Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › Mijn eerste ombouw naar 2 liter, project schutbord!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 mei 2010 om 14:46 #17507051
Ok, ik heb net gezien dat er op mijn remleiding verdeler begrenzers zitten waar 3/40 op staat. Bij M-tech koop je ze met 3/20. Ik neem aan dat dit de druk verhouding is. Vraag is dan, hoe ligt die verhouding? Zou het niet voldoende begrenzen met de 3/40 begrenzers?
http://www.mathijssentechnics.nl/?View=page&part_id=320008&hid=&lhid=&lvid=
14 mei 2010 om 16:03 #17507052nee met 3/40 laat ie volgens mij 40 procent door.. en met 3/20 maar 20 procent..
Met 3/40 worden schijven overremt.. oftewel hij remt dan te hard waardoor je achteras je vooras kan gaan inhalen.
14 mei 2010 om 18:10 #17507053Ok, dank je. :)
Dat inhalen zal denk ik niet letterlijk gebeuren, maar als je achteras al blokkeert terwijl de voorremmen nog nauwelijks remmen dan zal de totale remwerking veel te laag komen te liggen en breekt de achterkant van de wagen uit. De voorremmen zijn voor 70% verantwoordelijk voor het stop vermogen. Ik weet wat dat betreft wel wat de bedoeling is, maar het gaat hem even om de identificatie van benodigde onderdelen…:vertag
15 mei 2010 om 00:05 #17507054vandaar k ook over de begrenzers begon ;)
15 mei 2010 om 05:45 #17507055Er komen 3/20 begrenzers aan uit een Astra, iemand in Noord Holland had ze nog liggen.:afro
Er komt ook een bobine aan en een brandstofrelais…
Heb ondertussen de achter as maar eens onder handen genomen, mooi schoon gemaakt en in de lak gezet. Moeten wel even nieuwe 10.9 boutjes in voor de stabi stang want die waren zo rot als een konijn.:D
Even nieuwe wiellagers in de voorkant, schokbrekers en veren had ik al gedaan.
Dan even een paar nieuwe remleidingen laten maken, koperen leiding. Hebben ze ook in 8mm liggen!! Die ga ik dus even lekker op maat maken voor de benzine aanvoer en retour!! Ze kunnen er zelfs een randje aan velsen, misschien zelfs met het juiste draad voor op het blok… Maar goed, ik denk dat het laatste stukje naar het blok toch wel een beetje flexibel moet blijven?…:hmmz
Alleen nog de tank, die was retour gegaan naar Wesley omdat de geadresseerde het pakket niet had herkend!?!?! Ja tuurlijk! Een pakket van anderhalve meter bij een meter niet herkennen!? Flut service ook altijd bij de TNT!:puke
16 mei 2010 om 08:12 #17507056Ok, het blok ligt er in!!:jerry
Had dit keer even geen hulp, dus was wel een heel geploeter… Heb nu spierpijn van top tot teen….Het ouwe lijf protesteert!:swear
Heb nog wel even een uitdaging om het schakelmechanisme goed te laten werken. Het oude mechanisme was onder bij de kogel echt gigantisch versleten, jammer want het zag er naar uit dat het wel zo 1 op 1 had gepast!:wtf
Heb nog even naar de remcylinder gekeken, maar blijkt (volgens een kenner) dat het een te dunne is. Er staat groot 20 op de onderkant, dat zou dus een 20mm cylinder zijn terwijl een GSI normaal iets van 23mm heeft? Heb ik dus ook nog nodig…
Dan nog de achter as en de brandstoftank, kabelboom erin…. nog best wel een hoop te doen! Wil eigenlijk dat hij aan het eind van deze week rijdt, maar goed, ik ben vrij deze week dus dat scheelt…:vertag
16 mei 2010 om 08:35 #17507057gsi heeft 22mm dacht ik. Maare dat schakelsysteem had ook 1 op 1 gepast :P kijk maar es in mijn topic over men D kadett. Daar heb ik het ook 1 op 1 op een F20 bak aangesloten
16 mei 2010 om 12:55 #1750705822mm, ok…dan ga ik daar maar eens naar op zoek. Dank je.
17 mei 2010 om 22:48 #17507059Heb een 22mm cylinder bij iemand ‘besteld’. Hopelijk morgen binnen. De achter as zit er nu ook op. De remtangen die ik had gekocht voor de voorzijde zat een gebroken bout in, een geleide bout voor de remvoering. Heb er even een nieuwe in gezet, morgen het setje er onder bouwen.
