Opel astra H Koelventilator gaat pas draaien bij 112 graden

Forumindex Forums Modellen Astra Opel astra H Koelventilator gaat pas draaien bij 112 graden

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #18427495
    Mana
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 July 2021

      Beste experts,

      wie weet wat de oorzaak kan zijn van een ventilator die te laat aan slaat ( 112 graden )van een OPEL Astra H Hatchback (A04)

      heb alvast wel een thermostaat, waterpomp en een temperatuurmeter besteld.

      Voor en na dat ik de koelvloeistofsensor heb vervangen blijft de melding koelvloeistofP ook telkens maar weer op de bordcomputer verschijnen, zou dit ook iets mee te maken hebben.

       

      #18427771
      john-opel
      Deelnemer
        Lid sinds:
        8 June 2012

        Hi Mana,

        er is al heel veel gepost over dit onderwerp op dit forum, gebruik de zoekfunctie.

        Als het koelsysteem verder goed is en nergens lekt, is 112 graden normaal dat de koelvin aanslaat. Kookpunt is pas bij >120 graden omdat het een gesloten systeem is.

        De temperatuur bij gewoon doorrijden is 93-100 graden en bij file/ stationair / stoplicht zal dit oplopen naar 112 graden.

        Als bij gewoon rijden de temperatuur ook oploopt heb je ergens een lek.

        De melding koelvloeistofP ligt aan het tankje en niet aan de sensor. De sensor reageert op een drijvende magneetring in het tankje wat om de tuut van de sensor zit. Aan de sensor kan weinig stuk, er zit een mechanische brugschakeling in die op de magneet reageert.

        Een quickfix is de stekker vd sensor lostrekken en kortsluiten met een paperclip. Het circuit wordt dan gesloten en de melding blijft weg. Je moet dan wel zelf je koelvloeistofpeil steeds visueel checken onder de motorkap.

        De koelvloeistoftemperatuur zie je in een verborgen menu van de boordcomputer. Motor starten, Radio aanzetten, Settingsknop 10 seconden indrukken tot je Beep hoort, en met BC toets door de schermpjes bladeren naar het 9e scherm (Sens:12). V is velocity (rijsnelheid), T is koelwatertemperatuur.

        https://opel-forum.nl/forums/topic/koelvloeistof-niveau-schakelaar-astra-h-2004-2009/

        https://opel-forum.nl/forums/topic/koelvloeistofpeil-4/

        #18427793
        Mana
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 July 2021

          Hoi John-Opel, bedankt voor je antwoordt. Over de koelvloeistofp melding ga ik een nieuwe expansievat halen en zoals je aangaf staan er inderdaad meer gesprekken over dit onderwerp.

          Maar nog een vrage over de ventilator , is er een manier om de vin iets eerder te laten draaien? bij 100 of 105 graden ik vind zelf 112 graden wel een beetje te hoog is dit bij alle opel astra h zo? of moet er iets vervangen worden? Er is geen lek dergelijke ook worden de slangen niet hard maar wel heeeel warm en zie ik koelvloeistof weer door de kleine slang terug komen in de expansievat en pas daarna dus 112 gaat die aan.

          groet Mana

          #18427895
          Koffie
          Deelnemer
            Lid sinds:
            25 November 2019

            Waarom wil je hem bij een lagere temperatuur aan laten slaan? Opel heeft het systeem zo ontworpen en daar lopen experts rond op het gebied van koeling.

            #18427897
            john-opel
            Deelnemer
              Lid sinds:
              8 June 2012

              De dop van het vat heeft ook een functie bij het op druk houden van het systeem en verhogen van het kookpunt. Er zit een ventiel in die dop en dat kan ook defect zijn.

              De koelvin is nogal complex: 2 fans (1 vd airco, 1 vd radiator), 4 snelheden, geregeld door de boordcomputer een een weerstand voor de snelheidregeling. Vin1 zou al bij een lagere temperatuur dan 112 graden moeten aanslaan. Dus geen simpele aan/uit met maar 1 snelheid. Een defecte weerstand sluit het draaien op lagere snelheid uit. Dat zou je nog kunnen checken. De garage kan dit soort storingen uitlezen.

              Maar als gezegd, 112 graden moet geen probleem zijn zolang de vin aanslaat.

              Edit: als de dop niet goed werkt zal het water al bij 100 graden gaan koken en geen 112 graden worden en zal de vin  nooit aanslaan.

