Probleem met externe harde schijf – We've got contact !

Forumindex Forums Overige PC & Multimedia Probleem met externe harde schijf – We've got contact !

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 35)
  • Auteur
    Berichten
  • #17206328
    Juffer1
    Deelnemer
      Lid sinds:
      26 July 2006

      Omdat mijn pc steeds beroerder en beroerder ging lopen heb ik mezelf maar eens voorgesteld om grote schoonmaak te houden.

      Voordat ik m helemaal via de recovery partitie (HP) opnieuw zou laten formateren ed heb ik al mijn gegevens op een externe USB harde schijf gezet.
      De harde schijf heb ik 3 uur daarvoor nieuw gekocht en eerst getest natuurlijk.

      Nu heb ik al mijn prive en zakelijke (beveiligings) documenten (210Gb) op die harde schijf gezet en deze aan de laptop van mijn vriendin gehangen. alles netjes te zien en te openen.. helemaal perfect.

      Mijn eigen PC vervolgens helemaal netjes blanco gemaakt en de harde schijf er weer aangehangen.. maar met geen mogelijkheid kan ik die schijf benaderen ! Dit lukt ook niet meer via de laptop van mijn vriendin of een andere pc.
      Windows herkent op geen van de beide pc’s nieuwe hardware of een nieuw schrijfstation.

      Ik zit nu dus met 2 problemen :
      1. Hoe krijg ik mijn 210Gb aan data weer terug of benader ik uberhaupt die schijf ?
      2. Media markt zegt, 5 jaar garantie, breng maar terug… maar er staan wel uiterst gevoelige prive en zakelijke (beveiligings) gegevens op en wissen kan ik ze niet !

      Wie van jullie kan me verder helpen ?

      De specs :
      – HP media center / pavillion M7270
      – Windows XP media center editie
      – Seagate Free agent 320 Gb – USB2.0

      Gr. Arjan

      #17369982
      Roelof
        Lid sinds:
        30 June 2004

        De schijf laat zich wel zien ?

        Als die niet als driveletter werkt dan even met rechts op deze computer klikken, dan op beheren en dan schijfbeheer, even kijken als daar de schijf wel bij staat.

        #17369983
        Juffer1
        Deelnemer
          Lid sinds:
          26 July 2006

          Hoi Roelof,

          Ook daar staat ie niet bij. Bij apparaatbeheer (via systeem) zie ik wel een USB apparaat voor massaopslag maar daar doet ie verder niks mee.
          De installeren helpt ook niet.
          Bij schrijfstations zie ik alleen maar mijn vaste harde schijf.

          Gr. Arjan

          #17369984
          Roelof
            Lid sinds:
            30 June 2004

            Dat is toch gewoon zo’n externe 3.5″drive met een netvoeding ?

            Als er iets met die netvoeding is zal de schijf niet draaien maar de electronica wel door de USB spanning opgestart worden en zal de interface wel zich laten zien.
            Je hoort de drive wel draaien ?

            #17369985
            opelkadetje
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 December 2004

              drivers van je mobo geinstalleerd?

              #17369986
              Juffer1
              Deelnemer
                Lid sinds:
                26 July 2006

                Origineel gepost door Roelof
                Dat is toch gewoon zo’n externe 3.5″drive met een netvoeding ?

                Als er iets met die netvoeding is zal de schijf niet draaien maar de electronica wel door de USB spanning opgestart worden en zal de interface wel zich laten zien.
                Je hoort de drive wel draaien ?

                Het is een desktop model,

                Er zit een stekker adapter bij, die levert gewoon de spanning die die zou moeten leveren. Ik hoor verder ook helemaal niks in de interface. Dat hoeft niks te betekenen, want ik heb ik nog helemaal niks gehoord van die harde schijf, ook niet toen ie normaal werkte. Hij zou trouwens “geruisloos” moeten zijn.

                Origineel gepost door opelkadetje
                drivers van je mobo geinstalleerd?

                Wat is een “mobo” ? Voor de schijf hoef (en kan) je niks installeren.

                Gr. Arjan

                #17369987
                opelkadetje
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 December 2004

                  drivers van je moederboard.. als je je computer formateerd en je instaleert niet de drivers van je moederbord dan heb je waarschijnlijk geen lan verbinding, geen geluid enz…

                  dus het zou ook kunnen zijn dat op de cd van je moederbord ook drivers staan die de usb 2.0 poort ondersteunen

                  #17369988
                  geert666
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    21 December 2004

                    Ja maar zijn laptop herkent m ook niet meer!

                    Hoe heb je je harde schijf geformateerd??

                    Heb je misschien terwijl de harde schijf aanstond de usb stekker eruit gehaald??

                    #17369989
                    Roelof
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      Het feit dat op de laptop alles zichtbaar is geweest lijkt het mij die het daar ook weer moet doen en dat doet die dus niet.

                      Mobo staat voor moederbord, als je een recoveryprocedure gedraait hebt zal dat wel goed moeten zitten, ik neem aan dat andere USB apparaten wel gezien worden (printer, camera, GSM, memorystick, MP3 player etc)

                      Als je je oor op het kastje houdt moet het hoorbaar zijn dat er iets draait, doet ie dat niet moet er iets met de spanning zijn (verborgen aan/uit knopje ?)

