Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › Mijn eerste ombouw naar 2 liter, project schutbord!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 mei 2010 om 10:51 #17507076
die andere volgens mij naar t inlaat spruitstuk
22 mei 2010 om 13:56 #17507077Hey bedankt! Maar waar dan precies op het inlaatspruitstuk? Is dat op de voorkant somes vlakbij de kleine klep, een punt waar drie slangtjes uitkomen?
22 mei 2010 om 14:30 #17507078zitten idd 3 pijpjes aan.. tussen inlaatbuis cil nummer 2 en 3.. Dan moet ie op de meest linkse . de middelste gaat naar je kleppendeksel en de meest rechtse gaat naar de rechterkant van in je inlaat spruitstuk
( links en rechts als je in de auto zit dus )
22 mei 2010 om 18:07 #17507079origineel gepost door GlennGSI
zitten idd 3 pijpjes aan.. tussen inlaatbuis cil nummer 2 en 3.. Dan moet ie op de meest linkse . de middelste gaat naar je kleppendeksel en de meest rechtse gaat naar de rechterkant van in je inlaat spruitstuk( links en rechts als je in de auto zit dus )
Kijk! Daar kan ik wat mee! :wors Ok, dit gaat wel lukken zo, morgen maar effe ermee klooien, vandaag te moe van de griep…:puke
23 mei 2010 om 08:22 #17507080lopen laten vinni!!!
23 mei 2010 om 08:49 #17507081Cker!!! Moet nu toch gaan lukken! Ga er zo naar toe en dan ff een filmpje schieten van de eerste start!:o:agent:P:D:wub:wors:thumbup:angel
23 mei 2010 om 09:30 #17507082die 2 slangetje hoeven niet perce aangesloten te worden
kunnen worden afgedopt evt
maar laat maar eens lopen da ding :P
23 mei 2010 om 21:40 #17507083Is nog niet gelukt, zal nu even drie weken in de ijskast gezet worden. Even een rustperiode inlassen.:sleeping
De kabelboom roept toch nog wel vragen op…. Zoals ter hoogte van de bobine zit er een wit/geel en zwart/geel draadje in een zwart stekkertje met groene balg, denk dat die voor de ventialtor schakelaar is in mijn radiateur, maar daar zit er een in nog met van die platte faston stekkertjes…
Dan de brandstofpomp die nog niet draait, wel als ik hem direkt op 12V zet. Toen ging er op de uitgang van de pomp bij een slangklem verbinding gelijk wat bezine lekken, toch dus maar drukleidingen met draad van maken straks. Hoewel het goedkope klemmetjes waren, kan eerst nog even van die goeie RVS klemmen proberen… Die zitten er verder overal op, alleen ik had er niet genoeg.
Dan zitten er ter hoogte van de bobine nog twee enkelpolig stekkertjes aan de boom, een met groene draad en een met zwarte iets dikkere draad. Lijkt op wat er onderin de oliepomp gaat. Zit wel zo’n vergrendelingetje op van plastic.
Erg verwarrend dat de kleuren afwijken van mijn oude boom, deze was ook van een Calibra. Ook verwarrend dat er voor meerdere doelen dezelfde kleuren worden gebruikt, zoals zwart/geel op de bobine en ook op de temp. schakelaar…:hmmz
Over drie weekjes weer verder, dan een checken of die vonkt en waarom er geen + op het brandstof pomp relais staat, waarschijnlijk staat er op wel meer dingen geen +….. Moet toch de boel wat verbouwen ben ik bang… Maar da’s mijn werk, electronica, dus daar ga ik uit komen!:vertag
24 mei 2010 om 13:45 #17507084Je hebt een U2U :D
Ik heb ook een electronica achtergrond, zo’n kabelbossie is toch een piece of cake voor ons? king:
25 mei 2010 om 20:26 #17507085Heb je al een schema voor die motor ?
25 mei 2010 om 21:01 #17507086origineel gepost door CommoCruiser
Heb je al een schema voor die motor ?Ja ik heb een vraagbaak, daar staat een specifiek deel in voor een C20XE. Dat is op zich volstrekt helder, alleen staat er natuurlijk niet bij wat voor stekkertje er aan zit. Dat is meestal geen probleem als er meerdere draden zijn is het aan de kleuren wel te herkennen, maar met die enkel bedraade stekkertjes met een groene of zwarte draad is het nog best zoeken… Er blijven toch wel onduidelijkheden.
Het lastigste is het om het een goed huwelijk te maken met de huidige installatie….:vertag
25 mei 2010 om 21:06 #17507087Ja, die losse, kleine stekkertjes is nog wel eens zoeken.
Maar, zo uit m’n hoofd, die zwarte-gele moet aan de geschakelde plus, dan gaan je injectoren ook open.
