Problemen na inbouw Crooke powerbox (opgelost!!)

Forumindex Forums Modellen Corsa Problemen na inbouw Crooke powerbox (opgelost!!)

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 38)
  • Auteur
    Berichten
  • #17211277
    rossi-aduard
      Lid sinds:
      28 February 2006

      Vandaag samen met Rene (Badmuts) en Marcel (Corsaboy) de oude Crooke powerbox van Rene op mijn Corsa x16xe gemonteerd.

      We zaten met het probleem dat bij het loslaten van het gas er een rare hoge fluittoon te horen is. We hebben de mogelijke oorzaken wel 10x nagekeken maar het gaat niet weg! Uiteindelijk maar gekapt met zoeken.

      Bij de terugrit naar huis niet echt vlekkeloos rijgedrag:
      Vanuit weinig gas naar meer gas dan gebeurt er eerst niks en dan trekt de auto eerst met horten en stoten verder. Daarna is er ook niet zoveel aan de hand. Voorbeeldje: je rijdt op de snelweg rond de 120 en je wilt nog net even versnellen om nog iemand in te halen. Dat lukt dus niet omdat er eerst geen reactie is op het gas.

      Bij gas loslaten dan lijkt de auto er ook in te smoren en dan kun je niet gelijk weer extra gas geven. Dat gaat dan ook weer met horten en stoten. Dat smoren is dan vaak in combinatie met de hoge fluittoon.:thumbdown

      Daarnaast constant motormanagementlampje brandend. Ga ik zo snel mogelijk uit laten lezen…..

      Als de auto hoger in toeren komt dan rijdt deze verder prima. Constante snelheid gaat ook goed, alleen bij gas loslaten en vaak bij versnellen problemen.

      Iemand een suggestie wat het euvel kan zijn?

      #17509764
      BadMuts
        Lid sinds:
        30 June 2004

        origineel gepost door rossi-aduard
        We zaten met het probleem dat bij het loslaten van het gas er een rare hoge fluittoon te horen is. We hebben de mogelijke oorzaken wel 10x nagekeken maar het gaat niet weg! Uiteindelijk maar gekapt met zoeken.

        Daarop aanvullend, nieuwe pakking is gemonteerd. Tevens ook vloeibare pakking op de imbusboutjes waarmee de box vast zit. Alle slangen nagelopen en alles zit goed vast, geen scheuren oid.

        Het gekke is gewoon dat wanneer je gas geeft bij de gasklep dan hoor je ‘m niet (stationair ook niet), maar zo gauw als je het gas loslaat dan begint ie te fluiten.
        Blokkie loopt overigens erg goed stationair, geen rare fratsen…

        Grt.

        #17509765
        Powercorsa
          Lid sinds:
          26 October 2007

          Anders even met Bart (maker Crooke Powerbox) contact op nemen, misschien heeft hij dit al een keer meegemaakt en weet ie een mogelijke oplossing :thumbup

          #17509766
          5chaap2k
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 June 2004

            check het vacuumtraject op lekkage en kijk even of je niet ergens valse lucht aanzuigt na de gasklep

            #17509767
            bladeofdarkness
              Lid sinds:
              4 August 2004

              haal maar eens de slang los die naar de carterontluchting gaat….
              haal deze eraf en hij fluit niet meer!

              Hebben wij ons ook rot op gezocht toen.
              Vervolgens slang gewoon losgehaald en bij de carterontluchting log gehangen naar onder en op de inlaat afgedopt. king:

              #17509768
              rossi-aduard
                Lid sinds:
                28 February 2006

                @Bladeofdarkness: Welk gedeelte op de inlaat bedoel je? De slang vanaf de carterventilatie (pijpje boven op het blok toch?) zit aangesloten op dat gekke ding naast de sirene van het alarm.

                Het is trouwens een van de eerste crooke boxjes, op die nieuwere zitten nog extra aansluitingen toch?

                Hieronder wat foto’s:

                #17509769
                BadMuts
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  crookebox nr 8, om wel te verstaan :P

                  kleine toevoeging, de powerbox komt van een x14xe af en zit nu op een x16xe.
                  Diameter van de gasklep is echter precies hetzelfde, hebben we al naar gekeken…

                  Grt.

                  #17509770
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    Ik rijdt zelf met een Mantzel Powerbox op een X16XE.

                    bij deze:

                    – EGR Afgedopt
                    – Dunne slangetje Carterventilatie op Rembekrachtiger slang tuutje
                    – Middel dikke carterventilatie slang vanaf klepdeksel naar beneden (open)
                    – Dikke carterventilatie slang zit als orig van onderblok naar klepdeksel
                    – Slangetje mapsensor DIRECT vanaf powerbox naar MAPSENSOR
                    – Eventuele Airco vacuumslangetjes op rembekrachtiger slang tuutje
                    – Gasklepverwarming is komen te vervallen
                    – draden gasklep potentio en stappenmotor verlengd
                    – draden van MAPsensor gefixed (komen onder spanning te hangen, en waren kapot gegaan)

                    Mijn torretje loopt zalig zo.

