ombouw 3 l v6

Forumindex Forums Modellen Calibra ombouw 3 l v6

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 61)
  • Auteur
    Berichten
  • #17208455
    T de Meijer
      Lid sinds:
      28 August 2008

      Goede middag is er hier iemand bekend met de ombouw naar een 3 liter v6 is het zeer ingewikkeld of is het goed te doen alvast bedankt groeten tim

      #17460022
      Pastra
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 February 2007

        Ik heb gehoord van Turbootje dat Calibrainpower er mee bezig is!!!

        Dus binnenkort ‘even’ naar Breda tuffen:)

        #17460023
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          gewoon alle aanbouw delen van jouw 2.5 op de 3.0 zetten (ook vliegwiel)

          alleen wel de injectoren van de 3.0 gebruieken.

          wij hebben hier een astra-F 2.5 omgebouwd naar 3.2.

          is makkelijk. motoren zijn verder gelijk aan elkaar.

          Willem

          #17460024
          T de Meijer
            Lid sinds:
            28 August 2008

            okee ja het is orgineel een 2l 16 v maar neem aan dat de ophangpunten het zelfde zijn als die van een v6?
            alvast bedankt

            #17460025
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              steunen gebruiken van de V6 en de bak van de v6 om hem makkelijk en goed in te kunnen bouwen.

              let op, de 4 cilinder bakken zijn te kort om op een V6 te plaatsen.

              Willem

              #17460026
              T de Meijer
                Lid sinds:
                28 August 2008

                Nou dan gaan we maar eens sparen en het zooitje aanschaffen :D

                #17460027
                IceFreak
                  Lid sinds:
                  2 January 2007

                  origineel gepost door wim-v6
                  steunen gebruiken van de V6 en de bak van de v6 om hem makkelijk en goed in te kunnen bouwen.

                  let op, de 4 cilinder bakken zijn te kort om op een V6 te plaatsen.

                  Willem

                  Tenzij je zo’n adapterplaat hebt toch? Dan kun je een F28 (6 bak) erachter zetten.

                  #17460028
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    gepost door Icefreak:
                    Tenzij je zo’n adapterplaat hebt toch? Dan kun je een F28 (6 bak) erachter zetten.

                    ja en dan loopt je price as lager kapot van je F20 / F28 (draagt niet meer in vliegwiel en daardoor krijgt onbalans bij koppelen vrij spel

                    wij hebben al 2 koppelingssets erop verneukt

                    een aangepaste motorsteun aan de distrizijde is beter voor bak en koppeling

                    Willem

                    #17460029
                    IceFreak
                      Lid sinds:
                      2 January 2007

                      Duidelijk, niet doen dus :D

                      Lekker een F25 gebruiken :)

                      #17460030
                      wim-v6
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 August 2005

                        of motorsteun aanpassen.

                        Willem

                        #17460031
                        Project
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          origineel gepost door wim-v6

                          ja en dan loopt je price as lager kapot van je F20 / F28 (draagt niet meer in vliegwiel en daardoor krijgt onbalans bij

                          koppelen vrij spel

                          wij hebben al 2 koppelingssets erop verneukt

                          Willem

                          draagt niet meer in vliegwiel???????????

                          leg me dat eens uit

                          #17460032
                          wim-v6
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 August 2005

                            dat hebben we zitten kijken.

                            de price as van de Getrag bakken kan dragen bij onbalans of om kracht van de koppeling op de te vangen (lagering in vliegwiel zelf.

                            deze draagt niet altijd dus, maar alleen wanneer er kracht gevraagt word bij weg rijden.

                            deze vind niet meer plaats met de plaat ertussen.

                            je kan het ook zien aan de vorm van de punt van de price as, en laat deze noe net in het vleigwiel (krukas) middengat passen, en ja zover komt ie met monteren.

                            dit zal ongetwijfelt een rede hebben.

                            lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat 2 koppelingen op 2 verschillende F28 bakken die naar zijn grootje zijn gegaan hierdoor door iets anders zou komen daar eenzelfde koppeling gemonteerd op een V6 (F25) bak wel heel blijft.

