Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › Opel diesel…goed of net als vroeger…..
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 maart 2011 om 18:53 #17824838
zoon dtl ziet er wel een stuk moderner uit.
toch wel benieuwd naar de isuzu’s.
alleen lastig met die bak, steekassen en fusee stukken.wel jammer. hij moet et maar ff volhouden tot me c kadettje klaar is.
dan maar eens kijken of er een snellere diesel in kan…
voorlopig zie ik daar geen probleem in, blokje start en loopt zo netjes.10 maart 2011 om 12:06 #17824839heb zelf een vec uit 2000 2.0 dth
is net de 380.000 gepasseerd en nog geen problemen gehad (afkloppen)ik zou zeg doen
22 maart 2011 om 21:02 #17824841[rquote=1888020&tid=143481&author=wijnands82]heb zelf een vec uit 2000 2.0 dth
is net de 380.000 gepasseerd en nog geen problemen gehad (afkloppen)ik zou zeg doen[/rquote]
Och, als we het over kilometerstanden gaan hebben, ken ik er ook wel eentje :P
6 ton op de Vec B 2.0 DTL van m’n pa.
Toen ging het ding eindelijk eens stuk en toen waren de reparatie kosten hoger dan de dagwaarde (500 euro waarde tegen 2000+ reparatie, dieselpomp kaput).Inmiddels geexporteerd en maakt waarschijnlijk een Pool of andere oost-europeaan blij, want die wagen was verder nog hardstikke netjes.
Nu rijd m’n pa ruim anderhalf jaar in een Astra G 2.2DTR. Net over de ton bij aanschaf en inmiddels al op de 235K beland.
Eveneens weer nauwelijks kosten aan gehad tot op heden.22 maart 2011 om 21:08 #17824842wow!!! 6 ton??? hoeveel motorblokjes:jerry
22 maart 2011 om 21:38 #17824843[rquote=1897805&tid=143481&author=vectra208v]wow!!! 6 ton??? hoeveel motorblokjes:jerry[/rquote]
Haha, grappenmaker ;)
1 blok, zoals die uit de fabriek is komen rollen. Geen uitzonderlijke reparaties, alleen de check-up en regulier onderhoud bij elke interval :)
Dat ding heeft serieus nooit stil gestaan met pech.M’n pa heeft er zelfs de lokale krant mee gehaald en heeft van de dealer een tripje naar de fabriek in antwerpen gekregen om de 5 ton stand te vieren :)
Edit:
Het krantenbericht: http://www.hardenberg.nu/index.php?n_id=26028&s_id=392
Kudo’s, pops! :)22 maart 2011 om 22:22 #17824844Evenals de kadett op de foto’s 570.000km selchts 1x de kop gelicht voor nieuwe klepgeleiders.
Willem
22 maart 2011 om 22:26 #17824845[rquote=1897863&tid=143481&author=McKaamos][rquote=1897805&tid=143481&author=vectra208v]wow!!! 6 ton??? hoeveel motorblokjes:jerry[/rquote]
Haha, grappenmaker ;)
1 blok, zoals die uit de fabriek is komen rollen. Geen uitzonderlijke reparaties, alleen de check-up en regulier onderhoud bij elke interval :)
Dat ding heeft serieus nooit stil gestaan met pech.M’n pa heeft er zelfs de lokale krant mee gehaald en heeft van de dealer een tripje naar de fabriek in antwerpen gekregen om de 5 ton stand te vieren :)
Edit:
Het krantenbericht: http://www.hardenberg.nu/index.php?n_id=26028&s_id=392
Kudo’s, pops! :)[/rquote]mooi verhaaltje in de krant alleen jammer dat het filmpje niet echt werkt:P
mijn eerste auto (kadett 1.6i 5drs wit) kocht bij een sloperij met 180d op de klok en bij 300.000km was het qua carrossorie echt gebeurt…motorisch was er niks mis mee en kon die nog wel een ton mee ..maarja 700,-(gulden) uitgeven aan een auto die nog geen 100,- waard is werd een beetje te gek.