                    Heb je GEEN valse lucht of sluit je gasklep wel goed aan op de Crooke box (Crooke probleem / bevestiging gasklep)

                    Willem

                    #17509771
                    bladeofdarkness
                      Lid sinds:
                      4 August 2004

                      @rossi-aduard: Ik bedoel inderdaad het de slang die naar het pijpje bovenop het blok loopt.
                      Dit was namelijk bij ons de veroorzaker….let maar eens goed op die slang. Bij ons werd die namelijk op gegeven moment helemaal dicht gezogen :o waarna hij ging fluiten.

                      #17509772
                      max
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        Zorg eerst voor een aparte aansluiting voor de slang naar de MAP sensor. Deze werkt veel beter als deze los van alle andere vacuum slangen werkt.

                        Leg verder de andere slangen zo dat er geen spanning op staat. Die slang die direct naar de rembekrachtiger loopt behoort zich niet samen te kunnen knijpen, is dat wel het geval dan kan je motor raar gaan lopen.

                        #17509773
                        BadMuts
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          origineel gepost door bladeofdarkness

                          @rossi-aduard
                          : Ik bedoel inderdaad het de slang die naar het pijpje bovenop het blok loopt.
                          Dit was namelijk bij ons de veroorzaker….let maar eens goed op die slang. Bij ons werd die namelijk op gegeven moment helemaal dicht gezogen :o waarna hij ging fluiten.

                          Slangetje van de carterontluchting zit bovenop wel aangesloten, maar loopt naar onderen af en is niet aangesloten ;)

                          #17509774
                          Corsa_B_66
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            20 February 2007

                            Hmm, kan ff niet 1 a 2 bedenken wat het probleem kan zijn.
                            Ik heb hem er ook sinds kort op, kostte me wel 2 dagen, inclusief hele onder inlaat vervangen.
                            Tis een c16xe onderinlaat. blokje van mij is een x16xe.
                            Hier net wat fotos voor je geschoten misschien heb je er wat aan qua aansluitingen enz. Verder loopt mn blokje gewoon als een zonnetje geen problemen(afkloppen) heb alleen in het begin ff gehad dat de gasklep positie sensor geen goede singaal kreeg waardoor ie stationair niet goed liep. Maar dit lag aan het kabel wat ik had verlengd, wat niet goed was opnieuw gesoldeerd enz en sindsdien loopt ie erg goed.
                            Als ik nog het een en ander moet verduidelijken hoor ik het wel.

                            #17509775
                            BadMuts
                              Lid sinds:
                              30 June 2004

                              moet je perse een c16xe inlaatspruitstuk hebben voor de powerboxen?

                              #17509776
                              Powercorsa
                                Lid sinds:
                                26 October 2007

                                Volgens mij moest je juist de van de X16XE het inlaatspruitstuk hebben voor de powerboxen (voor Mantzel zeker).
                                De C16XE was geloof ik niet vlak of kwam niet hoog genoeg voor een powerbox.

                                #17509777
                                rossi-aduard
                                  Lid sinds:
                                  28 February 2006

                                  Update: Het gefluit lijkt zichzelf opgelost te hebben.Het beroerde rijgedrag en het mm lampje zijn er nog:thumbdown.

                                  Ik heb nu de stappenmotor los en die zit muurvast! Dat puntige geval bovenop moet toch enigszins moeten kunnen bewegen?

                                  Ik laat de auto morgen uitlezen bij de VOD in ieder geval. Mocht hier niets uitkomen dan mag ik bij Crooke langskomen.

                                  Ik heb trouwens een andere versie van de crooke powerbox dan corsa_b_66. Op de versie van mij zit maar 1 uitgang voor de vacuumleidingen. De box zit gemonteerd op een x16xe inlaat.

                                  #17509778
                                  Powercorsa
                                    Lid sinds:
                                    26 October 2007

                                    je kan het proberen met remmenreiniger, gewoon goed vol spuiten
                                    het mm lampje wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de niet goed werkende stappenmotor :thumbup

                                    Je kan um ook zelf uitlezen, staat in het vectra gedeelte hoe je dit moet doen ;)

                                    #17509779
                                    rossi-aduard
                                      Lid sinds:
                                      28 February 2006

                                      Ik heb ‘m al uitgelezen met de paperclip methode, maar krijg dan alleen 2-cijferige code’s. Moet ik dan de codes van de vectra-A aanhouden die in dat topic staan?

