivm de milieu eisen.

                      #18550621
                      jopsa
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 May 2019

                        Dat is net wat ik reeds meldde ivm de cruisecontrol vroeger.  Toch vreemd dat deze bij het remmen en een bocht ingaan bij het lossen van de rem in die bocht weer omhoog schiet naar de ingestelde snelheid.  Gevaarlijk wanneer dat gebeurt terwijl de bocht nog niet ten einde is toch ?

                        Bij mij ging dat toch zo, ik vermoed bij de andere ook ?

                        #18550628
                        CJX
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          17 December 2011

                          Dat met die cruise control kan ook anders. Uiteraard moet de CC er af zijn na een nieuwe start. Alleen in de GLX moet je de CC weer helemaal opnieuw aanzetten.

                          Ik reed laatst in een VW huurauto. Daar valt ook de CC uit na stopzetten. Alleen dan na opnieuw starten staat alles nog wel stand-by. En kun je met 1 druk op 1 knop die laatste selectie weer activeren. Bij de GLX dus niet. Daar moet je eerst de CC aan zetten ( rechter zijde ronde knop links op stuur ) om daarna met een druk op de linker zijde van de ronde knop de CC daadwerkelijk weer in werking te zetten.

                          Ik rijd voor mijn werk in meerdere merken huurauto’s, en de, laten we zeggen, VW logica komt vele malen vaker voor dan de GLX logica.

                          Als laatste: Geen halszaak. Je leert er mee werken. Maar dit is mijn mening. Het is niet dat ik iemand de les wil leren of zo. Zoals het hoort op een forum. Delen van elkaars mening. Elkaar helpen.  Eventueel leren van elkaars mening, en elkaar respecteren over die mening.

                          #18550629
                          CJX
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            17 December 2011

                            @ Jopsa: Ik heb geen soortgelijke ervaringen met de CC zoals jij ze beschrijft.

                            De CC in mijn GLX werkt verder prima. Hij houdt de snelheid er prima op, zeker ook bij hellend terrein. Ook vind ik het handig dat je de snelheid kunt aanpassen in kleine ( 1 km/h ) en grotere ( 5 km/h ) stappen met hetzelfde knopje op het stuur.
                            En ook de memory-functie gekoppeld aan de verkeersbordherkenning vind ik een mooie vondst.

                            #18550632
                            quandor
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              14 November 2017

                              @CJX :

                              ik kreeg het een paar jaar geleden niet bij @Jopsa tussen de oren en dus heb ik dat iig opgegeven.

                              Stel je rijdt op een 80 Km weg en het is vrij druk zodat je niet veel harder kunt dan 50 of 55 (4e versnelling). Je hebt de auto wel op de CC staan. Hoe fijn is het dan wanneer de drukte wat minder wordt en je kunt versnellen naar 70 tot 80 Km/h (5e versnelling) dat je na het opschakelen niet wéér je CC hoeft in te stellen? Zolang je maar binnen een seconde of 3 a 4 opschakelt dan houdt de CC die eerder ingeschakelde snelheid vast.

                              Ben je uiterst traag met opschakelen >4 seconden, dan ‘vergeet’ de CC de ingestelde snelheid en mag je opnieuw gaan instellen. Ik vond en vind het een zegen, daar waar @Jopsa het als een Opel constructiefout beschouwde.

                              #18550644
                              CJX
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                17 December 2011

                                @Quandor : Ik snap het, en is bij mij sowieso anders ivm 8 AT. B-)

                                #18550655
                                jopsa
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 May 2019

                                  @quandor :  Je gaat toch weer niet ruzie zoeken hoop ik ?

