Motor problemen na inbouwen powerbox, please help!

Forumindex Forums Modellen Tigra Motor problemen na inbouwen powerbox, please help!

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 79)
  • Auteur
    Berichten
  • #17207287
    RemcoV
    • Topics 5
    • Reacties 197
    Lid sinds:
    15 July 2006

    Hoi hoi,

    Sinds vrijdag is mijn tigra voorzien van een powerbox, na het inbouwen een testrit gedaan en alles reed prima.

    Nu een paar dagen later is er toch iets mis met de auto, zodra ik gas geef tot iets boven de 2000 toeren gaat de tigra heel erg hard schokken. Je zit zelf in de auto mee te doen om het zo maar te zeggen, van voor naar achter.

    Het klinkt ook zeer vreemd, lijkt haast wel op een onvolledige verbranding.

    Wat is er vrijdag gebeurt aan de auto?

    – Powerbox gemonteerd met allemaal nieuwe pakkingen en slangen.
    – EGR aansluiting op het EGR plaatje dicht gelast, idem op de powerbox.
    – M.A.P. sensor was afgebroken dus hebben we er 1 van een Corsa B af gehaald op de sloop.

    Na 10 minuten gaat het motormanagment lampje ook branden terwijl hij vanaf koud af aan al enorm schokt.

    Het moet haast wel iets met de box te maken hebben, althans dat lijkt mij zo? Voorheen heeft de auto nooit gek gedaan!

    Heeft er iemand enig idee wat het kan zijn, ik hoop het wel! :(

    Groetjes,

    Remco

    #17414802
    RemcoV
    • Topics 5
    • Reacties 197
    Lid sinds:
    15 July 2006

    De eerste reacties die ik krijg zijn: De bougies zijn het probleem?

    Ik had hier al aan gedacht, het klinkt ook alsof alles niet volledig verbrand, het zijn namelijk ook nog standaard bougies.

    Dit kan dus het probleem zijn? Zou mooi zijn, dat zou zo verholpen kunnen worden!

    Iemand dan een tip kwa bougies?

    #17414803
    1985
    • Topics 11
    • Reacties 920
    Lid sinds:
    3 January 2006

    je begint zelf over bougies, al aan kabels gedacht ?

    Krijgt de motor mischien genoeg zuurstof ? Ik heb vaker gehoord dat de standaard slangen “vacuem” zuigen zodra er behoorlijk meer vermogen door een motor geleverd word. het kan er echt niets mee te maken hebben, maar hoe meer toeren, hoe meer lucht, waneer er niet genoeg aangezogen kan worden zullen de slangen vacuem zuigen.

    Uitlaat ook in orde ? Die kan de motor eventueel ook teveel tegen druk geven.

    (edit: Brandstof druk ??? als die nu wat meer dorst heeft en het niet krijgt word het natuurlijk ook moeilijk)

    Verder zou ik het echt niet weten, wel moet ik zeggen dat ik “zelf” nooit een box zou monteren omdat ik al vaker dit soort bij komstigheden heb gehoord.

    Ik hoop dat iemand anders van het forum je raad kan geven mocht 1 van mijn dingen niets oplossen.

    Toi Toi !

    Ps, Sterkte !

    #17414804
    RemcoV
    • Topics 5
    • Reacties 197
    Lid sinds:
    15 July 2006

    Motor zal genoeg zuurstof krijgen, het hele systeem blijft immers gewoon een soort van hetzelfde. Zoveel extra vermogen is het ook weer niet, maximaal 15 tot heel erg onwaarschijnlijk 20 pk. :)

    Uitlaat is prima in orde, gewoon een remus einddempertje zonder tussendemper.

    Brandstofdruk heb ik in ieder geval nog nooit iemand over gehoord na het monteren van zo’n boxje. :)

    Bedankt voor al je tips in ieder geval!

    Bij het monteren van zo’n box worden zowiezo al andere bougies aangeraden, ik zal morgen eens de Super Plus of Super 4 van Bosch proberen, de auto maakt wel zo’n geluid van een onvolledige verbranding dus het zou goed kunnen. :)

    #17414805
    1985
    • Topics 11
    • Reacties 920
    Lid sinds:
    3 January 2006

    zou het mooiste (en makkelijkste) zijn als het idd aan de bougies ligt !!!

    lets hope ! :cool:

    origineel gepost door RemcoV
    Motor zal genoeg zuurstof krijgen, het hele systeem blijft immers gewoon een soort van hetzelfde. Zoveel extra vermogen is het ook weer niet, maximaal 15 tot heel erg onwaarschijnlijk 20 pk. :)

    Uitlaat is prima in orde, gewoon een remus einddempertje zonder tussendemper.

