Forumindex › Forums › Modellen › Calibra › ombouw 3 l v6
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 januari 2009 om 12:31 #17208455
Goede middag is er hier iemand bekend met de ombouw naar een 3 liter v6 is het zeer ingewikkeld of is het goed te doen alvast bedankt groeten tim
3 januari 2009 om 12:53 #17460022Ik heb gehoord van Turbootje dat Calibrainpower er mee bezig is!!!
Dus binnenkort ‘even’ naar Breda tuffen:)
3 januari 2009 om 21:30 #17460023gewoon alle aanbouw delen van jouw 2.5 op de 3.0 zetten (ook vliegwiel)
alleen wel de injectoren van de 3.0 gebruieken.
wij hebben hier een astra-F 2.5 omgebouwd naar 3.2.
is makkelijk. motoren zijn verder gelijk aan elkaar.
Willem
4 januari 2009 om 11:04 #17460024okee ja het is orgineel een 2l 16 v maar neem aan dat de ophangpunten het zelfde zijn als die van een v6?
alvast bedankt4 januari 2009 om 20:06 #17460025steunen gebruiken van de V6 en de bak van de v6 om hem makkelijk en goed in te kunnen bouwen.
let op, de 4 cilinder bakken zijn te kort om op een V6 te plaatsen.
Willem
4 januari 2009 om 22:49 #17460026Nou dan gaan we maar eens sparen en het zooitje aanschaffen :D
5 januari 2009 om 08:32 #17460027origineel gepost door wim-v6
steunen gebruiken van de V6 en de bak van de v6 om hem makkelijk en goed in te kunnen bouwen.let op, de 4 cilinder bakken zijn te kort om op een V6 te plaatsen.
Willem
Tenzij je zo’n adapterplaat hebt toch? Dan kun je een F28 (6 bak) erachter zetten.
5 januari 2009 om 17:01 #17460028gepost door Icefreak:
Tenzij je zo’n adapterplaat hebt toch? Dan kun je een F28 (6 bak) erachter zetten.ja en dan loopt je price as lager kapot van je F20 / F28 (draagt niet meer in vliegwiel en daardoor krijgt onbalans bij koppelen vrij spel
wij hebben al 2 koppelingssets erop verneukt
een aangepaste motorsteun aan de distrizijde is beter voor bak en koppeling
Willem
5 januari 2009 om 21:41 #17460029Duidelijk, niet doen dus :D
Lekker een F25 gebruiken :)
5 januari 2009 om 22:13 #17460030of motorsteun aanpassen.
Willem
6 januari 2009 om 12:39 #17460031origineel gepost door wim-v6
ja en dan loopt je price as lager kapot van je F20 / F28 (draagt niet meer in vliegwiel en daardoor krijgt onbalans bij
koppelen vrij spel
wij hebben al 2 koppelingssets erop verneukt
Willem
draagt niet meer in vliegwiel???????????
leg me dat eens uit
6 januari 2009 om 22:50 #17460032dat hebben we zitten kijken.
de price as van de Getrag bakken kan dragen bij onbalans of om kracht van de koppeling op de te vangen (lagering in vliegwiel zelf.
deze draagt niet altijd dus, maar alleen wanneer er kracht gevraagt word bij weg rijden.
deze vind niet meer plaats met de plaat ertussen.
je kan het ook zien aan de vorm van de punt van de price as, en laat deze noe net in het vleigwiel (krukas) middengat passen, en ja zover komt ie met monteren.
dit zal ongetwijfelt een rede hebben.
lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat 2 koppelingen op 2 verschillende F28 bakken die naar zijn grootje zijn gegaan hierdoor door iets anders zou komen daar eenzelfde koppeling gemonteerd op een V6 (F25) bak wel heel blijft.
