opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 207)
  • Auteur
    Berichten
  • #17206756
    gvy
    Deelnemer
      Lid sinds:
      8 September 2007

      Hoy,

      Eerst mijzelf even voorstellen.
      Ik ben Geert (belgske) en ik zit de laatste tijd wel meer eens op dit leuke forum.
      Ik heb besloten ook maar eens een topic te openen over de werkzaamheden aan m’n GT.

      Mijn GT is een amerikaanse importwagen, die ik sinds 1991 gekocht heb.
      Toendertijd heb ik met m’n vader de nodige zaken aangepakt om het autootje op de baan te krijgen. In de loop der jaren is er wel een en ander aangepast.

      Ik heb het interieur volledig vernieuwd (ivoorkleurige skai, zoals het origineel was) dashbord is in notelaar geairbrushed….

      Er is na wat motorwissels een gereviseerde en getunede 2.2i motor ingekomen

      Er is een volledig groter RVS uitlaatsysteem gelast, met zelfgemaakte RVS middendemper en eindpot

      Er is een getrag 240 5-bak gemonteerd (aangepaste kardan)

      Er zijn nieuwe geventileerde schijfremmen en remklauwen van een rekord onder gemonteerd vooraan

      Er zitten elektrische ruiten en deurvergrendeling in

      Achteraan zitten gele koni’s, vooraan monroe’s.

      Maar helaas…..
      Een aantal jaar geleden heb ik met de nieuwe 2.2i de boel geforceerd.
      Resultaat was een kapotte koppelingsdrukplaat, die door de slingering, de versnellingsbakbehuizing letterlijk heeft doorgeslepen, de startermotor heeft afgebroken, inlaatbuis heeft los gerammeld, RVSuitlaatflexibel heeft afgescheurd…. moet ik doorgaan:swear
      En toen stond hij stil….. want ik was een huis aan het bouwen.

      Geert

      #17394418
      gvy
      Deelnemer
        Lid sinds:
        8 September 2007

        vervolg.

        Vorig jaar ben ik dan begonnen aan de werkzaamheden.

        De motor is afgebouwd en eruitgehaald. Het leuke is dat ik die met een elektrische takel vanuit de garage, gewoon in m’n werkplaats eronder op m’n werktafel kan laten zakken. Heel erg handig :D

        Ik heb vervolgens de versnellingsbak eraf gehaald. De alu behuizing lag dus opengescheurd. Dit heb ik buitenshuis terug laten oplassen (gegoten alu zag ik zelf niet zitten).

        De motor zelf heb ik niet meer geopend. Die was vers gereviseerd. compressie gemeten en perfect.
        Ik heb hem wel ontvet, gekuisd en herspoten.

        Ik heb wel zelf alle nieuwe pakkingen gesneden voor “in en uitlaat collectoren” , waterpomp , injectoren …

        Ik heb een nieuwe grotere koppeling en drukgroep gemonteerd 9″

        En toen kon de versnellingsbak er weer op….. maar…..

        #17394419
        gvy
        Deelnemer
          Lid sinds:
          8 September 2007

          Ik wou een oud euvel ondertussen ook uit de baan hebben.
          Sinds de ombouw naar de getrag 5 bak was m’n km teller niet meer correct. In afwachting had ik een fietstellertje gemonteerd, maar dat is ook maar niets.
          Na heel wat lezen, rekenen ….. blijkt dat ik een GT kmteller met typenummer W660 nodig had. (Er zijn namelijk een aantal verschillende types ingebouwd in de produktiejaren destijds)
          Maar dat is nog niet alles want in de getrag moest een blauw wieltje (20 tandjes) komen. Met die kombinatie, krijg je in een naar 5 bak omgebouwde GT weer een korrekte km aanduiding.
          Via wat internetzoekwerk ben ik vrij snel aan beide onderdelen gekomen.

          Maar helaas….
          Wat bleek nu. Dit blauwe tandwieltje wordt aangedreven door een plastiek wieltje op de hoofdas in de getrag. Dat zit vast met een klipsje …. dat gebroken was :swear

          Dus moest de komplete getrag 240 open gemonteerd worden.
          En wel degelijk tot de laatste as en tandwiel, om bij dit plastiek wieltje te komen.

