Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 januari 2009 om 02:17 #17394542
Vandaag heb ik de uiteindelijke blanke vernislaag gespoten.
4 lagenDe foto is lelijk vervormd, want van te dicht getrokken en samengeplakt uit 8 foto’s. bizar perspectief….
En voor we met zijn allen gaan juichen… Ik buig mijn hoofd voor alle professionele spuiters hier.
De GT staat inderdaad mooi in de hoogglans en die is ook mooi opengevloeid.
Echter….
Ik zit dus met zakkers op verschillende plaatsen en dat is jammer.
Er zitten ook wel wat stofjes in.Nu niet getreurd, ik had mij er wel een beetje aan verwacht.
Daarom dat ik ook veel moeite gedaan heb om alle stofjes uit de basislak te halen.
Alle onzuiverheden zitten wel degelijk in de topcoat.Dat wordt dus polijsten.
Maar eerst een maandje laten uitharden.Ik kom terug met vragen naar de pro’s hier op het forum over hoe ik hier best aan werk.
Ik heb wel een plan maar ik hoor graag jullie mening.Mijn plan:
stap 1 : een 4 tal weken uitharden.
stap 2 : de zakkers manueel nat uitschuren met heel proper water en te starten met eerst 1000 / 1500 / 2000
stap 3 : machinaal excentrisch uitpolijsten met spons + fine compound 3M perfect-it III 09375 (zwarte dop)
stap 4 : machinaal excentrisch hoogglans poetsen met wollen mop en machine polish (hoogglans poetsmiddel) 3M perfect-it III 09376 (blauwe dop)De produkten heb ik al in huis.
Voor stofjes, zou ik proberen starten , manueel met een kleine kurk met een stukje nat schuurpapier vanaf 1500 / 2000 en dan eveneens uitpolijsten.
Geert
1 januari 2009 om 12:38 #17394543Als je maar voldoende lak erop hebt zitten ;)
1 januari 2009 om 12:48 #17394544origineel gepost door Dirk
Als je maar voldoende lak erop hebt zitten ;)Dat zit wel goed.
1 snelle laag en 3 waarschijnlijk hier en daar te zware lagen ( zakkers)
Voor de verdunning, houd ik mij nauwkeurig aan de produktvoorschriften.Globaal gezien is de lak trouwens heel mooi opengevloeid.
Geert
1 januari 2009 om 12:51 #17394545Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Voor een eerste keer spuitwerk ziet het er lang niet slecht uit ;)1 januari 2009 om 13:05 #17394546ik wou dat ik het zo kon!:thumbup:wub
1 januari 2009 om 13:17 #17394547Bedankt hoor,
Ik ben ook wel blij met de looks, want van een brave donkergroene GT is ie getransformeerd in een wat sportiever imago.
De GT neus lijkt met de twee witte strepen wel eindeloos.
Geert
1 januari 2009 om 13:21 #17394548Exentrisch polijsten lijkt me dan niet dat je alle schuurkrassen eruit gaat krijgen.
Heb je echt een rotary voor nodig.Woolpad zou ik ook maar eens over nadenken met nog relatief zachte lak!
MAAR wat eengeweldig resultaat man!
Hij is erg mooi geworden.Een kunstwerk zo mooi.
1 januari 2009 om 20:35 #17394549origineel gepost door gvy
Mijn plan:stap 1 : een 4 tal weken uitharden.
stap 2 : de zakkers manueel nat uitschuren met heel proper water en te starten met eerst 1000 / 1500 / 2000
stap 3 : machinaal excentrisch uitpolijsten met spons + fine compound 3M perfect-it III 09375 (zwarte dop)
stap 4 : machinaal excentrisch hoogglans poetsen met wollen mop en machine polish (hoogglans poetsmiddel) 3M perfect-it III 09376 (blauwe dop)De produkten heb ik al in huis.
Voor stofjes, zou ik proberen starten , manueel met een kleine kurk met een stukje nat schuurpapier vanaf 1500 / 2000 en dan eveneens uitpolijsten.
Geert
Stap 2: Plak langs de zakkers fine line tape.