Willem
7 januari 2009 om 10:39 #17460033die lagering vliegwiel (krukas) is niet van toepassing bij een voorwiel aangedreven versnellingsbak
de f20 en f28 zijn zodanig gebouwd ,dat ze geen gebruik maken van een toplager
daarbij heeft de koppelingsplaat van de f28 geen ruimte om te slingeren in het vliegwiel
als je een krukas (van een voorwielaangedreven motor) zou bekijken zal je ook zien dat de prisas de krukas totaal niet raakt
7 januari 2009 om 16:18 #17460034Ja, ter aanvulling; de koppelingsplaten waar hier over gesproken wordt, betreffende van mijn auto.
set up gehad van C25XE met F28 en licht vliegwiel, niet echt een succes.. Echter was de koppeling op het vliegwiel gemonteerd met een 1 boutje te kort… 2e poging was er inmiddels een Y32SE ingebouwd met wederom licht vliegwiel en F28.. Wederom geen daverend succes.
inmiddels een standaard C25XE vliegwiel erop en F25 bak, zonder enig probleem. Beide F28-setups resulteerde in een ‘klapperend’ geluid bij stationair draaiende motor in bak in ze vrij en koppeling op.. :thumbdownHad het vermoeden dat het lichte M-tech vliegwiel niet helemaal goed is. Te diep of te ondiep. Koppeling slipte erg snel. (ook met de 2.5 al).
Dat is nu nagenoeg weg.Met juiste (goed bijpassend) vliegwiel en wellicht andere (verstevigde ?) koppeling zou met een F28 moeten kunnen denk.
Zelf heb ik er iig niet echt hele fijne ervaringen mee icm. een V6 motor en adaptor plaat (die je overigens wel nodig hebt om de orginele bak steun te kunnen gebruiken).. Opzich is de F28 bak wél leuk, in stads verkeer wel veel schakelen, dat wel..
F25 heeft duidelijke een héél ander schakel karakter.. Alles doet het goed, en verbruiksverschil is nihil, misschien dat F25 iets gunstiger verbruikswaardes laat zien.. Maar vindt het wel best nu zo, en laat het lekker zo.
7 januari 2009 om 22:53 #17460035origineel gepost door Project
die lagering vliegwiel (krukas) is niet van toepassing bij een voorwiel aangedreven versnellingsbakde f20 en f28 zijn zodanig gebouwd ,dat ze geen gebruik maken van een toplager
daarbij heeft de koppelingsplaat van de f28 geen ruimte om te slingeren in het vliegwiel
als je een krukas (van een voorwielaangedreven motor) zou bekijken zal je ook zien dat de prisas de krukas totaal niet raakt
dan bliojft het toch apart dat je hiermee 2 koppelingen verneukt (1 mede door montage fout), maar bijde met gelijke klachten.
en ja kan misschien aan het M-tech vliegwiel liggen.
toch blijf ik het dan vaag vinden dat de top van de prise as even dik is als het gat in het vliegwiel, as word dunner op het eind en dan een pasvlak van 1cm ongeveer
dat pasvlak past in het gat in het vliegwiel.
waarom doen ze dat dan????
trouwens bij voorwiel aangedreven auto’s word dit zeker toegepast.
bij oudere VW golf’s moe je met de koppeling mee het busje in de krukas vervangen.
dus word weldegelijk gelagerd in vliegiel / krukas.
ik heb er nog steeds geen goed gevoel over.
@ jerremy:
de baksteunen hoef je niet aan te passen om zonder adapter plaat te kunnen rijden.
alleen de motorsteun aan de Distributieriem zijde (wat mathijs nu doet met zijn Corsa-B zeg maar.
(hij moet wel, anders kan hij de multiriem niet kwijt).
Willem
17 januari 2009 om 10:00 #17460036voor f20/f28 bak
16V vliegwiel koppelingsplaat f25/f28 en drukgroep 16V
orginele baksteunen en dan aan de distrie kant 2 cm tussen de steun maken gaat perfect
gelukkig hoef dat in me dettje nie :P
28 januari 2009 om 20:01 #17460037F28 achter een V6 gaat probleemloos.