    Brandstofdruk heb ik in ieder geval nog nooit iemand over gehoord na het monteren van zo’n boxje. :)

    Bedankt voor al je tips in ieder geval!

    Bij het monteren van zo’n box worden zowiezo al andere bougies aangeraden, ik zal morgen eens de Super Plus of Super 4 van Bosch proberen, de auto maakt wel zo’n geluid van een onvolledige verbranding dus het zou goed kunnen. :)

    #17414806
    RemcoV
    • Topics 5
    • Reacties 197
    Lid sinds:
    15 July 2006

    Trouwens een idee wat er zou gebeuren als bijvoorbeeld een vacuum-slangetje los raakt/scheurt? Zou dat ook deze symptonen opleveren?

    Ik ga morgen even een setje Super Plus bougie’s halen, ik hoop dat het probleem dan al weg is, anders moet ik het dieper gaan zoeken!

    #17414807
    1985
    • Topics 11
    • Reacties 920
    Lid sinds:
    3 January 2006

    het “zou inprinciepe mogelijk” zijn dat er rare “symtonen” op treden zodra er vacuem problemen zijn. maar of dit er aan kan liggen betwijfel ik.

    Dit soort “mega” schokken heb ik alleen mee gemaakt op momenten dat ik pakkingen tussen lucht inlaten stuk heb gehad of kapotte electronica.

    Laat ff weten wat er gaat gebeuren met de Bougies !!! ik ben wel “schieuwenierig” ;)

    origineel gepost door RemcoV
    Trouwens een idee wat er zou gebeuren als bijvoorbeeld een vacuum-slangetje los raakt/scheurt? Zou dat ook deze symptonen opleveren?

    Ik ga morgen even een setje Super Plus bougie’s halen, ik hoop dat het probleem dan al weg is, anders moet ik het dieper gaan zoeken!

    #17414808
    RemcoV
    • Topics 5
    • Reacties 197
    Lid sinds:
    15 July 2006

    Zal ik doen, morgen weet ik meer! :)

    #17414809
    wim-v6
    Bijdrager
    • Topics 52
    • Reacties 35638
    Lid sinds:
    12 August 2005

    Vacuum is Meestal het probleem bij aansluiten van powerboxen.

    Hiermee hebben we zelf ook al lopen vechten zo nu en dan.

    Maar als alle slangetjes goed aangesloten zitten zou er niets meer aan de hand mogen wezen.

    Mag ik vragen wat voor powerbox erop zit??

    Willem

    #17414810
    RemcoV
    • Topics 5
    • Reacties 197
    Lid sinds:
    15 July 2006

    Hoi Willem,

    De powerbox is van Mantzel. :)

    Zover ik weet hebben we alle slangetje weer aangesloten met de bijhorende T stukjes. We hadden alleen 1 T-stukje te weinig maar op de powerbox zat op de aansluiting voor de Rembekrachtiger en M.A.P. sensor nog een kleine aansluiting. Hier hebben we ook een vacuum-slangetje op aangesloten.

    Zou slecht/geen vacuum voor zulke schokken kunnen zorgen dan? De auto start overigens perfect, loopt wel een klein beetje onregelmatig stationair.

    De 1 zegt: Bougies zouden het probleem moeten zijn, de ander zegt: Bougies zouden zoiets echt niet veroorzaken.

    * Hoopt maar * :(

    #17414811
    wim-v6
    Bijdrager
    • Topics 52
    • Reacties 35638
    Lid sinds:
    12 August 2005

    het mooiste is alles verdlen door middel van een Splitter van de Rembekrachtiger slang, hiermee kun je alles een beetje verdelen.

    Te veel vacuum slangen op 1 zo;n puntje werkt niet goed.

    Willem

    #17414812
    RemcoV
    • Topics 5
    • Reacties 197
    Lid sinds:
    15 July 2006

    Hoi Wim!

    De vacuum slangetjes zijn verdeeld over 3 punten, 2x een T stukje en 1 slangetje op de extra aansluiting op de powerbox. :)

    Ik hoop dat het probleem bij de bougies ligt, of wel enigsinds bij de powerbox, mischien komt het heel ergens anders vandaan? :(

    #17414813
    RemcoV
    • Topics 5
    • Reacties 197
    Lid sinds:
    15 July 2006

    Volgens mij komt het heel ergens anders vandaag, dernet de bougies eruit gehaald en moet je kijken:

    De 1e 3 zijn schoon, de laatste is erg vies en de elektrode zitten onder de rotzooi. Wat heeft dit voor een betekenis? Ze liggen trouwens op volgorde hoe ik ze eruit heb gehaald, van links naar rechts!

    Lijkt wel als of hij te los erin heeft gezeten? Of bougie gewoon stuk?

