opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 126 tot 150 (van in totaal 207)
  • Auteur
    Berichten
  • #17394542
    gvy
    Deelnemer
      Lid sinds:
      8 September 2007

      Vandaag heb ik de uiteindelijke blanke vernislaag gespoten.
      4 lagen

      De foto is lelijk vervormd, want van te dicht getrokken en samengeplakt uit 8 foto’s. bizar perspectief….

      En voor we met zijn allen gaan juichen… Ik buig mijn hoofd voor alle professionele spuiters hier.

      De GT staat inderdaad mooi in de hoogglans en die is ook mooi opengevloeid.
      Echter….
      Ik zit dus met zakkers op verschillende plaatsen en dat is jammer.
      Er zitten ook wel wat stofjes in.

      Nu niet getreurd, ik had mij er wel een beetje aan verwacht.
      Daarom dat ik ook veel moeite gedaan heb om alle stofjes uit de basislak te halen.
      Alle onzuiverheden zitten wel degelijk in de topcoat.

      Dat wordt dus polijsten.
      Maar eerst een maandje laten uitharden.

      Ik kom terug met vragen naar de pro’s hier op het forum over hoe ik hier best aan werk.
      Ik heb wel een plan maar ik hoor graag jullie mening.

      Mijn plan:

      stap 1 : een 4 tal weken uitharden.
      stap 2 : de zakkers manueel nat uitschuren met heel proper water en te starten met eerst 1000 / 1500 / 2000
      stap 3 : machinaal excentrisch uitpolijsten met spons + fine compound 3M perfect-it III 09375 (zwarte dop)
      stap 4 : machinaal excentrisch hoogglans poetsen met wollen mop en machine polish (hoogglans poetsmiddel) 3M perfect-it III 09376 (blauwe dop)

      De produkten heb ik al in huis.

      Voor stofjes, zou ik proberen starten , manueel met een kleine kurk met een stukje nat schuurpapier vanaf 1500 / 2000 en dan eveneens uitpolijsten.

      Geert

      #17394543
      Dirk
      Deelnemer
        Lid sinds:
        20 January 2005

        Als je maar voldoende lak erop hebt zitten ;)

        #17394544
        gvy
        Deelnemer
          Lid sinds:
          8 September 2007

          origineel gepost door Dirk
          Als je maar voldoende lak erop hebt zitten ;)

          Dat zit wel goed.
          1 snelle laag en 3 waarschijnlijk hier en daar te zware lagen ( zakkers)
          Voor de verdunning, houd ik mij nauwkeurig aan de produktvoorschriften.

          Globaal gezien is de lak trouwens heel mooi opengevloeid.

          Geert

          #17394545
          Dirk
          Deelnemer
            Lid sinds:
            20 January 2005

            Ben benieuwd naar het eindresultaat.
            Voor een eerste keer spuitwerk ziet het er lang niet slecht uit ;)

            #17394546
            carlover
            Deelnemer
              Lid sinds:
              21 December 2004

              ik wou dat ik het zo kon!:thumbup:wub

              #17394547
              gvy
              Deelnemer
                Lid sinds:
                8 September 2007

                Bedankt hoor,

                Ik ben ook wel blij met de looks, want van een brave donkergroene GT is ie getransformeerd in een wat sportiever imago.

                De GT neus lijkt met de twee witte strepen wel eindeloos.

                Geert

                #17394548
                Sonador
                  Lid sinds:
                  20 August 2008

                  Exentrisch polijsten lijkt me dan niet dat je alle schuurkrassen eruit gaat krijgen.
                  Heb je echt een rotary voor nodig.

                  Woolpad zou ik ook maar eens over nadenken met nog relatief zachte lak!

                  MAAR wat eengeweldig resultaat man!
                  Hij is erg mooi geworden.

                  Een kunstwerk zo mooi.

                  #17394549
                  dennisthemenace
                    Lid sinds:
                    1 June 2005

                    origineel gepost door gvy
                    Mijn plan:

                    stap 1 : een 4 tal weken uitharden.
                    stap 2 : de zakkers manueel nat uitschuren met heel proper water en te starten met eerst 1000 / 1500 / 2000
                    stap 3 : machinaal excentrisch uitpolijsten met spons + fine compound 3M perfect-it III 09375 (zwarte dop)
                    stap 4 : machinaal excentrisch hoogglans poetsen met wollen mop en machine polish (hoogglans poetsmiddel) 3M perfect-it III 09376 (blauwe dop)

                    De produkten heb ik al in huis.

                    Voor stofjes, zou ik proberen starten , manueel met een kleine kurk met een stukje nat schuurpapier vanaf 1500 / 2000 en dan eveneens uitpolijsten.