              Edit: mijn ervaring is ook dat de boel flink heet wordt en  naar koelvloeistof gaat ruiken. Als je de airco inschakelt gaat tenminste de vin vd condensor draaien en dat verlaagt de temperatuur ook ca 7 graden.

              Edit: is een oplossing de resistor vd ventilatormotor op de radiator overbruggen zodat deze vanaf 105 graden altijd op volle snelheid draait en niet meer op een lagere snelheid?

              https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://adair.com.au/tsb/TSB%252054%2520HOLDEN%2520TS%2520ASTRA%2520-ZAFIRA%2520COMPRESSOR%2520AND%2520FAN%2520ACTIVATION.pdf&ved=2ahUKEwjm3LuMmInyAhVM_7sIHStnAfIQFnoECBUQAg&usg=AOvVaw3H5I1RyFTiC2d_UTyi8Iar

              #18427924
              Haasje17
              Moderator
                Lid sinds:
                8 September 2009

                Ook bij Mini en diverse andere merken springt de fan pas aan bij 112 graden. Er zijn wel auto’s die dan nog steeds minder aangeven op de temperatuurmeter op het dashboard. De astra H heeft eigenlijk geen temperatuur weergaven in het dashboard. En dit is inderdaad bij vrijwel alle astra H modellen zo.

                 

                #18427959
                Mana
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  25 July 2021

                  Bedankt voor de nuttige reacties, deze opel astra H is met 1 ventilator trouwens en heb me onderdelen binnen, thermostaat , waterpomp en een nieuwe temparatuursensor op de radiator net boven de aftapkraantje koelvloeistof. De koelvloeistofP melding ga ik aan de slag met een nieuwe expansievat en dop :good:   . Welke sensor geeft de T waarde aan die je bij de bordcomputer kan vinden? is dat de sensor op de thermostaat of net daar boven is er ook 1tje of de bij de radiator boven de aftapkraantje. Trouwens de Temparatuursensor die ik heb besteld lijkt zoveel op de temparatuursensor net boven de thermostaat? Hebben deze de zelfde functie? bij het zoeken van de onderdeel online raken de meesten in de war? zijn het beide een schakelaar. De op de radiator boven de aftapkraantje als ik daar vuurtje tegen aan doe gaat de vin aan. ik kan nergens vinden op welke graden dit gebeurt dus dacht ik die sensor is wat zwakker geworden ??

                  #18428021
                  john-opel
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    8 June 2012

                    Succes, dat zijn ambitieuze plannen. Zonder documentatie zou ik er niet aan beginnen.

                    Sensor verschilt per motortype. Zaken die nu goed werken zou ik niet gaan openhalen, zul je altijd zien dat dan andere zaken afbreken of kapot gaan.

                    Waar de T sensor zit weet ik niet, als dat niet al dezelfde is als de temp.sensor. je kunt ook eerst de stekker eraf halen en terugzetten, (als het corrosie op stekkers is los je dat daarmee op).

                    Een Haynes manual (Haynes 4732) is een geweldige bron.

                    https://www.winparts.nl/werkplaats-gereedschap/werkplaats-handboek-auto/c2100/haynes-werkplaatshandboek-vauxhall-opel-astra-benzine-mei-2004-2008/p1020486.html?a=t4u/0/0/2100/1020486&gclid=EAIaIQobChMI-vH-6c6L8gIVXAWiAx2K0Ad4EAQYASABEgIwUPD_BwE

                    of een online manual kan helpen. Zoek op Vauxhall Astra.

                    https://workshop-manuals.com/vauxhall/astra-h/j__engine_and_engine_aggregates/fuel_injection_systems/multec_s/coolant_temperature_sensor/repair_instructions/replace_coolant_temperature_sensor/

                    #18428023
                    john-opel
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      8 June 2012

                      Ps heb je de 4-cijferige securitycode bij je auto? Staat op een kartonnen kaartje wat bij je auto hoort. Na het loshalen van de accu zou de radio daarom kunnen vragen heb ik gelezen (zelf nooit last van gehad).

                      #18428025
                      Mana
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        25 July 2021

                        Nee, weet niet waar ik die kan vinden , heb ook geen last van gehad ( meer dan halfuurtje accu los gehad)

                        OPEL ASTRA H (A04) | 2004.01-2014.05 – 1.6 (L48) – 1598ccm 105pk

                        mijn kenteken: 64RJBG

                        wat ik raar vindt dat bij de radiator boven de aftapkraantje ook als tempratuursensor wordt aangeduid en niet een temparatuurschakelaar?

