Manta A 2.3 T5R

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 126 tot 150 (van in totaal 240)
  • Auteur
    Berichten
  • #17712674
    mantallica
    Deelnemer
      Lid sinds:
      29 December 2005

      [rquote=1867598&tid=131499&author=Asko]Het is inderdaad een erg mooi blok om te zien, in Zweden gaan ze met het standaard blok tot 320-350 pk, daarboven moeten er andere drijfstangen in. Heb nog geen b5234 blok op LPG gezien met dit soort vermogens, maar daar komen we misschien later wel achter.
      Zodra je de drijfstangen vervangt ligt het bereik van deze blokken nog een stuk hoger mits je er een passende turbo op zet maar dat is iets voor de hele verre toekomst.


      @Mantallica
      , wat heb je er zoal aan gedaan?[/rquote]

      Wat kleine dingen, Manta starte niet meer lag aan een wel
      bekende weggesmolten zekering houder/pootje en die weer terug gezet. dashboardkastje vervangen een andere grendel
      op de rechter deur gezet weer die mee op slot moest en er
      zat geen gaspendaal meer in ze gaf gas op de ijzeren stang.

      Er kwam water naar binnen waar de accu zit, naar gekeken
      daar zat al een plaat overheen gekit, ik heb mij daar niet aangewaagd om dat los te halen en als “tijdelijke” oplossing
      in de wax gespoten

      #17712675
      Asko
      Deelnemer
        Lid sinds:
        22 October 2008

        :)
        Kijk dat is dan weer handig om te weten, de schroefjes voor het gaspedaal zagen er zo roestig uit dat ik na kleine poging ze los te krijgen het al opgegeven had en de vloerbedekking er maar overheen heb gevouwen. Nu toch maar eens goed geprobeerd en kreeg ze inderdaad zomaar los!

        Verder gister en vandaag de motor er recht ingelegd. Tunnel iets uitgeslepen en uitgeklopt, bovenste motorsteunen gemaakt en afgelast. Onderste motorsteunen afgelast en begonnen met het maken van een versnellingsbak-steun.

        Voor het definitief aflassen van de motorsteunen eerst maar eens gecheckt of de kap nog dicht kon:

        Leek goed maar vanbinnen blijkt het NET!!! te passen:
        Blij toe want het blok kan echt niet lager.

        En dat was het dan alweer, ’t vordert gestaag.

        Iemand nog een goed idee voor de vergrendeling van de motorkap? Ik kan de originele kachelbehuizing wel behouden maar het vergrendelingsmechnisme van de kap helaas niet.

        #17712676
        freek corsa
        Deelnemer
          Lid sinds:
          5 December 2004

          Dat ziet er verrassend goed uit, en steunen maken is echt niet moeilijk, alleen de juiste maat bepalen is wel even wat meer werk :P

          #17712677
          voederbiet
          Deelnemer
            Lid sinds:
            9 May 2006

            mooie lassies op die steunen, top werk en piest allemaal precas:P

            #17712678
            babyblue
            Deelnemer
              Lid sinds:
              11 June 2009

              Zou voor de kap van die pennen gebruiken net als in de racerij alleen ben de naam vergeten.. ach je kap zal toch nooit openwaaien met een a manta:D

              #17712679
              Anoniem
                Lid sinds:
                1 January 1970

                denk niet dat die de buitenkant van de motorkap wil veranderen;)
                dus zal er een vergerndling aan de binnenzijde moeten komen

                waren er niet volvo,s
                die aan beide kanten van de motorkap een haak hadden???
                dan heb je in de midden alle ruimte;)

                ik heb per toeval /ongeluk
                nog een 4 traps automaat bak liggen
                komt ook achter een volvo 2,3 motor vandaan
                weet je daar toevallig iemand voor???

                ook werd me nog zo,n onderblok aangeboden
                voor 5 tientjes
                mischien wat voor jou???
                ;)

                #17712680
                Asko
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  22 October 2008

                  Goed opgemerkt Louwe, de auto moet qua aanzien zo origineel mogelijk blijven.
                  Alle drie de Volvo’s die ik heb gehad hadden de ontgrendeling aan de voorkant zitten.
                  Maar is toch maar een detail waar ik later nog wel eens een oplossing voor zoek.

                  Heb vandaag wel de nokkenas-sensor van de 5-cilinder vervangen voor die van de 6-cilinder; iets platter en scheelt daardoor toch weer een kleine cm ruimte. Straks maar weer eens passen maar vrees dat het nog steeds niet genoeg is.
                  Ook de haakse aansluiting voor de warmwater toevoer van de kachel van de Volvo 960 gebruikt, komt straks beter uit met de slangen:

                  Verder zou ik ook niet weten wie je blij zou kunnen maken met die onderdelen, ik ben wel voorzien eerst. Over het algemeen zijn Volvo onderdelen ook niet zo schaars, ik krijg mijn blok+bak ook maar niet verkocht. Is het een automaat-bak voor achter een aluminium blok? Die zijn nog wel gewild.