                            Willem

                            #17460033
                            Project
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              30 June 2004

                              die lagering vliegwiel (krukas) is niet van toepassing bij een voorwiel aangedreven versnellingsbak

                              de f20 en f28 zijn zodanig gebouwd ,dat ze geen gebruik maken van een toplager

                              daarbij heeft de koppelingsplaat van de f28 geen ruimte om te slingeren in het vliegwiel

                              als je een krukas (van een voorwielaangedreven motor) zou bekijken zal je ook zien dat de prisas de krukas totaal niet raakt

                              #17460034
                              Jerremy
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                29 October 2004

                                Ja, ter aanvulling; de koppelingsplaten waar hier over gesproken wordt, betreffende van mijn auto.
                                set up gehad van C25XE met F28 en licht vliegwiel, niet echt een succes.. Echter was de koppeling op het vliegwiel gemonteerd met een 1 boutje te kort… 2e poging was er inmiddels een Y32SE ingebouwd met wederom licht vliegwiel en F28.. Wederom geen daverend succes.
                                inmiddels een standaard C25XE vliegwiel erop en F25 bak, zonder enig probleem. Beide F28-setups resulteerde in een ‘klapperend’ geluid bij stationair draaiende motor in bak in ze vrij en koppeling op.. :thumbdown

                                Had het vermoeden dat het lichte M-tech vliegwiel niet helemaal goed is. Te diep of te ondiep. Koppeling slipte erg snel. (ook met de 2.5 al).
                                Dat is nu nagenoeg weg.

                                Met juiste (goed bijpassend) vliegwiel en wellicht andere (verstevigde ?) koppeling zou met een F28 moeten kunnen denk.

                                Zelf heb ik er iig niet echt hele fijne ervaringen mee icm. een V6 motor en adaptor plaat (die je overigens wel nodig hebt om de orginele bak steun te kunnen gebruiken).. Opzich is de F28 bak wél leuk, in stads verkeer wel veel schakelen, dat wel..

                                F25 heeft duidelijke een héél ander schakel karakter.. Alles doet het goed, en verbruiksverschil is nihil, misschien dat F25 iets gunstiger verbruikswaardes laat zien.. Maar vindt het wel best nu zo, en laat het lekker zo.

                                #17460035
                                wim-v6
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  12 August 2005

                                  origineel gepost door Project
                                  die lagering vliegwiel (krukas) is niet van toepassing bij een voorwiel aangedreven versnellingsbak

                                  de f20 en f28 zijn zodanig gebouwd ,dat ze geen gebruik maken van een toplager

                                  daarbij heeft de koppelingsplaat van de f28 geen ruimte om te slingeren in het vliegwiel

                                  als je een krukas (van een voorwielaangedreven motor) zou bekijken zal je ook zien dat de prisas de krukas totaal niet raakt

                                  dan bliojft het toch apart dat je hiermee 2 koppelingen verneukt (1 mede door montage fout), maar bijde met gelijke klachten.

                                  en ja kan misschien aan het M-tech vliegwiel liggen.

                                  toch blijf ik het dan vaag vinden dat de top van de prise as even dik is als het gat in het vliegwiel, as word dunner op het eind en dan een pasvlak van 1cm ongeveer

                                  dat pasvlak past in het gat in het vliegwiel.

                                  waarom doen ze dat dan????

                                  trouwens bij voorwiel aangedreven auto’s word dit zeker toegepast.

                                  bij oudere VW golf’s moe je met de koppeling mee het busje in de krukas vervangen.

                                  dus word weldegelijk gelagerd in vliegiel / krukas.

                                  ik heb er nog steeds geen goed gevoel over.

                                  @ jerremy:

                                  de baksteunen hoef je niet aan te passen om zonder adapter plaat te kunnen rijden.

                                  alleen de motorsteun aan de Distributieriem zijde (wat mathijs nu doet met zijn Corsa-B zeg maar.

                                  (hij moet wel, anders kan hij de multiriem niet kwijt).

                                  Willem

                                  #17460036
                                  jblfreak
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    30 June 2004

                                    voor f20/f28 bak

                                    16V vliegwiel koppelingsplaat f25/f28 en drukgroep 16V

                                    orginele baksteunen en dan aan de distrie kant 2 cm tussen de steun maken gaat perfect

                                    gelukkig hoef dat in me dettje nie :P

                                    #17460037
                                    Laagvlieger
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      30 June 2004

                                      F28 achter een V6 gaat probleemloos.

                                      Priseas zit niet gelagert in het vliegwiel, slingeren doet ie ook niet.

                                      Ik rij er al vele km’s probleemloos mee. Ik zie het probleem niet zo.
                                      Origineel steunen, F28 met adapterplaat en een Mtech V6 vliegwiel.

