ombouw 3 l v6

Forumindex Forums Modellen Calibra ombouw 3 l v6

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 61)
  • Auteur
    Berichten
  • #17208455
    T de Meijer
    • Topics 5
    • Reacties 15
    Lid sinds:
    28 August 2008

    Goede middag is er hier iemand bekend met de ombouw naar een 3 liter v6 is het zeer ingewikkeld of is het goed te doen alvast bedankt groeten tim

    #17460022
    Pastra
    Bijdrager
    • Topics 59
    • Reacties 1373
    Lid sinds:
    10 February 2007

    Ik heb gehoord van Turbootje dat Calibrainpower er mee bezig is!!!

    Dus binnenkort ‘even’ naar Breda tuffen:)

    #17460023
    wim-v6
    Bijdrager
    • Topics 52
    • Reacties 35638
    Lid sinds:
    12 August 2005

    gewoon alle aanbouw delen van jouw 2.5 op de 3.0 zetten (ook vliegwiel)

    alleen wel de injectoren van de 3.0 gebruieken.

    wij hebben hier een astra-F 2.5 omgebouwd naar 3.2.

    is makkelijk. motoren zijn verder gelijk aan elkaar.

    Willem

    #17460024
    T de Meijer
    • Topics 5
    • Reacties 15
    Lid sinds:
    28 August 2008

    okee ja het is orgineel een 2l 16 v maar neem aan dat de ophangpunten het zelfde zijn als die van een v6?
    alvast bedankt

    #17460025
    wim-v6
    Bijdrager
    • Topics 52
    • Reacties 35638
    Lid sinds:
    12 August 2005

    steunen gebruiken van de V6 en de bak van de v6 om hem makkelijk en goed in te kunnen bouwen.

    let op, de 4 cilinder bakken zijn te kort om op een V6 te plaatsen.

    Willem

    #17460026
    T de Meijer
    • Topics 5
    • Reacties 15
    Lid sinds:
    28 August 2008

    Nou dan gaan we maar eens sparen en het zooitje aanschaffen :D

    #17460027
    IceFreak
    • Topics 19
    • Reacties 442
    Lid sinds:
    2 January 2007

    origineel gepost door wim-v6
    steunen gebruiken van de V6 en de bak van de v6 om hem makkelijk en goed in te kunnen bouwen.

    let op, de 4 cilinder bakken zijn te kort om op een V6 te plaatsen.

    Willem

    Tenzij je zo’n adapterplaat hebt toch? Dan kun je een F28 (6 bak) erachter zetten.

    #17460028
    wim-v6
    Bijdrager
    • Topics 52
    • Reacties 35638
    Lid sinds:
    12 August 2005

    gepost door Icefreak:
    Tenzij je zo’n adapterplaat hebt toch? Dan kun je een F28 (6 bak) erachter zetten.

    ja en dan loopt je price as lager kapot van je F20 / F28 (draagt niet meer in vliegwiel en daardoor krijgt onbalans bij koppelen vrij spel

    wij hebben al 2 koppelingssets erop verneukt

    een aangepaste motorsteun aan de distrizijde is beter voor bak en koppeling

    Willem

    #17460029
    IceFreak
    • Topics 19
    • Reacties 442
    Lid sinds:
    2 January 2007

    Duidelijk, niet doen dus :D

    Lekker een F25 gebruiken :)

    #17460030
    wim-v6
    Bijdrager
    • Topics 52
    • Reacties 35638
    Lid sinds:
    12 August 2005

    of motorsteun aanpassen.

    Willem

    #17460031
    Project
    Bijdrager
    • Topics 27
    • Reacties 431
    Lid sinds:
    30 June 2004

    origineel gepost door wim-v6

    ja en dan loopt je price as lager kapot van je F20 / F28 (draagt niet meer in vliegwiel en daardoor krijgt onbalans bij

    koppelen vrij spel

    wij hebben al 2 koppelingssets erop verneukt

    Willem

    draagt niet meer in vliegwiel???????????

    leg me dat eens uit

    #17460032
    wim-v6
    Bijdrager
    • Topics 52
    • Reacties 35638
    Lid sinds:
    12 August 2005

    dat hebben we zitten kijken.

    de price as van de Getrag bakken kan dragen bij onbalans of om kracht van de koppeling op de te vangen (lagering in vliegwiel zelf.

    deze draagt niet altijd dus, maar alleen wanneer er kracht gevraagt word bij weg rijden.

    deze vind niet meer plaats met de plaat ertussen.

    je kan het ook zien aan de vorm van de punt van de price as, en laat deze noe net in het vleigwiel (krukas) middengat passen, en ja zover komt ie met monteren.

    dit zal ongetwijfelt een rede hebben.

    lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat 2 koppelingen op 2 verschillende F28 bakken die naar zijn grootje zijn gegaan hierdoor door iets anders zou komen daar eenzelfde koppeling gemonteerd op een V6 (F25) bak wel heel blijft.