                  #17712681
                  Asko
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    22 October 2008

                    Zo nu heeft het blok dan eindelijk zijn definitieve plek gevonden, de ruimte achter is nog steeds niet veel maar moet net kunnen denk;

                    Zoals te zien is kan het originele kachelhuis nog gebruikt worden maar zal de originele motorkap ontgrendeling niet meer passen.

                    Ook de tunnel is een stuk aangepast, bovenkant eruit gezaagd en onder een hoek er weer ingezet;

                    Vanuit de motorruimte is goed te zien hoeveel ruimte dit oplevert, dit is nodig want er komen straks nog twee slangen van de verwarming achterlangs.

                    #17712682
                    babyblue
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      11 June 2009

                      Nou die zien we 2juni wel in hoornsterzwaag haha:D

                      #17712683
                      Asko
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        22 October 2008

                        :D

                        Dacht precies hetzelfde toen ik vandaag de folder kreeg.
                        Maar dat is wel een héle positieve schatting, vooral omdat ik deze week nog volledig vrij was en vanaf volgende week aan het werk ga. Weinig tijd over dan.

                        #17712684
                        peerke1987
                          Lid sinds:
                          28 December 2006

                          HEy dat ziet er netjes uit! Valt niet tegen qua ruimte ofwel? Misschien ben je wel een trendsetter voor meerdere hier op het forum.

                          Hou je een beetje bij wat het je nu kost en wat je nu precies gebruikt om het blok over te lepelen?

                          #17712685
                          babyblue
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            11 June 2009

                            Het was ook een grapje haha ik kreeg namelijk ook de folder en haal het miss ook niet met mijn manta chronisch tijdgebrek en wil mijn broer zijn admiraal eerst klaar

                            maar je komt wel even langs toch? in hoornsterzwaag

                            [rquote=1871517&tid=131499&author=Asko]:D

                            Dacht precies hetzelfde toen ik vandaag de folder kreeg.
                            Maar dat is wel een héle positieve schatting, vooral omdat ik deze week nog volledig vrij was en vanaf volgende week aan het werk ga. Weinig tijd over dan.[/rquote]

                            #17712686
                            Anoniem
                              Lid sinds:
                              1 January 1970

                              haha hiero gisteren
                              ook post uit hoornsterzwaag:P

                              heel even terug naar die automaat
                              geen idee of die achter een alu motor wegkomt

                              t is een 4hp22 zf 4 traps automaat

                              was eigenlijk een miskoop
                              ding zou ook onder een range rover classic passen volegen de verkoper

                              enkel is een 4hp22 uit een range rover niet helemaal de zelfde
                              als een zf 4hp22 uit een volvo
                              dus tjah vandaar over

                              ik kom vandaag nog op de sloperij
                              zal even opletten of ik nog een alternatief voor je motorkapsluiting tegen kom;):thumbup

                              #17712687
                              Asko
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                22 October 2008

                                @ Louwe; Ah dat is wel de oudere

                                @ Babyblue; Heb altijd de oranje 2.4 nog om mee te nemen naar Hoornsterzwaag, alleen moet nog even kijken of ik dan wel tijd heb.

                                @ Peerke; Valt mij in ieder geval mee qua ombouwen maar zal nog wel veel bijkomen omdat het uitlaatspruitstuk niet zomaar gaat passen met de turbo en inlaatspruitstuk tegen de rembekrachtiger aankomt. En ik hou idd exact bij wat ik nodig heb en wat het me allemaal kost, altijd goed om dat achteraf nog eens te bekijken.

                                #17712688
                                Asko
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  22 October 2008

                                  Zo maar weer even een einde-dag-update

                                  Naast gister met de tunnel bezig geweest te zijn ook al twee dagen een beetje fatsoenlijke baksteun proberen te maken. Eerste versie ben ik nog langste mee bezig geweest maar uiteindelijk toch maar voor een simpele oplossing gegaan waarbij ik de originele Manta baksteun nog kon gebruiken!!

                                  Eerste versie;

                                  Uiteindelijke versie, iets minder dempende werking maar wel stuk stabieler;

                                  Voor het eerst staat het geheel nu niet meer op blokjes, dus straks bandjes eronder en rijden maar :P
                                  Zoals ook te zien is op bovenstaande foto is er voldoende ruimte tussen de bak en de stabilisatiestang van de vooras.