                                      #17460038
                                      Jerremy
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        29 October 2004

                                        origineel gepost door Laagvlieger
                                        F28 achter een V6 gaat probleemloos.

                                        Priseas zit niet gelagert in het vliegwiel, slingeren doet ie ook niet.

                                        Ik rij er al vele km’s probleemloos mee. Ik zie het probleem niet zo.
                                        Origineel steunen, F28 met adapterplaat en een Mtech V6 vliegwiel.

                                        Lucky you !

                                        Kan dit zelf jammer genoeg niet onderschrijven.

                                        #17460039
                                        CarloAstra
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          18 December 2006

                                          En daarbij hoorde ik laatst bij niels, dat jeroen niet de enige was met dit probleem.

                                          #17460040
                                          Laagvlieger
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            30 June 2004

                                            Kweet ook niet.
                                            Mijne is niet bij Niels gebouwd.
                                            Ik was ook de eerste op kenteken in NL met een 3.0.

                                            Nix geen klapperende geluiden.
                                            Wel had ik problemen bij de eerste setup.
                                            Dat was C20XE vlak vliegwiel en turbo koppeling.
                                            Die maakte lawaai, klapperen enzo.
                                            Maar zoals het nu zit. Probleemloos.

                                            #17460041
                                            Jerremy
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              29 October 2004

                                              Feit blijft dat het kennelijk niet werkt Marcel. (of je hebt toch iets aangepast ?)
                                              Christiaan is niet voor niets bezig (geweest) met de nodige aanpassingen, zal die niet voor de lol doen denk.

                                              Ik heb de zooi erafgegooid, was het zat met dat ge-etter, slippende koppeling, rammelen by stationair..

                                              Nu een stndrd C25XE vliegwiel + F25 bak, en helemaal niks aan de hand. Al duizenden kilometers niet, ook geen bij geluiden, helemaal niks.

                                              #17460042
                                              syl-astra
                                                Lid sinds:
                                                3 October 2007

                                                maar heb je dan ook die adapertplaat nodig dan?
                                                wantv6 met f25 bak past toch niet zo in een astra of wel

                                                #17460043
                                                Jerremy
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  29 October 2004

                                                  Adapterplaat heb je niet nodig dan.
                                                  V6+F25 past perfect in een Astra.

                                                  #17460044
                                                  wim-v6
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    12 August 2005

                                                    let op, moet wel een F25 van een V6 zijn.

                                                    die is iets langer als de 4 cilinder bakken (V6 motor zelf is smaller als de 4 cilinder motor).

                                                    De V6 + F25 kan je dus monteren zonder adapterplaat oid, deze zijn voor elkaar gemaakt.

                                                    en ja, het gaat zeker niet zomaar om die F28 op een V6 te zetten.

                                                    beste oplossing is als je een F28 (of andere 4cilinder versnellings bak) de motorsteun aan de distributie zijde aan te passen.

                                                    Bij de adapterplaat constructie hebben we niets dan problemen gehad.

                                                    oa 2 koppelingen kapot.

                                                    Willem

                                                    #17460045
                                                    vizier
                                                      Lid sinds:
                                                      13 April 2006

                                                      Moet je versterkte koppeling plaatsen, ligt idd aan het vliegwiel

                                                      Problemen bij mij waren dat punt 1 het m-tech vliegwiel krom was. En er zat een soort van chroomlaag op die aan het afbladderen was

                                                      Vliegwiel hebben we af laten draaien en opnieuw laten balanceren

                                                      Volgende probleem was dat de koppelings platen en drukgroep zelf te zwak waren om de 3.2 voort te trekken
                                                      Had last van een slippende koppeling in alle versnellingen

                                                      Werd mede veroorzaakt door m’n sper, bij jullie gaan denk ik eerder de wielen slippen dan de koppeling, of je hebt het gewoon niet door gehad

                                                      Annyway, ik heb nu een versterkte drukgroep en koppelingsplaten en heb nu nergens last van

                                                      F25 is een opa bak, wil je niet

                                                      Als er 1 ding is dat ik geleerd heb van het motorombouw is het zeker dit
                                                      Niks is plug & play, problemen krijg je en moet je oplossen, als je daar niet mee kan leven moet je er niet aan beginnen

                                                      Er is niks mis met die adapter plaat!

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 61)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.