Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 oktober 2008 om 15:06 #17394492
Ik smijt het topic toch weer eens omhoog.
Ik weet zeker dat er hier goede carrosserie en spuiters zitten.Willen die mijn vraag van 8/10 toch even bekijken en mij goede raad geven?
Ik zou hier heel blij mee zijn :thumbup
Geert
11 oktober 2008 om 17:44 #17394493origineel gepost door gvy
Of kan ik eenvoudigweg de basiskleur leggen, hierop aftapen en spuiten van de strepen en airbrushmotief en tenslotte eindvernis?Dit is de beste volgorde ;)
15 oktober 2008 om 20:42 #17394494volgens mij gaat dat niet hoor met een 2delig systeem.
de blanke lak zorgt er voor dat de basiskleur ook uithard, de basiskleur alleen hard haast niet uit, daar zit immers ook geen harder door.
denk niet dat je erop kan afplakken.
kun je niet eerst de witte strepen spuiten, dan de strepen afplakken, basiskleur spuiten, tape eraf, en dan blanke lak?
erg mooi project trouwens :thumbup
17 oktober 2008 om 18:36 #17394495origineel gepost door ErwinP
volgens mij gaat dat niet hoor met een 2delig systeem.de blanke lak zorgt er voor dat de basiskleur ook uithard, de basiskleur alleen hard haast niet uit, daar zit immers ook geen harder door.
denk niet dat je erop kan afplakken.
kun je niet eerst de witte strepen spuiten, dan de strepen afplakken, basiskleur spuiten, tape eraf, en dan blanke lak?
erg mooi project trouwens :thumbup
Bedankt,
Nu in principe blijf ik dan toch met hetzelfde probleem????
Als ik eerst de witte strepen spuit , dan moet ik hierop evengoed aftapen, om dan de rest te spuiten, vooraleer ik de blanke vernislaag kan leggen???Tenzij je bedoelt dat ik de witte strepen in een 1 delige witte glanslak spuit, die met nat 1000 opruw en daarover aftape, om vervolgens de rest van de wagen in metaalkleur te spuiten en tenslotte het geheel blank te vernissen???
Nadeel is dat die glanslak dikker is en dat de rand van de strepen vermoedelijk een verhoging kan hebben.Ik vraag me echt af hoe de pro’s zo’n tweekleurig patroon aanpakken???
Geert
18 oktober 2008 om 18:50 #17394496origineel gepost door ErwinP
volgens mij gaat dat niet hoor met een 2delig systeem.de blanke lak zorgt er voor dat de basiskleur ook uithard, de basiskleur alleen hard haast niet uit, daar zit immers ook geen harder door.
denk niet dat je erop kan afplakken.
kun je niet eerst de witte strepen spuiten, dan de strepen afplakken, basiskleur spuiten, tape eraf, en dan blanke lak?
erg mooi project trouwens :thumbup
Bij een metalliclak zijn de kleurlak en de blanke 2 aparte lakken, beide hebben ook hun eigen verdunner en verharder.
Aller eerst wordt de kleurlak gespoten als deze voldoende is uitgehard wordt de blanke lak er overheen gespoten (sommige laksystemen vereisen nat in nat).
@ gvy:
Je kunt gerust over de kleurlak afplakken, er is immers ook geen andere mogelijkheid ;)
19 oktober 2008 om 09:48 #17394497basis lak heeft geen verharder nodig.
bij conventioneel is het 60 tot 100 % verdunning er bij.
geen verharder.
vroeger gooiden ze bij sikkens wel verharder bij de basislak om hem juist trager te maken.
omdat hij binnen 24 uur afgesloten moet zijn anders krijg je onthechting van de blanke lak.kunt het op verschillende manieren doen alles heeft zijn voor en nadelen
ik zou dan eerst wit spuiten dan afplakken en dan blauw dan hoef je niet zoveel af te plakken.
nadeel is wel dat je bij sommige blanke lakken het wit een beetje geler word door de blanke lak.bij watergedragen word het anders deze is moeilijker af te plakken op de basis laag,doordat deze een beetje tex achtig is dus beetje zachter.
dan zou je blauw kunnen spuiten dan blanke dan wit er over in 2k of in basis en dan de hele auto weer een keer in de blanke.dan word je blauwe wel weer wat dieper van kleur:hmmz10 november 2008 om 22:44 #17394498Zo,
even een update.