Hierdoor verminder je de kans dat je naast de zakker er doorheen schuurt.
Nu steekt zeg maar de druppel boven de fineline uit.
Deze eerst aftoppen totdat je op het plakband komt.
Plakband weghalen en verder blokken.Stofjes goed oppassen dat ze niet “breken” en in het schuurpapier blijven hangen.(vooral liggende delen)
Hierdoor krijg je diepe krassen !!
Schoon water; Neem een schone plantenspuit en vul die met water.Na 4 weken gewoon even op een niet opvallende plek alleen grof poetsen.
Kijk even hoe diep de krassen worden (diep=>wachten)Ikzelf zou bij grote zakkers het volgende doen.
– Fine line tape langs de zakkers plakken.
– Druppel aftoppen met wp800 i.c.m. kurk.
– Tape verwijderen en dan ligt de plek helemaal met wp800 blokken.(Uiteraard niet te lang, zodat het een mooie doffe plek word)
– Dan wp1000 met kurk.
– wp 1500 kurk
– wp 2000(vel) draaiende bewegingen met de losse hand.
– Optie om nog trizact te gebruiken (p3000)
– Poetsen grof tot de plek egaal glimt (niet te lang op een plek, zijn speciale poetspads van 3m met wafelstructuur)
– Poetsen fijn om de glans er weer netjes op te brengen.(ook met wafelstructuur)De nr’s van 3m die jij hier beschrijft, klinken mij niet bekend.
Er is een wisseling geweest van witte dop (grof) en gele dop(fijn).Machine is roterend en in toerental regelbaar !!
1 januari 2009 om 23:06 #17394550Dennis,
Alvast bedankt voor deze gouden tips.
t’ zou zonde zijn om door de verse lak te blokken….de 3M wafelpads zijn wel degelijk die ronde 150mm pads, voor op een excentrische roterende schuurmachine ?
Zo eentje ga ik me binnenkort kopen.
Wat lijkt het interessantste, op perslucht, of elektrisch?
Op perslucht is vermoedlijk compacter, lichter en handelbaarder?Op welk toerental moet er gepolijst worden?
Gebeurt dit met een natte wafelpad; om oververhitting te voorkomen?
Graag wat uitleg? I want to learn.Een gewoon roterende velcropad en machientje op perslucht heb ik hier, maar ik vrees dat het risico op oververhitten groter is tov excentrisch roterend polijsten. Of ben ik fout?
Geert
2 januari 2009 om 12:57 #17394551Hoi Geert,
Via deze link :poetssysteem 3m kun je lezen welke toerentallen e.d.
Lucht of electrisch maakt niet zoveel uit, als het toerental maar regelbaar is.
De wafels zijn er ook in 75mm (even uit mijn hoofd).
Deze gebruiken wij zelf n.l.
Voor grote delen de 150mm wafel.Voor de kleine wafels hebben wij een soort luchtboormachine met regelbaar toerental.
Voor de grote een Makita flex met regelbaar toerental.Water erbij werkt inderdaad verkoelend.
Niet te nat maken en ook niet teveel poets gebruiken.
Je moet echt denken in theelepel hoeveelheden.Gebruik voor elke stap een eigen spons, zodat de poetsen niet door elkaar raken.
Je krijgt hem dan bijna niet mooi op glans.
Als de spons verzadigd raakt, even onder de kraan schoonspoelen.
Uitwringen en dan in een papieren doek na knijpen.
Dan is alle vocht eruit. Zoniet dan spettert de hele auto onder.
Denk ook aan de rubbers dat die niet onder de poets komen.
Slaat wit uit. Krijg je wel weer weg, maar voorkomen is beter.Als je de zakkers wilt controleren of ze helemaal glad/weg zijn voor dat je met poetsen begint, laat dan na de laatste schuurbeurt goed het ligt erlangs gaan.
Anders ben je druk met poetsen en kan je alsnog opnieuw beginnen schuren.Als je een stofje eruit haalt die vrij groot is, kan het zijn dat er een soort gaatje overblijft.
Neem dan de blanke lak en maak die aan net alsof je gaat spuiten.