Dan nog de tank, hopelijk is die er ook morgen…
Heb nog even gekeken voor een goede plek voor de benzinepomp en filter, maar dat is toch best krap allemaal om hem op de balk te monteren. Mag je hem eigenlijk liggend monteren? Iemand een plaatje van waar hij nou precies origineel zit?
18 mei 2010 om 18:33 #17507060Van gteschmiede.de geleend
18 mei 2010 om 23:03 #17507061Vandaag wat remtangen gemonteerd en de 22mm remcylinder voorzien van de 3/20 drukbegrenzers. De rembekrachtiger even van een nieuw laagje lak voorzien…
Dang, wou dat ik mijn camera daar had, vind het een iets te groot risico dat hij daar stuk gaat… Anders waren er beslist meer fotos gekomen! Maar zal het eindresultaat wel even op de foto zetten en posten…
Morgen de hoofd remcylinder monteren en het systeem vullen en ontluchten. Dan de kabelboom er eens in hangen en aansluiten. Ga ‘m lekker 20XE draaien, zonder lamda en kat, pen 20 lekker aan massa van de ECU. Dopje uit de LMM en CO afregelen… Hij is toch uit ’87 dus voldoet voor APK toch wel aan de CO norm…
Heb ook toch een andere achterste motorsteun nu, had niet in de gaten dat ik er zo een nodig had met schakel mechaniek er op…. Was een roestig ding wat ik gekocht had, maar scharnierpen er uit geboord, nieuwe voor gemaakt, met siliconevet gesmeerd en in de lak gezet… Gaat weer als een nieuwe! Morgen er op zetten…
Het begint steeds meer gestalte te krijgen nu!king:
Oh ja, de nieuwe schroefset zit er ook al onder, Bilstein B6 rondom met Spidan veren… Merk nu al bij induwen en terugveren dat hij mooi stil valt, zal wel even een vooruitgang zijn na 23 jaar oude schokbrekers!:wub
Moet nog wel even een nieuwe handremkabel halen denk ik, die van de trommel achteras zijn veeeel te lang….
19 mei 2010 om 23:24 #17507062origineel gepost door GlennGSI
Van gteschmiede.de geleend
Hey bedankt nog trouwens, heb de plek gevonden nu…
Wat me trouwens vandaag opviel met de montage van de dynamo is dat de poelie niet in lijn staat met de krukas poelie?!? De poelie op de dynamo zou een 10 tot 15mm verder naar buiten moeten. Is dit eenvoudig op te lossen, of moet ik op zoek naar een andere 16V dynamo?
Zag trouwens geen ontstekingsmodule aansluiting op mijn kabelbomen zitten, lijkt er toch op dat ze van een 8V zijn! Iemand in de buurt nog een 16V kabelboom liggen toevallig?
20 mei 2010 om 06:27 #17507063dat zal dan in de dynamo zitten k heb t wel eens met vincent23 gehad die moest een nieuwe en hadden ze hem ook een verkeerde geleverd
20 mei 2010 om 06:44 #17507064origineel gepost door astra tje
in de stuurbekrachtiging de rode atf!en in de versnellingsbak als ik me niet vergis: 80w-90
en gooi goede olie in de motor. 10w-40 half syntheet is goed. maar niet die van de lidl of aldi ;)
Bakolie kan je beter bij de Opel dealer halen.
Deze is dunner als 80W90.
80W90 gaat hij heel stug en zwaar van schakelen.20 mei 2010 om 06:48 #17507065origineel gepost door Vinci
Hoe anders kan ik dat doen, dat aansluiten op de gallerij? Gewoon slang erom met een klemmetje?
Niet doen !!
Je kan evt. ook even bij een hydrauliekboer langs gaan.
Even de brandstofgalerij meenemen, hebben ze vast wel een passende koppeling voor. Daar een stukje slang aan laten persen en klaar !20 mei 2010 om 21:56 #17507066origineel gepost door jblfreak
dat zal dan in de dynamo zitten k heb t wel eens met vincent23 gehad die moest een nieuwe en hadden ze hem ook een verkeerde geleverdJep, heb eentje van een vriend over kunnen nemen voor 25 euro die duidelijk andere uitlijning heeft! Het zit hem in de scharnier bevestiging aan de onderkant, de gietmetalen vorm aan de poelie zijde heeft een nèt iets verschoven bevestiging….