                    Geert

                    Stap 2: Plak langs de zakkers fine line tape.
                    Hierdoor verminder je de kans dat je naast de zakker er doorheen schuurt.
                    Nu steekt zeg maar de druppel boven de fineline uit.
                    Deze eerst aftoppen totdat je op het plakband komt.
                    Plakband weghalen en verder blokken.

                    Stofjes goed oppassen dat ze niet “breken” en in het schuurpapier blijven hangen.(vooral liggende delen)
                    Hierdoor krijg je diepe krassen !!
                    Schoon water; Neem een schone plantenspuit en vul die met water.

                    Na 4 weken gewoon even op een niet opvallende plek alleen grof poetsen.
                    Kijk even hoe diep de krassen worden (diep=>wachten)

                    Ikzelf zou bij grote zakkers het volgende doen.
                    – Fine line tape langs de zakkers plakken.
                    – Druppel aftoppen met wp800 i.c.m. kurk.
                    – Tape verwijderen en dan ligt de plek helemaal met wp800 blokken.(Uiteraard niet te lang, zodat het een mooie doffe plek word)
                    – Dan wp1000 met kurk.
                    – wp 1500 kurk
                    – wp 2000(vel) draaiende bewegingen met de losse hand.
                    – Optie om nog trizact te gebruiken (p3000)
                    – Poetsen grof tot de plek egaal glimt (niet te lang op een plek, zijn speciale poetspads van 3m met wafelstructuur)
                    – Poetsen fijn om de glans er weer netjes op te brengen.(ook met wafelstructuur)

                    De nr’s van 3m die jij hier beschrijft, klinken mij niet bekend.
                    Er is een wisseling geweest van witte dop (grof) en gele dop(fijn).

                    Machine is roterend en in toerental regelbaar !!

                    #17394550
                    gvy
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      8 September 2007

                      Dennis,

                      Alvast bedankt voor deze gouden tips.
                      t’ zou zonde zijn om door de verse lak te blokken….

                      de 3M wafelpads zijn wel degelijk die ronde 150mm pads, voor op een excentrische roterende schuurmachine ?

                      Zo eentje ga ik me binnenkort kopen.
                      Wat lijkt het interessantste, op perslucht, of elektrisch?
                      Op perslucht is vermoedlijk compacter, lichter en handelbaarder?

                      Op welk toerental moet er gepolijst worden?
                      Gebeurt dit met een natte wafelpad; om oververhitting te voorkomen?
                      Graag wat uitleg? I want to learn.

                      Een gewoon roterende velcropad en machientje op perslucht heb ik hier, maar ik vrees dat het risico op oververhitten groter is tov excentrisch roterend polijsten. Of ben ik fout?

                      Geert

                      #17394551
                      dennisthemenace
                        Lid sinds:
                        1 June 2005

                        Hoi Geert,

                        Via deze link :poetssysteem 3m kun je lezen welke toerentallen e.d.

                        Lucht of electrisch maakt niet zoveel uit, als het toerental maar regelbaar is.
                        De wafels zijn er ook in 75mm (even uit mijn hoofd).
                        Deze gebruiken wij zelf n.l.
                        Voor grote delen de 150mm wafel.

                        Voor de kleine wafels hebben wij een soort luchtboormachine met regelbaar toerental.
                        Voor de grote een Makita flex met regelbaar toerental.

                        Water erbij werkt inderdaad verkoelend.
                        Niet te nat maken en ook niet teveel poets gebruiken.
                        Je moet echt denken in theelepel hoeveelheden.

                        Gebruik voor elke stap een eigen spons, zodat de poetsen niet door elkaar raken.
                        Je krijgt hem dan bijna niet mooi op glans.
                        Als de spons verzadigd raakt, even onder de kraan schoonspoelen.
                        Uitwringen en dan in een papieren doek na knijpen.
                        Dan is alle vocht eruit. Zoniet dan spettert de hele auto onder.
                        Denk ook aan de rubbers dat die niet onder de poets komen.
                        Slaat wit uit. Krijg je wel weer weg, maar voorkomen is beter.

                        Als je de zakkers wilt controleren of ze helemaal glad/weg zijn voor dat je met poetsen begint, laat dan na de laatste schuurbeurt goed het ligt erlangs gaan.
                        Anders ben je druk met poetsen en kan je alsnog opnieuw beginnen schuren.

                        Als je een stofje eruit haalt die vrij groot is, kan het zijn dat er een soort gaatje overblijft.
                        Neem dan de blanke lak en maak die aan net alsof je gaat spuiten.
                        Penseeltje pakken en een druppeltje lak erin leggen.
                        Deze kun je dan weer schuren nadat het is uitgehard.

                        Succes.