Volgens mij is dat de zwarte-gele die aan pen 27 van de ecu zit.Uploaded with ImageShack.us
20 juni 2010 om 15:51 #17507088Hmm, de zwart gele meet niet door met pen 27 van de ecu. Ben er nu toch niet zo zeker van dat die daar aan moet…
In elk geval de bobine krijgt 12V en massa, maar toch vonkt de boel nog niet…
Ook startrelais zegt klik met op contakt zetten, maar de benzinepomp gaat dan nog niet aan. Dus de dikke rood zwarte heeft wel spanning, maar de dunne samen met de zwart/witte krijgt niet geen spanning. Dus het relais schakelt nog niet volledig….
22 juni 2010 om 23:30 #17507089Ok, weer wat huiswerk gedaan, het is ook allemaal niet makkelijk heh… :vertag Of nou ja, als ik wist welk draadje waar moest was ik met een half uurtje klaar.:swear
Het vervelende is natuurlijk ook dat mijn vorige blok E18NV (met carburateur dus) in de stroomkringschema’s van P.H. Olvings vraagbaak van de E Kadett niet voorkomt. Verreweg de meeste schema’s hebben betrekking op multi of single point injectie blokken en slechts twee gaan over carburateur modellen (de E14LV en 16SV en een ander deeltje de E13GV…) waarvan ik betwijfel of ze vergelijkbaar zijn.
Ik ga mijn oude draadboom maar eens opsnorkelen om te vergelijken…
Maar goed, er zit dus zo’n dikke ronde connector tussen de motor boom en de boom in het dashboard. Van de draadjes daarin heb ik een overzichtje gemaakt.
De groene balken zijn dus verbonden draden, de rode balken zijn draden die niet verbonden zijn omdat ze maar aan één kant voorkomen, de witte balk is dus aan geen van beide kanten bedraad…
De stekker naar het dashboard:
De stekker aan de Vectra kabelboom:
Nu zitten er aan die Vectra kabelboom ook nog drie stekkertjes vlak boven de ECU. Eén ervan is de Rood/Blauwe draad voor de benzinepomp. Die heb ik al buitenlangs aangesloten.
Dan is er een groen en een zwarte stekkertje waar ieder vijf draadjes in zitten.
De groene:
-Bruin/Geel (naar gsi boordcomputer)
-Bruin
-Bruin/Blauw (motorstoringslampje?)
-Groen
-Zwart/GroenDe zwarte:
-Blauw (dik)
-Blauw/Rood
-Zwart/Blauw
-Rood/Wit
-Zwart/BruinNu had ik zelf dus wel al een en ander uitgevogeld, zoals dat de groene draad in de ronde stekker naar het dashboard moet denk ik aan de groene draad die op de Vectra kabelboom een los stekkertje is, die is volgens mij voor de toerenteller.
Het zou fijn zijn als iemand wat meer kon vertellen over die stekkertjes vlak boven de ECU, maar vooral welke draden er op de grote ronde stekker aan elkaar moeten komen…:wors
23 juni 2010 om 13:39 #17507090om m te laten lopen heb je er maar een paar nodig
rood vaste + (dikke draad aan de starter )
zwart geschakelde +(ronde stekker zo te zien
zwart rood is van de startmotor (ronde stekker )
blauw rood brandstof pomp (losse draadje met stekker )
blauw wit dynamo lampje
blauwe op de t zwarte stekkertje is temp volgends mij
die groene zal denk k ook wel toeren zijndat blauw groene stekkertje is volgens mij voor t uitlezen
mijn v6 komt ook uit een v6 en zaten de stekkertjes ook ongeveer zo :P
je kan proberen de oude stekker van je oude motor af te halen en die op de vectra boom maken
(heb k met me v6 ook gedaan vandaar )
23 juni 2010 om 13:44 #17507091Die rood-blauwe in het zwarte stekkertje is voor de brandstofpomp
23 juni 2010 om 15:12 #17507092Super bedankt jongens!:) Ik weet weer wat me te doen staat, ben erg benieuwd of ik vanavond naar het gegrom kan luisteren van mijn 16V!!:agent
Die blauw witte voor de dynamo trouwens kom ik nergens tegen voor zover ik heb gecheckt op de Vectra motor boom… Zal het nog eens extra checken…
Wat in elk geval de grootste manco zal zijn waarom hij niet vonkt en de brandstofpomp nog niet pompt met op contakt zetten is het ontbreken van de geschakelde + verbinding… Wie gebruikt er ook zwart voor de +?!:wtf Nou ja, huis installaties dan om een schakelende draad aan te geven, ok…:sleeping
Ik denk dat ik genoeg stof heb om het ding aan de gang te helpen eindelijk!!