          Ik heb ondertussen een ander zwak punt van de getrag opgelost en er is nieuwe olie opgegoten.

          Geert

          #17394420
          bladeofdarkness
            Lid sinds:
            4 August 2004

            het zit je ook niet mee….:( word weer bijna onmogelijk om het los te krijgen zeker?

            [edit] gave foto’s in ieder geval :thumbup [/edit]

            #17394421
            gvy
            Deelnemer
              Lid sinds:
              8 September 2007

              origineel gepost door bladeofdarkness
              het zit je ook niet mee….:( word weer bijna onmogelijk om het los te krijgen zeker?

              [edit] gave foto’s in ieder geval :thumbup [/edit]

              Het was niet simpel, maar mits een via het net gevonden handleiding heb ik de boel wel degelijk weer volledig toegekregen zoals het hoort :thumbup.

              Geert

              #17394422
              gvy
              Deelnemer
                Lid sinds:
                8 September 2007

                Nu kon de motor er weer in.

                Daarna was het tijd om het RVS uitlaatsysteem aan te pakken.

                Het stoorde mij dat de uitlaat iets te laag hing, dus met veel moeite heb ik het komplete systeem aangepast, de krommes zijn herlast, Ik heb nieuwe beugels en rubbers gemaakt voor de uitlaatpotten

                Zo, nu kon er weer testgereden worden.
                Ik heb in de buurt een paar kleine testritjes gedaan en ik heb het gevoel dat het wel goed zit.

                Geert

                #17394423
                gvy
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  8 September 2007

                  OK,

                  Nu kon ik werk maken van de carrosserie.
                  Destijds waren de linker binnen en buitendorpel en ook de rechter binnendorpel vervangen. Niet de rechter buitendorpel dus :thumbdown
                  Stom natuurlijk, want die is na al de jaren behoorlijk rot, zo bleek toen ik de slijpmolen erin zette.
                  Ik heb nog nooit carrosseriewerk gedaan, dat stuk was destijds door mijn pa gedaan. Deze keer wil ik het zelf gaan doen.

                  Hou er rekening mee dat onderstaande mijn allereerste plaatwerkperikelen zijn en ook de eerste keer dat ik een halfautomaat in mijn pollen heb. :afro

                  De buitendorpel heb ik gekocht.
                  De tussendorpel, heb ik zelf gesneden, geplooid en gelast.
                  Deze is gemaakt uit een recht stuk plaat en een geplooid stuk, die aan elkaar gelast zijn. Dit geeft door zijn driehoekstructuur een aanzienlijke stevigheid.
                  Voor de plaat gebruik ik warm gegalvaniseerde 1mm plaat die ik ter beschikking heb.
                  Vervolgens is deze tussendorpel en buitendorpel aan de 16 jaar geleden vernieuwde en nog in excellente staat verkerende binnendorpel gelast


                  Shot with Photosmart M627 at 2008-03-02

                  Wat ik gevreesd had is ook waar. Het stuk plaatwerk tussen de deur en het achterwiel is ook niet zo best en hier hangt op plaatsen 1 cm “beton” plamuursel aan. Onaanvaardbaar dus.

                  Ik heb hier alles uitgeslepen, tot en met de onderste wielrand.
                  en toen….. werd het moeilijk.

                  Een GTtje is verdorie heel erg rond overal.
                  Ik heb eerst de binnenkant verstevigd met nieuw plaatwerk, en vervolgens de buitenplaat volledig nagemaakt en geplooid en gelast.
                  Verder is er nog een stuk van de wielrand meegenomen.
                  Dit is het resultaat.

                  Shot with Photosmart M627 at 2008-02-29

                  En dit weekend ben ik dan maar aan het stuk tussen de deur en de voorste wielkasten begonnen, want daar was het van hetzelfde laken een broek…. 1cm beton op een aantal plaatsen…

                  Van deze reparatie heb ik voor de gein een mooie fotoreportage gemaakt.

