Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Manta A 2.3 T5R
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 februari 2011 om 20:21 #17712699
Mooi project,
Ik heb toen bij mijn aatje de motorkapsluiting voor de uitgang van de gaskabel gezet, de kromme spijker aan de mtorkap heb ik ook verzet. Je moet wel een gat door je motorkapsluiting boren voor je gaskabel.
12 maart 2011 om 09:20 #17712700Nog vooruitgang geboekt?:)
12 maart 2011 om 15:03 #17712701Dat wil ik ook weten, sjiek wat jij zoal met jouw kennis doet bij deze Manta.
Ik was aan het denken om een dual ram motor in mijn C Kadett te zetten en had opeens geen zin meer, omdat ik eigenlijk ook wat zuiniger wilde gaan rijden. Maar moet toch ook eens gaan gebeuren.
16 maart 2011 om 11:48 #17712702Wel wat vorderingen, zal komende week weer eens wat foto’s posten.
Ben onder andere bezig het front uitneembaar te maken,
wordt er een beetje gek van de auto de hele tijd op en neer te krikken als ik de motor weer eens moet passen.
Helaas nog wat meer rotterij tegengekomen dan ik gehoopt had.Sinds afgelopen maand ben ik ook niet meer de enige die een 5 cilinder turbo-moter in een opel bouwt;
Kwam ik tegen op een ander forum:
16 maart 2011 om 20:30 #17712703was dat niet die blitz waar een v8 in lag :hmmz
16 maart 2011 om 22:41 #17712704ja dat was de blitz van koekie, lag een rover 3.5 v8 in.
grappig dat ze er weer wat anders in hangen, met een v8 automaat rijd zo’n ding toch wel het lekkerst denk ik.
heb je een linkje naar dat forum?
17 maart 2011 om 11:42 #17712705Lag inderdaad een V8 in,
link:17 maart 2011 om 11:44 #17712706Ken iemand die gaat een Volvo 4-cyl 2,3 motor voorzien van een 16v kop en een turbo voor in z’n A-Manta. Doel is 400pk en 600nm koppel. Ik moest meteen aan dit project denken toen ik het hoorde.
21 maart 2011 om 18:05 #17712707Dat is hele andere motor, vergelijkbaar met de basis van Hilmersson z’n manta waarschijnlijk. Dit wordt een 5-cilinder dat is echt wat anders hoor :P.
Heb toch wel erg weinig foto’s gemaakt ben ik achter gekomen, chassisbalken zijn al een stuk vernieuwd met 40x50x5mm koker profiel. En ben bezig geweest met het aanpassen van de verwarmingsbuizen. Het is een hele spaghetti aan buizen maar heb er uiteindelijk één geheel van kunnen maken. Hiervoor de buizen van de Volvo 960 en v70 gebruikt zodat de aansluiting van de radiator goed komt te zitten en ook de aansluiting van de kachel achter het blok.
Originele buizen:
Stadia:
Op de laatste is ook goed te zien dat ik een uitlaatspruitstuk van een 2.5 20V motor heb geslacht, dit omdat de turbo toch niet op de originele plaats kan komen. Verder ligt het project weer even stil.
Klompen -> Stukje hardlopen -> krak….. -> 4-6 weken rust.
21 maart 2011 om 21:17 #17712708Klompen -> Stukje hardlopen -> krak….. -> 4-6 weken rust.
======== LOMP :o
En jammer, want nu moet ik weer lang wachten tot de volgende update!!!
keep the progress going. Mooi op een stoeltje zitten en wat prutsen en foto’s maken!! :P haha
21 maart 2011 om 21:17 #17712709Sorry 2 posts achter elkaar.
24 maart 2011 om 22:13 #17712710Prachtig project. Keep up the good work! :thumbup
28 maart 2011 om 15:30 #17712711[rquote=1822420&tid=131499&author=Asko]hmm ja rembekrachtiger kan nog wel eens vervelend gaan doen, nou wil ik er ook liever een wat ouder spruitstuk op hebben omdat ik dat mooier vind lijken. Die heeft wat meer ruimte daar.[/rquote]
[rquote=1825916&tid=131499&author=hanzzz]Rembekrachtiger is ook niet zo boeiend je kan een cilinder bekrachtiger geloof van BMW nemen.[/rquote]
Ik ga toch verder met het oorspronkelijke spruitstuk omdat dit toch beter uitkomt met de luchtinlaat, en het schijnt ook beter te zijn. Ik had van het oudere spruitstuk de inlaat aan de andere kant willen zetten maar de dynamo zit toch wat te hoog.
Dus hoe zit dat met de BMW cilinder bekrachtiger? Die heb nu dan wel nodig. Heb ze wel vaker eens bij een ombouw gezien maar mij is de werking niet echt duidelijk. Ook nog geen bmw gezien die niet vacuüm bekrachtigd was. Model?
