Opel diesel…goed of net als vroeger…..

Forumindex Forums Techniek Overige motor types Opel diesel…goed of net als vroeger…..

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 51 tot 62 (van in totaal 62)
  • Auteur
    Berichten
  • #17824864
    wim-v6
    Deelnemer
      Lid sinds:
      12 August 2005

      @prayer wrote:

      mijn eeuwige sloopdrang heeft weer een diesel stuk gemaakt… zucht.. (iets met verlaging, drempels en een carterplug..)

      maar, weet iemand of die astra f modellen uit 98 ( tds) met isuzu x17dt (80 pk ofzo) ook nog steeds een mechanischepomp heeft?
      dus niet zoals in een astra g een elektrische?
      vraag het eigenlijk omdat de motor natuurlijk ook in oudere modellen astra f zit, maar hier heet het gewoon td, en geen tds….
      wat is het verschil? enkel type aanduiding achterop de klep van opel? of is de motor toch ook anders?

      X17DT (TD-ic / TDS) heeft een andere ophanging, diesel slang aansluitingen in de motorruimte, uitlaat voorop de motor in plaats van acterop, andere inlaat slangen en filterbak.

      de X17DTL in de astra-G, heeft een electrisch gestuurde mechanische dieselpomp, deze kan je dus niet gebruiken in de Astra-F, dan zal je je eigen dieselpomp erop moeten zetten.

      en nee de astra-F heeft geen opvoerpomp in de tank, deze zit in de dieselpomp (eveneens mechanisch).

      de Isuzu is wel 100x betrouwbaarder en zuiniger als de Opel diesel.

      #17824865
      tijs
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 September 2005

        kijkt, dat klinkt goed. het komt allemaal in een d kadett..

        hier lag al eens een 17D (gm in) die had ik stuk, en vervangen voor een x17dtl uit een astra f (viel er eigenlijk zo in) die hebben gewoon een mechanischepomp… maar die heb ik dus stuk gereden omdat ik de olie plug eraf had gereden (carter open gescheurd)

        over de tds, ik ben maar gewoon bij de auto gaan kijken. en heb hem meteen meegenomen..
        is idd gewoon de isuzu, mechanische pomp. en loopt super.
        plan is na 4 september aan de ombouw naar d kadett te beginnen.

        begreep dat een isuzu eigenlijk altijd een f16 of f18 heeft, waar de gm eigenlijk gewoon een f13 heeft.
        Er zit al een f16 in mijn d kadett, dus denk dat we alleen de motorsteun aan de bijrijderskant hoeven te maken. de rest zou dan volgens mij zo moeten passen.

        uitlaat enzo maak ik me niet zo druk om. dat is goed zelf te lassen, onder de dtl zal ook al een mooi sidepipe onder ;) zonder dempers… dat fluit wel lekker :)

        tijdens de ombouw wel meteen de maximum brandstof begrenzing uit de pomp halen. en zorgen dat we later de turbo druk wat omhoog kunnen zetten..

        #17824866
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          Volgens mij zitten de motor steunen van de astra-F redelijk gelijk met die van de kadett-D en E.

          grotere struikelblokken zullen de motorkoeling, intercooler en uitlaat zijn om deze passend te maken, maar mag denk ik ook geen probleem zijn.

          de Isuzu turbo diesel is daarbij ook nog eens goed mechanisch te tunen, dmv een bleed valve te plaatsen en de plunjer begrens ring te verwijderen.

          Willem

          #17824867
          tijs
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 September 2005

            de radiator en intercooler van de isuzu zijn gelijk aan die van de gm dtl..
            en dat zit er allemaal al in… dus koelen en ic zijn al pas.

            die handmatige doe het zelf tuning gaan we idd ook doen.
            druk zou al zoon 0,8 bar zijn, en schijnt zo op 1.1/1.2 te mogen.
            heb al wat handleidingen liggen van engelse forums :)

            wat mijn wel opval tis dat het als de motor koud is wat lang duurt voor er olie druk is…
            ik gok zoon 3-4 seconden. als hij warm is gaat het lampje meteen uit zodra de auto loopt.
            olie is verder wel netjes op peil… geen idee wanneer het voor de laatste keer gewisseld is.

