Forumindex › Forums › Modellen › Calibra › ombouw 3 l v6
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 februari 2009 om 18:58 #17460071
Weer een misverstand de wereld uit ;)
Volgens mij komt dat door het ontbreken van een steunlager in het vliegwiel.
Beide price assen zijn daar te kort voor, kijk eens naar de price as van een F10/13/15/16 die hebben een vlak stuk van +-20mm voor de spiebaan wat in het vliegwiel schuift.7 februari 2009 om 19:03 #17460072Dat was mijn visualisatie ook al Dirk.
ik heb een V6 en een Let staan, en een F25 en F28 bak, ga het toch eens bekijken.
als het kan morgen al.
Er klopt iets iig niet.
kan best dat de F25 (korte as) zelf dragend is en de F28 (lange as) niet of minder.
Willem
7 februari 2009 om 20:23 #17460073V6 origineel dun vliegwiel?
LET kom vliegwiel?
Prise as F25 28mm tov de flens?
Prise as F28 2-3mm???
Adapter plaat prise as 23mm, dus koppeling verder op de splines.En eventueel steun in het vliegwiel.
Wel te begrijpen.
Oja ,en die F28 , nou , reviseren doe ik niet maar als ik een vliegtuigmotor begrijp van 100.000 onderdelen zal zo’n bak ook wel lukken….
Altijd weer spannend zoiets te doen dus daarom had ik mijn intresse getoond!!!8 februari 2009 om 14:17 #17460074heb zojuist gemeten.
Bij een C20LET blok, en F28.
De top van de prise as. is bijna 20mm.
gat in de krukas bij een c20let is 20mm.lengte van de prise as van de F28 is zo lang dat hij IN die krukas valt, en dus draagt op het topje van de prise as.
Krukas gat van de V6 is 2 a 3 mm groter, hierin zal de F28 prise as dus niet kunnen dragen.
Edit:
Blijf het wel vaag vinden dat er een 1,5mm dikke ring (brengt de binnen dia van mijn krukas naar 20mm) in mijn X25XE motor zit gedrukt, dit terwijl de prise van de F25 deze nooit zal raken.
Willem
8 februari 2009 om 15:54 #17460075Prise-as kan nooit dragen in de krukas/vliegwiel zonder lager omdat bij koppeling in de prise-as stil staat.
Probleem zal hem eerder zitten in kwaliteitsverschil tussen F28 en F25. Denk dat je er nu teveel mee bezig bent en het probleem te moeilijk maakt zeg maar.Wat ik trouwens een aparte benaming vind is een “V6-specialist” bij de Opel?
Die opleiding ken ik niet bij opel.
Platinum level is het hoogst en daar zit geen aparte V6 certificering bij.8 februari 2009 om 18:56 #17460076klopt V6 specialist, is in mijn bedoeling een persoon die HEEL ERG VEEL BEZIG IS EN WEET van deze motoren.
deze man heeft zich dus meer verdiept in deze motoren en stof eromheen.
maargoed jij maakt het jezelf ook moeilijker, je begrijpt heus wel wat bedoeld word met specialist., en om specialist te zijn hoef je niet gecertificeerd te zijn.
zolang ik maar weet hoe het zit.
ik heb het vandaag allemaal lopen meten en uitzoeken.
het is inderdaad geen lagering, maar puur om bij eventuele zijdelingse krachten de lagers van de bak te sparen.
als je gaat kijken bij een C20LET en C20XE zie je ook dieper in de krukas dat het gat kleiner word (12mm) dit is dan ook precies de draagpunt van de F16 F18 en F20 bak, dat puntje steekt zelfs buiten de belhouse uit, en valt er dus precies in.
deze precieze passingen maken ze dus eigenlijk voor jan met de korte achternaam dus????
de F10 F13 F15 bakken hebben deze draag pen weer niet.
Willem
9 februari 2009 om 21:27 #17460077Ik heb een beetje moeite met de term draagpunt…..
Hoe kan iets dragen, als er geen lager in zit en er toerentalverschil mogelijk is tussen die 2 onderdelen.
Ik wil niet zeuren ofzo, maar tis gewoon ff technisch onderbouwen.
Zoiets gaat vreten als een gek zodra je de koppeling intrapt.
Eigenlijk moet je zo’n snake cam hebben…of een dwarsdoorgeslepen bak :worsEn wat de V6 specialist betreft, dan ben ik dat ook :D
Ze schuiven alle 6-cilinders al mijn kant op als er troubles zijn.
Maar maakt verders niet uit.9 februari 2009 om 23:11 #17460078Tja er komen mensen vanuit het westen en zuiden van het land omdat ze daar de problemen met hun V6 niet kunnen oplossen dus ik ben ook specialist :sleeping Maar willem je lult jezelf een beetje vast, er is nu al 100.000 keer gezegd dat voorwielaangedreven bakken NIET in de krukassteunen. De tekening klopt ook niet, denk dat je maar eens goed het verschil tussen een 4 en 6 cilinder vliegwiel moet bekijken ! Het aangrijpvlak van een V6 vliegwiel ligt verder van de motor af, die ligt weer de zelfde afstand verder van de motor af als de adapterplaat dik is. En die specialist van jou wil ik dan wel eens een keer spreken. Niet om arrogant te doen, maar ik ben hier in nederland de eerste die begonnen is met een professionele V6 ombouw. Ik ben in 2003 al begonnen met me te verdiepen in de ombouw, toen de tijd verklaarden mensen me nog voor gek en vonden ze dat ik praatjes had. Inmiddels is V6 ombouw heel gewoon geworden.. Je kunt me ook niet overtuigen, want je hebt gewoon ongelijk. Kijk maar een goed naar de feiten.
13 februari 2009 om 21:56 #17460079ff te verduidelijking:
zit er een toplager in je krukas ???? nee???
dan heb je een lagergedragen bak, dwz een bak die vol gelagerd is en geen ondersteuning nodig is.deze hele discussie is gewoon niet nodig als je je wat verder verdiept in de materie die autotechniek heet!!!!
14 februari 2009 om 10:37 #17460080origineel gepost door city77
ff te verduidelijking:zit er een toplager in je krukas ???? nee???
dan heb je een lagergedragen bak, dwz een bak die vol gelagerd is en geen ondersteuning nodig is.deze hele discussie is gewoon niet nodig als je je wat verder verdiept in de materie die autotechniek heet!!!!
:thumbup . (punt)
5 mei 2009 om 08:45 #17460081Okee maar het is te doen dus
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.