                        #17394552
                        Jinx
                          Lid sinds:
                          19 June 2007

                          is dit gespoten in waterbased of nog met goeie oude solvent based lak?

                          Op termijn wil ik ook m’n eigen auto spuiten en heb toch schrik van de waterverf…

                          #17394553
                          gvy
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            8 September 2007

                            origineel gepost door Jinx
                            is dit gespoten in waterbased of nog met goeie oude solvent based lak?

                            Op termijn wil ik ook m’n eigen auto spuiten en heb toch schrik van de waterverf…

                            het is gespoten met basiskleurlakken en clearcoat op thinner basis.
                            Merk is Nexa autocolor (ppg) .

                            primer filler is van airo, eveneens op basis van thinner.

                            Geert

                            #17394554
                            Jinx
                              Lid sinds:
                              19 June 2007

                              is dat nog vrij te verkrijgen in belgie? want ik dacht dat ze alles hadden overgeschakeld naar waterdragende?

                              schitterend project trouwens, als beginner bene je vele malen beter dan ik ooit zal zijn :p

                              #17394555
                              gvy
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                8 September 2007

                                origineel gepost door Jinx
                                is dat nog vrij te verkrijgen in belgie? want ik dacht dat ze alles hadden overgeschakeld naar waterdragende?

                                schitterend project trouwens, als beginner bene je vele malen beter dan ik ooit zal zijn :p

                                Zonder probleem in elke speciaalzaak voor auto en garageonderdelen. Ik haal het bij Lo-auto in lochristi.
                                Daar mengen ze elke gevraagde kleur direkt voor je. gewoon het automerk en kleurcode meenemen. Je kan ook kiezen vanaf staalkaartjes.

                                Maar je kan overal terecht.
                                Goede merken voor autolakken zijn wel heel duur.

                                bedankt voor het compliment
                                Geert

                                #17394556
                                Jinx
                                  Lid sinds:
                                  19 June 2007

                                  Ik veronderstel dat dat dan verf is met lage VOC? hier moet je voor high-VOC producten het juiste papierwerk hebben.

                                  hopelijk kan ik het tegen dat ik ga spuiten ook nog vrij krijgen. Waterdragende lak is niet zo makkelijk te schieten, hoor ik.

                                  #17394557
                                  dennisthemenace
                                    Lid sinds:
                                    1 June 2005

                                    origineel gepost door Jinx
                                    Ik veronderstel dat dat dan verf is met lage VOC? hier moet je voor high-VOC producten het juiste papierwerk hebben.

                                    hopelijk kan ik het tegen dat ik ga spuiten ook nog vrij krijgen. Waterdragende lak is niet zo makkelijk te schieten, hoor ik.

                                    Er zijn natuurlijk meerdere merken.
                                    Maar met de meeste kun je ook prima thuis spuiten.
                                    Watergedragen lak stinkt veel minder.
                                    Als de lak mat is (spreek over spies hecker) kan je blank spuiten.
                                    Als je met de conventionele lak er te snel over heen ging had je vermatting.
                                    Dit heb je nu dus niet zo gauw, omdat je kan zien wanneer die droog is.
                                    Super dekkend vermogen.
                                    Enige nadeel wat voor een hobbyist geld; Duurdere verf!
                                    En wolken/vlekken. Alleen kun je dat makkelijk voorkomen door de juiste spuitopening/techniek toe te passen.

                                    Om nog een voorbeeld aan te halen;
                                    In 1994 kwam er altijd een hobbyist bij ons verf halen.
                                    Toen wij dus alleen nog waterbasis hadden ging hij ook daar mee spuiten.
                                    Deze man was razend enthiousast!! Hebben hem wat tips meegegeven en spoot hele zijkanten in zijn schuur:thumbup

                                    Deze vond het juist een genot vanwege de stank/dekvermogen(minder verf).

                                    #17394558
                                    gvy
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      8 September 2007

                                      Dennis,

                                      En is dan alleen de basislak watergedragen, of is ook de clearcoat watergedragen?
                                      En hoe zit dat met de primer?

                                      Geert

                                      PS,

                                      Mijn airbrushverf is tenandere ook watergedragen. (createx)
                                      Maar op metaal overlak ik die met een clearcoat op thinnerbasis.
                                      Op kamermuren komt daar geen clearcoat overheen.

                                      #17394559
                                      dennisthemenace
                                        Lid sinds:
                                        1 June 2005

                                        Gaat alleen om de voorlak.
                                        Deze bevatte de meeste oplosmiddelen vroeger.(vaak randaftekeningen/opbranden)
                                        Vandaar dat die als eerste vervangen zijn.

                                        De blanke lak is een HS (high solid).
                                        Dat houdt in meer vaste stoffen, dus minder oplosmiddellen die verdampen.
                                        Je houdt meer materiaal (laagdikte)over na uitdampen.