                        dit nummer stond op de sensor iets boven de aftapkraan.: 15336564 ook een temparatuur sensor?

                        #18428060
                        john-opel
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          8 June 2012

                          Radiator removal: “Where fitted, disconnect the wiring connector at the second coolant temperature sensor located at the base of the radiator right hand tank”.

                          Zoals ik het lees zit bij de 1.6 de eerste temp.sensor op het thermostaathuis. Bij de 1.4 in de waterpomp. Er is een 2e in de radiator.

                          Geen ervaring mee, als gezegd, als het werkt gewoon niets aan doen. Corrosie / weerstand op stekkers is de eerste check.

                           

                          #18428167
                          Mana
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            25 July 2021

                            Hoi John-Opel,

                            de probleem met de koelvloeistofP is verholpen zoals het er nu naar lijkt. Expansievat, dop en de koelvloeistofpeil-sensor vervangen geen melding meer.

                            Heb vandaag ook de multiriem (spanrol ook), waterpomp en de thermostaat vervangen.

                            koelvloeistof weer erin ( wel action spul :scratch:   ) gevuld iets boven de streep . test rit gemaakt koelvloeistof een centimeter of 2 onder de streep KALT.

                            mijn ervaring tijdens het ritje, kijkend naar de bordcomputer T waarde , dat deze hoger blijft dan eerst . snelweg op  107/108 graden was eerst voor de grote beurt 77/87 . thermostaat is wel open gegaan kan ik goed voelen. misschien ligt het aan de koelvloeistof die nu beetje nog door de systeem moet lopen en ontluchten?? we gaan zien :D nooit iets aanraken wat goed werkt :rolling: .  de fin slaat nog wel aan gelukkig bij 112 graden.

                            groet Mana

                            #18428226
                            Mana
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              25 July 2021

                              Ok , auto blijft bij normaal rijden 60/80/100 km snelheid op temperatuur van boven de 105 graden (wanneer de nieuwe thermostaat aanslaat )voorheen 78/85 graden, ze kunnen me alles wijs maken dat dit normaal is ( 107/ 108 graden) deze meneer gaat gewoon de oude thermostaat er weer op doen . ik heb geen zin om mijn auto naar de sloop te brengen alleen maar om de emissie laag te houden. De grens dat je motor kan falen verhit kan raken door een slechte dop, ventilator die niet aanslaat, waterpomp of thermostaat vast komt te zitten is zo kort gemaakt alleen maar om milieuvriendelijker te kunnen rijden. Sorry hoor, eerst lees ik 80/95 graden is normaal , dan gaan we naar 100/110 is normaal jup :D.

                              John-Opel bedankt nog voor de Tip van expansievat flotter :good:

                              PS: naar de garage gaan heeft geen zin, ervaring en verstand is weg, maar betalen kan nu wel met pin!

                              #18428264
                              john-opel
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                8 June 2012

                                Hi Mana,

                                goed werk, 1 doel bereikt met de melding koelvloeistofP. Nog getest met een leeg expantievat?

                                Emissieeisen zorgen inderdaad voor kleine marges zoals je zegt, en een hoop trucendozen. Leuk als de auto nieuw is, maar na 15 jaar allemaal potentiele bron van storingen. Voorbeeld het thermostaat (16XEP) heeft een electrisch gedeelte, wat het thermostaat electrisch bijverwarmt als het via het koelwater te traag gaat! Daar kwam dus kortsluiting in, zekering kapot en motorlampje aan met noodloop met 5 vervolgstoringen over de katalysator etc omdat die componenten op dezelfde zekering circuit zitten. Je leest dan verhalen over garages die uiteindelijk de boordcomputer en kat gaan vervangen, ze hebben geen idee, componenten vervangen is makkelijker dan repareren, met een radeloze eigenaar die voor de kosten opdraait >1000 euro.

                                105 graden gewoon rijdend heb ik nooit gezien, stel je voor dat je bergen moet rijden, dan is die 105 graden snel gedaan.  Veel te heet, thermostaat staat dan al lang geheel open. Ik denk eerder aan lucht/lekkage/drukverlies.

                                Ontluchten en koud afpersen op 1 Bar met kachelcircuit open en op een manometer kijken of er geen druk weglekt. Dit kan met een soort bandenpomp met manometer op het expantievat.

                                Action spul zal prima zijn, er bestaat ook watervrije kvs die niet kan koken. Dat helpt tegen overkoken, motor kan nog steeds kapot als het te heet wordt. Niet nodig voor deze Astra.

