Opel diesel…goed of net als vroeger…..

Forumindex Forums Techniek Overige motor types Opel diesel…goed of net als vroeger…..

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 62)
  • Auteur
    Berichten
  • #17233368
    vectra208v
    Deelnemer
      Lid sinds:
      17 January 2006

      Hallo,

      Ik ben samen met mijn vader aan het kijken voor een andere auto en hij wil alleen diesel omdat hij dan kan tanken op het werk.

      Ik wil eigenlijk wel dat hij weer terug gaat naar Opel maar in het verleden heeft hij veel pech gehad met een OPEL VECTRA 1.7 DIESEL en mijn broer met een CORSA B diesel.

      Eigenlijk de enige goeie diesels van opel waren die met izuzu motors en opel motoren op GAS.

      Hij heeft nu een VW GOLF VARIANT 1.9 TDI uit ’96 maar of die de volgende APK doorkomt is een groot ??

      Ook omdat zijn butget niet al te hoog is (3000,-) maar wel een stukje jonger wil rijden (vanaf bj 2000) is OPEL goedkoper in aanschaf dan een VW of AUDI en heb je meer luxe.

      Ik heb al jaren goede ervaring met opel en wil niks anders meer.
      Mijn vader heeft in het verleden ook altijd opel gereden maar dan op GAS (ascona B,kadett C sedan en rekord en die zijn hem goed bevallen.

      mijnn grote vraag is dus…

      Is de opel diesel beter geworden en wat zijn de zwakke punten bij een diesel.

      IK WIL MIJN VADER OVERTUIGEN DAT HIJ WEER OPEL MOET GAAN RIJDEN.

      HIJ RIJD VOOR ZIJN WERK ZO’N 30/40dKM PER JAAR.

      Ik hoor het graag

      gr.Paul

      #17824814
      Opel_Bjorn
      Deelnemer
        Lid sinds:
        4 May 2008

        Ik ben een diesel rijder, ik heb 3 Opels op benzine gehad (Corsa A 1.3S –> volledig probleemloos, Astra F 1.8 op gas –> Wilde wel eens bokken, Astra H twintop 1.6 op gas –> heeft meer in de garage gestaan dan iets anders) Den andere 6 Opels die ik gehad heb zijn allemaal diesels en daarvan heeft er nog nooit eentje wat van aan de hand gehad dat zware kosten waren. Ik ben dus zéér tevreden van de Diesels van opel. Ik zou dus zeggen, koop er één!!

        #17824815
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          570.000km kms op de teller, waarvan 300.000km er door ons zo goed als probleemloos is bijgezet.

          Buiten dat de naald voor stationair gaar was (schommelen in toeren) verder geen problemen, en een gemiddeld verbruik van 1 op 18 tot 1 op 22

          Willem

          #17824816
          Astraman
          Deelnemer
            Lid sinds:
            14 July 2004

            Opel Diesels zijn wel goed maar het zijn merken die het beter voor elkaar hebben, die lopen zuiniger en mooier maar geen enkele diesel is probleemloos en als er iets aan een diesel is, is het eigenlijk altijd duur.

            #17824817
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              moderne meuk:

              1.5 Isuzu diesel (4EC1 C15D X15D T4EC1 X15DT) Zeer betrouwbaar en zuinig
              1.7 Opel diesel (17D A17D 17DR X17DTL), afrader, tenzij historie bekend
              1.7 Isuzu diesel (C17D X17D X17DT Y17DTL Y17DT Y17DTH Z17DTL Z17DTH) over het algemeen zeer betrouwbaar!!
              1.9 Fiat diesels (Z19DTL Z19DT Z19DTJ Z19DTH): Goede motoren, alleen beginners ziektes zoals inlaat en injectormodificaties
              2.0 en 2.2 Opel diesels: t/m 2002: willen nog wel eens een falende dieselpomp hebben, na 2002 is dat verbeterd (vanaf ze wervelkleppen hebben is de dieselpomp ook verbeterd)

              aanvulling:

              1.7DTi > Y17DT > 1.7DTi-16V 75PK: Computer op de pomp gaat vaker kapot dan zou moeten
              1.7CDTi > Z17DTH > 1.7CDTi-16V 100pk let op: ALLEEN BIJ Astra-H en Zafira-B: Problemen met de inspuiting waardoor ernsitger motorschade ontstaat.
              1.9CDti-8V > Z19DTL Z19DTH > 1.9CDTi 100pk 120pk: Storingkje 3e cilinder, stekker van injector, is een modificatie voor
              1.9CDTi-16V > Z19DTJ Z19DTH > 1.9CDTi 120pk 150pk: Inlaat, probleem met wervelkleppen, inlaat dient dan vervangen te worden, zorg dat je er een met een nieuw inlaat treft.

              Willem

              #17824818
              Astraman
              Deelnemer
                Lid sinds:
                14 July 2004

                Wim, zit er nou veel verschil tussen de 1.7 opel en 1.7 izusu???

                #17824819
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  Ja is een HEEEEELLLLLLL andere motor.

                  de opel diesel is 1700cc en de Isuzu 1686cc

                  Willem

                  #17824820
                  vectra208v
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    17 January 2006

                    [rquote=1878540&tid=143481&author=wim-v6]moderne meuk:

                    1.5 Isuzu diesel (4EC1 C15D X15D T4EC1 X15DT) Zeer betrouwbaar en zuinig
                    1.7 Opel diesel (17D A17D 17DR X17DTL), afrader, tenzij historie bekend
                    1.7 Isuzu diesel (C17D X17D X17DT Y17DTL Y17DT Y17DTH Z17DTL Z17DTH) over het algemeen zeer betrouwbaar!!
                    1.9 Fiat diesels (Z19DTL Z19DT Z19DTJ Z19DTH): Goede motoren, alleen beginners ziektes zoals inlaat en injectormodificaties
                    2.0 en 2.2 Opel diesels: t/m 2002: willen nog wel eens een falende dieselpomp hebben, na 2002 is dat verbeterd (vanaf ze wervelkleppen hebben is de dieselpomp ook verbeterd)

                    aanvulling:

                    1.7DTi > Y17DT > 1.7DTi-16V 75PK: Computer op de pomp gaat vaker kapot dan zou moeten
                    1.7CDTi > Z17DTH > 1.7CDTi-16V 100pk let op: ALLEEN BIJ Astra-H en Zafira-B: Problemen met de inspuiting waardoor ernsitger motorschade ontstaat.
                    1.9CDti-8V > Z19DTL Z19DTH > 1.9CDTi 100pk 120pk: Storingkje 3e cilinder, stekker van injector, is een modificatie voor
                    1.9CDTi-16V > Z19DTJ Z19DTH > 1.9CDTi 120pk 150pk: Inlaat, probleem met wervelkleppen, inlaat dient dan vervangen te worden, zorg dat je er een met een nieuw inlaat treft.

                    Willem
                    [/rquote]

                    kijk dit is info waar ik wat aan heb :thumbup

                    Ik kan mijn pa natuurlijk niet dwingen om opel te gaan rijden maar hij heeft nog geen nee gezegt en heeft er wel oor naar.

                    Ik heb hem ook al een paar laten zien op internet waarvan 1 zafira van 2002 met de gehele onderhoud history tot aan JANUARI 2011.

                    Er is nog niet echt haast bij omdat zijn VW pas in juni gekeurt hoeft te worden maar de dingen die nu al vervangen moeten worden zijn o.a.:

                    -voorraam
                    -bodem achter de bestuurdersstoel verrot (rest nog niet bekeken)
                    -banden achter

                    totaal toch al snel een leuk bedrag.

                    Willem en de rest bedankt voor de info.

                    verdere info en ervaringen nog staads welkom:thumbup

                    #17824821
                    Astraman
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      14 July 2004

                      Het verschil tussen de Frontera 2.3 turbodiesel en de Opel (Rekord/Omega/Senator)2.3td if any, weet jij die toevallig wim??

                      Er zwerft in de systemen ergens het type nummer 4DZD1 rond maar ik kan er maar weinig over vinden. Blokopbouw lijkt gelijk aan de Opel maar hij heeft meer vermogen, kan het zijn dat het een doorontwikkeling door Izusu is op Opel basis?