                                      De auto heeft ook al wel eerder mm lampjes gehad maar die gingen uit zichzelf weg. Ik weet dan ook niet hoe betrouwbaar het is om nu te gaan meten met de paperclip methode. Ik ga morgen naar de opel dealer. die gooien dan maar mooi de oude codes er uit en gaan dan de actuele code(s) uitlezen.

                                      De codes die er bij mij er uitkwamen met de paperclipmethode zijn: 12(begin), 43,71,34,13,12(einde)

                                      #17509780
                                      BadMuts
                                        Lid sinds:
                                        30 June 2004

                                        goed plan, gewoon ff tech doen :)

                                        ben benieuwd, keep us posted! :thumbup

                                        #17509781
                                        mayhem
                                          Lid sinds:
                                          13 June 2006

                                          origineel gepost door rossi-aduard

                                          De codes die er bij mij er uitkwamen met de paperclipmethode zijn:
                                          12(begin),
                                          43,
                                          71,
                                          34,
                                          13,
                                          12(einde)

                                          12=begin
                                          43=Primary ignition (distributor systems) High voltage
                                          71= Air Temperature Sensor (ATS) (MPi only) High voltage
                                          34=Manifold Absolute Pressure (MAP) sensor Low voltage
                                          13=Oxygen sensor No change in voltage/open circuit.

                                          king:

                                          #17509782
                                          TonSR
                                            Lid sinds:
                                            29 October 2007

                                            kerels hou de zinnen wat korter ,anders moet je steeds
                                            heen en terug schuiven met
                                            de balk onderin is vervelend lezen
                                            op deze manier.
                                            is als tip bedoeld :wors:wors
                                            vgr tonsr.

                                            #17509783
                                            sjoerdie
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              19 September 2005

                                              of je haalt een groter scherm…:P;)

                                              #17509784
                                              5chaap2k
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                29 June 2004

                                                origineel gepost door mayhem

                                                origineel gepost door rossi-aduard

                                                De codes die er bij mij er uitkwamen met de paperclipmethode zijn:
                                                12(begin),
                                                43,
                                                71,
                                                34,
                                                13,
                                                12(einde)

                                                12=begin
                                                43=Primary ignition (distributor systems) High voltage
                                                71= Air Temperature Sensor (ATS) (MPi only) High voltage
                                                34=Manifold Absolute Pressure (MAP) sensor Low voltage
                                                13=Oxygen sensor No change in voltage/open circuit.

                                                king:

                                                als ik dit zo lees..

                                                dat kleine kabelboompje naar deze sensoren toe loopt erg dicht langs de multiriem, controlleer even of deze niet tegen de riem heeft gelopen of ergens draadbreuk/kortsluiting maakt
                                                ook zijn 2 van deze sensoren van dezelfde stekker voorzien, die worden nogal eens verwisselt :P

                                                overigens als je het netter wilt doen leg dan die dikke blauwe stekker onder je inlaat door

                                                dan krijg je ongeveer dit (mijn oude x16xe)

                                                #17509785
                                                rossi-aduard
                                                  Lid sinds:
                                                  28 February 2006

                                                  Nou ik ben bij de VOD geweest. Alle oude codes laten wissen, daarna kwam alleen code 22 te voorschijn.

                                                  Die heeft te maken met de gasklep positie sensor. Volgens de VOD gaat die sensor zelf bijna nooit kapot. Ik ga eerst de bedrading vervangen vanaf het punt waar deze verlengd is en hopelijk is het probleem dan over!

                                                  Edit: Als het hier niet aan ligt weet ik het niet meer, kabelboom er naartoe is net een slagveld:) 1 soldeerverbinding los en de kabel naar de gasklep positiesensor aangevreten door de multiriem. Kan ff aan de slag met solderen! Ik houd jullie op de hoogte!

                                                  Foto’s volgen:kewlpics

                                                  #17509786
                                                  Corsa_B_66
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    20 February 2007

                                                    Bij mij was dit ook het geval dus, waardoor ie in het begin eerst stationair niet echt goed liep. En 2 dagen later liep helemaal bijna niet, leek net alsof ie op 3 poten liep. Toen ik ff aan de kabels zat waar ik ik dus had gesoldeerd ff knijpen enz liep ie opeens goed, dus ik blij. Heb alles opnieuw gesoldeerd, en goed ingetaped enz. Sindsdien geen enkel probleem meer loopt als een zonnetje. Dus check ff goed die kabels.

                                                    #17509787
                                                    BadMuts
                                                      Lid sinds:
                                                      30 June 2004

                                                      wij hebben alleen niks gesoldeerd…..kabelboom van mijn blokkie (alleen dat gedeelte van rond de inlaat) is overgezet naar zijn blokkie.

                                                      wel jammer dat ie aangelopen heeft bij de multiriem. We hebben erg ons best gedaan om het netjes in te bouwen ;)

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 38)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.