    Willem

    #17460033
    Project
    Bijdrager
    • Topics 27
    • Reacties 431
    Lid sinds:
    30 June 2004

    die lagering vliegwiel (krukas) is niet van toepassing bij een voorwiel aangedreven versnellingsbak

    de f20 en f28 zijn zodanig gebouwd ,dat ze geen gebruik maken van een toplager

    daarbij heeft de koppelingsplaat van de f28 geen ruimte om te slingeren in het vliegwiel

    als je een krukas (van een voorwielaangedreven motor) zou bekijken zal je ook zien dat de prisas de krukas totaal niet raakt

    #17460034
    Jerremy
    Bijdrager
    • Topics 17
    • Reacties 2449
    Lid sinds:
    29 October 2004

    Ja, ter aanvulling; de koppelingsplaten waar hier over gesproken wordt, betreffende van mijn auto.
    set up gehad van C25XE met F28 en licht vliegwiel, niet echt een succes.. Echter was de koppeling op het vliegwiel gemonteerd met een 1 boutje te kort… 2e poging was er inmiddels een Y32SE ingebouwd met wederom licht vliegwiel en F28.. Wederom geen daverend succes.
    inmiddels een standaard C25XE vliegwiel erop en F25 bak, zonder enig probleem. Beide F28-setups resulteerde in een ‘klapperend’ geluid bij stationair draaiende motor in bak in ze vrij en koppeling op.. :thumbdown

    Had het vermoeden dat het lichte M-tech vliegwiel niet helemaal goed is. Te diep of te ondiep. Koppeling slipte erg snel. (ook met de 2.5 al).
    Dat is nu nagenoeg weg.

    Met juiste (goed bijpassend) vliegwiel en wellicht andere (verstevigde ?) koppeling zou met een F28 moeten kunnen denk.

    Zelf heb ik er iig niet echt hele fijne ervaringen mee icm. een V6 motor en adaptor plaat (die je overigens wel nodig hebt om de orginele bak steun te kunnen gebruiken).. Opzich is de F28 bak wél leuk, in stads verkeer wel veel schakelen, dat wel..

    F25 heeft duidelijke een héél ander schakel karakter.. Alles doet het goed, en verbruiksverschil is nihil, misschien dat F25 iets gunstiger verbruikswaardes laat zien.. Maar vindt het wel best nu zo, en laat het lekker zo.

    #17460035
    wim-v6
    Bijdrager
    • Topics 52
    • Reacties 35638
    Lid sinds:
    12 August 2005

    origineel gepost door Project
    die lagering vliegwiel (krukas) is niet van toepassing bij een voorwiel aangedreven versnellingsbak

    de f20 en f28 zijn zodanig gebouwd ,dat ze geen gebruik maken van een toplager

    daarbij heeft de koppelingsplaat van de f28 geen ruimte om te slingeren in het vliegwiel

    als je een krukas (van een voorwielaangedreven motor) zou bekijken zal je ook zien dat de prisas de krukas totaal niet raakt

    dan bliojft het toch apart dat je hiermee 2 koppelingen verneukt (1 mede door montage fout), maar bijde met gelijke klachten.

    en ja kan misschien aan het M-tech vliegwiel liggen.

    toch blijf ik het dan vaag vinden dat de top van de prise as even dik is als het gat in het vliegwiel, as word dunner op het eind en dan een pasvlak van 1cm ongeveer

    dat pasvlak past in het gat in het vliegwiel.

    waarom doen ze dat dan????

    trouwens bij voorwiel aangedreven auto’s word dit zeker toegepast.

    bij oudere VW golf’s moe je met de koppeling mee het busje in de krukas vervangen.

    dus word weldegelijk gelagerd in vliegiel / krukas.

    ik heb er nog steeds geen goed gevoel over.

    @ jerremy:

    de baksteunen hoef je niet aan te passen om zonder adapter plaat te kunnen rijden.

    alleen de motorsteun aan de Distributieriem zijde (wat mathijs nu doet met zijn Corsa-B zeg maar.

    (hij moet wel, anders kan hij de multiriem niet kwijt).

    Willem

    #17460036
    jblfreak
    Bijdrager
    • Topics 55
    • Reacties 3520
    Lid sinds:
    30 June 2004

    voor f20/f28 bak

    16V vliegwiel koppelingsplaat f25/f28 en drukgroep 16V

    orginele baksteunen en dan aan de distrie kant 2 cm tussen de steun maken gaat perfect

    gelukkig hoef dat in me dettje nie :P

    ---

    kadett gsi champion 2.5 V6 '91''
    honda prelude 2.0 '99'
    honda prelude 2.2 JDM type S '97'

    #17460037
    Laagvlieger
    Bijdrager
    • Topics 3
    • Reacties 549
    Lid sinds:
    30 June 2004

    F28 achter een V6 gaat probleemloos.