                  Eerst heb ik weer alles eruit gehaald wat slecht was, zowel van de buitenplaat als van alle binnenverstevigingen.
                  Vervolgens heb ik de overblijvende plaat even met rusteater ingesmeerd, gespoeld en met zincprimer behandeld.
                  Dit ziet er zo uit :

                  Dan heb ik eerst met karton het stukje bodemplaat voorgeplooid en gepast en dit daarna uitgesneden en geplooid in plaat:

                  Dit is erin gelast:
                  Ik heb ondertussen de randjes van de bodemplaat ook nog eens gepunt aan de bestaande binnendorpel en met zincverf ingesmeerd.

                  Vervolgens heb ik weer in karton het model gemaakt dat de versteviging tussen binnendorpel en de bodemplaat moet vormen. Dit is dan opnieuw overgezet naar plaatwerk eens alles past.

                  Dit is er ingelast, en wederom behandeld met zincverf

                  Nu moet de verstevigingsboog hersteld worden (waar de deurscharnier inzitten).
                  Weeral eerst met karton aan de slag en vervolgens het ding uit t twee stukken plaat plooien en lassen.
                  Eerst een fotootje van het ingepaste karton model:

                  En dan the real stuff. ingelast en reeds gecoat met zincverf.

                  Nu nog de afgeslepen tussenplaat weer verlengen en inlassen.
                  Weer eerst een karton modelletje en dan dit.

                  En dus ben ik vanavond hier gekomen.
                  Alles is klaar om de buitenplaat te snijden en in te lassen.

                  Voila, tot zover mijn eerste stappen in de boeiende wereld van restauratiecarrosseriewerk :afro

                  Geert

                  #17394424
                  Maartuh
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    29 August 2004

                    :wors

                    en je hebt geen ervaring met carrosseriewerk zeg je? ik geloof er niets van :O

                    #17394425
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      inderdaad heb wel bak en braadwerk gezien van mensen
                      die t al al eens vaker hadden gedaan

                      dan ben jij echt goed bezig:thumbup:thumbup:thumbup:wors:wors

                      enkel de kleuren op je motorblok is niet mijn smaak
                      maar daar hoef jij je nix van aan te trekken;):jerry:jerry

                      gaat wel weer n mooie gt worden:thumbup:thumbup

                      #17394426
                      veldhuizen
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        10 February 2007

                        ziet er mooi uit man:) vind het echt een hele mooie gt, voorla de kleur en de velgenking: succes verder he

                        #17394427
                        gvy
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          8 September 2007

                          Bedankt voor de aanmoediging, mannen
                          Pas thuis, dus vanavond zal er niet veel meer gebeuren aan de GT

                          Ik blijf alleszins de vordering posten.

                          Geert

                          #17394428
                          Bart Hoedemaker
                            Lid sinds:
                            12 February 2007

                            Vind het motorblok wel nice hoor zo. Ziet er goed uit allemaal! Leuk om te volgen.

                            #17394429
                            gvy
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              8 September 2007

                              Hoy,

                              Ik heb deze avond nog een beetje voortgewerkt aan het voorspatbord.
                              Nu al het binnenwerk vernieuwd en verstevigd is , moet er enkel nog een buitenplaat ingelast worden.
                              Eerst heb ik de verf en de plamuur van het resterende stukje voorspatbord aan de wielrand verwijderd, tot op de blanke plaat.
                              Dan heb ik heel veel tijd gestoken in het perfect haaks uitsnijden (slijpen) van de opening.
                              Ik ben hiervoor opnieuw met karton aan de slag gegaan.
                              Het plaatstuk wat erin komt is een perfecte rechthoek.

                              Dat maakt het veel eenvoudiger om de plaat netjes op maat te krijgen voor in de opening.
                              Na het snijden van die plaat moest ze in de kromming van het bestaande spatbord gevormd worden. Niet zo eenvoudig want ik wil geen plooien in de plaat krijgen.
                              En dan heb ik alles erweer ingepast en in geklemd.