                      Even voor de OpelPedia

                      EDIT: Kom er net achter dat er naast de 23D en 23DT er ook nog een 23DTR is geweest.

                      #17824822
                      tijs
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        29 September 2005

                        ik wil hier eigenlijk wel even op in haken als de topic starter het niet erg vind.
                        wat is er zo slecht aan de 1.7 opel diesel? en wat veranderd de al dan neit bekende historie hieraan?

                        #17824823
                        Mr.F
                          Lid sinds:
                          3 November 2008

                          Als de historie erbij is, weet je toch of hij goed onderhoud gehad heeft ;-)

                          maar ik vindt het wel raar dat ik regelmatig Astra’s 1.7D te koop zie met km standen ver boven de 3 a 400.000 km.
                          :wtf

                          #17824824
                          vectra208v
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            17 January 2006

                            [rquote=1880928&tid=143481&author=prayer]ik wil hier eigenlijk wel even op in haken als de topic starter het niet erg vind.
                            wat is er zo slecht aan de 1.7 opel diesel? en wat veranderd de al dan neit bekende historie hieraan?[/rquote]

                            vraag je dat aan mij???

                            nou mijn vader en mijn broer hebben allebei een 1.7 gehad.
                            Mijn pa een vectra A 1.7 met een opel diesel en mijn broer een corsa B met een 1.7 izuzu motor.

                            Opel stond vroeger bekend als slechte diesel bouwers maar op gas was prima.
                            Hoe dat in de wereld is gekomen weet ik niet dat is mij vertelt.

                            door de hoge kosten die mijn pa gehad heeft om de vectra weer goed te krijgen (wat niet gelukt is en oorzaak nog steds niet bekent) en de ervaring van mijn broer is de keus voor een diesel van opel niet de eerste keus hellaas.

                            Ik had al een paar leeuke en mooie astra g’s gezien maar de itressen gaat eerst uit naar een audi a3 of a4 maar qua prijs/km stand/bj zijn deze wel even wat duurder dan de astra of vectra diesel.

                            de reden van deze topic is dus dat ik wil weten of de diesels van opel echt zo slecht waren/zijn omdat ik hier veel mensen zie die een diesel rijden en weinig tot geen problemen lees.

                            Het bericht van willem ws het duidelijkst en vandaar uit zoeken we verder naar een goede/betrouwbare auto en als het aan mij ligt het liefst een opel maar dat beslist mijn pa dus kan ik niks van zeggen.

                            iedereen bedankt voor het meedenken

                            #17824825
                            astra-99-dti2
                              Lid sinds:
                              4 November 2009

                              ik heb een 2.0 turbo diesel gehad, mijn dieseltje vond ik niet echt fijn.

                              retour leidingen lek,
                              diverse onderdelen elke keer vervange,

                              verder liep het motertje wel altijd als het zonnetje, motorisch heb er nooit wat aan gemankeerd, maar meer door trillen gingen leidingen lek of scheurde het wat,

                              motorisch prima.

                              #17824826
                              Slurpy
                                Lid sinds:
                                3 March 2007

                                Tja, retourleidingen lek komt na verloop van tijd bij elke diesel voor.
                                Dat is nu ook de kost niet.

                                #17824827
                                tijs
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  29 September 2005

                                  wij hebben een astra g 2L dtl gehad, zoon slome zonder turbo, uit 2000 ofzo.
                                  ding liep prima, alleen 1x op wonderbaarlijke wijze alle koelvloeistof eruit gehad..
                                  temp vol in het rood (had het niet op zien lopen) niet meer vooruit te branden (nog erger als normaal ;) ) laten controleren op een lek, niets gevonden, afgevuld, en nooit meer problemen gehad.
                                  hebben hem toen 2ehands gekocht in 2002 ofzo, en t/m 2008 gereden.