                                  stond anders vermeld in mijn instructieboekje.  Bij (manuele bak) intrappen van koppeling of rem moest de CC uitvallen.  Zoals reeds gezegd ging ik regelmatig een bocht in met de CC op en vloog kilometerteller die bij loslaten van koppeling weer de hoogte in tijdens het nog nemen van de bocht….   Maar dat krijg ik ook niet tussen uw oren dat dit gevaarlijk kan zijn.   Wanneer je dan het koppelingspedaal enkele seconden langer ingeduwd hield viel het CC systeem wel uit.  Logica  ????  Bij intrappen van de rem viel de CC uit en bleef die uit.

                                   

                                   

                                  #18550656
                                  quandor
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    14 November 2017

                                    Samengevat beschrijf je dus precies zoals ik vermeldde : bij op -of terugschakelen (binnen enkele seconden) houdt de CC de gegevens vast en bij remmen schakelt die onmiddelijk uit.

                                    Wat jij in de handleiding las over het intrappen van de koppeling en hier als feit presenteert was gewoon NIET waar.

                                    Goh, je geeft mij een keer gelijk……….

                                    #18550661
                                    Hans GLX
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      19 May 2018

                                      Dat met de CC herken ik niet. Het is geen ACC, dus de werking is anders. Ik heb nooit gehad dat hij uit zichzelf bij een bocht verminderde, en na de, of half in de bocht alweer op het gas ging. Dat is inderdaad gevaarlijk, en iets wat je niet wilt. Ik heb de gewoonte, om altijd lang voor een bocht of rotonde, de ACC uit te schakelen. En na de rotonde met een druk op de knop weer terug op de oude snelheid. Ook zit er natuurlijk verschil in de beleving, tussen een automaat en hand geschakelde. Bij mij kun je 1 km versnellen of vertragen, door de knop > een 3 seconden ingedrukt te houden. Druk je kort op de CC knop, gaat het 5 km tegelijk.

                                      #18550663
                                      jopsa
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        3 May 2019

                                        @QUANDOR   mijn bewering is echt wel waar.  Hoe graag je ook zou hebben van niet. Je weet ook dat er verschillende handleidingen de revue passeerden.   duidelijk 1) remmen :  cc valt uit   2) koppeling indrukken : cc valt uit       zo was het.

                                        Ik kan al heel erg lang lezen en zo stond het er.   Nergens stond dat hij weer automatisch zou ingrijpen binnen enkele seconden wat nogmaals heel gevaarlijk is in een bocht, zelfs bij  verlagen van versnelling en de koppeling weer laten komen schoot hij dus naar voor.  Gezellig als dat in een zich vormende file gebeurt……   Maar ik vraag me af of je eigenlijk begrijpt welke situatie ik beschrijf.

                                         

                                        Met nieuwe wagen (waar het hier verboden is zijn merk te noemen blijkbaar) verloopt dit wel normaal.   Net zoals bij de wagen van Hans.  Ik heb de indruk dat het verhogen van de snelheid via CC niet zo bruusk gebeurt als bij de GLX.   Wat denk jij Hans ?

                                        #18550676
                                        quandor
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          14 November 2017

                                          Ik kan niet anders dan jullie beiden héél veel succes wensen op het forum van dat andere merk. Wellicht valt het kwartje niet dat dit een Opel forum is en dat er helemaal niemand op zit te wachten dat er constant de naam van een ander merk wordt genoemd, laat staan het verheerlijken ervan?

                                          By the way : ik vraag mij wel af waarom jullie gekozen hebben voor die auto ipv van de Lynk & Co 01. Deze laatste is veel goedkoper en is technisch qua platform etc. gelijk aan het merk / model dat jullie rijden. Hij komt tevens uit de dezelfde fabrieken.

                                          Jullie auto en de Lynk & Co 01 zijn dus het equivalent van de Grandland (X) en de Peugeot 3008 (maar dan voordeliger)

                                          #18550679
                                          Hans GLX
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            19 May 2018

                                            @quandor, ik begin toch echt en beetje aan je stabiliteit te twijfelen, na het lezen van je laatste post. Je praat namelijk voor “iedereen,” want je meent dat “niemand” op ons (@jopsa en ik) commentaar zit te wachten. Omdat wij nu een Zweeds merk rijden, en daar nul problemen mee ondervinden, en zeer tevreden zijn met deze overstap, noem jij dat ineens: een merk verheerlijken?? Get a life man.