                                        Grondverf geld hetzelfde; HS en er is ook VHS.
                                        Met de VHS kun je met 1 á 1,5 laag net zoveel materiaal opbrengen als 3x HS.
                                        De VHS is ook bikkelhard om te schuren.

                                        Blanke lak op waterbasis is er wel, alleen zijn de stooktijden veel te lang (was 1uur).
                                        Dit is niet haalbaar in de praktijk. Wel in het trainingscentrum gezien.
                                        Is net melk als je het spuit (vlekkerig) als het dan opdroogt
                                        zie je het helemaal glad/weg trekken.
                                        Wel een mooie lakstand.

                                        Alle lakken worden wel verwerkt met hvlp spuiten.
                                        Ik die zijn ideaal voor in de schuur.
                                        Lekker weinig nevel.

                                        Ohja, waterverf was je er echt niet even af :P
                                        Super hechting. Weleens een krasje ingelakt en de volgende
                                        dag geprobeerd te polijsten; Word je niet vrolijk van:thumbdown

                                        #17394560
                                        Jinx
                                          Lid sinds:
                                          19 June 2007

                                          schitterende informatie hier! Bedankt Dennis!

                                          wat zijn zo de speciale dingen aan waterdragende verf. Hier op de avondschool autotechnieken zei iemand dat je na je dikke laag nog eens licht er over moet om de kleur terug naar boven te halen?
                                          En hoe zit het met droogtijden? Zijn die met waterdragende niet langer?

                                          als leek blijft dit toch heel moeilijk ;(

                                          #17394561
                                          gvy
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            8 September 2007

                                            Hoy,

                                            Gisteren en vandaag hebben we de meeste stukken terug gemonteerd en aangesloten.

                                            Achterlichten,bumpers,hoorntjes, logo’s, raamlijst, voorbumper,rooster, richtingaanwijzers,mistlampen, deurrubbers….

                                            Deuren zitten er nog niet in omdat ik misschien nog geluiddemping in het interieur ga verwerken.

                                            Ik heb hem toch even op de wielen gezet om een foto te nemen.

                                            Geert

                                            #17394562
                                            Jinx
                                              Lid sinds:
                                              19 June 2007

                                              meesterlijk!

                                              #17394563
                                              gvy
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                8 September 2007

                                                En nog eentje

                                                Geert

                                                #17394564
                                                sjouke
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  22 September 2006

                                                  :wub:wub:wub

                                                  GE … WEL … DIG

                                                  #17394565
                                                  Opel Rally Lover
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    2 March 2005

                                                    prachtig, ben dit onderwerp al tijdje aan het volgen, en het werk/resultaat mag er zeker zijn! een mooie GT bij op onze wegen! :thumbup

                                                    #17394566
                                                    dennisthemenace
                                                      Lid sinds:
                                                      1 June 2005

                                                      origineel gepost door Jinx
                                                      schitterende informatie hier! Bedankt Dennis!

                                                      wat zijn zo de speciale dingen aan waterdragende verf. Hier op de avondschool autotechnieken zei iemand dat je na je dikke laag nog eens licht er over moet om de kleur terug naar boven te halen?
                                                      En hoe zit het met droogtijden? Zijn die met waterdragende niet langer?

                                                      als leek blijft dit toch heel moeilijk ;(

                                                      Ik kan alleen over spies hecker vertellen hoe die te spuiten is.
                                                      (Sikkens blanke lak ook, maar dat is een ander verhaal. Dat is 2k lak)
                                                      Er zijn inderdaad merken die droog nageneveld moeten worden i.v.m. kleur.
                                                      Bij Spies moet je juist nat onder een hoek van 45 graden nevelen.
                                                      Doe je dit droog, word de kleur lichter.
                                                      Dus aan de hand van spuittechnieken kun je de kleur nog veranderen.
                                                      Druk hoger/lager kleur lichter/donkerder.
                                                      Dat zijn wat technieken.

                                                      Droogtijden vallen op zich mee.
                                                      Reken op dezelfde tijden als vroeger.
                                                      Ligt ook aan de laagdikte. Meeste kleuren zijn in 1½ laag gedekt.
                                                      Die zijn dan ook snel droog (kun je droog blazen).
                                                      Temperatuur tussentijds verhogen =>sneller droog.
                                                      Voor een staaltje te spuiten zijn er spuiters die een gewone haarfohn gebruiken om het droog te blazen !!

                                                      Je moet er echt mee gewerkt/getest hebben om te kijken wat er mee mogelijk is.
                                                      En dat is best veel:thumbup

                                                    25 berichten aan het bekijken - 126 tot 150 (van in totaal 207)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.