Koelvloeistofpeil

Forumindex Forums Modellen Astra Koelvloeistofpeil

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #18370292
    John67
    Deelnemer
      Lid sinds:
      30 October 2019

      Astra J Tourer geeft af en toe aan dat koelvloeistofpeil laag is en moet worden bijgevuld. Zit echter tot normaal niveau gevuld en loopt niet terug. Zou sensor kunnen zijn zegt autoleek (ikzelf).
      <p style=”text-align: center;”>Is dat zelf eenvoudig te vervangen?</p>

      #18370300
      MGen
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 September 2015

        Zal inderdaad de sensor zelf zijn. De sensor is volgensmij niet los te krijgen, dus nieuw expansievat bestellen met sensor. Het vervangen is niet zo lastig. 1 clipje losmaken, dan kun je hem naar zo ertussenuit frummelen. Alleen even een opvangbak plaatsen onder de auto om de koelvloeistof op te vangen die eruit loopt met het losmaken van de slangen.

        #18370381
        John67
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 October 2019

          Fout

          #18370382
          John67
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 October 2019

            Ik heb eea gelezen over het vervangen van de sensor, blijkbaar kan dat ook zonder het expansievat te vernieuwen. Als je expansievat losmaakt en op z’n kop houdt blijf zoals youtube aangeeft mooi alle koelvloeistof bespaard en kun je de sensor zoals het lijkt zonder moeite vervangen.

            Ik heb begrepen dat dat alleen kan als je de accu eruit haalt.

            Vraag: kan ik ongestraft de accuspanning vd auto halen zonder essentiele instellingen te wissen?

            #18370446
            John67
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 October 2019

              Niemand antwoord? Lijkt me voor een beetje autokenner (ik niet dus) geen moeilijke vraag toch?

              #18370447
              john-opel
              Deelnemer
                Lid sinds:
                8 June 2012

                Astra H 16XEP meerdere malen voor deze reparatie de accu losgemaakt en weer aangesloten zonder problemen. Je zult wel opgeslagen data kunnen verliezen ( als storingscodes), maar de auto startte en functioneerde normaal. Waren autos zonder diefstalalarmsysteem.

                Over het koelvloeistofpeil probleem staat genoeg op deze site. De sensor kan bijna nietstuk, het is de magneetring in het expansievat waar deze op reageert. Ik heb het opgelost mbv de paperclipmethode (stekker sensor los, doorverbinden met uitgevouwen paperclip, afplakken met duktape). Sensor werkt dan niet meer, inspectie visueel onder de motorkap voor elke rit. Astra J heeft een koeltemp meter in het dashboard, dus die kun je tijdens de rit in de gaten houden.

                Succes

                #18370466
                Nick-GSI
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  enige wat je bij een astra J moet doen is de ramen opnieuw inleren door de knop naar boven 2 seconde vast te houden als het raam dicht is

                  #18370507
                  John67
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 October 2019
                    1. Gisteren koelvloeistofpeilsensor vervangen, vandaav toch weer melding gekregen :scratch:
                    #18370511
                    john-opel
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      8 June 2012

                      Had ik verwacht. Read my answers.

                      Zaag je oude sensor maar open, dan zie je hoe simpel de brugschakelaar werkt. Probleem is de drijvende magneetring in je expantievat.

                      Succes

                      #18370520
                      John67
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 October 2019

                        @Johnopel: ik had de sensor inmiddels al in huis. Zou het met nieuw expansievat wel opgelost zijn?

                        #18370526
                        John67
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 October 2019

                          …ik bedoel: als ik afbeeldingen opzoek van expansiereservoir voor mijn Astra Tourer lijkt het erop dat het alleen een reservoir is en dat er niets van een ring in zit. Ik heb mijn auto nog niet zo lang; wil eigenlijk dit defectje repareren of laten repareren. Als ik maar weet dat dan goed is….

                          #18370529
                          john-opel
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            8 June 2012

                            Hi ik kan niets garanderen zo op afstand natuurlijk, maar een beetje analyse brengt mij naar deze conclusie.

                            Staat er wel stroom op de stekker vd sensor? Geen stroom / gecorrodeerd contact zal een permanente storingsmelding geven.

                            Hieronder is hoe het werkt met die magneetring (voorbeeld van youtube, Saturn Ion= GM Astra). Deze mijnheer noemt nog een mogelijke oorzaak: verkeerde koelvloeistof, want in bijv puur water blijft zijn magneetring ook niet drijven.

                            Als de storingsmelding komt en gaat rest mij maar 1 conclusie: de magneetring drijft niet meer goed. Aan de sensor kan niet veel stuk, mits stekkers en stroomvoorziening in orde zijn, de sensor goed op zn plek zit en het koelvloeistofnievau niet te laag is.

                            Succes

                            https://m.youtube.com/watch?v=-qXaqpg7D34

                            3270D528-A779-4C08-9C7A-55F48FA7DB73

                             

                            #18370565
                            Biljoen
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              25 May 2019

                              Het ligt niet aan de sensor maar aan de koelvloeistof temperatuur, en waarschijnlijk gaat je koelventilator niet aan.

                              #18370567
                              John67
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                30 October 2019

                                20191218_090327Lijkt me sterk: temp. van motor is normaal en display zegt “peil koelvloeistof laag, vul bij”.

                                #18371400
                                John67
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  30 October 2019

                                  [quote quote=18370565]Het ligt niet aan de sensor maar aan de koelvloeistof temperatuur, en waarschijnlijk gaat je koelventilator niet aan.[/quote]

                                  Dít zou nog wel eens kunnen: ik krijg de melding zoals het erop lijkt alleen als de motor op temp. is. Overigens wordt de motor niet te heet: pijltje staat mooi in het midden zoals je op afbeelding ziet en loopt niet verder op.

                                  Blijft irriteren: toch maar afspraak gemaakt met garage voor check. Hoop op niet teveel kosten.

                                  #18371401
                                  John67
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    30 October 2019

                                    [quote quote=18370529]Hi ik kan niets garanderen zo op afstand natuurlijk, maar een beetje analyse brengt mij naar deze conclusie. Staat er wel stroom op de stekker vd sensor? Geen stroom / gecorrodeerd contact zal een permanente storingsmelding geven. Hieronder is hoe het werkt met die magneetring (voorbeeld van youtube, Saturn Ion= GM Astra). Deze mijnheer noemt nog een mogelijke oorzaak: verkeerde koelvloeistof, want in bijv puur water blijft zijn magneetring ook niet drijven. Als de storingsmelding komt en gaat rest mij maar 1 conclusie: de magneetring drijft niet meer goed. Aan de sensor kan niet veel stuk, mits stekkers en stroomvoorziening in orde zijn, de sensor goed op zn plek zit en het koelvloeistofnievau niet te laag is. Succes https://m.youtube.com/watch?v=-qXaqpg7D34 [/quote]

                                    De melding komt alleen tevoorschijn als de motor op temperatuur is… Zou het kunnen zijn dat het drijfvermogen van de ring afneemt als de vloeistoftemperatuur hoger wordt en soortelijk gewicht daardoor lager?

                                    #18372188
                                    John67
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      30 October 2019

                                      @John-Opel: gisteren mijn auto voor APK naar garage gebracht. Ivm melding toch maar reservoir laten vervangen: lijkt opgelost nu. Lijkt erop dat je gelijk had vwb de magneetring.

                                    17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.