                      #17369990
                      Juffer1
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        26 July 2006

                        Origineel gepost door opelkadetje
                        drivers van je moederboard.. als je je computer formateerd en je instaleert niet de drivers van je moederbord dan heb je waarschijnlijk geen lan verbinding, geen geluid enz…

                        dus het zou ook kunnen zijn dat op de cd van je moederbord ook drivers staan die de usb 2.0 poort ondersteunen

                        Mijn PC (HP pavillion Media Center) werkt met een recovery partitie. Je kiest voor destructief herstellen en na 5 minuten is je pc precies zo als ie uit de fabriek kwam. Inclusief Win XP, alle drivers enz enz.

                        #17369991
                        Juffer1
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          26 July 2006

                          Origineel gepost door Roelof
                          Het feit dat op de laptop alles zichtbaar is geweest lijkt het mij die het daar ook weer moet doen en dat doet die dus niet.

                          Klopt helemaal ! Inmiddels al op 4 verschillende pc’s geprobeerd zonder dat er wat gebeurt.

                          Origineel gepost door Roelof
                          Als je je oor op het kastje houdt moet het hoorbaar zijn dat er iets draait, doet ie dat niet moet er iets met de spanning zijn (verborgen aan/uit knopje ?)

                          Ik hoor inderdaad wel de harde schijf ronddraaien / kraken enz enz zoals ie dat vroeger ook op m 386 deed :D
                          Er zit echter geen aan/uit knop op. zodra je m benaderd zou ie vanzelf aan moeten gaan. Maar dan moet ik m welk eerst zien !

                          #17369992
                          Roelof
                            Lid sinds:
                            30 June 2004

                            Tja…. dan blijft er weinig over….. misschien heb je een rot USB kabeltje en kan je even een ander proberen (van de printer ?)

                            #17369993
                            Juffer1
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              26 July 2006

                              Kabeltje had ik ook al verschilende van geprobeerd. Het kabeltje werkt wel normaal met mn camera.

                              #17369994
                              gtw
                                Lid sinds:
                                1 July 2004

                                als je er helemaal niet meer bij kan komen, heb ik wel een programma die in meer dan de helft van alle gevallen data bovenwater haalt, zelfs van usb sticks, en Harderwijk/ Oranje is de wereld ook niet uit zou ik zeggen
                                en als ik niets terug kan krijgen voor je, zijn er ook geen kosten
                                mail maar eens als je denk dat het een oplossing kan zijn
                                Gert

                                #17369995
                                Juffer1
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  26 July 2006

                                  Origineel gepost door gt/w
                                  als je er helemaal niet meer bij kan komen, heb ik wel een programma die in meer dan de helft van alle gevallen data bovenwater haalt, zelfs van usb sticks, en Harderwijk/ Oranje is de wereld ook niet uit zou ik zeggen
                                  en als ik niets terug kan krijgen voor je, zijn er ook geen kosten
                                  mail maar eens als je denk dat het een oplossing kan zijn
                                  Gert

                                  Hoi Gert,

                                  Ik ga dat zeker in gedachten houden !
                                  Wat ik zit af te wegen is om de behuizing los te maken en te kijken of er een “normale” harde schijf inzit en deze dan eens rechtstreeks in mn pc te zetten.

                                  Gr. Arjan

                                  #17369996
                                  Roelof
                                    Lid sinds:
                                    30 June 2004

                                    Hmmm…… er schijnt dus wel iets meer met het model te zijn…

                                    http://core.tweakers.net/nieuws/50759/externe-seagate-harddisks-hebben-problemen-onder-linux.html

                                    #17369997
                                    Hendrik
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      18 August 2005

                                      Als het echt belangrijk is gewoon voorzichtig de behuizing openen en de schijf direct in de pc steken.

                                      Als het dan nog niet werkt vrees ik het ergste. :hmmz

                                      #17369998
                                      Juffer1
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        26 July 2006

                                        Nou, vanavond was ik het helemaal zat en heb mn gereedschap er maar eens bijgepakt.

                                        Ik heb de behuizing uit elkaar gesloopt en er zit inderdaad een losse harde schijf in. Dit is alleen een ander soort dan ik tot nu toe gewend ben.. het schijnt SATA oid te zijn ?

                                        Nou, kabeltje op mn moederbord gezet (kan geen adres instellen oid) en spanning gefabriceerd. Pc aan en.. Windows herkent m gewoon ! Het is een Seagate ST3250310AS schijf.

                                        Maar nu.. ik kan m via windows verkenner en deze compter gewoon benaderen als G schijf. Ik heb bij deze computer – beheer – opslag en dan de G schijf als actief gezet. Windows zegt dat ie NTFS formaat is en komt vaak met de melding :

                                        Deze schijf is niet geformateerd – nu formateren ?

                                        en met de melding :

                                        Ongeldige cilinderdrische nog wat.

