Mijn eerste ombouw naar 2 liter, project schutbord!

Forumindex Forums Modellen Kadett Mijn eerste ombouw naar 2 liter, project schutbord!

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 359)
  • Auteur
    Berichten
  • #17211117
    Vinci
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 August 2009

      Hoi Allemaal! Dit is mijn eerste post op dit forum, eindelijk onder kenners die hopelijk mijn beginners vragen kunnen beantwoorden. (Voor diegenen die de kennismaking willen overslaan lees verder vanaf het sterretje *) Of tja beginner? Niet helemaal, ben inmiddels aan mijn vierde Kadett E in 15 jaar en heb altijd zelf reparatie en onderhoud gedaan.

      Volgorde:
      Kadett e 1.7D uit ’91 (twee jaar gehad en veeeel km’s mee gemaakt)
      Kadett 1.3i uit ’89 (voor 50 euro gekocht met jaartje APK, maar heeft het jaar niet volgemaakt)
      Kadett 1.4i uit ’90(4 jaar mee gestuurd en is alleen maar beter geworden door intens onderhoud.)
      Kadett 1.8 S GT uit ’87 (5 deurs, net gekocht, heeeel strak carrosserie en erg goed onderhouden. Veel beter dan de staat waarin mijn 1.4i begon)

      Heb een technische opleiding in de electronica en fijnmechanische techniek. Heb aan mijn vorige Kadett het meeste gedaan, variërend van plaatwerk lassen tot de koppakking vervangen, remmen volledig vervangen, wiellager, schokbrekers….noem maar op…

      Alleen nog nooit een volledig blok vervangen…

      * Nu heb ik voordelig een C20XE op de kop getikt met een gereviseerde gerepareerde KS700 KOP, geen DIS ontsteking dus. De motor komt oorspronkelijk uit een Astra van ’91, heeft daarin voor de revisie 178000 gelopen, toen de revisie ondergaan. Uiteindelijk toch wegens een volledig doorgerot carrosserie eruit gehaald. Ik heb ook een KAT-vervanger in huis, spaghetti spruitstuk met lambda sensor, F20 bak, een kabelboom, SFI luchtfilter, luchtmassameter etc…

      Er zit momenteel een E18NV motor in, dus bijv. de aandrijfstangen zouden moeten passen.

      Ik zit alleen nog voor een vraagstuk omtrend de ECU. Er schijnen wat verschillende soorten te zijn en ik moet er dus een hebben voor met katalysator, maar zonder DIS ontsteking. Beschikt iemand over een tabelletje, lijstje of omschrijving van de verschillende soorten en waar ik ze aan herken?

      Verder uiteraard alle info welkom over waar ik op moet letten, misschien heeft iemand een leuke foto-reportage gemaakt van het vervangen van een blok? Of een link ernaar?

      Zeer bedankt alvast!

      #17506952
      c-dett16v
      Deelnemer
        Lid sinds:
        23 March 2005

        je gaat de c20xe in een e kadett leggen neem ik aan?!

        #17506953
        pab
          Lid sinds:
          2 August 2009

          als je het zeker goed wilt doen zul je alles van de c20xe om moeten bouwen naar de e kadett..dat houd in : motor-complete kabelboom-ECU-startslot( inclusief de ringantenne om het cilinderslot ) -immobilisor-en natuurlijk de bijbehorende sleutels.
          zover ik mij kan herinneren heeft de astra F al een “key-transponder” in de sleutel. Die key-code is gekoppelt aan de ECU.

          #17506954
          pab
            Lid sinds:
            2 August 2009

            ohhh dat was ik nog vergeten…je moet ook de security-code hebben behorende bij het chassisnr van de C20XE
            dit i.v.m. met eventueel herprogrammeren .

            #17506955
            Anoniem
              Lid sinds:
              1 January 1970

              ok dan heb je het wel compleet
              incl startonderbreker

              maar als je de ecu hebt
              en de motor kabelboom tot aan die dikke ronde stekker
              heb je al wel genoeg om zo,n motor netjes in te bouwen en
              aan de loop te maken;)

              #17506956
              jblfreak
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 June 2004

                of je heb er een zonder

                makkelijkste is een kabelboom er op te zetten van een kadett

                dan kom je ook mooi uit

                aangezien de aansluitingen van een astra en een kadett anders zitten (hangt van het bouwjaar af)

                waar kom je vandaan vinci motor ombouw heb ik al een aantal keren gedaan

                c20ne c20xe 2,5 v6 blokjes in een dett bouwen is goed te doen

                #17506957
                Vinci
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 August 2009

                  Hoi, jeetje wat een reacties!king:

                  Raar dat ik geen email notificatie heb gekregen?! Had het toch aangeklikt! Dacht ik…

                  Ja ik heb een Kadett E en ja ik heb een originele niet verknipte Kadett E kabelboom uit een Kadett GSI 16V dus dat moet lukken denk ik?

