Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Manta A 2.3 T5R
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 februari 2011 om 23:07 #17712674
[rquote=1867598&tid=131499&author=Asko]Het is inderdaad een erg mooi blok om te zien, in Zweden gaan ze met het standaard blok tot 320-350 pk, daarboven moeten er andere drijfstangen in. Heb nog geen b5234 blok op LPG gezien met dit soort vermogens, maar daar komen we misschien later wel achter.
Zodra je de drijfstangen vervangt ligt het bereik van deze blokken nog een stuk hoger mits je er een passende turbo op zet maar dat is iets voor de hele verre toekomst.
@Mantallica, wat heb je er zoal aan gedaan?[/rquote]Wat kleine dingen, Manta starte niet meer lag aan een wel
bekende weggesmolten zekering houder/pootje en die weer terug gezet. dashboardkastje vervangen een andere grendel
op de rechter deur gezet weer die mee op slot moest en er
zat geen gaspendaal meer in ze gaf gas op de ijzeren stang.Er kwam water naar binnen waar de accu zit, naar gekeken
daar zat al een plaat overheen gekit, ik heb mij daar niet aangewaagd om dat los te halen en als “tijdelijke” oplossing
in de wax gespoten15 februari 2011 om 21:11 #17712675:)
Kijk dat is dan weer handig om te weten, de schroefjes voor het gaspedaal zagen er zo roestig uit dat ik na kleine poging ze los te krijgen het al opgegeven had en de vloerbedekking er maar overheen heb gevouwen. Nu toch maar eens goed geprobeerd en kreeg ze inderdaad zomaar los!Verder gister en vandaag de motor er recht ingelegd. Tunnel iets uitgeslepen en uitgeklopt, bovenste motorsteunen gemaakt en afgelast. Onderste motorsteunen afgelast en begonnen met het maken van een versnellingsbak-steun.
Voor het definitief aflassen van de motorsteunen eerst maar eens gecheckt of de kap nog dicht kon:
Leek goed maar vanbinnen blijkt het NET!!! te passen:
Blij toe want het blok kan echt niet lager.En dat was het dan alweer, ‘t vordert gestaag.
Iemand nog een goed idee voor de vergrendeling van de motorkap? Ik kan de originele kachelbehuizing wel behouden maar het vergrendelingsmechnisme van de kap helaas niet.
15 februari 2011 om 21:18 #17712676Dat ziet er verrassend goed uit, en steunen maken is echt niet moeilijk, alleen de juiste maat bepalen is wel even wat meer werk :P
15 februari 2011 om 21:31 #17712677mooie lassies op die steunen, top werk en piest allemaal precas:P
16 februari 2011 om 12:34 #17712678Zou voor de kap van die pennen gebruiken net als in de racerij alleen ben de naam vergeten.. ach je kap zal toch nooit openwaaien met een a manta:D
16 februari 2011 om 16:12 #17712679AnoniemLid sinds:
1 January 1970denk niet dat die de buitenkant van de motorkap wil veranderen;)
dus zal er een vergerndling aan de binnenzijde moeten komenwaren er niet volvo,s
die aan beide kanten van de motorkap een haak hadden???
dan heb je in de midden alle ruimte;)ik heb per toeval /ongeluk
nog een 4 traps automaat bak liggen
komt ook achter een volvo 2,3 motor vandaan
weet je daar toevallig iemand voor???ook werd me nog zo,n onderblok aangeboden
voor 5 tientjes
mischien wat voor jou???
;)16 februari 2011 om 17:15 #17712680Goed opgemerkt Louwe, de auto moet qua aanzien zo origineel mogelijk blijven.
Alle drie de Volvo’s die ik heb gehad hadden de ontgrendeling aan de voorkant zitten.
Maar is toch maar een detail waar ik later nog wel eens een oplossing voor zoek.Heb vandaag wel de nokkenas-sensor van de 5-cilinder vervangen voor die van de 6-cilinder; iets platter en scheelt daardoor toch weer een kleine cm ruimte. Straks maar weer eens passen maar vrees dat het nog steeds niet genoeg is.