                                  maar ik vroeg me vooral af waarom zoon 1.7 dan niet goed zou zijn, wat gaat er stuk aan? of waar zijn ze gevoelig voor? ga er misschien een kopen, niet dat het me zou weerhouden, maar dan weet ik of ik vast een 1.7 isuzu TD klaar moet leggen ;)

                                  #17824828
                                  vectra208v
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    17 January 2006

                                    [rquote=1881294&tid=143481&author=prayer]

                                    maar ik vroeg me vooral af waarom zoon 1.7 dan niet goed zou zijn, wat gaat er stuk aan? of waar zijn ze gevoelig voor? ga er misschien een kopen, niet dat het me zou weerhouden, maar dan weet ik of ik vast een 1.7 isuzu TD klaar moet leggen ;)[/rquote]

                                    geen idee….kan vanalles aan stuk gaan maar bij een mercedes en rolls of bentley ook dus ja….zeg het maar.

                                    #17824829
                                    tijs
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      29 September 2005

                                      [rquote=1881332&tid=143481&author=vectra208v][rquote=1881294&tid=143481&author=prayer]

                                      maar ik vroeg me vooral af waarom zoon 1.7 dan niet goed zou zijn, wat gaat er stuk aan? of waar zijn ze gevoelig voor? ga er misschien een kopen, niet dat het me zou weerhouden, maar dan weet ik of ik vast een 1.7 isuzu TD klaar moet leggen ;)[/rquote]

                                      geen idee….kan vanalles aan stuk gaan maar bij een mercedes en rolls of bentley ook dus ja….zeg het maar.

                                      [/rquote]

                                      dat is mijn idee ook altijd… naja, eerst maar eens kijke of de diesel er echt gaat komen.

                                      gaan die slechte diesel dan niet vooral over de cih blokken?
                                      of waren die ook niet echt slecht?

                                      #17824830
                                      henk 400rr
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        29 June 2004

                                        [rquote=1880941&tid=143481&author=vectra208v]
                                        Opel stond vroeger bekend als slechte diesel bouwers maar op gas was prima.
                                        Hoe dat in de wereld is gekomen weet ik niet dat is mij vertelt.[/rquote]

                                        Komt min of meer door de oudere CIH’s met de 2.0 (gruwelijk slecht) 2.1 (erg slecht) en de 2.3 (beter dan de vorige 2) daarnaast was de kwalliteit van de dieselmotoren van de jaren ’80 gemiddeld gezien ook vrij dramatisch.

                                        Andere merken zoals VW hadden het wat beter voor elkaar, inmiddels ligt dat ook wel anders, VW is niet meer zo goed als vroeger en Opel niet meer zo slecht.

                                        #17824831
                                        vectra208v
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          17 January 2006

                                          [rquote=1881386&tid=143481&author=henk 400rr][rquote=1880941&tid=143481&author=vectra208v]
                                          Opel stond vroeger bekend als slechte diesel bouwers maar op gas was prima.
                                          Hoe dat in de wereld is gekomen weet ik niet dat is mij vertelt.[/rquote]

                                          Komt min of meer door de oudere CIH’s met de 2.0 (gruwelijk slecht) 2.1 (erg slecht) en de 2.3 (beter dan de vorige 2) daarnaast was de kwalliteit van de dieselmotoren van de jaren ’80 gemiddeld gezien ook vrij dramatisch.

                                          Andere merken zoals VW hadden het wat beter voor elkaar, inmiddels ligt dat ook wel anders, VW is niet meer zo goed als vroeger en Opel niet meer zo slecht.[/rquote]

                                          Dit probeer ik mijn pa ook tussen zijn oren te knopen maarja….blijft toch je vader he:P

                                          altijd opel gereden en 1 miskoop en wil geen opel meer:hmmz beetje jammer maar ga hem niet dwingen….HIJ IS VEEL GROTER DAN MIJ:D

                                          #17824832
                                          Astraman
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            14 July 2004

                                            [rquote=1881386&tid=143481&author=henk 400rr][rquote=1880941&tid=143481&author=vectra208v]
                                            Opel stond vroeger bekend als slechte diesel bouwers maar op gas was prima.
                                            Hoe dat in de wereld is gekomen weet ik niet dat is mij vertelt.[/rquote]

                                            Komt min of meer door de oudere CIH’s met de 2.0 (gruwelijk slecht) 2.1 (erg slecht) en de 2.3 (beter dan de vorige 2) daarnaast was de kwalliteit van de dieselmotoren van de jaren ’80 gemiddeld gezien ook vrij dramatisch.

