Manta A 2.3 T5R

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 240)
  • Auteur
    Berichten
  • #17224745
    Asko
    Deelnemer
      Lid sinds:
      22 October 2008

      Omdat het vermogen van een 2.4 injectie in de Manta toch snel went en ik altijd opzoek ben naar beetje uitdaging in de hobby was ik al een tijdje aan het zoeken naar alternatieven voor de motorisering van een manta. Daarbij wilde ik ook wel wat uitdaging en minimaal toch wel 200 PK

      Verschillende opties overwogen;

      De “logische” volgende stappen:
      c20xe 16v + licht blok, – maar 150 pk, – eenvoudige ombouw
      c20let 16v – duur, + 200 pk
      c30se 24v + meer uitdaging, + 204 pk, – Zwaar en lang blok

      Dan nog de wat meer exclusieve opties die ik al eens gezien heb in een Opel Manta A en me interessant leken;
      Rover 3.5 V8 + relatief licht, – relatief weinig vermogen, + V8,
      BMW 3.0 L6 – Al een aantal keer ingebouwd, – lang blok

      Bovenstaande blokken zijn allemaal al eens in een Manta A bebouwd en dat was voor mij de reden toch nog wat anders te overwegen:
      RB26DET(T) – duur, + interessante ombouw, + erg veel vermogen mogelijk

      Door een audi-enthousiaste vriend gewezen op de vijfcilinder 20v turbo motor van Audi. Bleek ook vrij dure optie door de zeldzaamheid en gewildheid van de blokken en onderdelen maar de interesse in een motor met 5 cylinders was wel gewekt. Toevallig een dag later bij een benzine pomp een volvo 850 2.5 (5cyl) weg horen scheuren en toen voor het eerst serieus naar volvo gekeken.

      Blijkt dat volvo ook wel snelle auto’s maakt. Top modellen zijn de R versies met tussen de 200 en 300 PK. (De rijkspolitie gebruikte deze auto’s ook voor snelweg patrouilles eind jaren 90). Na wat zoeken op internet bleek een aantal volvo enthousiastelingen (Ja die bestaan ook!) de standaard overdwars geplaatste 5 cilinders ombouwden voor achterwiel aangedreven volvo’s als de 240. Veel van de ervaring daar kon ik ook gebruiken voor de manta en aangezien oude volvo’s geen drol kosten de knoop maar doorgehakt.

      Voordelen:

      + Veel informatie
      + Nog nooit gedaan in een Manta
      + Veel vermogen en makkelijk te tunen
      + Kort (en licht?) motorblok
      + Modulair motorblok
      + Onderdelen overal te krijgen op sloop, marktplaats e.d.

      #17712550
      AkUzA_TetSuo
        Lid sinds:
        10 September 2009

        :wors:worsziek kerel, ziek:wors:wors
        Dit topic zal ik dan zeker met volle bewondering en diep respect volgen:wors

        Succes kerel, oh ja…..maar alles went snel;)

        (en m’n 400ste post alweer:agent)

        #17712551
        Asko
        Deelnemer
          Lid sinds:
          22 October 2008

          Eerste benodigheid was een versnellingsbak voor een achterwiel aandrijver.

          Aangezien deze volvo blokken modulair zijn (4 cilinder, 5 cilinder en 6 cilinder hebben dezelfde bouw alleen is er per cilinder 91mm tussenin gezet)
          zijn nagenoeg alle onderdelen onderling uitwisselbaar. Zo past ook de versnellingsbak van een achterwiel aangedreven volvo 960 zo op een, in alle volvo’s overdwars geplaatste, 5 cilinder.

          Aldus, eerst maar eens een volvo 960 gehaald. Had lagerschade in het blok maar reed nog goed;

          Zoals te zien is was dit afgelopen januari al.

          En het blok waarvan ik straks het carter, verwarmingsbuizen, bobines (coil on plug dingen), en nog wat klein spul ga gebruiken;

          En het hele spul uitgebouwd;

          Consequentie van de meestal overdwars geplaatste motoren bij volvo is dat de bouw van het blok erg kort moest zijn wat ten goede komt aan de inbouw ruimte.

          Vergelijk de lengte van een 4 cil CIH;

          Met de lengte van een volvo 5 cilinder;

          Eén cilinder extra en 3 cm korter! Hoe is het mogelijk!
          Uiteraard moet er nog een elektrische fan voor maar ik hoef waarschijnlijk niet veel uit de motorruimte van de auto te slijpen en de radiateur naar voren te zetten zoals bij een ombouw naar 6 cilinder CIH wel nodig is.