Ook de haakse aansluiting voor de warmwater toevoer van de kachel van de Volvo 960 gebruikt, komt straks beter uit met de slangen:Verder zou ik ook niet weten wie je blij zou kunnen maken met die onderdelen, ik ben wel voorzien eerst. Over het algemeen zijn Volvo onderdelen ook niet zo schaars, ik krijg mijn blok+bak ook maar niet verkocht. Is het een automaat-bak voor achter een aluminium blok? Die zijn nog wel gewild.
17 februari 2011 om 12:39 #17712681Zo nu heeft het blok dan eindelijk zijn definitieve plek gevonden, de ruimte achter is nog steeds niet veel maar moet net kunnen denk;
Zoals te zien is kan het originele kachelhuis nog gebruikt worden maar zal de originele motorkap ontgrendeling niet meer passen.
Ook de tunnel is een stuk aangepast, bovenkant eruit gezaagd en onder een hoek er weer ingezet;
Vanuit de motorruimte is goed te zien hoeveel ruimte dit oplevert, dit is nodig want er komen straks nog twee slangen van de verwarming achterlangs.
17 februari 2011 om 16:34 #17712682Nou die zien we 2juni wel in hoornsterzwaag haha:D
17 februari 2011 om 20:55 #17712683:D
Dacht precies hetzelfde toen ik vandaag de folder kreeg.
Maar dat is wel een héle positieve schatting, vooral omdat ik deze week nog volledig vrij was en vanaf volgende week aan het werk ga. Weinig tijd over dan.17 februari 2011 om 21:15 #17712684HEy dat ziet er netjes uit! Valt niet tegen qua ruimte ofwel? Misschien ben je wel een trendsetter voor meerdere hier op het forum.
Hou je een beetje bij wat het je nu kost en wat je nu precies gebruikt om het blok over te lepelen?
17 februari 2011 om 21:54 #17712685Het was ook een grapje haha ik kreeg namelijk ook de folder en haal het miss ook niet met mijn manta chronisch tijdgebrek en wil mijn broer zijn admiraal eerst klaar
maar je komt wel even langs toch? in hoornsterzwaag
[rquote=1871517&tid=131499&author=Asko]:D
Dacht precies hetzelfde toen ik vandaag de folder kreeg.
Maar dat is wel een héle positieve schatting, vooral omdat ik deze week nog volledig vrij was en vanaf volgende week aan het werk ga. Weinig tijd over dan.[/rquote]18 februari 2011 om 07:10 #17712686AnoniemLid sinds:
1 January 1970haha hiero gisteren
ook post uit hoornsterzwaag:Pheel even terug naar die automaat
geen idee of die achter een alu motor wegkomtt is een 4hp22 zf 4 traps automaat
was eigenlijk een miskoop
ding zou ook onder een range rover classic passen volegen de verkoperenkel is een 4hp22 uit een range rover niet helemaal de zelfde
als een zf 4hp22 uit een volvo
dus tjah vandaar overik kom vandaag nog op de sloperij
zal even opletten of ik nog een alternatief voor je motorkapsluiting tegen kom;):thumbup18 februari 2011 om 07:54 #17712687@ Louwe; Ah dat is wel de oudere
@ Babyblue; Heb altijd de oranje 2.4 nog om mee te nemen naar Hoornsterzwaag, alleen moet nog even kijken of ik dan wel tijd heb.
@ Peerke; Valt mij in ieder geval mee qua ombouwen maar zal nog wel veel bijkomen omdat het uitlaatspruitstuk niet zomaar gaat passen met de turbo en inlaatspruitstuk tegen de rembekrachtiger aankomt. En ik hou idd exact bij wat ik nodig heb en wat het me allemaal kost, altijd goed om dat achteraf nog eens te bekijken.
18 februari 2011 om 17:29 #17712688Zo maar weer even een einde-dag-update
Naast gister met de tunnel bezig geweest te zijn ook al twee dagen een beetje fatsoenlijke baksteun proberen te maken. Eerste versie ben ik nog langste mee bezig geweest maar uiteindelijk toch maar voor een simpele oplossing gegaan waarbij ik de originele Manta baksteun nog kon gebruiken!!