    Priseas zit niet gelagert in het vliegwiel, slingeren doet ie ook niet.

    Ik rij er al vele km’s probleemloos mee. Ik zie het probleem niet zo.
    Origineel steunen, F28 met adapterplaat en een Mtech V6 vliegwiel.

    #17460038
    Jerremy
    Bijdrager
    • Topics 17
    • Reacties 2449
    Lid sinds:
    29 October 2004

    origineel gepost door Laagvlieger
    F28 achter een V6 gaat probleemloos.

    Priseas zit niet gelagert in het vliegwiel, slingeren doet ie ook niet.

    Ik rij er al vele km’s probleemloos mee. Ik zie het probleem niet zo.
    Origineel steunen, F28 met adapterplaat en een Mtech V6 vliegwiel.

    Lucky you !

    Kan dit zelf jammer genoeg niet onderschrijven.

    #17460039
    CarloAstra
    Bijdrager
    • Topics 3
    • Reacties 598
    Lid sinds:
    18 December 2006

    En daarbij hoorde ik laatst bij niels, dat jeroen niet de enige was met dit probleem.

    #17460040
    Laagvlieger
    Bijdrager
    • Topics 3
    • Reacties 549
    Lid sinds:
    30 June 2004

    Kweet ook niet.
    Mijne is niet bij Niels gebouwd.
    Ik was ook de eerste op kenteken in NL met een 3.0.

    Nix geen klapperende geluiden.
    Wel had ik problemen bij de eerste setup.
    Dat was C20XE vlak vliegwiel en turbo koppeling.
    Die maakte lawaai, klapperen enzo.
    Maar zoals het nu zit. Probleemloos.

    #17460041
    Jerremy
    Bijdrager
    • Topics 17
    • Reacties 2449
    Lid sinds:
    29 October 2004

    Feit blijft dat het kennelijk niet werkt Marcel. (of je hebt toch iets aangepast ?)
    Christiaan is niet voor niets bezig (geweest) met de nodige aanpassingen, zal die niet voor de lol doen denk.

    Ik heb de zooi erafgegooid, was het zat met dat ge-etter, slippende koppeling, rammelen by stationair..

    Nu een stndrd C25XE vliegwiel + F25 bak, en helemaal niks aan de hand. Al duizenden kilometers niet, ook geen bij geluiden, helemaal niks.

    #17460042
    syl-astra
    • Topics 14
    • Reacties 803
    Lid sinds:
    3 October 2007

    maar heb je dan ook die adapertplaat nodig dan?
    wantv6 met f25 bak past toch niet zo in een astra of wel

    #17460043
    Jerremy
    Bijdrager
    • Topics 17
    • Reacties 2449
    Lid sinds:
    29 October 2004

    Adapterplaat heb je niet nodig dan.
    V6+F25 past perfect in een Astra.

    #17460044
    wim-v6
    Bijdrager
    • Topics 52
    • Reacties 35638
    Lid sinds:
    12 August 2005

    let op, moet wel een F25 van een V6 zijn.

    die is iets langer als de 4 cilinder bakken (V6 motor zelf is smaller als de 4 cilinder motor).

    De V6 + F25 kan je dus monteren zonder adapterplaat oid, deze zijn voor elkaar gemaakt.

    en ja, het gaat zeker niet zomaar om die F28 op een V6 te zetten.

    beste oplossing is als je een F28 (of andere 4cilinder versnellings bak) de motorsteun aan de distributie zijde aan te passen.

    Bij de adapterplaat constructie hebben we niets dan problemen gehad.

    oa 2 koppelingen kapot.

    Willem

    #17460045
    vizier
    • Topics 1
    • Reacties 41
    Lid sinds:
    13 April 2006

    Moet je versterkte koppeling plaatsen, ligt idd aan het vliegwiel

    Problemen bij mij waren dat punt 1 het m-tech vliegwiel krom was. En er zat een soort van chroomlaag op die aan het afbladderen was

    Vliegwiel hebben we af laten draaien en opnieuw laten balanceren

    Volgende probleem was dat de koppelings platen en drukgroep zelf te zwak waren om de 3.2 voort te trekken
    Had last van een slippende koppeling in alle versnellingen

    Werd mede veroorzaakt door m’n sper, bij jullie gaan denk ik eerder de wielen slippen dan de koppeling, of je hebt het gewoon niet door gehad

    Annyway, ik heb nu een versterkte drukgroep en koppelingsplaten en heb nu nergens last van

    F25 is een opa bak, wil je niet

    Als er 1 ding is dat ik geleerd heb van het motorombouw is het zeker dit
    Niks is plug & play, problemen krijg je en moet je oplossen, als je daar niet mee kan leven moet je er niet aan beginnen

    Er is niks mis met die adapter plaat!

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 61)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.