          #17712552
          schuitje
            Lid sinds:
            28 April 2009

            dat is een mooi ide:wors en slim gevonden. nooit gedacht dat een cih langer zou zijn:hmmz
            veel succes en plezier bij de ombouw!

            groetjes

            #17712553
            Asko
            Deelnemer
              Lid sinds:
              22 October 2008

              Zo nu wat meer serieuzere ombouw foto’s,
              Het carter van een 5 cilinder is volkomen ongeschikt om te gebruiken bij een plaatsing van het blok in de lengte van de auto. Om dit probleem te verhelpen is het carter van de 6 cilinder in het midden ingekort. Een voorbeeld van hoe dit eruit ziet; (ergens van internet geplukt om situatie voor en na even te vergelijken);

              Het ingekorte carter past precies over de vooras;

              Zoals op de onderste foto te zien zou het blok nog een heel eind kunnen zakken, ware het niet dat het stuurhuis in de weg zit. Nu heb ik al eens een paar ombouwen naar BMW stuurbekrachtiging gezien op de A-Manta waarbij het hele huis iets lager is geplaatst en de stuur-as iets meer naar het linker wiel staat wat net dat beetje extra ruimte geeft zonder het carter nog meer te verlassen.

              Nu heb ik eerst geen behoefte aan stuurbekrachtiging (de pomp zit ook op een plaats waar ik hem niet kan gebruiken bij volvo) dus opzoek naar een soortgelijk stuurhuis maar dan onbekrachtigd. BMW E30 stuurhuis gehaald en gepast; bevestigingspunten te hoog. BMW E36 moest ook kunnen (maar alleen op enkele 316 nog gebruikt) en naar lang zoeken gevonden. Vooras zal nog wel een beetje moeten worden aangepast.

              #17712554
              Asko
              Deelnemer
                Lid sinds:
                22 October 2008

                Oja nog even wat gegevens over de ombouw;

                Motor: B5234T3 241PK standaard uit Volvo v70R T5 uit 1998
                177 kW 5100 rpm
                330 Nm 2700 rpm
                V70 1499 kg; 0-100kmh 7,1 sec.
                Bak: 5-versnelling handbak m90 uit Volvo 960 2.5
                As: Volvo 240 2e type met snelheidsopnemer

                Motormanagement ben ik nog niet over uit;
                – Origineel, met EGR klep en bus-communicatie (protocol mij niet bekend)
                Als alles werkt eenvoudig en snel, als het niet werkt ………..
                Rica chips verkrijgbaar voor 300+ pk

                – Kdfi, aparte touwjes naar ECU, makkelijk na te meten.
                Heeft altijd wel mijn interesse gehad, inzichtelijk en ligt aardig dicht bij hoe ik zelf zoiets zou maken.
                Koppel en vermogen nog onzeker maar zeker niet minder.

                #17712555
                giuliettaevo
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  5 November 2006

                  Leuk project.. Vriend van mij is hier ook voor aan het rondkijken om in zijn Monza te maken.

                  Die bak is trouwens erg fijn, kan ook gewoon grotere vermogens aan en is redelik goedkoop te vinden.:)

                  Ik meen wel dat de 4 cilinder toch wat anders is. de 5 cilinder is een 6 cilinder -1 cilinder, de onderdelen van een 6 cilinder passen daarom ook. Maar de bak van een 4 cilinder past er bv niet op.

                  5 cilinder sound is geweldig!:afro

                  Andere vriend van mij gaat overigens voor die 5 cilinder Audi 20v Turbo motor in zijn Opel.;)

                  #17712556
                  Buurtje
                    Lid sinds:
                    9 December 2009

                    Super mooi project inderdaad! Zelf hebben wij een Volvo 850R station 250 pk(voorwiel aangedreven), maar dat loopt echt als spoor! Daar zijn er ook maar een bepaald aantal van gebouwd.

                    Veel succes met het project, ik kijk uit naar een volgende update!:)

                    #17712557
                    Opelkees
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      11 September 2007

                      ben echt zeer benieuwd wat dit gaat worden:thumbup

                      #17712558
                      veldhuizen
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        10 February 2007

                        anders ik wel! mooi idee:wors

                        #17712559
                        Basgsi
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          29 June 2004

                          Zijn leuke blokken idd, hier rijdt ook een 850 t5R rond met 305 PK:thumbup

                          #17712560
                          Hendri
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            8 August 2005

                            Erg gaaf project om te gaan volgen:thumbup

                            #17712561
                            bettus accu
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              14 March 2009

                              leuk project, echt respect!:thumbup ga dit zeker volgen!:D

                              #17712562
                              kadett4x4
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                6 July 2004

                                GVD, moet ik weer iets anders gaan verzinnen.
                                loop ook al een tijdje rond met het idee, om een 5 cilinder in mijn kadett te hangen.
                                maarja, ik blijf deze volgen.
                                misschien blijf ik wel bij het idee.