                                  Ruimte die er nu is in de tunnel;

                                  Pookje kan waarschijnlijk net niet meer op de originele plek. :(

                                  Dan maar iets naar achteren? Of ander soort van mechanisme?
                                  Soort van short-shift? Ideeën zijn welkom, ben er zelf nog niet helemaal uit.

                                  Helaas, om drie uur was mijn lasdraad op en lag het echte werk even stil.

                                  #17712689
                                  Hulkie
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    2 May 2008

                                    ik zou zeggen de pook wat naar achteren toe.
                                    (vind ik zelf ook prettiger rijden) vind zelf de pook bij
                                    een manta te ver naar voren zitten.

                                    mvg Gerry

                                    #17712690
                                    peerke1987
                                      Lid sinds:
                                      28 December 2006

                                      jep daar ben ik het mee eens, ik heb mijn pook ook naar voren laten komen en de tunnel aangepast.

                                      Maar volgens mij wil hij zoveel mogelijk origineel houden.

                                      #17712691
                                      Asko
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        22 October 2008

                                        Heb je wel gelijk in, maar het probleem is volgens mij meer de lange slag die je moet maken om van de ene naar de andere versnelling te gaan. Dat mag wat mij betreft wel anders.
                                        Zou hem het liefst origineel houden maar het moet ook weer niet ten koste van het rijplezier gaan.

                                        #17712692
                                        peerke1987
                                          Lid sinds:
                                          28 December 2006

                                          De 5bak getrag die heeft ook een kortere pook / slag toch? die bevalt mij prima vergeleken met de standaard 4 bak

                                          #17712693
                                          giuliettaevo
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            5 November 2006

                                            Als je het stuk onder de scharnierkogel ( dat bolle gedeelte waar de pook mee in de tunnel zit zeg maar) iets van een cm langer maakt wordt de schakelweg al aardig wat korter.;) Wel even opletten dat je geen plastic busjes oid eruitsmelt bij het in elkaar lassen, dat deed ik namelijk bij het in elkaar lassen van mijn bmw pook.:hmmz

                                            Als jouw motorrubbers en bakrubbers goed stug zijn zou je ook kunnen overwegen om de bevestiging van het schakelmechaniek gewoon aan de tunnel te maken.

                                            Zo zit het bij mijn Alfa;

                                            #17712694
                                            hanzzz
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              15 March 2005

                                              die schakelpen lijkt aardig op die van 5bak getrag 240. Ik heb een 4 bak pook erop gelast.
                                              Je zou mogelijk gewoon schakelzooi van getrag 240 kunnen nemen met wat aanpaswerk.

                                              Ik hou tot op zekere hoogte ook erg van origineel.

                                              #17712695
                                              Asko
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                22 October 2008

                                                :) alle drie de bovenstaande ideeën waren ook al door mijn gedachten gegaan. Heb het kogelgewricht niet opgemeten maar leek idd aardig op de 240 (getrag). Alleen zit het gewricht zo’n beetje naast de pook en dat gaat dan niet werken als de pook niet naar achteren komt.

                                                Zit nu te denken aan een constructie met een paar kogelgewrichten, zoals vaak ook bij de gasklep, dan kan ik zelf ook een en ander afstellen.

                                                #17712696
                                                mantamarc
                                                  Lid sinds:
                                                  13 May 2007

                                                  [rquote=1870219&tid=131499&author=louwe 16 klepper]

                                                  waren er niet volvo,s
                                                  die aan beide kanten van de motorkap een haak hadden???
                                                  dan heb je in de midden alle ruimte;)[/rquote]

                                                  Volvo 850 heeft de sluiting aan beide kanten.
                                                  goed bezig trouwens.:thumbup

                                                  #17712697
                                                  Kadett C
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    30 June 2004

                                                    Een BMW E3 heeft ook twee vergrendelingen aan de achterzijde van de kap.

                                                    Groeten, MArk

                                                    #17712698
                                                    giuliettaevo
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      5 November 2006

                                                      [rquote=1873442&tid=131499&author=Kadett C]Een BMW E3 heeft ook twee vergrendelingen aan de achterzijde van de kap.

                                                      Groeten, MArk[/rquote]

                                                      Als je een E30 bedoelt is dat niet waar… Daar zitten aan de achterkant alleen maar twee geleiders waardoor hij omlaag gaat als je de kap dichtdoet. de vergrendeling gebeurt aan de voorkant bij het linkerscharnier, vandaar ook dat je de motorkap dicht legt bij zo’n auto en dan aan de voorkant er op moet drukken om hem te vergrendelen.;)

                                                    25 berichten aan het bekijken - 126 tot 150 (van in totaal 240)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.