Het ligt idd ook wat ophoff zegt aan hoe gaat de bestuurder ermee om en krijgt die optijd zijn onderhoud….is heel belangrijk en kan hoge kosten voorkomen (er gaat wel eens wat kapot maarja)
maar mooi verhaal en geen woord gelogen :thumbup
25 maart 2011 om 19:39 #17824846Is geen filmpje ;) is een slide-show van 1 foto ;)
Maar verder staat of valt alles inderdaad met onderhoud :)Ik vraag me af wat de Astra G 2.2 DTR (2004) gaat doen :) Die heeft in ruim anderhalf jaar tijd ook een ton gedraaid. Alleen een keertje gare gloeistift gehad volgens mij. Daardoor was het starten wat lastiger toen het koud werd. En ook nog een keertje een airco foutmelding, maar dat had te maken met te weinig vulling geloof ik (3 tientjes om te fixen).
Verder ook tot op heden geen problemen.M’n pa wil trouwens nog best wel eens stevig doortrekken, maar hij rijd het ding wel altijd netjes warm voordat hij dat doet.
25 maart 2011 om 21:06 #17824847de buurman van mijn ouders hebben een astra G station uit ’99 en daar is al het éém en ander mee gebeurt qua reparaties.
het volgende probleem met die auto is het volgende:
het verbruik van een diesel 1.9 dth (geloof ik) is normaal gesproken ongeveer 1:19/20 maar de laatste tijd na het plaatsen van de winterbanden is het verbruik drastisch omhoog gegaan.
De dealer beweerde dat het door de winterbanden kwam en adviseerde de zomerbanden er weer onder te plaatsen.dat dus gedaan is het verbruik er niet minder om geworden dus daar ligt het niet aan.
Ik praat nu over een verbruik van 1:11/12 (ja nog steeds dezelfde diesel)
brandstofpomp is al een keer vervangen en it weekend gaan de verstuivers eruit om na te laten kijken.
nu mijn vraag:
wat kan het nog meer zijn buiten de verstuivers??
dit is dus weer een reden dat mijn pa geen diesel van opel wil omdat de buurman ook alleen maar problemen heeft.
de astra gaat binnenkort misschien ook weg als het probleem niet opgelost kan worden.
gr.Paul
25 maart 2011 om 22:21 #17824848Uhm, die diesels hebben energieklasse E, die zijn niet bepaald zuinig hoor.
1:20 is echt wel met een fluwelen voetje.
In de stad 1:12 is doodnormaal, snelweg 1:16 a 1:17.Verder, is de DPF (Diesel Particle Filter) al eens schoongemaakt? Via geforceerde regeneratie via het systeem of door de filter fysiek schoon te maken?
Als de filter vol blijft zitten, is dat negatief voor het verbruik namelijk, en is een redelijk bekend fenomeen.25 maart 2011 om 22:26 #17824849normaal gesproken reed de astra ongeveer bij normaal gebruik 1:18 en nu ineens bij hetzelfde gebruik 1:11 dus is er iets niet in de haak.
De buurman heeft alle papieren om als monteur an het werk te kunnen en heeft ook wel in garages gewerkt maar hij komt hier ff niet meer uit.
Ik weet niet of hij dat filter al een keer schoongemaakt heeft maar ik zal het morgen even vragen (alle beetjes helpen).
ik laat wel even weten hoe dit afloopt
25 maart 2011 om 22:30 #17824850[rquote=1900065&tid=143481&author=vectra208v]normaal gesproken reed de astra ongeveer bij normaal gebruik 1:18 en nu ineens bij hetzelfde gebruik 1:11 dus is er iets niet in de haak.
De buurman heeft alle papieren om als monteur an het werk te kunnen en heeft ook wel in garages gewerkt maar hij komt hier ff niet meer uit.
Ik weet niet of hij dat filter al een keer schoongemaakt heeft maar ik zal het morgen even vragen (alle beetjes helpen).
ik laat wel even weten hoe dit afloopt
[/rquote]
Als je een Opcom hebt, kan je het vast ook zelf wel forceren.
En dan daar na even naar het andere eind van nederland karren zodat de boel goed heet gestookt wordt.Zeker als er nu alleen korte ritjes mee gemaakt worden, zeg maar minder als 50km per keer, dan wil dat wel helpen.