Penseeltje pakken en een druppeltje lak erin leggen.
Deze kun je dan weer schuren nadat het is uitgehard.Succes.
3 januari 2009 om 13:07 #17394552is dit gespoten in waterbased of nog met goeie oude solvent based lak?
Op termijn wil ik ook m’n eigen auto spuiten en heb toch schrik van de waterverf…
3 januari 2009 om 13:28 #17394553origineel gepost door Jinx
is dit gespoten in waterbased of nog met goeie oude solvent based lak?Op termijn wil ik ook m’n eigen auto spuiten en heb toch schrik van de waterverf…
het is gespoten met basiskleurlakken en clearcoat op thinner basis.
Merk is Nexa autocolor (ppg) .primer filler is van airo, eveneens op basis van thinner.
Geert
3 januari 2009 om 14:17 #17394554is dat nog vrij te verkrijgen in belgie? want ik dacht dat ze alles hadden overgeschakeld naar waterdragende?
schitterend project trouwens, als beginner bene je vele malen beter dan ik ooit zal zijn :p
3 januari 2009 om 14:57 #17394555origineel gepost door Jinx
is dat nog vrij te verkrijgen in belgie? want ik dacht dat ze alles hadden overgeschakeld naar waterdragende?schitterend project trouwens, als beginner bene je vele malen beter dan ik ooit zal zijn :p
Zonder probleem in elke speciaalzaak voor auto en garageonderdelen. Ik haal het bij Lo-auto in lochristi.
Daar mengen ze elke gevraagde kleur direkt voor je. gewoon het automerk en kleurcode meenemen. Je kan ook kiezen vanaf staalkaartjes.Maar je kan overal terecht.
Goede merken voor autolakken zijn wel heel duur.bedankt voor het compliment
Geert3 januari 2009 om 16:00 #17394556Ik veronderstel dat dat dan verf is met lage VOC? hier moet je voor high-VOC producten het juiste papierwerk hebben.
hopelijk kan ik het tegen dat ik ga spuiten ook nog vrij krijgen. Waterdragende lak is niet zo makkelijk te schieten, hoor ik.
3 januari 2009 om 16:45 #17394557origineel gepost door Jinx
Ik veronderstel dat dat dan verf is met lage VOC? hier moet je voor high-VOC producten het juiste papierwerk hebben.hopelijk kan ik het tegen dat ik ga spuiten ook nog vrij krijgen. Waterdragende lak is niet zo makkelijk te schieten, hoor ik.
Er zijn natuurlijk meerdere merken.
Maar met de meeste kun je ook prima thuis spuiten.
Watergedragen lak stinkt veel minder.
Als de lak mat is (spreek over spies hecker) kan je blank spuiten.
Als je met de conventionele lak er te snel over heen ging had je vermatting.
Dit heb je nu dus niet zo gauw, omdat je kan zien wanneer die droog is.
Super dekkend vermogen.
Enige nadeel wat voor een hobbyist geld; Duurdere verf!
En wolken/vlekken. Alleen kun je dat makkelijk voorkomen door de juiste spuitopening/techniek toe te passen.Om nog een voorbeeld aan te halen;
In 1994 kwam er altijd een hobbyist bij ons verf halen.
Toen wij dus alleen nog waterbasis hadden ging hij ook daar mee spuiten.
Deze man was razend enthiousast!! Hebben hem wat tips meegegeven en spoot hele zijkanten in zijn schuur:thumbupDeze vond het juist een genot vanwege de stank/dekvermogen(minder verf).
3 januari 2009 om 16:55 #17394558Dennis,
En is dan alleen de basislak watergedragen, of is ook de clearcoat watergedragen?
En hoe zit dat met de primer?Geert
PS,
Mijn airbrushverf is tenandere ook watergedragen. (createx)
Maar op metaal overlak ik die met een clearcoat op thinnerbasis.
Op kamermuren komt daar geen clearcoat overheen.3 januari 2009 om 17:24 #17394559Gaat alleen om de voorlak.
Deze bevatte de meeste oplosmiddelen vroeger.(vaak randaftekeningen/opbranden)
Vandaar dat die als eerste vervangen zijn.De blanke lak is een HS (high solid).