23 juni 2010 om 15:27 #17507093opel is simpel.
zwart – geschakelde plus
rood- constante plus
bruin – massa
blauw/wit – dynamo
dikke rood/blauw- brandstof pomp23 juni 2010 om 15:53 #17507094pomp gaat pas pompen als je start
denk dat die van de dynamo in de ronde stekker zit (vermoed ik dus ffies doormeten of evt vanaf de dynamo kijken )
23 juni 2010 om 20:37 #17507095AAAAAAAAHHHHH!!!!! EINDELIJK!!!! HIJ LOOOOOPPPPTTTT!!!!!!:o:o:o:o:o
:P
Tja, zo’n geschiedenis van een zoon krijgen ondertussen, vakanties, werk, enz. enz.. En dan ook nog geen eigen garage of brug, geen luchtgereedschap, een gereviseerd blok zonder ook maar iets uit een onbekende auto, alle onderdelen verzameld van allerlei verschillende type auto’s en bouwjaren…. En dat voor een eerste keer een C20XE inbouwen, ik ben HEEL BLIJ NU!!!
Allen hier SUPER bedankt voor het mij bijstaan in dit project.:wors
Het was dus uiteindelijk niet alleen een kwestie van wat draadjes, vond het al beschamend, ik een electrotechnicus die uiteindelijk hulp nodig heeft met de bedrading…:P
Het was dus aan het eind van het verhaal, toen hij vonkte, de pomp liep en alles goed leek dat hij toch geen benzine kreeg. De ‘toevoer leiding spoot benzine uit als ik hem even los draaide, maar als ik het drukmeter ventiel indrukte kwam er niets, de bougies bleven droog, snapte er geen snars van. Slangen dus toch verkeerd om! Ja WEET IK VEEL!:sleeping Logisch dat een drukregelaar aan het einde van de brandstofgallerij zit, maar ja, dat is achteraf praat…
Nu nog een hoop dingen afwerken voor ik er echt mee ga rijden.
Ik moet nog een andere uitlaat, de remmen beter ontluchten, hij moet nog uitgelijnd worden, draadboom mooi aftapen, het luchtinlaat filter goed vastzetten…. Dan nog grondig schoonmaken! En een keer de lak mooi polijsten en misschien blanke lak erover heen laten spuiten om hem ook langduriger mooi te houden…
24 juni 2010 om 16:13 #17507096gefeliciteerd.. :wors:kewlpics:kewlpics:D:P :kewlpics:kewlpics:kewlpics
24 juni 2010 om 16:14 #17507097mooi dat is loopt he
toch nog t een en ander aan de info gehad
(wilde bijna zaterdag nog langskomen om m ff te starten als t niet lukte :P
24 juni 2010 om 19:18 #17507098origineel gepost door jblfreak
mooi dat is loopt hetoch nog t een en ander aan de info gehad
(wilde bijna zaterdag nog langskomen om m ff te starten als t niet lukte :P
Heel erg bedankt inderdaad!! En wat betreft langskomen, dat mag altijd hoor! De koffie staat klaar!:P
Foto’s, tja, schaam me nog een beetje voor het rommeltje wat het nu is, die komen er zeker als het een beetje opgeruimd is allemaal…
27 juni 2010 om 12:08 #17507099Hier had ik eerder ook wel een hoop aan gehad:
:swear
29 juni 2010 om 22:19 #17507100Ok, effe een heel klein stukkie de straat uit gereden en terug.
Ik had ‘m eerst al even een paar minuten laten lopen, wat loszittende delen van het koelsysteem nog vastgezet. :hmmz Oeps…. Toen moest ik even en bakkie leut hebben, daarna weer gestart en hem omgekeerd in de straat.
Maar toen ik weer een paar minuten later ging ‘rijden’ merkte ik dat hij wel redelijk snel warm liep…. Compressie maar eens gemeten en die is prima, dus zal wel mijn verbeelding zijn dan? Omdat hij natuurlijk al een beetje warm was…. Het zal misschien wel angst zijn waardoor het allemaal sneller warm lijkt te worden, normaal ga je gewoon rijden en nu sta ik er natuurlijk met mijn dikke neus bovenop…:P
Wat me ook opviel is dat hij niet echt lager dan 2000 toeren wil lopen, ook niet als hij warm is. :hmmz Wel stabiliseert de temperatuur op de meter keurig in het midden, ook de thermostaat doet het, want de radiateur bleef eerst nog koud en ineens werd hij toch warm/heet…
De koelvloeistoftemperatuursensor (wat een woord eigenlijk!:o) zit ook keurig op pen 45 van de ecu, en krijgt massa, dus die zou dan toch het stationair toerental omlaag moeten gooien als hij merkt dat de motor warm loopt? Of hangt er nog meer aan wat het toerental beïnvloed?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.