20 mei 2010 om 22:01 #17507067origineel gepost door CommoCruiser
origineel gepost door astra tje
in de stuurbekrachtiging de rode atf!en in de versnellingsbak als ik me niet vergis: 80w-90
en gooi goede olie in de motor. 10w-40 half syntheet is goed. maar niet die van de lidl of aldi ;)
Bakolie kan je beter bij de Opel dealer halen.
Deze is dunner als 80W90.
80W90 gaat hij heel stug en zwaar van schakelen.Klopt, bij de dealer adviseerde ze wat anders, zelfs Dexron 6?!? Heb nu op advies van meerdere partijen Kroon oil SP1051.
Heb voor de motor Emperol 5W40, ook op advies van meerdere partijen, heeft ook al eerder in het blok gezeten…
20 mei 2010 om 22:19 #17507068origineel gepost door CommoCruiser
origineel gepost door Vinci
Hoe anders kan ik dat doen, dat aansluiten op de gallerij? Gewoon slang erom met een klemmetje?
Niet doen !!
Je kan evt. ook even bij een hydrauliekboer langs gaan.
Even de brandstofgalerij meenemen, hebben ze vast wel een passende koppeling voor. Daar een stukje slang aan laten persen en klaar !Waar zit de hydroliek boer? Heeft hij een akker met slangplanten? :jerry
Nee, inderdaad zijn die aansluitingen vrij standaard. Maar, er zit op de uitgang van de pomp ook gewoon een slang aansluiting. Mag ik dan aannemen dat het op het blok ook wel werkt aangezien er dezelfde druk op staat? Heb dit bij meerdere GSItjes gezien en lijkt me voorlopig geen probleem. Ga later nog meer netjes maken aan de auto,. eerst maar eens zorgen dat het uberhaupt allemaal werkt!
Heb vandaag mijn tank verbouwd, eronderuit gehaald en de aanvoer/retour/flotter mechaniek eruit gehaald en ontmanteld om de retour te vergroten. Heb er heel keurig een 8mm retour op geknutseld. Dit door een stukje pijp er in te tig lassen. Lijkt net origineel! De GSI tank van Wesley krijg ik namelijk nooit meer op tijd voor dit weekend, als hij ooit komt kan ik die er altijd nog onder schroeven. Het gaat hier dus eigenlijk om een tijdelijke oplossing. Wesley kan er niks aan doen trouwens, ik heb bij drie onderdelen weken stress gehad en allemaal doordat ze bij TNT hun werk niet doen!! Smoesjes krijg je van ze bij hun callcenter!!:fy1
ik heb een prachtige bracket gelast om de benzinepomp op te bevestigen, vond ik toch netter dan origineel. Deze pomp heeft namelijk toch ook een andere afmeting, dus ik was toch al op creativiteit aangewezen. Heb nu een LLetje van 2mm dik staal aan een van de voorste tank gaten geschroefd, liggend op de flens van de tank. Toen van het zelfde materiaal een strip in de lengte omgezet in de zetbank om hem te verstijven en die aan dat LLetje gelast. Toen aan het andere eind een Z vormige lip gelast met een gat die op de bout van de achteras uitkomt. Zal er eens een foto van maken, is echt heeeel netjes vind ik zelf….:wub
Er liggen nu dus 8mm koperen aanvoer en retour leidingen onder de auto door. In de toekomst kan ik altijd nog een schroef wartel er aan laten velzen bij een winkeltje voor automaterialen om de hoek, die hebben leuk gereedschap staan. Dan kan ik in elk geval de aanvoer volledig uitvoeren met schroefdraad in plaats van slangklemmen….
Heb vandaag ook toch een andere kabelboom opgehaald die ik persoonlijk van een C20XE blok af heb gehaald. Is een mooie complete en zeer nette boom. Dat moet werken!
Morgen nog wat verder knutselen aan de stuurbekrachtiging. De aanvoer leiding daarvan is zeer netjes, op een zwaar verroeste koppeling na die langs het spruitstuk loopt. Heeft er waarschijnlijk tegen aan of te dicht bij gezeten en veel te heet geworden ooit. Ben van plan dat stukje er tussen uit te halen en dit te herstellen met mofjes en hardsoldeer. Of toch maar lassen? Weet nog niet, eerst maar eens naar materiaal op zoek. Ik vertik het in elk geval om er de Opel schoftenprijzen voor te betalen. Jammer dat men leidingen altijd molt, zijn vaak duurder dan pompen of stuurhuizen 2e hands kosten!