                                            Andere merken zoals VW hadden het wat beter voor elkaar, inmiddels ligt dat ook wel anders, VW is niet meer zo goed als vroeger en Opel niet meer zo slecht.[/rquote]

                                            Volgens mij was de 1600 d toch anders niet zo heel verkeerd. VW had idd betere motoren, maar ik heb over de 1600 d uit de kadett en ascona nooit echt slechte verhalen gehoord, alleen traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag, maar dat waren ze allemaal toen.

                                            #17824833
                                            wim-v6
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              12 August 2005

                                              Wou zeggen de VW 1.6D was niet veel beter.

                                              VW was wel al bezig met turbo diesels bij de laatste Golf-1’s en eerste golf-II

                                              Opel is daar later pas echt mee aan de gang gegaan.

                                              De 1.6D en 1.7D hadden 1 zwak punt, dat waren de klepgeleiders, deze slijten overmatig, met compressie verlies en slecht starten als gevolg.

                                              Klepgeleiders vervangen en ze gaat weer als een trein, en echt traag is die 1.7 niet eens, zit nog redelijk vlot op de 100 (14 seconden deed onze kadett 1.7D ’91 station erover, en 170 was wel te halen met deze motor).

                                              de geleiders zijn vervangen bij 350.000km, maar de oude waren dan ook zo op, dat met nieuwe gloeiers 3x volledig voorgloeien (30seconden per keer voorgloeien) nodig was, om m in de winter aan de gang te krijgen.

                                              na vervangen van de gelijders, deed de diesel met direct starten na doven voorgloeilampje er 2 a 3 slagen over bij -13 buiten, om direct op 4 cilinders aan te slaan.

                                              Slecht zijn ze niet, wel wat onderhouds gevoelig:

                                              De Kadett:

                                              Willem

                                              #17824834
                                              tijs
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                29 September 2005

                                                nou, ik heb intussen een d kadett met 1.7D.
                                                moet zeggen, loopt helemaal zo gek niet!
                                                egr is aldicht en afgedopt, en een open filter zat eral op.
                                                (diesels willen veel lucht begreep ik, dus zal toch wel goed zijn)

                                                trekt allemaal best vlot door, maar mijn top komt toch maar op 140 uit. (op de gps)

                                                #17824835
                                                Anoniem
                                                  Lid sinds:
                                                  1 January 1970

                                                  blijf maar af van de 1,7dtl

                                                  die lagen o.a in de astra f
                                                  daarintegen de isuzu,s die in dezelfde auto lagen waren wel ok

                                                  enkel past zo,n isuzu niet 1,2,3,
                                                  in een b,v astra waar origineel een 1,7dtl in lag;)

                                                  (alles is wel pas te maken uiteraard)

                                                  maar mocht ik overstappen op diesel
                                                  dan ben ik bang dat het toch een vw wordt:o:o

                                                  #17824836
                                                  tijs
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    29 September 2005

                                                    ag, voorlopig doet ie het…
                                                    wat is er zoveel anders aan een isuzu?
                                                    uitlaat zit aan andere kant? (vind ik eigenlijk niet zo heel spannend..)
                                                    kabelboompje zal ook het werk neit zijn…
                                                    motorstuenen misschien?

                                                    een 1.7 dtl is toch zoon 16 kleppert ding, met zwarte kleppedeksel?
                                                    ik heb zoon ding wat meer op een ohc lijkt.
                                                    een 17d of a17d

                                                    #17824837
                                                    Anoniem
                                                      Lid sinds:
                                                      1 January 1970

                                                      1,7dtl
                                                      is een 8 klepper

                                                      isuzu heeft andere bak andere steekassen
                                                      andere fusee stukken
                                                      andere uitlaat
                                                      carresorie zit een extra steun in
                                                      enz

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 62)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.