                                groeten.

                                #17712563
                                mrmonkey
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  22 February 2006

                                  Zit er in de Hilmerssons Manta ook geen Volvo 5cil…?

                                  #17712564
                                  Ben_M
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    25 January 2010

                                    die hilmersson was dacht ik een 4 cilinder.

                                    Maar zo’n T5R dat loopt wel, maat van me heeft een 850 T5R, ding weegt haast 1400 kg en trekt nog ziek hard, laat staan in een a tje:afro

                                    #17712565
                                    Anoniem
                                      Lid sinds:
                                      1 January 1970

                                      origineel gepost door mrmonkey
                                      Zit er in de Hilmerssons Manta ook geen Volvo 5cil…?

                                      je was me even voor
                                      maar inderdaad de hilmerson is ook een volvo motor
                                      enkel dan 4 pitter

                                      saab heeft ook leuke turbo motoren
                                      voor wie ook eens wat anders wil

                                      verder wel n erg leuk project
                                      en inderdaad weer eens wat anders

                                      enkel ben je maar zo niet ergens de eerste mee hoor
                                      is al heeeel veel omgeboud aan opels

                                      zelfs v12 heeft eens in t clubblad gestaan:o

                                      #17712566
                                      Kermitkiller
                                        Lid sinds:
                                        26 March 2005

                                        super project ik blijf het volgen :thumbup:thumbup:thumbup

                                        #17712567
                                        giuliettaevo
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          5 November 2006

                                          origineel gepost door kadett4x4
                                          GRRRRR!!, moet ik weer iets anders gaan verzinnen.
                                          loop ook al een tijdje rond met het idee, om een 5 cilinder in mijn kadett te hangen.

                                          Pak een Saab B2X4 motor…;) Kijk maar eens op wat Engelse sites als Migweb. Veel meer potentieel als de C20LET en met wat aanpssingen past het zelfs op de F28…:wub

                                          Die Volvo motor dwars in een kadett zie ik niet snel gebeuren namelijk, zo’n volvo is wel iets breder als een kadett namelijk.

                                          #17712568
                                          Asko
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            22 October 2008

                                            Hilmersson heeft een ouder 4 cilinder redblock, gietijzer, met 16-kleps kop volgens mij. (soort 400 blok in opel termen maar dan met turbo en compressor). Zie je veel in oude getunede volvo’s in zweden. De pk’s die ze daar uithalen zijn indrukwekkend en de blokken zijn een stuk sterker dan het nieuwere type aluminium whiteblock waarvan ik de 5 cilinder gebruik.

                                            Het is niet de bedoeling hilmerssons “manta” na te maken. Deze blijft van buiten en van binnen zo origineel mogelijk, hoogstens spatbordverbreders. Wil alleen onderhuids iets unieks wat nog niet eerder is gedaan. Deze blokken zijn pas vanaf 1994 gemaakt en ik heb ze nog nooit in een Opel zien liggen. Wel eens van iemand met een Ascona in Engeland gehoord die het zou proberen maar weet niet of dat ooit wat geworden is.

                                            Saab turbo is mij ook nog door het hoofd gegaan maar stond mij iets van bij dat daar al wat mee is gedaan en onderdelen zijn veel minder dik gezaaid als volvo 5/6 cilinder onderdelen. En het blijft een 4 cilinder…

                                            #17712569
                                            henk 400rr
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              29 June 2004

                                              leuk project :thumbup laat niets je tegenhouden om het af te maken.

                                              #17712570
                                              corsaagsi
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                30 June 2004

                                                Erg mooi project! Ben ook benieuwd hoe dat straks gaat lopen!! :wub

                                                #17712571
                                                giuliettaevo
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  5 November 2006

                                                  Saab turbo is al gedaan in een b ascona idd. en in een c-kadett ook.:agent

                                                  geluid van een 5 cilinder is zo vet…..:wors

                                                  #17712572
                                                  2000
                                                  Moderator
                                                    Lid sinds:
                                                    30 June 2004

                                                    En weer een topic om te volgen :thumbup Nu gebeurt dat bij jouw wel vaker, maar ga toch weer kijken :wors

                                                    #17712573
                                                    mrmonkey
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      22 February 2006

                                                      Idd nu je t zegt tis een 4 cilinder die Hilmerssons!!

                                                      :angel

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 240)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.