Priseas zit niet gelagert in het vliegwiel, slingeren doet ie ook niet.
Ik rij er al vele km’s probleemloos mee. Ik zie het probleem niet zo.
Origineel steunen, F28 met adapterplaat en een Mtech V6 vliegwiel.29 januari 2009 om 09:29 #17460038origineel gepost door Laagvlieger
F28 achter een V6 gaat probleemloos.Priseas zit niet gelagert in het vliegwiel, slingeren doet ie ook niet.
Ik rij er al vele km’s probleemloos mee. Ik zie het probleem niet zo.
Origineel steunen, F28 met adapterplaat en een Mtech V6 vliegwiel.Lucky you !
Kan dit zelf jammer genoeg niet onderschrijven.
29 januari 2009 om 11:16 #17460039En daarbij hoorde ik laatst bij niels, dat jeroen niet de enige was met dit probleem.
31 januari 2009 om 12:24 #17460040Kweet ook niet.
Mijne is niet bij Niels gebouwd.
Ik was ook de eerste op kenteken in NL met een 3.0.Nix geen klapperende geluiden.
Wel had ik problemen bij de eerste setup.
Dat was C20XE vlak vliegwiel en turbo koppeling.
Die maakte lawaai, klapperen enzo.
Maar zoals het nu zit. Probleemloos.31 januari 2009 om 12:58 #17460041Feit blijft dat het kennelijk niet werkt Marcel. (of je hebt toch iets aangepast ?)
Christiaan is niet voor niets bezig (geweest) met de nodige aanpassingen, zal die niet voor de lol doen denk.Ik heb de zooi erafgegooid, was het zat met dat ge-etter, slippende koppeling, rammelen by stationair..
Nu een stndrd C25XE vliegwiel + F25 bak, en helemaal niks aan de hand. Al duizenden kilometers niet, ook geen bij geluiden, helemaal niks.
31 januari 2009 om 13:15 #17460042maar heb je dan ook die adapertplaat nodig dan?
wantv6 met f25 bak past toch niet zo in een astra of wel31 januari 2009 om 13:20 #17460043Adapterplaat heb je niet nodig dan.
V6+F25 past perfect in een Astra.31 januari 2009 om 19:37 #17460044let op, moet wel een F25 van een V6 zijn.
die is iets langer als de 4 cilinder bakken (V6 motor zelf is smaller als de 4 cilinder motor).
De V6 + F25 kan je dus monteren zonder adapterplaat oid, deze zijn voor elkaar gemaakt.
en ja, het gaat zeker niet zomaar om die F28 op een V6 te zetten.
beste oplossing is als je een F28 (of andere 4cilinder versnellings bak) de motorsteun aan de distributie zijde aan te passen.
Bij de adapterplaat constructie hebben we niets dan problemen gehad.
oa 2 koppelingen kapot.
Willem
1 februari 2009 om 10:53 #17460045Moet je versterkte koppeling plaatsen, ligt idd aan het vliegwiel
Problemen bij mij waren dat punt 1 het m-tech vliegwiel krom was. En er zat een soort van chroomlaag op die aan het afbladderen was
Vliegwiel hebben we af laten draaien en opnieuw laten balanceren
Volgende probleem was dat de koppelings platen en drukgroep zelf te zwak waren om de 3.2 voort te trekken
Had last van een slippende koppeling in alle versnellingenWerd mede veroorzaakt door m’n sper, bij jullie gaan denk ik eerder de wielen slippen dan de koppeling, of je hebt het gewoon niet door gehad
Annyway, ik heb nu een versterkte drukgroep en koppelingsplaten en heb nu nergens last van
F25 is een opa bak, wil je niet
Als er 1 ding is dat ik geleerd heb van het motorombouw is het zeker dit
Niks is plug & play, problemen krijg je en moet je oplossen, als je daar niet mee kan leven moet je er niet aan beginnenEr is niks mis met die adapter plaat!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.