                  De ECU ben ik nog mee bezig, was eerst even de kwestie van met of zonder kat te gaan rijden en dat vergt een andere ECU had ik begrepen…

                  Het hoeft van mij allemaal niet heftig gechipt en opgevoerd te zijn, denk dat ik na mijn 1.4i al meer dan genoeg heb aan die 150pK die er standaard uit komt. Wil gewoon dat het betrouwbaar is, het is niet om mee te gaan racen ofzo… Wil gewoon goed en veilig in de bergen kunnen rijden met veel bagage…

                  Heb trouwens ook nog een setje Bilstein dempers gekocht B4’s voor achter en B6’s voor voor… Moeten er ook nog op…

                  Ik woon en werk in Hilversum…

                  #17506958
                  mayhem
                    Lid sinds:
                    13 June 2006

                    kat maakt niet uit, er zijn enkel ecu’s met en zonder lamba.

                    #17506959
                    jblfreak
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      jep kat maakt niets uit reed ook altijd zonder kat onder me kadett

                      wel even kijken of je volgens kenteken geregeld kat moet hebben (willen sommige garages wel een over zeuren

                      kabelboom van een kadett is een makkie dan zijn maar een paar draadjes

                      evt heb ik nog een nette dashboom liggen kan je m zo omprikken en zit ook je motorlampje en olie gever en checkcontrol er in mids je dat wild

                      hilversum is een redelijk stukje rijden anders kon ik wel een keertje langs komen om m te laten lopen

                      #17506960
                      Vinci
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 August 2009

                        Hey, weer geen email notificatie ondanks aanvinken :wtf…, na ja, zit misschien in mn spamfilter…

                        In elk geval hoop ik in September aan de ombouw te kunnen beginnen. Dus blok met versnellingsbak eraan erin hangen via de bovenzijde? Motorsteunen vastzetten, aandrijfassen erin, fusees en naaf vastzetten, wielen erop, brandstofleidingen, inlaat, uitlaat, radiateur etc. vast. Ecu plaatsen en kabelboom aansluiten, olie in carter en bak, knoeivloeistof erin, nieuwe filters erin, benzine erin sleutel omdraaien en gaan… Toch?:cool:

                        Heb in elk geval een loods tot mijn beschikking met hele dikke H-balken boven bij het dak waar ooit een kraan overheen walste. Dus daar een hijstouw met katrollen aan en dan komt dat blok er wel in denk ik…. Of toch maar zo’n karretje huren?

                        #17506961
                        blue.gsi
                          Lid sinds:
                          11 November 2004

                          hee jbl freak hilversum is ongeveer een uurtje rijden en wat is nou een uurtje op een mensen leven

                          #17506962
                          Vinci
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 August 2009

                            Met een dettje V6 is het denk ik zelfs maar een half uurtje…:P

                            Oeps…trajectcontrole over het hoofd gezien….:o

                            Ok, is het wel heel snel, maar ook heel duur…

                            #17506963
                            jblfreak
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              30 June 2004

                              helaas rijd de dett met v6 nog niet moet nog met de corsa haha

                              moet de motor er nog in hangen en een nieuwe riem er op

                              maar zou hem van de onderzeide er in hangen

                              blok en bak passen niet van bovenaf

                              en onder de auto de bak er opzetten is echt niet te doen

                              zou bak er op zetten dan

                              auto omhoog
                              blok er onder
                              en auto laten zakken
                              en dan de motor weer omhoog

                              werkt echt het beste

                              greets

                              #17506964
                              Vinci
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                3 August 2009

                                OK auto omhoog… tja ik ga ervan uit dat hij zonder blok niet meer zoveel weegt…?

                                Oude are dus op dezelfde manier uit? Eerst alles los en dan de auto optakelen?

                                Zie nog wel een probleempje, moet dan natuurlijk wel eerst het blok op een pallet oid afstutten voordat alles los mag, anders ploft hij zo op de stoep en trekt bij de laatste bouten alles krom…:hmmz

                                #17506965
                                jblfreak
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  30 June 2004

                                  hoe ik het doe :

                                  alles losmaken qwa slangen kabels enz

                                  steekassen uit de poten halen (kan ook uit de bak maar als je de bak terug plaatst zou ik ze in de bak late zitten aangezien de olie er uit komt als je de assen uit de bak trek

                                  als alles los is gemaakt motor in de takel en onder spanning hangen

                                  dan alle bouten van het blok losmaken blok blijft dus in de takel hangen

                                  dan motor laten zakken op pallet oid en dan de auto omhoog takelen

                                  zo kan je mooi de motor er makkelijk ondervandaan halen

                                  zorg wel voor een goede takel bij mij hoorde ik de balk (hout :P) goed kraken met de v6 en f28 :P

                                  en inbouwen doe je t andersom :P

                                  greets

                                  #17506966
                                  Vinci
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    3 August 2009

                                    Klinkt makkelijk..:cool:

                                    #17506967
                                    mayhem
                                      Lid sinds:
                                      13 June 2006

                                      blok eronder op een skateboard ofzo.

