PCV inlaatspruitstuk B14NET

Forumindex Forums Techniek Ecotec PCV inlaatspruitstuk B14NET

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #18365686
    the-duke
    Deelnemer
      Lid sinds:
      10 August 2007

      Hallo,

      heb ontdekt dat bij mij de het PCV-klepje  in het inlaatspruitstuk van mijn B14NET motor (zit in Mokka van 2015) kapot is.  (“rubberen champignonnetje” is weg)

      Heeft iemand hier ervaring met een andere oplossing dan het hele inlaatspruitstuk vernieuwen, waarin dit zwakke punt wederom in zit ?

      Gr,
      The Duke

      #18366473
      the-duke
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 August 2007

        Ter info: is ondertussen opgelost door:

        – verwijderen inlaatspruitstuk
        – dichtmaken gaatje van originele PCV en monteren externe extra aansluiting op spruitstuk
        – externe PCV klep monteren
        – monteren inlaatspruitstuk

        Paar tientjes materiaal en verder alleen maar moeite. Idee gevonden op Amerikaanse forums waar ze ook deze motoren gebruiken.

        gr,
        The Duke

        #18548401
        theosoprano
        Deelnemer
          Lid sinds:
          11 January 2010

          Hoi The Duke

          Dit is een interessant item. Ik bezit een mokka uit 2017 met dezelfde motor. Laatst was de evap klep defekt. Het zoeken naar deze oorzaak was nog best lastig.

          Ik zag ook allerlei YouTube filmpjes over de chevy cruze met gm 1.4 turbo. Het onderdruk/overdruk verhaal is me nu wel duidelijk. Wat me vooral interesseert is hoe je de aanpassing bij het inlaatspruitstuk exact hebt uitgevoerd. Hier krijgen vast nog meer opelrijders mee te maken. Dus een duidelijke beschrijving met foto of tekening en welke spullen lijkt me heel fijn.

          Met vriendelijke groet

          Theo van Hoorn

          :good:

           

          #18548414
          the-duke
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 August 2007

            Heb geen compleet verhaal voor je, maar grofweg is het wel te zien op de bijgevoegde foto’s. Je kan daar zien waar alles zit en welke slangen ik onderbroken heb om met t-stukjes dit er tussen te bouwen.
            Ik heb voor het terugslagklepje artikelnr 080785 van CarGo  gebruikt, bij lokale automaterialenzaak gevonden. (kan je op Google wel vinden)
            Verder een messing slangtule zoals je op de foto van het inlaatspruitstuk kan zien en een zelftapschroef die groter was dan het gaatje waarin hij vast moest. Deze 2 gemonteerd met een goede expoylijm, zodat er niks lekt of loskomt.

            Ik hoop dat je er wat aan hebt.

            Gr,
            The Duke20190508_143825_resizedIMG_2035IMG_2034IMG_2032IMG_2033

            #18548421
            theosoprano
            Deelnemer
              Lid sinds:
              11 January 2010

              Hoi Duke,

              Bedankt voor de uitgebreide reactie,
              <p style=”text-align: left;”>Onze motor ziet er iets anders uit, maar zal in de basis hetzelfde zijn. Zie foto20231112_12004820231112_120032</p>
              Er is op het ogenblik nog geen storing. Ik probeer mij voor te bereiden. Deze onderstaande set lijkt mij interessant om zelf bij elkaar te zoeken.

              Screenshot_20231111-142200_Samsung Internet

              Bij welke kilometer stand kun je verwachten dat het klepje defect raakt. Op de Duitse ebay vind je een nieuw inlaatspruitstuk inclusief pakking vanaf zo’n 100 euro. Ook niet verkeerd…….een nieuwe turbo bij atp, ook ebay, voor 250. Ik ga bij de volgende onderhoudsbeurt in elk geval de olieleiding bij de turbo vernieuwen.

              Met opel groet, Theo :yes:

               

               

              #18548469
              the-duke
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 August 2007

                Ik snap dat hij er iets anders uitziet ;) die van mij heeft ook LPG injectoren ingebouwd, die je ziet.

                Geen idee wanneer dat klepje kapot gaat, bij mij heb ik het preventief gedaan.

                Gr,
                The Duke

                #18549727
                luukopel
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  27 January 2024

                  Hallo,  Ik heb zelf  een Opel Zafira 1.4  tourner 2011 . Een vraag voor de duidelijkheid over “reparatie” van de PCV .

                  Wordt er een verbinding gemaakt, via een terugslagklep, en met een T stuk verbonden met de EVAP aansluiting op het spruitstuk.??

                  #18549753
                  the-duke
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    10 August 2007

                    Goed kijken op foto’s, maar klopt,
                    1) gaatje afdichten waar originele PCV “klepje” zat
                    2) op juiste plek slangpilaar erin boren, ook deze lijmen met epoxy is beste, naast wat draad erin tappen
                    3) slang eraan met terugslagklepje (juiste richting!)
                    4) nieuwe slang tussen EVAPklep en inlaat
                    5) deze slang splitsen en T-stuk ertussen
                    6) daarop slang vanaf terugslagklepje op aansluiten

                    Gr,
                    The Duke

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.