Nieuw in het Vectra gedeelte

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Nieuw in het Vectra gedeelte

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 26 tot 38 (van in totaal 38)
  • Auteur
    Berichten
  • #17909484
    HardcoreHell
      Lid sinds:
      14 March 2005

      @HardcoreHell wrote:

      Weer even een update.

      Vorige week samen met een kameraad naar de auto gekeken.
      Hij staat nu bij mijn ouders in de tuin, geschorst en wel.
      De oliepomp bleek nog te werken, wat al een goed punt was.
      Volgens die maat van me, hoor je alleen de kleppen duidelijk tikken.
      Dit omdat er waarschijnlijk alleen maar korte stukjes zijn gereden met de vec, en daarom ook die mayonaise die uit de carterventilatie komt.
      Volgens hem moest ik eerst het volgende doen:
      -Motorflush aan de olie toevoegen en de motor 20min laten draaien (stationair)
      -Olie eraf laten lopen
      -Carterpan demonteren en alles schoonmaken
      -Nieuwe carterpan pakking erop
      -Nieuwe oliefilter
      -Nieuwe en de juiste olie erop
      -Toevoeging om het getik van de kleppen tegen te gaan toevoegen

      En dan eens kijken wat de auto doet.
      Dit ga ik dus binnenkort een keer doen, en hopelijk is het dan verholpen.
      Aangezien ik al op zoek was naar een andere motor, is dit een beter en goedkoper idee.
      Motor swap zou wanneer nodig altijd nog kunnen.

      Dit wil ik binnen nu en 2 weken gaan doen.
      Maar heeft er iemand tips?
      Moet de uitlaat gedemonteerd worden om de carterpan eronder vandaan te halen?
      Weet iemand waar je een carterpakking en kleppendekselpakking kan bestellen en wat die ongeveer kosten?

      Verder moet ik nog de “How to” doorlezen van het schoonmaken van het gasklephuis.
      Hopenlijk rijd de vec dus binnenkort weer:)
      Ff de goede hoop houden :jerry

      #17909485
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Carter los:

        Uitlaat eronder vandaan, en je hebt zelfs kans dat je even de motorsteun aan de bijrijders zijde los moet halen, en de motor iets omhoog moet werken om de pan erondervandaan te krijgen.

        Klepdeksel pakking:

        Deze kan je bij een automaterialenzaak gewoon bestellen, pak dan ook gelijk de krukaskeerring aan de distrizijde mee.

        Willem

        #17909486
        HardcoreHell
          Lid sinds:
          14 March 2005

          Vanmiddag een ander kleppendeksel gehaald.
          Oliefilter gekocht en een kleppendeksel pakking besteld.
          Morgen carterpakking set incl keerring ophalen.

          Moet alleen nog een carterpan en gasklephuis zoeken.

          #17909487
          HardcoreHell
            Lid sinds:
            14 March 2005