Heb ook mijn oliekoelers binnen, het pakketje wat zoek was geraakt EN het in nood bij een ander bestelde setje. In beide gevallen van de verkoper een extra radiateurtje erbij gekregen omdat degene in het setje gedeukt was. Heb nu dus twee setjes en vier radiateurtjes…:afro
Dan komen morgen mooie Dunlop bandjes die ik op de 15″ Astra GSI waaiervelgjes laat leggen…..
Het wordt steeds mooier!king:
21 mei 2010 om 05:47 #17507069hey vincent als tnt zn werk dit x goed doet heb je m uiterlijk zaterdag binnen hoor!!!en dan kun je hoiop eindelijk overgaan tot starten hoop dat de rest ook allemaal goed gaat voor je gr wesley
21 mei 2010 om 06:55 #17507070Ja, had het al even aangepast, Wesley kon er niks aan doen dat de tank er nog niet is. Sterker nog, hij heeft er nu ook uren moeite in zitten!:wtf TNT is echt slecht bezig!:fy1
Gratis af te halen bij mij trouwens een E18NV blok met F16 bak en alles er op en er aan….
Lokatie: Hilversum.
De bak schakelt prima en het blok liep redelijk goed, alleen niet super mooi stationair….
21 mei 2010 om 13:55 #175070711 van die stuurbekrachtiging leidingen is een persleiding
deze mag je GEEN slangen klemmen voor gebruiken en moeten geperst worden als je dut niet doen en gewoon slangen klemmen gebruikt klapt ie er 100% vanaf dus let daar goed op
de andere stuurbekrachtiging mag het wel aangezien dat orgineel ook is
21 mei 2010 om 16:06 #17507072Is nu ook zo, een leiding is geheel met schroefdraad wartels en stalen leiding, de andere zit hier en daar met slangklem…. Is een originele set die ook zo gewerkt heeft…
21 mei 2010 om 16:08 #17507073ow ok
k zei t expres omdat je over de leidingen begon vandaar eigenlijk een soort van waarschuwing
maar bijna draaien met t blok zeker
21 mei 2010 om 19:30 #17507074origineel gepost door jblfreak
ow okk zei t expres omdat je over de leidingen begon vandaar eigenlijk een soort van waarschuwing
maar bijna draaien met t blok zeker
Zeker bijna draaien, alleen ben ik nu helaas super grieperig. Ik was vanochtend nog bezig en zo duf dat ik af en toe vergat waar ik mee bezig was. Tijd om even een pauze in te lassen, met de nadruk op lassen…:agent :D
De benzine aanvoer en retour zitten nu helemaal, 8mm koperen leidingen onder de vloer door. De stuurbekrachtiging is nu klaar en is gevuld, remmen zijn klaar, alleen nog wat beter ontluchten… Heb nieuwe Dunlop bandjes erom liggen nu…:wors
Het enige is nog de kabelboom erin en het koelsysteem afmaken, kwam er vandaag achter dat mijn reservoir een aansluiting mist aan de bovenkant. Bij een 16V horen er twee kleine bovenaan te zitten, bij de mijne zit er maar een… Maar er is een reservoir onderweg, zou als TNT meewerkt morgen op de mat moeten liggen…. Dan nog wat slangen erbij….
Het zou nu niet lang meer moeten duren!king:
22 mei 2010 om 10:14 #17507075Ok, nou het koelsysteem. Ik heb net het tankje ontvangen met een berg slangen.
Op het blok zit dus een kunststof pijp waarvan de dikke aansluiting naar de radiateur gaat. Dan de twee aan de achterkant van het blok, degene aan de distributie-zijde moet dus op de kachel, de andere uit dat kunststof pijpje naar de onderkant van het tankje, degene uit het blok bij de ontsteking (midden op de kop, stalen pijpje) moet weer op de andere kachel aansluiting.
Dan de dunne aansluitingen bovenop het tankje, eentje gaat bovenaan op de radiateur, maar waar gaat die andere naartoe?
Hoop dat iemand kan bevestigen dat alles hierboven klopt en me kan vertellen waar dat ene slangetje op moet, super bedankt!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.