25 maart 2011 om 22:32 #17824851Heeft ie uberhaupt wel een roetfilter, de 1.9 diesels zijn er met of zonder roetfilter.
als deze verstopt zit gaat de auto veel verbruiken.
Ook de EGR kan vast zitten door vervuiling (bij 1 op 18 rijdt je heel rustig en krijg de boel niet de gelegenheid om goed warm te worden, en kol de boel dicht!!)
Komt veel voor, zeker in Fileland nr1 nederland..
Willem
25 maart 2011 om 22:33 #17824852hij rijd wel redelijk veel km’s (Marum -leeuwarden (luchtmacht basis) en het nodige privé. dus km’s maak ie genoeg.
We wachten even af wat eruit de verstuiver test komt.
25 maart 2011 om 22:34 #17824853[rquote=1900074&tid=143481&author=wim-v6]Heeft ie uberhaupt wel een roetfilter, de 1.9 diesels zijn er met of zonder roetfilter.
als deze verstopt zit gaat de auto veel verbruiken.
Ook de EGR kan vast zitten door vervuiling (bij 1 op 18 rijdt je heel rustig en krijg de boel niet de gelegenheid om goed warm te worden, en kol de boel dicht!!)
Komt veel voor, zeker in Fileland nr1 nederland..
Willem
[/rquote]bedankt willem, zal het navragen
8 juni 2011 om 20:19 #17824854vraagje; net ( van de week) mijn astra g station 2004 diesel 2.o dth automaat op de 200.000 gezet, maar de laatste tijd gaat hij steeds meer ‘roken” bij gas geven.
bij 150 de egr vervangen, en op 180 de gloeistiften
het verbruik is de laatste 10.000 omhoog gegaan van 1/16 naar 1/14
zijn het de verstuivers “versleten”? of??
en verstuivers vervangen, kan je dat zelf?
wat kost het?ik ga regelmatig naar duitsland, 450km enkele rit dus “schoon / los rijden” gebeurt regelmatig.
9 juni 2011 om 10:24 #17824855Je kan ook je complete inlaat even reinigen, incl de EGR etc.
Verstuivers slijten ook, maar vind ik bij 2ton al wel wat vroeg.
En een diesel mag best een beetje zwarte rook uitstoten als je ineens volgas geeft.Als ik met mijn omega 2.5dti (bmw blok) een tijdje rustig rij en dan ineens flink gas geeft komt er ook een pluim rook uit.
Ik vind dat niet storend.
Heb een nieuwe vectra B 2.2dti gehad en die rookte vanaf nieuw af aan al flinke zwarte pluimen.9 juni 2011 om 19:23 #17824856@ elrenegado;( en de rest natuurlijk) bedankt alvast voor dit antwoord , maar ook bij “gewoon” rustig gas geven doet hij al “pluimen” .
dat een automaat sneller pluimt bij optrekken is bekend en logisch, maar de auto heeft het nog nooit zo erg
gedaan, zelf bij een beetje helling zonder (extra) gas bijgeven doet hij het ook.vraag; in hoeverre komt hij ermee door de apk? dat is pas oktober, maar toch…..
(ik ken de truuk met max 3 % benzine bijmengen), dus dat doe ik dan ook….en dat reinigen; hoe doe je dat? zijn er nog van die handboeken te koop?
bij voorbaat dank alvast maat weer.
9 juni 2011 om 20:23 #17824857Roken is voor de APK geen punt, het moet de hoeveelheid daadwerkelijke roet in de pluim zijn.
Verder zijn er ook van die rook-stop middeltjes. Geen idee of ze goed werken, maar het bestaat.Reinigen waarvan bedoel je? de roetfilter (aka DPF of Diesel Partikel Filter)?
Die kan je namelijk forceren via de computer, en de vullingsgraad uitlezen ook.
Kan waarschijnlijk wel met een Opcom apparaatje (niet zelf geprobeerd, maar je kan er heel veel mee, dus dat waarschijnlijk ook wel).
Ff de DPF Regeneratie aanzetten, flink eind gaan rijden, en je filter moet weer schoon zijn.