Eerste versie;
Uiteindelijke versie, iets minder dempende werking maar wel stuk stabieler;
Voor het eerst staat het geheel nu niet meer op blokjes, dus straks bandjes eronder en rijden maar :P
Zoals ook te zien is op bovenstaande foto is er voldoende ruimte tussen de bak en de stabilisatiestang van de vooras.Ruimte die er nu is in de tunnel;
Pookje kan waarschijnlijk net niet meer op de originele plek. :(
Dan maar iets naar achteren? Of ander soort van mechanisme?
Soort van short-shift? Ideeën zijn welkom, ben er zelf nog niet helemaal uit.Helaas, om drie uur was mijn lasdraad op en lag het echte werk even stil.
18 februari 2011 om 18:20 #17712689ik zou zeggen de pook wat naar achteren toe.
(vind ik zelf ook prettiger rijden) vind zelf de pook bij
een manta te ver naar voren zitten.mvg Gerry
18 februari 2011 om 18:38 #17712690jep daar ben ik het mee eens, ik heb mijn pook ook naar voren laten komen en de tunnel aangepast.
Maar volgens mij wil hij zoveel mogelijk origineel houden.
18 februari 2011 om 18:57 #17712691Heb je wel gelijk in, maar het probleem is volgens mij meer de lange slag die je moet maken om van de ene naar de andere versnelling te gaan. Dat mag wat mij betreft wel anders.
Zou hem het liefst origineel houden maar het moet ook weer niet ten koste van het rijplezier gaan.18 februari 2011 om 19:22 #17712692De 5bak getrag die heeft ook een kortere pook / slag toch? die bevalt mij prima vergeleken met de standaard 4 bak
18 februari 2011 om 19:34 #17712693Als je het stuk onder de scharnierkogel ( dat bolle gedeelte waar de pook mee in de tunnel zit zeg maar) iets van een cm langer maakt wordt de schakelweg al aardig wat korter.;) Wel even opletten dat je geen plastic busjes oid eruitsmelt bij het in elkaar lassen, dat deed ik namelijk bij het in elkaar lassen van mijn bmw pook.:hmmz
Als jouw motorrubbers en bakrubbers goed stug zijn zou je ook kunnen overwegen om de bevestiging van het schakelmechaniek gewoon aan de tunnel te maken.
Zo zit het bij mijn Alfa;
18 februari 2011 om 23:36 #17712694die schakelpen lijkt aardig op die van 5bak getrag 240. Ik heb een 4 bak pook erop gelast.
Je zou mogelijk gewoon schakelzooi van getrag 240 kunnen nemen met wat aanpaswerk.Ik hou tot op zekere hoogte ook erg van origineel.
19 februari 2011 om 08:32 #17712695:) alle drie de bovenstaande ideeën waren ook al door mijn gedachten gegaan. Heb het kogelgewricht niet opgemeten maar leek idd aardig op de 240 (getrag). Alleen zit het gewricht zo’n beetje naast de pook en dat gaat dan niet werken als de pook niet naar achteren komt.
Zit nu te denken aan een constructie met een paar kogelgewrichten, zoals vaak ook bij de gasklep, dan kan ik zelf ook een en ander afstellen.
19 februari 2011 om 19:16 #17712696[rquote=1870219&tid=131499&author=louwe 16 klepper]
waren er niet volvo,s
die aan beide kanten van de motorkap een haak hadden???
dan heb je in de midden alle ruimte;)[/rquote]Volvo 850 heeft de sluiting aan beide kanten.
goed bezig trouwens.:thumbup20 februari 2011 om 11:40 #17712697Een BMW E3 heeft ook twee vergrendelingen aan de achterzijde van de kap.
Groeten, MArk
20 februari 2011 om 16:01 #17712698[rquote=1873442&tid=131499&author=Kadett C]Een BMW E3 heeft ook twee vergrendelingen aan de achterzijde van de kap.
Groeten, MArk[/rquote]
Als je een E30 bedoelt is dat niet waar… Daar zitten aan de achterkant alleen maar twee geleiders waardoor hij omlaag gaat als je de kap dichtdoet. de vergrendeling gebeurt aan de voorkant bij het linkerscharnier, vandaar ook dat je de motorkap dicht legt bij zo’n auto en dan aan de voorkant er op moet drukken om hem te vergrendelen.;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.