            #17824868
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              Jupz, deden de X17DT’s di ik onderhoud had ook, die hadden wel allemaal 350.000+ km weg.

              willem

              #17824869
              tijs
              Deelnemer
                Lid sinds:
                29 September 2005

                deze staat nu op 280.000… maar is geen ramp dus?
                nog dingen waar ik op kan letten als het blok er toch uit is? een standaard slijtage deel waardoor hij niet meer lekker druk maakt?

                zie dat er redelijk in de buurt nog een los blok wordt aangeboden ook, maar dan met maar 180.000 km erop… als het motortje volgende week past denk ik dat ik die ook maar vast als reserve klaar leg.

                ben heel benieuwd hoe het loopt! zeker met die aanpassingen…. 100pk zou die redelijk makkelijk moeten halen..

                #17824870
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  keerringen van de krukas en nokkenas op lekkage controleren.

                  #17824871
                  tijs
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    29 September 2005

                    ok, hoop deze week uit te bouwen, dus dan gaan we kijken.

                    #17824840
                    tijs
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      29 September 2005

                      heeft iemand een stroomschema van een astra f x17dt uit 98? misschien is die van een vectra a ook goed, geen idee…

                      die op de opeltje site staat komt niet overeen met die van mij…
                      meeste haynes boeken staat de diesel ook niet in…

                      zou wel heen fijn zijn… dan kan ik binnekort namelijk met de d kadett met isuzu diesel gaan rond crossen :)

                      #17824872
                      wim-v6
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 August 2005

                        Ligt eraan wat voor X17DT, met of zonder startonderbreker..

                        Als je er een hebt met, haal je deze van de pomp af, en ze je een gewone afsluiter erop van een zonder startonderbeker..

                        Dan heb je precies 1 draad voor de motor…

                        dan het gloeisysteem, dat kan je meestal wel in het geheel uit de Astra overnemen, is een losse draadboom.

                        Willem

                        #17824873
                        tijs
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          29 September 2005

                          volgens mij zijn we er idd al uit.

                          hebben de startonderbreker er meteen al afgebeukt ;) gewoon cotact 12v op de afsluiter die er onderzit, was exact hetzelfde als die van een x17dtl :)

                          maar zaten wat te klooien met de overige bedrading voor het gloeien, en lampje van gloeien…

                          we hielden wat draden over bij die ronde stekker, maar daar zitten er natuurlijk ook 2-3 bij van de start onderbreker..
                          intussen weten we dat hij gloeit, vloeistoffen zullen er deze week ingaan, en laatste elektra aansluiten, moest nog wachten op wat onderdeeltjes om de dikke + kabels etc samen te laten komen.

                          en dan hopen dat ik deze carterpan niet tegen de grond stuk sla :) heb er al een plaat van 5mm onderzitten, en plug wat verder naar achter verplaatst :)

                          #17824874
                          tijs
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            29 September 2005

                            hij start intussen, wim weer bedankt voor de weetjes! je kent ze veel te goed..
                            vandaag en morgen verder opbouwen, pomp modificaties zijn al gedaan, turbo druk meter is ookal aangesloten, moet alleen nog bleedvalve halen…
                            ben benieuwd hoe zoon ding loopt in een d kadett :) ging in de astra al prima vooruit, nu issie sneller, en de auto weegt een stuk minder king:

                            hadden nog wat gezeur gehad met diesel bij de pomp krijgen, had zelf wat dingen slecht gedaan, en voor de zekerheid maar zoon handpompje ertussen gezet in de aanvoer..

                            –edit–

                            het “langzame” olie druk opbouwen is trouwens ook meteen opgelost, bij inbouw in d kadett nieuwe olie erin gedaan (stalen deel van de carterpan aangepast, dus moest er onderuit)… olie druk lampje gaat haast meteen uit na starten.

                          12 berichten aan het bekijken - 51 tot 62 (van in totaal 62)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.