            Na een wat te korte nacht, ben ik zaterdagochtend begonnen aan de Vectra.
            Om 8.30 bij de Kwik Fit aangekomen en de auto op de brug gezet.
            Eerst eens de spullen uitladen die ik al had.
            Het andere kleppendeksel alvast schoongemaakt en rond 9.00 even de weg oversteken naar de Brezan.
            Nieuw kleppendeksel pakking en de 2 toevoegingen voor de olie, motor flush en hydraulic valve treatment (of zo iets) van Wynn’s.
            Als eerst de motor flush toegevoegd en de auto 20min laten draaien.
            Na 20 min de olie eraf gelaten en meteen het onderste deel van de carterpan eraf gehaald.
            Zoals al eerder vermeld, zat die zeef vol met troep.
            Maar ik dacht op dat moment dat ik de verkeerde carterpakking had gehaald.
            Maar ik bleek het dus fout te hebben, want ik moest de complete carterpan nog demonteren.
            Wel ondertussen alvast het kleppendeksel eraf gehaald en vergeleken met de andere.
            Diegene die van de motor af kwam is helemaal zwart van binnen, terwijl de andere bruin is en dus schoon.
            Toen begonnen met de carterpan.
            Ik had de uitlaat al losgemaakt, door bij het spruitstuk de bouten los te halen van de voorpijp en de steun die aan het blok zit los te halen.
            Daarna een bok eronder gezet, om de uitlaat de ondersteunen, want deze hing aan het flexibel stuk.
            Van de carterpan alle boutjes losgedraaid en geprobeerd eronder vandaan te halen.
            Maar dat was dus niet zomaar gebeurd.
            De pan bleef steken op het plaatje aan het blok, waar de rechter aandrijfas naar binnen gaat.
            Aan de andere kant lag deze op de draagarm.
            Dus de pan kon geen kant op.
            De volgende 2-3 uur geprobeerd om de pan los te halen.
            Eerst wat geprobeerd heen en weer te steken, maar dat lukt dus echt niet.
            Daarna de rechter motorsteunen los gehaald, maar ook dit had geen nut.
            Geprobeerd de aandrijfas eruit te halen, door dat plaatje los te maken.
            Maar daar zitten 2 boutjes in, aan de bovenkant van de as, waar ik met geen mogelijkheid bij kon met een dopsleutel of steeksleutel.
            Ondertussen liep er wel al versnellingsbakolie uit, dus die moet later bijgevuld worden (weet iemand waar?).
            Omdat ik daar de as niet los kreeg, heb ik geprobeerd de schokdemper los te halen om zo de as eruit te trekken.
            Dit lukte weer niet, omdat de onderste bout van de demper er niet uit kon.
            De remleiding zat in de weg, en als ik die los zou halen liep alle remvloeistof eruit.
            Inmiddels had ik mijn handen al een paar keer opengehaald, en mijn gezicht al 4 keer gewassen omdat er allemaal olie op zat.
            Omdat ik op dat moment ten einde raad was, en ook geen tijd meer had, ben ik begonnen om alles terug te schroeven.
            Ook daar gingen wat dingen mis, en ik word dus steeds chagerijniger.
            Op het eind van de middag, had ik alleen de carterpan er compleet vast onder zitten.

            Ik heb de over de hele dag, van 8.30 – 17.00 eigelijk niks kunnen doen waardoor de motor weer soepel zou lopen.
            Gasklephuis heb ik nog niet aangeraakt, en omdat ik de carter niet los kreeg zit ook dat zeefje dus nog vol (dat denk ik tenminste).
            Ik heb van onder uit wel flink wat remmenreiniger door die zeef gespoten, waardoor waarschijnlijk de onderste troep wel weg is.
            Maar ik denk dus dat die leiding dan ook vol zit.
            Omdat ik geen tijd meer had, heb ik alles weer opgeruimd en ben ik naar huis gegaan.

            Omdat ik de carter dus niet los kreeg, was ik van plan om alles weer in elkaar te zetten.
            Daarna nieuwe olie erop en de toevoeging voor de kleppen erbij.
            In de hoop dat het tikken er dan (voor een groot deel) uit is.

            Elke tips en trucs zijn op dit moment welkom.
            Ook hulp zou van harte welkom zijn, want op dit moment heb ik er geen goede hoop in. :cry: :cry:

            #17909488
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              Flushen met verstopte zeef zal niet veel helpen daar er onvoldoende stroming kan zijn!
              houd daarom rekening met ernstiger motorschade..
              Dat is even het enige wat ik wil mededelen.

              Voor dit soort klussen moet je eigenlijk goed de tijd nemen..

              Willem

              #17909489
              HardcoreHell
                Lid sinds:
                14 March 2005

                Goed nieuws, denk ik.

                Morgen en woensdag ga ik weer met de Vec aan de gang.
                Nu krijg ik hulp van een monteur/manager van het KF filiaal.
                Zover als ik het begrepen heb, gaan we dan het subframe wat laten zakken.
                Zodat we dan de carterpan eronder uit kunnen halen.

                Nou heb ik zitten denken, dat als alles goed gaat, om dan de motor nog een keer te flushen.
                Dit wil ik dus doen als alles schoon gemaakt is en de auto weer in elkaar staat.

                Maar heeft dit wel nut en zin?
                En zo ja, kan ik dan voor het flushen even een 10w40 olie erop doen?
                Zodat er na het flushen de goede olie op gaat, ik dacht 5w30.