Ik ben momenteel bezig de GT spuitklaar te maken.
Na de laswerken heb ik het project even in de heel capabele handen van een kennis gegeven.
De lasnaden zijn eerst op de oude manier met tin afgewerkt en gevijld. Nadien heeft hij ter afwerking met een aantal dunne laagjes plamuur de auto strak gezet.
Alle kleine schades, builtjes, lakschades zijn rondom meegenomen.Nu neem ik weer over .
De wagen is afgeplakt.
Enkel de herstelde delen komen in de grondverf en worden uitgeschuurd. De auto komt in dezelfde groene metaalkleur. Alleen komen er een aantal “hopelijk mooie” details in het verfwerk.De garage wordt straks omgebouwd om het spuitwerk toe te laten.
Er komt een ruime plastiek kooi die luchtdicht wordt gemaakt. vooraan bovenin komen kastventilatoren die door een filter de “cabine” in overdruk blazen (om stof buiten te houden) en onderaan achteraan wordt de nevel afgevoerd.wordt vervolgd.
geert
11 november 2008 om 11:57 #17394499Misschien een gekke vraag, maar kun je dan niet beter een spuitcabine afhuren?
11 november 2008 om 14:53 #17394500Nee hoor, helemaal geen gekke vraag.
Maar vermits er vermoedelijk airbrush aan te pas zal komen, is er ook tijd nodig.
Airbrushpainting is sedert jaren een hobby, maar ik heb het nog maar weinig op carrosserie gedaan.
kwaliteit vergt tijd, dus daarom ga ik een spuitkabine thuis fabriceren.Het is goed mogelijk dat ik aan het eind van de rit de vernis mat zet en de laatste lagen in een cabine laat doen
Geert
23 november 2008 om 20:16 #17394501Zo,
Ik heb in mijn garage een “spuitcabine” gefabriceerd.
Als frame heb ik heras bouwhekkens gebruikt.
Ik heb een cocon van doorzichtig bouwplastiek gemaakt.
dat is rondom gespannen , dus ook op de vloer, en luchtdicht getaped.Vooraan , bovenaan heb ik een grote ventilator gemonteerd.
De motor is 3f 1.5kW en het ding verzet nogal wat debiet. Het is werkelijk een zwaar log ding
Dit blaast lucht in en zet de hele cabine als een gigantische ballon in overdruk, zodat omgevingsstof, vanuit de garage niet binnenkomt.
Uiteraard gaat de ingeblazen lucht door een filter, zodat er geen stof wordt ingeblazen.Achteraan, andere kant, gaat de garagepoort onderaan zo’n 15cm open, langswaar de nevel met de lucht moet worden afgevoerd naar buiten.
De garage zit in huis, dus ik kan het wel op temperatuur houden.
Ik kan eventueel voor het spuiten de vloer nog volledig nat maken.
Ik ben benieuwd of het gaat lukken.
Geert
23 november 2008 om 20:21 #17394502Netjes :thumbup
27 november 2008 om 21:26 #17394503heb het op precies dezelfde manier gedaan en het gaat perfect!
had nog wel wat stofjes erin maar als je de lak polijst zie je daar niks meer van..
ben benieuwd!
27 november 2008 om 21:29 #17394504mooi gedaan hoor! :thumbup
27 november 2008 om 21:42 #17394505Ziet er goed uit.
Zo te zien is jou auto al een paar keer eerder overgespoten.
Mischien is het dan verstandig om eerst een isolatorlaag te spuiten.
Zodat als je straks primer en de rest gaat spuiten, de eerdere laklagen niet ermee gaan reageren!Hoe dan ook mooi project, en veel plezier ermee!