                              Shot with Photosmart M627 at 2008-03-07

                              Morgen kan ik het er gaan inlassen en afwerken.
                              Ik heb nu geen zin meer.

                              Geert

                              #17394430
                              kadettsr
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                23 March 2006

                                origineel gepost door gvy
                                Hoy,

                                Ik heb deze avond nog een beetje voortgewerkt aan het voorspatbord.
                                Nu al het binnenwerk vernieuwd en verstevigd is , moet er enkel nog een buitenplaat ingelast worden.
                                Eerst heb ik de verf en de plamuur van het resterende stukje voorspatbord aan de wielrand verwijderd, tot op de blanke plaat.
                                Dan heb ik heel veel tijd gestoken in het perfect haaks uitsnijden (slijpen) van de opening.
                                Ik ben hiervoor opnieuw met karton aan de slag gegaan.
                                Het plaatstuk wat erin komt is een perfecte rechthoek.

                                Dat maakt het veel eenvoudiger om de plaat netjes op maat te krijgen voor in de opening.
                                Na het snijden van die plaat moest ze in de kromming van het bestaande spatbord gevormd worden. Niet zo eenvoudig want ik wil geen plooien in de plaat krijgen.
                                En dan heb ik alles erweer ingepast en in geklemd.

                                Shot with Photosmart M627 at 2008-03-07

                                Morgen kan ik het er gaan inlassen en afwerken.
                                Ik heb nu geen zin meer.

                                Geert

                                Echt zeer netjes hoor:o
                                En ik vind het wel leuk dat nog meer mensen dezelfde manier van werken hanteren:thumbup
                                Het eerst uitwerken op karton:D
                                Dit word een puike GT:vertag die weer jaren en jaren mee ka:thumbup
                                Keep up the good work:P

                                #17394431
                                de wit
                                  Lid sinds:
                                  3 January 2008

                                  origineel gepost door gvy

                                  origineel gepost door bladeofdarkness
                                  het zit je ook niet mee….:( word weer bijna onmogelijk om het los te krijgen zeker?

                                  [edit] gave foto’s in ieder geval :thumbup [/edit]

                                  Het was niet simpel, maar mits een via het net gevonden handleiding heb ik de boel wel degelijk weer volledig toegekregen zoals het hoort :thumbup.

                                  Geert

                                  waar had je die handleiding precies gevonden?

                                  goed bezig met je auto, geloof niet dat die delen nog ooit vergaan.:thumbup:wors
                                  ik denk dat velen hier jaloers zijn op zo’n werkplaats..:kewlpics

                                  #17394432
                                  gvy
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    8 September 2007

                                    waar had je die handleiding precies gevonden?

                                    goed bezig met je auto, geloof niet dat die delen nog ooit vergaan.:thumbup:wors
                                    ik denk dat velen hier jaloers zijn op zo’n werkplaats..:kewlpics [/quote]

                                    Hallo, Ik heb het al ergens onder “cih” topic “alles op een rij versnellingsbakken” geplaatst.
                                    Hier nog eens de url’s :

                                    getraghandleiding

                                    officiele handleiding

                                    wat betreft mijn werkplaats. tja…
                                    Ik ben niet echt een sleutelaar aan wagens, maar ik hobby over het algemeen nogal veel. Ik maak graag dingen. “homecinema , luidsprekers, meubels, opel GT,airbrushpainting…..”
                                    En zo heb ik mijn eigen huis ook volledig in autocad 3d getekend en dan zelf gebouwd. Dat geeft als voordeel dat je dan de dingen goed naar je hand kan zetten.
                                    Zo is de werkplaats onder de garage gemaakt en ingericht, heb ik een opening van 1m x4m centraal gemaakt, toegelegd met uitneembare roosters. Boven die opening, in de garage, is een profiel, waarop een elektrisch takeltje loopt. enz…
                                    Dat is natuurlijk wel handig allemaal nu , voor de werkzaamheden aan de GT. :thumbup

                                    Geert

                                    #17394433
                                    gvy
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      8 September 2007

                                      Voila,

                                      De plaat zit er ingelast.
                                      Ik heb eerst de bovenzijde en de rechterzijde afgelast.
                                      Zo kon ik de plaat , voorzichtig , nog wat omhoog lichten.
                                      Met een verfborstel en zincepoxyverf kon ik zo de lasnaad langs binnen afstrijken.
                                      De rest van de plaat is warm gegalvaniseerd, dus daar komt in tijden niets meer aan.
                                      Daarna is ook de linkerzijdehoek en een stuk aan de onderkant verder afgelast.
                                      Vervolgens met slijptol en schuurtol afgewerkt.