                @wim-v6

                Je hebt wederom gelijk.
                Eigelijk logisch ook.
                Ik zal het laten weten als bovenstaande gebeurd is.

                #17909490
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  geen probleem hoor 10w40 erin…

                  willem

                  #17909491
                  HardcoreHell
                    Lid sinds:
                    14 March 2005

                    Vanmiddag begonnen om alles weer te demonteren.
                    Nu ook het subframe los gehaald aan de voorkant.
                    Daarna de aandrijfas een beetje uit de bak gehaald en dat plaatje los gehaald.
                    En dan eindelijk de carterpan eronder uit gehaald.
                    Verder ook het zeefje + aanzuigbuis en een stalen frame eronder vandaan gehaald.
                    Meteen begonnen met schoonmaken.
                    De hoeveelheid sludge viel me wel mee, had meer troep verwacht.
                    Het zeefje en de buis diverse keren doorgespoeld met remmenreiniger, vanuit beide kanten.
                    Deze lijkt nu wel schoon te zijn.
                    Voor de rest alles goed schoonmaken, wat ik morgen ga doen.

                    Maar ik zit nu wel met een vraag.
                    Ik had via mp een carterpakkingset gekocht.
                    Dit is een rubberen pakking, met een harde plaat eraan vast in het midden.

                    Maar de pakking die ik vanmiddag uit de auto haalde, waren 2 losse delen.
                    1: de rubberen/stalen pakking die rondom de carter ligt.
                    2: een harde (stalen?) plaat die vastgebout zat aan het blok.
                    Daarbij zit een stalen frame/bracket onder aan het blok gebout.

                    Kan iemand mij uitleggen of ik de gekochte pakking kan gebruiken icm het frame?
                    Of kan ik dat frame weglaten?

                    #17909492
                    HardcoreHell
                      Lid sinds:
                      14 March 2005

                      Vandaag weer verder gegaan.
                      De goede pakking besteld en meteen een nieuwe pakking voor het olie opvangbakje.
                      Ook het gasklephuis een keer goed gereinigd en alle leidingen door geblazen.
                      Ik heb nog niet de carterventilatie leiding doorgeboord.

                      #17909493
                      HardcoreHell
                        Lid sinds:
                        14 March 2005

                        Vanmiddag de puntjes op de i gezet.

                        Versnellingsbak olie ververst, uitlaat terug gemonteerd, nieuwe kleppendeksel pakking in een schoon kleppendeksel.
                        Alles gemonteerd en nieuwe olie erop, 5W40.
                        Auto gestart, en de motor tikt nu nog een heel klein beetje.
                        Voor de rest loopt de motor netjes, en loopt de tempratuur niet hoger dan de 90graden.

                        Problemen die er wel bijgekomen zijn:
                        Uitlaat lekt, bij het flexibel stuk.
                        Dus even kijken hoe ik dat ga repareren.

                        En ik heb het idee dat de ECC niet helemaal werkt.
                        Ik denk dat er alleen maar warme lucht geblazen word, ook als de temp op LO staat.

                        Ook nog een probleem met de radio.
                        Mijn eigen radio (Maccrom 1-din met klapscherm) geeft de hele tijd TEL. MUTE aan.
                        Morgen even uitzoeken of het ligt aan de tel.mute kabel in de auto.

                        En verder maar hopen dat de auto het goed blijft doen :)

                        #17909494
                        wim-v6
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 August 2005

                          ECC, Werkt de buitentemp sensor wel???

                          Zeker doen, Fronpanel van de middenconsole even losnemen, en sensortje binnenruimte temperatuur even uitblazen met een Luchtspuit.

                          Willem

                          #17909496
                          HardcoreHell
                            Lid sinds:
                            14 March 2005

                            Het probleem van de radio is opgelost.

                            De buitentempratuur sensor doet het volgens mij gewoon.
                            Tenminste, die geeft volgens mij een goede tempratuur aan (vannacht om 1 uur was het 3 graden, omgeving Helmond).

                            #17909495
                            HardcoreHell
                              Lid sinds:
                              14 March 2005

                            13 berichten aan het bekijken - 26 tot 38 (van in totaal 38)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.