    #17414814
    wim-v6
    Bijdrager
    • Topics 52
    • Reacties 35638
    Lid sinds:
    12 August 2005

    zo te zien is dat gewoon olie, en is waarschijnlijk gewoon je klepdekselpakking lek.

    Verbranding is ook niet optimaal, maar dat kan komen omdat ie niet goed vonkt door de olie.

    Controleer dit eens, kan je zien als er olie in je bougie gat ligt is de klepdeksel pakking lek.

    Willem

    #17414815
    Counterstrike
    • Topics 16
    • Reacties 237
    Lid sinds:
    2 November 2005

    kortom…. eerst een controle van de staat van de motor, daarna pas al dat power spul erop:thumbup

    #17414816
    RemcoV
    • Topics 5
    • Reacties 197
    Lid sinds:
    15 July 2006

    origineel gepost door wim-v6
    zo te zien is dat gewoon olie, en is waarschijnlijk gewoon je klepdekselpakking lek.

    Verbranding is ook niet optimaal, maar dat kan komen omdat ie niet goed vonkt door de olie.

    Controleer dit eens, kan je zien als er olie in je bougie gat ligt is de klepdeksel pakking lek.

    Willem

    Zover ik kan zien ligt er geen olie om/in het bougie gat! Klepdekselpakking eventueel makkelijk te vervangen? Zou een lekke pakking van het deksel die enorme schokken kunnen veroorzaken?

    Ik ga zo eens een testrondje maken met de nieuwe bougies!

    #17414817
    axel
    Bijdrager
    • Topics 1
    • Reacties 461
    Lid sinds:
    30 June 2004

    Heb je nu al gereden met de nieuwe bougies, voordat je dadelijk pakkingen gaat vervangen enzz

    #17414818
    RemcoV
    • Topics 5
    • Reacties 197
    Lid sinds:
    15 July 2006

    origineel gepost door axel
    Heb je nu al gereden met de nieuwe bougies, voordat je dadelijk pakkingen gaat vervangen enzz

    Uiteraard zal ik eerst een testrit maken voordat ik aan iets van pakkingen begin! :P

    Zometeen naar het werk, gelijk een mooie testrit! I’ll keep you updated!

    #17414819
    jarno29-01
    • Topics 15
    • Reacties 123
    Lid sinds:
    2 June 2008

    ben benieuwt wat het is succes met dit probleem

    #17414820
    RemcoV
    • Topics 5
    • Reacties 197
    Lid sinds:
    15 July 2006

    Net terug van het werk, zowel de heen als terug weg reed de tigra weer gewoon heerlijk!

    Nu dus hopen dat het probleem weg blijft, het moet haast wel die 4e gare bougie zijn geweest!

    Thx voor alle hulp!

    #17414821
    wim-v6
    Bijdrager
    • Topics 52
    • Reacties 35638
    Lid sinds:
    12 August 2005

    kan je wel eens hebben he.

    mooi dat ie weer rijdt

    Willem

    #17414822
    RemcoV
    • Topics 5
    • Reacties 197
    Lid sinds:
    15 July 2006

    Thx willem! Bedankt voor je hulp! :)

    #17414823
    1985
    • Topics 11
    • Reacties 920
    Lid sinds:
    3 January 2006

    :wors Toppie ! :wors

    Heeft je hoop geld gescheeld !!!!!!

    Veel plezier met je Paardebox :P ;) :jerry

    #17414824
    RemcoV
    • Topics 5
    • Reacties 197
    Lid sinds:
    15 July 2006

    Ty! :D

    Ja het is zeker een hele opluchting, kon me al bijna niet voorstellen dat er wat ergs kapot was!

    Boxje doet het echt zeer leuk, echt een aanrader voor elke Tigra/Corsa rijder met een 1.4/1.6 ecopech blokje die ,, gemakkelijk en goedkoop ” wat extra vermogen wilt! :)

    #17414825
    1985
    • Topics 11
    • Reacties 920
    Lid sinds:
    3 January 2006

    Ik ben er beetje bang voor ;) dus mij niet gezien ;)
    wel zeg ik nooit nooit !!! :P

    Natuurlijk kost het een hoop geld, alleen zou ik eerder
    voor wat “grondiger” werk gaan in de zin van kruk en
    nokken assen + uitlaatje. Het oor wil immers ook wat

    :wub

    origineel gepost door RemcoV
    Ty! :D

    Ja het is zeker een hele opluchting, kon me al bijna niet voorstellen dat er wat ergs kapot was!

    Boxje doet het echt zeer leuk, echt een aanrader voor elke Tigra/Corsa rijder met een 1.4/1.6 ecopech blokje die ,, gemakkelijk en goedkoop ” wat extra vermogen wilt! :)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 79)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.