                                        Ook wordt de pc enorm traag als ik een map wil openen met als gevolg dat ie gewoon de map niet opent. De overige mappen op mijn C & D schijf opent ie wel normaal.
                                        Wie kan me hier verder mee op weg helpen ?

                                        Gr. Arjan

                                        #17369999
                                        Roelof
                                          Lid sinds:
                                          30 June 2004

                                          Misschien moet je er een recovery programma zoals Lost and Found er over heen trekken.

                                          Als Windows zegt dat de schijf niet geformatteerd is zullen de standaard windows diskscan tools niet verder helpen

                                          #17370000
                                          geert666
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            21 December 2004

                                            Je hebt de usb stekker eruit getrokken toen de schijf nog bezig was.
                                            Dat gaat niet bij NFTS.
                                            Daarom vroeg ik dat al hierboven

                                            #17370001
                                            Juffer1
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              26 July 2006

                                              Hoi Geert :

                                              Dat klopt inderdaad wat jij zei.
                                              Maar deze externe harder schijf gaat vanzelf aan en uit door de USB stekker in en uit de pc te halen. Dat is exeact wat er in de handleiding staat. Hij heeft een externe voeding dus ik ga ervanuit dat ie dan zo gebouwd is dat als ik de stekker eruit haal ie vanzelf zich veilig afsluit. Dat gebeurt toch met (bijna) alle USB apparaten ?

                                              Gr. Arjan

                                              Ps. Vanaf vandaag toch maar de knop “hardware veilig verwijderen”gaan gebruiken ;)

                                              #17370002
                                              geert666
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                21 December 2004

                                                Ik weet niet bij jouw schijf,maar ik heb hier 2 usb sticks en daar was niks mee aan de hand.
                                                Maar om ze sneller te maken NFTS geformateerd,ja en veel sneller,stokje eruit getrokken en ze werken niet meer!!!
                                                Ik neem geen risico meer,alle hardware veilig verwijderen!!
                                                Met fat32 heb je geen problemen

                                                #17370003
                                                gtw
                                                  Lid sinds:
                                                  1 July 2004

                                                  Origineel gepost door Juffer1
                                                  Nou, vanavond was ik het helemaal zat en heb mn gereedschap er maar eens bijgepakt.

                                                  Ik heb de behuizing uit elkaar gesloopt en er zit inderdaad een losse harde schijf in. Dit is alleen een ander soort dan ik tot nu toe gewend ben.. het schijnt SATA oid te zijn ?

                                                  Nou, kabeltje op mn moederbord gezet (kan geen adres instellen oid) en spanning gefabriceerd. Pc aan en.. Windows herkent m gewoon ! Het is een Seagate ST3250310AS schijf.

                                                  Maar nu.. ik kan m via windows verkenner en deze compter gewoon benaderen als G schijf. Ik heb bij deze computer – beheer – opslag en dan de G schijf als actief gezet. Windows zegt dat ie NTFS formaat is en komt vaak met de melding :

                                                  Deze schijf is niet geformateerd – nu formateren ?

                                                  en met de melding :

                                                  Ongeldige cilinderdrische nog wat.

                                                  Ook wordt de pc enorm traag als ik een map wil openen met als gevolg dat ie gewoon de map niet opent. De overige mappen op mijn C & D schijf opent ie wel normaal.
                                                  Wie kan me hier verder mee op weg helpen ?

                                                  Gr. Arjan

                                                  op zich dus redelijk duidelijk, de schijf is slecht benaderbaar, en dus zal je de data op normale wijze kwijt zijn, ik heb 4 recovery programma’s, 3 gratis en 1 voor redelijk veel dollars gekocht, en die gratis programma’s, krijgen het meestal ook niet terug, dat gekocht meestal wel, soms zelfs van usb sticks, maar das een flash, en dan is suc6 afhankelijk van geluk
                                                  Gert

                                                  #17370004
                                                  geert666
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    21 December 2004

                                                    @gt/w
                                                    Hoe heet dat gekochte programma??

                                                    #17370005
                                                    Roelof
                                                      Lid sinds:
                                                      30 June 2004

                                                      Originally posted by geert666
                                                      Ik weet niet bij jouw schijf,maar ik heb hier 2 usb sticks en daar was niks mee aan de hand.
                                                      Maar om ze sneller te maken NFTS geformateerd,ja en veel sneller,stokje eruit getrokken en ze werken niet meer!!!
                                                      Ik neem geen risico meer,alle hardware veilig verwijderen!!
                                                      Met fat32 heb je geen problemen

                                                      Dat heeft niets met NTFS of FAT32 te maken, vooral bij Win2000 moet je de hardware softwarematig verwijderen zodat alle sessies met de media echt gesloten worden, doe je dat niet kan het gebeuren dat je opgeslagen bestanden niet afgesloten zijn en zo naderhand niet vindbaar zijn maar de rest van de stick doet het dan wel.

                                                      Het zou kunnen dat de USB kabel eruit getrokken is tijdens een schrijfsessie en daardoor de FAT table is beschadigd.
                                                      Soms zie je windows al een gereedmelding geven terwijl de schijf nog staat te ratelen….

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 35)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.