                                Het is inderdaad nuttig jezelf te verdiepen in storingen, garages hebben daar geen tijd voor. Techniek is niet eng, je hoeft je niet alles te laten vertellen wat een garage of dealer beweert na 5 minuten diagnose. Het stikt vd kennis van eigenaren die met dezelfde storingen geworsteld hebben. Dit forum is daar nuttig voor en ook zoeken met engelse termen op Vauxhall (=Opel) forums heeft mijn thermostaatprobleem opgelost. Garage bedankte mij nog voor het uitzoekwerk. Storingen kun je bij de Astra H lezen mbv de pedaaltest en lezen/wissen mbv een OBD II bluetooth lezer en Torque Lite app.

                                Succes met de koelwatertemperatuur, ik lees de oplossing graag.

                                #18428313
                                Mana
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  25 July 2021

                                  John ik heb niet getest met een lege expansievat, had er nog wel aan gedacht even, maar is opgelost gelukkig.

                                  Oude thermostaat erop gedaan en ja hoor mooie temp. tijdens 100 rijden rond de 80 graden, rij ik wat langzamer gaat die zelfs naar 77 en stationair klimt die niet snel op. sorry heb niet uitgezocht of er lucht in de leiding zat met de nieuwe thermostaat het voelde gewoon niet goed met dat Gates ding 105graden open. Kon zijn hoor lucht in de leiding. heb toen ook anders gedaan, vullen en met dop open starten, 30 seconden stationair daarna dop erop . Voor degene die een leeg systeem bijvult , sluit het dop na het vullen en start dan de auto (opel),  ik denk dat het daar aan lag. heb de dop toen bij vervangen er niet op gedaan bij het starten met het idee dat het beter ontlucht 🤣 maar dan nog zou die zich zelf moeten ontluchten toch?, wat misschien niet is gebeurt. maar ja ik geef het de schuld aan de nieuwe thermostaat openings tijd 105 graden. Nou is het goed en ik laat het zo, 🙄met mijn gedachten nog wel bij 112 koelventilator aan. ik zit te denken aan de ventilator stekker/weerstand wat je al aangaf , die even eraf en schoonmaken . :good:

                                  #18428399
                                  john-opel
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    8 June 2012

                                    Mana, goed resultaat, je hebt je doel bereikt en kunt weer met vertrouwen rijden.

                                    80 graden komt een stuk aantrekkelijker voor dan steeds die 100+ en besef dat het echt bijna te heet is onder de kap.

                                    Op youtube zag ik nog een issue van een Astra H met kokende motor op slechts 100 graden en een vin die nog niet aansloeg. Oorzaak lekke dop waardoor de kookpuntverhogende werking weg was. Vin wachtte op 112 graden die dus nooit kwam terwijl kvs al ging al koken en borrelen.

                                    Fijn als mensen kennis delen!

                                    Ik ga jouw oplossing ook toepassen. Bedankt

                                    #18468222
                                    Jlmr
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      8 October 2015

                                      image
                                      Even de specs vanuit haynes; thermostaat in 2 varianten te krijgen: 1 die open gaat bij 85 en 1 bij 105.

                                      Mijn zafira 1.8 is op de snelweg met 120km/u op een temperatuur van 102-103.
                                      Bij 108 begint de fan te draaien…
                                      En als ik de airco aan zet. (1 fan, 2 snelheden)

                                      Ik had een niet draaiende fan afgelopen week wn meerdere foutcodes die met het koel systeem te maken hebben.

                                      P0597
                                      Raw code: 0597
                                      ECU: Engine control unit
                                      Status: GM failure record
                                      OBDII: Thermostat heater control system – open circuit
                                      En
                                      P0481
                                      Raw code: 0481
                                      ECU: Engine control unit
                                      Status: GM failure record
                                      OBDII: Engine coolant blower motor 2 – circuit malfunction
                                      General Electrical Failures: short to ground or open [0x06]
                                      Uiteindelijk heb ik na uitsluiten van relais en zekeringen de weerstand in het kooitje die aan de motor van de fan vast zit vervangen en slaat hij in ieder geval weer aan…
                                      Vraag blijft bij welke temperatuur de fan moet blijven draaien als ik het contact uit zet.
                                      Iemand daar de specs van?
                                      Dan weet ik namelijk of er nog iets kapot is…
                                      Misschien de temperatuur schakelaar na en radiateur?
                                      Bedankt alvast
                                      Jelmer

                                    17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.