De motor gaat dan extra hete verbranding veroorzaken zodat de roetfilter loeiheet gestookt wordt en de roet verbrand tot niet-schadelijke stoffen.Kan je dat niet zelf, en is er niemand met een Opcom bij je in de buurt die het even kan doen, dan is er altijd de VOD nog. Die kunnen het sowieso.
16 juli 2011 om 21:31 #17824858@wim-v6 wrote:
moderne meuk:
1.9 Fiat diesels (Z19DTL Z19DT Z19DTJ Z19DTH): Goede motoren, alleen beginners ziektes zoals inlaat en injectormodificaties
1.9CDti-8V > Z19DTL Z19DTH > 1.9CDTi 100pk 120pk: Storingkje 3e cilinder, stekker van injector, is een modificatie voorHeb een Zafira B met de 120pk 1.9CDTI gereden. In krap 200.000 in 3,5 jaar nooit problemen gehad. Nu rijdt de pa van een vriend ermee rond. Wel altijd warm gereden (redelijk uniek denk ik voor een lease-auto) en altijd op tijd zijn beurten gehad. Ik heb tot de laatste dag met veel plezier in die auto gereden. Zelfs toen ik mijn nieuwe auto kreeg, was ik Zaffie (zoals hij nu heet) nog niet beu.
Ik reed in de Zafira gemiddeld tussen de 1:18 en 1:22 met het ding. Roken deed ie zelfs na bijna 200.000 nog niet.
Veel plezier bij jullie keuze.
Groeten,
Mischa21 juli 2011 om 05:52 #17824859heeft een 17D uit een astra f een opvoerpompje?
en, want ik heb weingi vertrouwen meer in mijn dieselblokje…. heeft een isuzu andere motorsteunen als een opel d/td blok?
21 juli 2011 om 18:17 #17824860wel… update; na het schoonmaken van de inlaat en egr etc, een rubberslang vervangen, (de bovenste tussen de interkoeler en de luchtinlaat)….. daar was een scheurtje in gekomen na / bij het reinigen.
ondertussen mezelf af gevraagd of daar al niet een klein scheurtje inzat soms…..maar goed ik ben
er mee even naar rotterdam op en neer geweest ( totaal kleine 100km) zodat hij warm was, en de terugweg in de 3gang gereden zodat de toerenteller op 3200 rpm stond……geen roken meer…..probleem gevonden en opgelost!
dus vaker “schoonrijden” dus.23 juli 2011 om 15:46 #17824861klopt het dat er 2 types x17dtl zijn?
ik zie namelijk voor de astra g dat er een lmm voor te krijgen is op hbase, maar voor de astra f met een x17dtl is die er niet.
rede dat ik het vraag is dat ik zojuist een x17dtl gekocht heb voor in mijn d kadett. en volgens mij had die verder geen lmm ofzo. hij oogde mij meer zoals ook de gewone 17d diesel van opel is. (zelfde draadboom etc)
26 augustus 2011 om 10:47 #17824862mijn eeuwige sloopdrang heeft weer een diesel stuk gemaakt… zucht.. (iets met verlaging, drempels en een carterplug..)
maar, weet iemand of die astra f modellen uit 98 ( tds) met isuzu x17dt (80 pk ofzo) ook nog steeds een mechanischepomp heeft?
dus niet zoals in een astra g een elektrische?
vraag het eigenlijk omdat de motor natuurlijk ook in oudere modellen astra f zit, maar hier heet het gewoon td, en geen tds….
wat is het verschil? enkel type aanduiding achterop de klep van opel? of is de motor toch ook anders?26 augustus 2011 om 22:07 #17824863@slopelrijder wrote:
wel… update; na het schoonmaken van de inlaat en egr etc, een rubberslang vervangen, (de bovenste tussen de interkoeler en de luchtinlaat)….. daar was een scheurtje in gekomen na / bij het reinigen.
ondertussen mezelf af gevraagd of daar al niet een klein scheurtje inzat soms…..maar goed ik ben
er mee even naar rotterdam op en neer geweest ( totaal kleine 100km) zodat hij warm was, en de terugweg in de 3gang gereden zodat de toerenteller op 3200 rpm stond……geen roken meer…..probleem gevonden en opgelost!
dus vaker “schoonrijden” dus.Stampen met die zooi…
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.