                                      Geert

                                      #17394434
                                      gvy
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        8 September 2007

                                        Zo,

                                        Ik heb rondom op de schuurnaad oude lak/naakte plaat eerst met 400 geschuurd, dan hierover op de lak met 1000 nat mat gezet.
                                        overlappend afgetaped en het geheel van de herstelling met het spuitpistool in de zincepoxy gezet.

                                        Wat mij betreft kan er strak gezet worden met plamuur.
                                        Maar dat ga ik zelf niet doen.
                                        Ik herinner mij van vroeger dat ik daar gewoon de feel niet voor heb….

                                        Nog wat fotootjes van het geheel tot nu/

                                        Geert

                                        #17394435
                                        gvy
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          8 September 2007

                                          De bovenstaande foto’s tonen waar ik sta.

                                          Nu ga ik eerst de carrosserie terug strak laten zetten (plamuren is niet mijn ding)
                                          Maar dan wil ik gaan spuiten.

                                          Ik heb een compressor, een paar spuitpistolen (bovenbeker 1.4, onderbeker 1.5)
                                          Ik heb ook reeds nexa autocolor 2k clearcoat p190-535 met verdunner en verharder.
                                          De kleur van m’n GT (groen parelmoer van jawel jawel…. volkswagen….) moet ik nog laten mengen .
                                          Ik heb al wel eens dingen afgelakt waaronder een complete harley davidson, omdat ik ook airbrushpainting doe.

                                          Maar ik heb nog nooit uitnevelen van kleur en lak gedaan.
                                          Nu heeft nexa autocolor daar een specifieke fade out thinner voor.
                                          Maar heb ik die werkelijk nodig? Produkten zijn duur…..

                                          Hoe doen jullie het met succes. Graag vooral advies van mensen die het zelf in de vingers hebben.

                                          bedankt alvast.

                                          Geert

                                          #17394436
                                          knoll
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            16 July 2005

                                            proper gedaan
                                            nog veel sterkte met de gt
                                            ik zoek trouwens ook nog een spuiter in de zelfde streek als jij

                                            maarja dat gaat maar voor het einde van het jaar zijn ten vroegsten

                                            Greets,
                                            Alex

                                            #17394437
                                            gvy
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              8 September 2007

                                              Mannen,

                                              Ik sta hier voor een dilemma.
                                              Eigenlijk hebben mijn achterwielen een iets te kleine ET waarde, waardoor ze ongeveer 1 tot 1,5 cm buiten de wielkassen steken. Ik heb zelfs indertijd de veerweg iets ingekort.
                                              Anderzijds vond Ik dit wel mooi staan.

                                              Voor de keuring kunnen wielen niet buiten de wielkast komen, dus moet ik wel smaller steken als ik erheen moet gaan.
                                              Andere wielen is geen optie. Deze zijn zeer zeldzaam en ik hou echt wel van hun stijl.

                                              Nu ik toch bezig ben aan de GT, ben ik aan een experiment wielkastverbreding , begonnen.
                                              Ik verzeker jullie, het is aartsmoeilijk om uit een stuk vlakke plaat een dergelijk ingewikkelde ronde vorm te snijden en plooien , die past en uit één stuk bestaat en een omgeplooide boord heeft…..
                                              Ik ben eerst weer met karton aan de slag gegaan en ben na enige pogingen overgestapt op plaat.

                                              NU WIL IK ECHT JULLIE EERLIJKE MENING.
                                              Ga ik er mee door…. of leg ik het stil. ???
                                              Wat vinden jullie van de stijl???