28 maart 2011 om 16:43 #17712712Je hebt modellen van bmw met een hydraulische bekrachtiger maar dat is maar een ingewikkeld systeem en lijkt me niet iets dat je wilt gebruiken. even google’n op hydrobremse bmw en je krijgt genoeg info. Zat volgens mij op de dikkere 5 en 7 series met v8 of v12. Op de Audi Coupe’s van begin jaren 90 zat ook wel eens een dergelijk systeem.
Zoek gewoon een kleinere bekrachtiger of een ander model oid waarmee je wel weg komt, is een stuk makkelijker.
Bij de inbouw van een v8 in een bmw e30 gebruiken ze een ver naar voren geplaatste bekrachtiger en hoofdremcilinder. E34 5 serie met v8 heeft dat origineel en is makkelijk aan te passen voor de E30. Maar dan moet je natuurlijk vooraan wel ruimte hebben.;)
13 april 2011 om 19:31 #17712713Ah snap de werking nu ook. Dat betekend dus een extra pomp en dat wil ik niet, misschien toch het oude spruitstuk.
Iets anders, ben nu wat bezig met radiateur en intercooler.
Nu heb ik een mercedes 300 radiateur gehaald die de goede maten leek te hebben. Past in de breedte perfect maar is toch wat te hoog. Iemand een idee wat wel goed in de Manta zou passen en voldoende koeling geeft? Wil liever geen gte lip.
Alle suggesties zijn welkomPaar fotootjes:
Ruimte maken;
Balkjes (50x50x1) erin lassen ter versteviging en eventueel voor uitneembaar front;
Radiateur passen;
Zoals je ziet Popke, nog wel redelijk die keienvanger,
hou het hier eerst maar bij.13 april 2011 om 19:47 #17712714Op maat gemaakte radiator nemen aan de hand van jouw maten en specificaties ;)
13 april 2011 om 21:19 #17712715cali turbo radiator
14 april 2011 om 07:17 #17712716ik heb zelf goeie ervaringen met autotemp in leeuwarden. Hy heeft diverse boeken met maten van radiateurs. Desnoods daar door het magazyn met een rolmaat.
14 april 2011 om 08:12 #17712717Ahh weer bezig geweest gister zie ik. He heb jij toevalig de moer van de stuurstang ook nog? die van mij is weggelopen…
14 april 2011 om 10:50 #17712718hmm, bedankt voor de tip, dit weekend dan maar even naar Leeuwarden
@ transeurope, weet je ook wat de maten zijn van de calibra turbo radiator?
Moertje heb ik nog wel liggen.
14 april 2011 om 18:16 #17712719Even bij de lokale automaterialenboer vragen of zij geen boek hebben met alle radiateurs erin… Meestal hebben ze dat wel staan, en daar staan tekeningen met afmetingen in zodat je zo ziet of er iets passends te vinden is.;)
14 april 2011 om 19:04 #17712720Een radiateur op maat laten maken wordt em sowieso niet eerst. Wil zoveel mogelijk bestaande en gebruikte onderdelen gebruiken, eventueel zelf iets aanpassen. Allereerst voor de uitdaging maar ook omdat het een low-budget project moet blijven.
Gisteren was het wat dat betreft een mooie dag, met de verkoop van de versnellingsbak van de 240 ook die auto eindelijk uit de kosten.
Heb van die 240 nog een aantal andere onderdelen staan waaronder de radiateur die nog niet eens zo oud is. Vandaag maar eens gepast in de Manta en die blijkt een stuk beter te passen. Alleen vraag ik me af of die wel voldoende koelvermogen heeft.
Morgen breng ik de Mercedes radiateur (300 D ’86) weer terug naar de sloop, zoiets is wel een tip voor iemand die wel een spoilertje onder de voorbumper van de Manta of Ascona wil hebben; Het past net tussen de chassis balken en heeft een gigantisch koelvermogen (59x56x4) en eventueel is de oliekoeler nog te te gebruiken.
http://www.northernradiators.co.uk heeft ook veel tekeningen en maten.
14 april 2011 om 22:32 #17712721Ik bel je nog wel even over dat moertje moet even zien waneer ik tijd heb. Het gaat om die op de fusee zeg maar waar de splitpen door komt.
15 april 2011 om 05:45 #17712722hoe staat het met je blauwe manta siebe :hmmz
15 april 2011 om 08:30 #17712723Hij staat al 3 maand klaar voor de spuiterij maar we moeten nog steeds een afspraak maken… niet zo goed dus:P
En de gele zal ik zien dat ik die snel weer lopend heb want het seizoen staat weer voor de deur.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.