Olie in het inlaatspruitstuk.

Forumindex Forums Techniek Ecotec Olie in het inlaatspruitstuk.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #18549728
    luukopel
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 January 2024

      <p style=”text-align: left;”>Hallo, ik heb een Zafira tourer 1.4 t LPG  2011 A14NET motor. 260 dkm. Het probleem is dat er zeer veel olie in het inlaatspruitstuk en rest van het inlaatkanaal . Compressie is goed, lektest is goed en ook na demonteren van het spruitstuk is het rubbertje ( klepje ) nog aanwezig. De olie komt niet uit de turbo. Ook geen MIL code .</p>
      <p style=”text-align: left;”>Iemand een idee ? 20240127_14282620240127_142936</p>

      #18549752
      the-duke
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 August 2007

        Oei, dat is echt de moeite..
        Als het inlaatspruitstuk er toch af hebt, zou ik gelijk de “PCV fix” doen, zodat dit nooit meer een probleem kan geven.

        Ik heb een slangpilaar in het inlaatspruitstuk gemaakt en als terugslagklepje “retourklep 8 mm benzine , art.nr. 080785 van merk CarGo” gebruikt. Je kan meer zien van hoe ik het heb gedaan in een oude post https://opel-forum.nl/forums/topic/pcv-inlaatspruitstuk-b14net/
        (ziet er een beetje anders uit dan bij jou, omdat ik ook LPG injectoren heb gemonteerd, dus dat is wat je ziet) Kost bijna niks op deze manier.

        Dan blijft de vraag hoe al die olie daar komt.
        Motorolie komt uit je carter, dan 2 mogelijkheden die ik zo snel zie:
        1. zuigt op 1 of andere manier aan uit je kleppendeksel
        2. komt via de turbo -> intercooler -> inlaatslang -> gasklep -> inlaatspruitstuk.

        Voor 1: je kan natuurlijk niet meer starten nu, maar heb je gecheckt of het membraam in je kleppendeksel kapot is ?
        Voor 2: Zit de slang die op je gasklep zit vanaf de intercooler ook vol met olie ? en hoe weet je dat het niet van de turbo komt ?

        Ik vond dit nog:  https://www.justanswer.com/chevy/cif1z-2012-chevy-cruze-1-4-turbo-oil-leaking-throttle-body.html

        Ik hoop dat dat het niet is, maar heb van mijn tuner wel eens begrepen dat er een rubberen, interne blow-off valve in de turbo zit die op den duur kapot gaat en niet te vervangen is. Ik heb toen niet gevraagd wat de gevolgen daarvan waren, maar lijkt in bovenstaande post wel op wat jij omschrijft. In dat geval komt de olie via de corrugated / geribbelde buis vanaf je turbo van bovenaf in je inlaatspruitstuk.

        Gr,

        The Duke

        #18550417
        luukopel
        Deelnemer
          Lid sinds:
          27 January 2024

          Hallo bedankt voor het meedenken en de reactie. Maar opgelost… Na het vervangen van de turbo kwam er nog steeds olie uit het gasklephuis…toen de interkoeler eruit en buizen schoon gespoeld er kwam een plasje olie uit. Dacht opgelost..maar niet. Toch maar het klepdeksel vervangen , hier bleek later ,dat het membraan toch gescheurd was.

          Ps. de kat. is ook vervangen omdat deze ” gesmolten” was ,  gevolg schade

          gr cor

          #18550473
          the-duke
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 August 2007

            Oei, dan is het niet meegevallen om dit op te lossen.
            Wel heel fijn dat je nog meldt wat het is geweest, daar kunnen anderen weer gemak van hebben in de toekomst!

            Gr,
            The Duke

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.