Dat houdt in meer vaste stoffen, dus minder oplosmiddellen die verdampen.
Je houdt meer materiaal (laagdikte)over na uitdampen.Grondverf geld hetzelfde; HS en er is ook VHS.
Met de VHS kun je met 1 á 1,5 laag net zoveel materiaal opbrengen als 3x HS.
De VHS is ook bikkelhard om te schuren.Blanke lak op waterbasis is er wel, alleen zijn de stooktijden veel te lang (was 1uur).
Dit is niet haalbaar in de praktijk. Wel in het trainingscentrum gezien.
Is net melk als je het spuit (vlekkerig) als het dan opdroogt
zie je het helemaal glad/weg trekken.
Wel een mooie lakstand.Alle lakken worden wel verwerkt met hvlp spuiten.
Ik die zijn ideaal voor in de schuur.
Lekker weinig nevel.Ohja, waterverf was je er echt niet even af :P
Super hechting. Weleens een krasje ingelakt en de volgende
dag geprobeerd te polijsten; Word je niet vrolijk van:thumbdown4 januari 2009 om 10:54 #17394560schitterende informatie hier! Bedankt Dennis!
wat zijn zo de speciale dingen aan waterdragende verf. Hier op de avondschool autotechnieken zei iemand dat je na je dikke laag nog eens licht er over moet om de kleur terug naar boven te halen?
En hoe zit het met droogtijden? Zijn die met waterdragende niet langer?als leek blijft dit toch heel moeilijk ;(
4 januari 2009 om 14:38 #17394561Hoy,
Gisteren en vandaag hebben we de meeste stukken terug gemonteerd en aangesloten.
Achterlichten,bumpers,hoorntjes, logo’s, raamlijst, voorbumper,rooster, richtingaanwijzers,mistlampen, deurrubbers….
Deuren zitten er nog niet in omdat ik misschien nog geluiddemping in het interieur ga verwerken.
Ik heb hem toch even op de wielen gezet om een foto te nemen.
Geert
4 januari 2009 om 14:41 #17394562meesterlijk!
4 januari 2009 om 18:59 #17394563En nog eentje
Geert
4 januari 2009 om 19:05 #17394564:wub:wub:wub
GE … WEL … DIG
4 januari 2009 om 19:13 #17394565prachtig, ben dit onderwerp al tijdje aan het volgen, en het werk/resultaat mag er zeker zijn! een mooie GT bij op onze wegen! :thumbup
4 januari 2009 om 19:13 #17394566origineel gepost door Jinx
schitterende informatie hier! Bedankt Dennis!wat zijn zo de speciale dingen aan waterdragende verf. Hier op de avondschool autotechnieken zei iemand dat je na je dikke laag nog eens licht er over moet om de kleur terug naar boven te halen?
En hoe zit het met droogtijden? Zijn die met waterdragende niet langer?als leek blijft dit toch heel moeilijk ;(
Ik kan alleen over spies hecker vertellen hoe die te spuiten is.
(Sikkens blanke lak ook, maar dat is een ander verhaal. Dat is 2k lak)
Er zijn inderdaad merken die droog nageneveld moeten worden i.v.m. kleur.
Bij Spies moet je juist nat onder een hoek van 45 graden nevelen.
Doe je dit droog, word de kleur lichter.
Dus aan de hand van spuittechnieken kun je de kleur nog veranderen.
Druk hoger/lager kleur lichter/donkerder.
Dat zijn wat technieken.Droogtijden vallen op zich mee.
Reken op dezelfde tijden als vroeger.
Ligt ook aan de laagdikte. Meeste kleuren zijn in 1½ laag gedekt.
Die zijn dan ook snel droog (kun je droog blazen).
Temperatuur tussentijds verhogen =>sneller droog.
Voor een staaltje te spuiten zijn er spuiters die een gewone haarfohn gebruiken om het droog te blazen !!Je moet er echt mee gewerkt/getest hebben om te kijken wat er mee mogelijk is.
En dat is best veel:thumbup -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.