                                      wij doen het altyd op de 2 kolommer brug, auto omhoog, blok op een workmate, en de auto erover laten zakken. ideaal… workmate heeft al een blok of 10 gedragen zonder problemen haha.

                                      nadeel is dat ik verwend ben met een brug

                                      #17506968
                                      jblfreak
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        30 June 2004

                                        ja dat geloof ik graag dat een brug het makkelijkst is

                                        k wil er ook nog een maar mag nie van die ouwe :(

                                        maar zoals nu gaat het ook

                                        hoe gelukkig niet op de weg

                                        #17506969
                                        Vinci
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          3 August 2009

                                          Tja, heb in de loods heeeele dikke H-balken zitten, dus met een takel moet ook niet te moeilijk gaan. Heb zo’n “hondje” met dikke zwenkwielen waar ongeveer 600 kilo gewicht op mag, dus die eronder om het blok er onder vandaan te rijden.

                                          In elk geval bedankt voor het goede idee om eerst het blok aan de takel te hangen en los te schroeven, dan op hondje laten zakken en de auto op te takelen…:agent

                                          #17506970
                                          Vinci
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            3 August 2009

                                            Dit is ‘em in elk geval. Zoals je ziet moet ik de lak van de auto ook nog wat liefde geven, zit zelfs te overwegen als ik toch zo ogeveer alles ervan af sloop met die motor ombouw om hem van binnen en van buiten een nieuw laagje te geven…

                                            Maar ja, dan wordt het wel weer een veel langduriger project waarschijnlijk en ik vind de kleur wel ok als hij weer diep rood is en glimt. Is in elk geval dan wel de originele kleur en ik vind het wel leuk als je de dett er vanaf de buitenkant normaal uit ziet. Maar niet van de binnenkant!

                                            #17506971
                                            kermitc
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              30 January 2007

                                              u2u

                                              #17506972
                                              wes155
                                                Lid sinds:
                                                27 April 2009

                                                weet niet wat t probleem is ik bouw elke motor in iedere opel.heb zelf al eens een 1.2 kadett naar 20 xe omgebouwd en daar komt meer bij kijken als een 1.8 hoor ivm met de tank enz.maar goed je neemt de kabelboom vd motor trekt die naar binnen 3 kabels omsolderen voor de brandstof pomp en deh lopen die handel en as je zelf een diagnose stekker hebt dan is dat probleem ook al opgelostwant dat had ik bij de 1.2 ombouw dus niet ,daar stond nog op de planning dat de kabelboom onder het dash board nog gewisseld moest worden helaas heeft ie dat niet meer gehaald ivm met een ongeval wil je graag fotos sturen maar weet niet hoe ik ze hierop plaats dus mvg wes

                                                #17506973
                                                Vinci
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  3 August 2009

                                                  Ja, het zal niet enorm ingewikkeld zijn, alleen het is voor mij de eerste keer dat ik aan zoiets begin.

                                                  Bovendien is er een kleine op komst, dus heb nu even andere prioriteiten. Ben van plan de ombouw zo rond maart-april te gaan doen…

                                                  #17506974
                                                  hillclimber16V
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    24 November 2009

                                                    Mijn eerste dettje was was ook een rode geweest
                                                    als ik hem kocht.
                                                    Geen probleem koetsje flink opblinken…
                                                    Helaas na twee maand weer zo mat als een peer!

                                                    Geen tijd verspillen met potten blink maar geef hem gelijk
                                                    een nieuw laagje met vernis bovenop dan blinkt hij
                                                    voor de rest van zijn dagen.

                                                    20 Xe springt er vanzelf in hoor!!

                                                    veel plezier

                                                    #17506975
                                                    Vinci
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      3 August 2009

                                                      Ja, mijn vorige 1.4i ook voorzien van een laagje vernis, nu na twee jaar totaal geen poetsen glimt het gekke ding nog steeds! Had er vliegtuiglak voor gebruikt, werkt als een speer inderdaad!

                                                      Ik verheug me enorm op het rijden met 150+ pk!!

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 359)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.