27 november 2008 om 21:58 #17394506zeer mooi gedaan ben benieuwd naar het resultaat
als het lukt kun je mijn auto dan ook nie ff spuiten tegen vergoeding?27 november 2008 om 22:40 #17394507zeer mooi project ben benieuwd naar het eind resultaat
28 november 2008 om 17:10 #17394508Inovatief ben je zeer zeker:thumbup, let op dat je niet te veel overdruk in de cabine genereert. Als je dat wel doet wek je zelfs stof op omdat het te onrustig gaat worden in de cabine. Iets overdruk is prima maar niet te veel…
30 november 2008 om 20:32 #17394509Zo;
Ondertussen staat de GT waar nodig in de filler grondverf en ben ik naarstig aan het schuren geslagen.
De spuitcabine doet naar behoren zijn werk.
Er was zo goed als geen spuitnevel tijdens het spuiten.Naast de standaard TL verlichting in de garage, heb ik nog een bouwlamp en een TL lamp aan weerszijden geplaatst, omdat verlichting toch wel belangrijk is.
Uiteraard werk ik met de nodige PBM’s :
witte verfoverall met kap, veiligheidsbril,latex handschoenen en een 3M 4279 masker, dat behoorlijk zijn werk doet naar ik heb ondervonden.
De foto is gestitched uit 8 foto’s, vandaar de vervorming en de foutjes hier en daar.
Geert
30 november 2008 om 22:22 #17394510en dan nog willen sommige zeggen dat belgen dom zijn.nou ik zit met open mond te kijken hoe deze man het aanpakt
30 november 2008 om 22:27 #17394511:wors:wors:wors :thumbup echt geweldig dit
keep the pix comming Please :wub
1 december 2008 om 11:49 #17394512Kan ik mijn auto ook ff binnen rollen bij die spuit cabine van je? :D
KOSTA?!:D
Netjes hoor! Extreem mooie auto. En ook de foto op de vorige pagina waar je de GT laat zien met de witte strepen mag hij die spoilers/bumpers wel hebben hoor!
Mijn complimenten
14 december 2008 om 21:59 #17394513Zo,
Nog even een update. Het gaat allemaal heel traag, ik weet het. Maar tijdens de week heb ik echt geen tijd om aan de GT te werken en ook het weekend is niet alleen GT en.Afijn,
Om een beetje de draai te krijgen ben ik begonnen met delen te spuiten.
Eerst onder de voorruit. Metaalzwart (omdat ik die kleur nog staan had) .
Daarbij hoort ook een rooster, het stuk waaronder de ruitenwissermotor zit en de ruitenwissers zelf.En vandaag heb ik het kontje + de voorzijde onderaan gespoten.
Eigenlijk om twee redenen.
Ten eerst , omdat die delen moeilijk te spuiten zijn , omdat mijn kabine een ietje te kort is om er goed bij te kunnen. En ik wil niet prutsen als ik aan het serieuze werk begin.
En ten tweede om het spuiten in twee kleuren wat in de vingers te krijgen.
En het is niet zo simpel. Het is ook niet perfect, maar het kan er mee door en ik heb wat dingen bijgeleerd, die van pas komen als ik de volledige auto aanpak.En tenslotte, terwijl ik aan het fotograferen was, nog een shot van de onderkant van m’n motorkap.
Dit is een airbrush , die ik vele jaren geleden erop gezet heb en die ik toch ga behouden.Geert
15 december 2008 om 10:12 #17394514Wat een werk. Toppie hoor.
15 december 2008 om 18:06 #17394515Weinig woorden hiervoor. Erg, erg netjes.. Absolute liefhebber!
Sjupke`
15 december 2008 om 18:36 #17394516AnoniemLid sinds:
1 January 1970echt vakwerk
wat je levert:wors:worshoewel ik zelf die witte banen er waarschijnlijk niet op zou willen hebben
denk ik dat dit straks wel n erg mooie gt is:thumbup:thumbupben benieuwd naar t eind resultaat:hmmz:kewlpics:thumbup
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.