                                            Dan vraag je je af, waarom wij niet gekozen hebben voor een Lynk & Co? Omdat wij voor Volvo gekozen hebben. Dat is optisch nogal een verschil. Al zal de Lynk ongetwijfeld minder problemen kennen, dan de Grandland. En waarom rij jij dan niet in een Peugeot 3008?

                                            Waarom geen Dacia? Want die is de helft goedkoper dan een Opel, en onderhuids gelijk aan Renault. En ik weet niet in hoeverre jij thuis bent in de assemblage van automerken. Maar Lynk word in China in elkaar geschroefd (Geely) en de Volvo,s komen uit Göteborg Zweden, of Gent in België. DeXC90 en S90 deels ook uit Amerika. En last but not least, als ik de instapprijs van de XC40 vergelijk, met de prijs van de Grandland, kan ik het voordeel wat jij noemt, (maar dan voordeliger) niet zo een, twee, drie ontdekken. ;-)

                                            #18550680
                                            quandor
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              14 November 2017

                                              Ja, ik klets niet steeds over mijn automerk hier op het forum en als je je eigen bericht van zojuist doorleest dan heb je het merk weliswaar niet genoemd, maar je kon het toch weer niet laten om het land te noemen……… Hoeveel andere merken dan het merk dat jij rijdt en de Polestar worden door Zweden gefabriceerd? Juist ja, dat bedoel ik.

                                              Als jij de berichten goed leest, dan kon je zien dat ik jouw / jullie auto niet naast de Grandland zette, maar naast de technisch identieke Lynk & Co.

                                              #18550681
                                              Hans GLX
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                19 May 2018

                                                In Zweden bouwen ze zover ik weet alleen : Saab Scania, en Volvo. De meeste elektrische voertuigen worden nu in China gebouwd zoals ook de EX30. Maar die word óok binnenkort in Gent België in elkaar gezet. En al is Polestar in principe gewoon Volvo, het is wel in Chinese handen. Dat wel. En waarom zou jij op het Opel forum wel Peugeot 3008 en Lynk & Co mogen noemen, en ik geen Volvo? Dat ontgaat me even… :unsure:   Hier de Polestar 4….(Volvo EX 4)

                                                Polestar 4x

                                                #18550682
                                                quandor
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  14 November 2017

                                                  Alsjeblieft…………….. denk nu eens gewoon even rustig na. Ik was alleen benieuwd waarom jij / jullie gekozen voor de auto die je hebt en niet de Lynk & Co (die onder de motorkap en onder je voeten exact hetzelfde is maar wél veel goedkoper).

                                                  Dat ze in Zweden ook vrachtwagens en autobussen bouwen tja, alla……………..

                                                  #18550683
                                                  Hans GLX
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    19 May 2018

                                                    Ik snap je nu. Waarom geen Lynk? Omdat, al hebben ze samen hetzelfde onderstel en Hybride techniek, ik de XC40 veel mooier vind. Zo simpel is het. De Lynk is beslist geen verkeerde auto. ik heb pas nog iemand gesproken, en hem gevraagd of hij het niet link vind, met zo,n Lynk. Maar hij is zeer tevreden met zijn Lynk 01. ;-)

                                                    #18550684
                                                    quandor
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      14 November 2017

                                                      Dat was alles wat ik bedoelde / wilde vragen (los van het feit dat de Lynk goedkoper is) Dat ook is de reden dat ik 6 jaar geleden voor de Grandland X koos ipv de 3008. De lampjes het glimmend dashboard en andere tierelantijntjes van de 3008 spraken mij niet aan.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 314)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.