origineel gepost door Dietrich Concept
zou je de mijne ook nog kunnen colorsanding en polijsten
of kan dat alleen nog maar bij hele nieuwe lak
de mijne is twee jaar geleden gespoten
colorsanding is volgens mij vooral heel riskant bij originele lak, uit de fabriek.
Deze zijn doorgaans “zuiniger” gespoten, dus je zit heel snel door de lak heen, wat natuurlijk nefast is.
Een wagen die herspoten is heeft doorgaans een dikkere laklaag (op voorwaarde dat ie vroeger al niet is gecolorsand)
Colorsanden kan je perfect (zelfs bij voorkeur) bij reeds goed uitgeharde lak. Dat is dus geen enkel probleem.
Echter : Als je wagen goed gespoten was , er is geen sinaasappel of runners , maar je hebt wel last van lak die wat dof wordt door microkrassen, of gewone krassen, dan zou ik in eerste instantie opteren om gewoon te gaan polijsten.
Gebruik hiervoor ofwel een roterende machine (zoals ik heb) ofwel een excenter polijstmachine.
De roterende is veel radikaler en dus gevaarlijker in gebruik, maar je kan er wel dieper mee inwerken.
Het is wel ernstig oppassen op randen, sleuven enz., waar de lak dunner ligt en waar je met je roterende machine zo doorzit.
De excenter is heel veilig en een stuk minder radikaal, maar dus ook minder efficient.
( als je colorsand, heb je een roterende machine nodig)
Met beide machines gebruik je verschillende gradaties polijstpads en bijhorende polijstpasta.
Ik heb met 3M gewerkt, maar ook meguiars heeft een hele lijn produkten.
Geert