                                              Eigenlijk ben ik niet echt een voorstander van het optisch tunen van deze oldtimer, maar anderzijds is dit een vrij bescheiden aanpassing die gewoon de wielen in de wielkast plaatst ipv erbuiten.
                                              De verbreding is ondanks dat toch bijna 4 cm
                                              Zo gaat ie worden:

                                              En zo is ie nu:

                                              En dit is de achterzijde met rechts de verbreding en links origineel:

                                              Vuur maar af.

                                              Geert

                                              #17394438
                                              CORSA2L16VALVE
                                                Lid sinds:
                                                30 June 2004

                                                volgende keer nooit nat schuren over plamuur. plamuur werkt als een spons en trekt water op.

                                                voor zinkepoxy is het beter om met 220 te schuren en daarop zinkepoxy te zetten. dan 320 tot 400 schuren en daarover schuurfiller (grondverf) om zeker te zijn dat alle deukjes en putjes wegzijn overnevelen met een gekleurde spuitbus (zwart op wit bv) en deze dan met een handschuurblokblok met 400 tot 600 te schuren. (waarom schuurblok: omdat je daarmee vlak op het stuk blijft. in de spuitnevel van de spuitbus zie je dan ok mee waar je het oppervlak raakt en niet raakt.
                                                daarna alle grondverf met 1000-1200 nat schuren vergenoeg grondverf uitschuren en zeker er niet doorschuren met die watergedragen lakken van tegenwoordig. Alle rest van het oppervlak dat enkel vernist word schuren met een grijs schuursponje met water of ontvetter. en dan alles goed afwassen met water nadien en hij is perfect klaar om te spuiten

                                                #17394439
                                                gvy
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  8 September 2007

                                                  origineel gepost door CORSA2L16VALVE
                                                  volgende keer nooit nat schuren over plamuur. plamuur werkt als een spons en trekt water op.

                                                  voor zinkepoxy is het beter om met 220 te schuren en daarop zinkepoxy te zetten. dan 320 tot 400 schuren en daarover schuurfiller (grondverf) om zeker te zijn dat alle deukjes en putjes wegzijn overnevelen met een gekleurde spuitbus (zwart op wit bv) en deze dan met een handschuurblokblok met 400 tot 600 te schuren. (waarom schuurblok: omdat je daarmee vlak op het stuk blijft. in de spuitnevel van de spuitbus zie je dan ok mee waar je het oppervlak raakt en niet raakt.
                                                  daarna alle grondverf met 1000-1200 nat schuren vergenoeg grondverf uitschuren en zeker er niet doorschuren met die watergedragen lakken van tegenwoordig. Alle rest van het oppervlak dat enkel vernist word schuren met een grijs schuursponje met water of ontvetter. en dan alles goed afwassen met water nadien en hij is perfect klaar om te spuiten

                                                  Ha ,

                                                  Wel bedankt voor de tips. Zeker iets waar ik rekening mee ga houden.
                                                  Momenteel heb ik nog niet geplamuurd
                                                  Ik heb enkel de zink gespoten om te vermijden dat er naakte plaat en lassen blijven staan, tijdens de trage vordering der werkzaamheden.

                                                  Meningen over de verbreding zijn ook echt welkom.

                                                  Geert

                                                  #17394440
                                                  mantameijel
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    15 July 2004

                                                    Van de zijkant zou ik zeggen doen die verbreding. Wanneer je het echter van de achterzijde ziet zou ik het zeker niet doen. Die originele GT lijn is te mooi en vloeiend om hem te veranderen.

                                                    Greetz

                                                    #17394441
                                                    Anoniem
                                                      Lid sinds:
                                                      1 January 1970

                                                      verbreding staat niet gek
                                                      maar persoonlijk vind ik hem origineel mooier

                                                      houd die ook meer z,n waarde denk ik;)
                                                      is het geen optie om t hart van je velg aan de binnen zijde
                                                      iets te latem afdraaien

                                                      dan komt je velg
                                                      ook verder naar binnen;)
                                                      weet ook niet of je aan de binnenkant de ruimte hebt ivm ophanging???

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 207)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.