Krukas sensor Opel Vectra B X20XEV

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Krukas sensor Opel Vectra B X20XEV

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 34)
  • Auteur
    Berichten
  • #17277835
    Stefan662
    Deelnemer
      Lid sinds:
      4 August 2012

      Hallo Allen,
      Ik rijd in een Vectra B met X20XEV.
      Sinds vandaag heb ik problemen met starten.
      Op-com zegt krukas sensor.

      Is zo’n sensor makkelijk (zelf) te vervangen?
      Wat zijn de kosten om het te laten doen ?

      Iemand enig idee ?

      Stefan

      #18325663
      dappie
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 July 2008

        Stefan662, Is niet moeilijk, als je een beetje handig bent zou ik het zelf doen is een
        Leuk klusje.

        Vr,gr, jac.

        #18325664
        Stefan662
        Deelnemer
          Lid sinds:
          4 August 2012

          Leuk? Hmmm…. Mijn garage zei me dat het een klote werkje is, omdat je er moeilijk bij kunt. Hij had het erover, dat dan de stuurbekrachtiging pomp moest worden verwijderd? Hij had het over een hele dag werk… Zelf ben ik niet zo handig in die dingen, met mijn Praxis gereedschap…
          Als jij handig bent en het al een keer gedaan hebt, zou jij me dan kunnen helpen, of weet je iemand die dat wil/kan.

          #18325665
          TWA
          Deelnemer
            Lid sinds:
            17 June 2010

            T is te doen, maar weinig ruimte voor grote handen. Volg de kabel maar, je kan em dan voelen zitten. Zal ff vloeken worden om je torx er op te krijgen, maar uit eigen ervaring weet ik dat t kan.

            Succes zowiezo :thumb

            Greetz Emiel

            #18325666
            Stefan662
            Deelnemer
              Lid sinds:
              4 August 2012

              Ook geen interesse om me te helpen bij deze klus TWA ?
              Ben zelf geen auto monteur, dus alle hulp is welkom….

              #18325667
              Stefan662
              Deelnemer
                Lid sinds:
                4 August 2012

                In ieder geval een krukas sensor besteld bij FSRS.
                Neem aan dat ik dan de goede heb ?
                Die dingen zijn niet duur, maar zitten op een k*t plek.
                Nog niemand die een helpende hand wil bieden ?
                Woon zelf in Amsterdam…

                Stefan

                #18325668
                Stefan662
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  4 August 2012

                  Hebben jullie ook de aircopomp en de stuurpomp los gehaald om de krukas sensor te vervangen, of hebben jullie dat op een andere manier gedaan. En is het loshalen van de stuur en aircopomp inderdaad een hele dag werk, zoals mijn garage zegt ?

                  Stefan

                  #18325669
                  TWA
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    17 June 2010

                    Nope, was gewoon de draad volgen, veel klem zitten met je handen om t torx schoefje los te krijgen en vloeken. Heb t zelf op straat gedaan na mn werk: kreeg de sensor per post binnen en wou gelijk van mn storing af zijn…

                    Ik zal ff spieken of ik zondag kan, ligt aan de lopende agenda (vrouw) :jerry

                    Greetz Emiel

                    #18325670
                    Stefan662
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      4 August 2012

                      Zondag kan??
                      Je bedoelt helpen…
                      Dat zou prachtig zijn, maar ik ben eerlijk, ik heb geen twee linker handen, maar ben geen monteur.
                      Mijn hulp zou zijn… Biertje halen, mee vloeken, boutje vasthouden, nog een biertje halen enz. :) :)
                      Volgens mij is de ruimte ook zo beperkt, dat je dat ook niet met twee mensen tegelijk kan doen.
                      Uiteraard is er wel financiële compensatie van mijn kant… :)

                      Foutcode is overigens P0335 en ik had in het verleden soms dat de motor opeens uitviel.
                      Dacht dat dat een vervuilde ERG was, maar was dus de krukas sensor.
                      Kon altijd tijdens het rijden de motor gewoon weer starten en was het probleem weer een tijd over…
                      Sinds woensdag start hij opeens heel slecht en loopt niet lekker…

                      Krukas sensor is binnen …besteld bij FSRS, dus ik mag er vanuit gaan dat hij werkt…

                      Hoor het wel van je…
                      Stefan

                      #18325671
                      Oenatje
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        heb je al gemeten of daadwerkelijk die sensor stuk is?

                        #18325672
                        Stefan662
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          4 August 2012

                          Op-com geeft aan P0335 toerental regelaar….
                          Had soms, dat de motor tijdens het rijden uitviel.
                          Koppeling in en motor weer starten en dan deed hij het weer een tijdje goed.
                          Zaterdag nog uitgelezen met op-com…geen fout meldingen
                          Dinsdag nog mee gereden en voor de deur geparkeerd…niks aan de hand.
                          Woensdag wilde ik hem starten en startte hij heel moeilijk en liep slecht.
                          Auto moeste apk gekeurd worden en ik heb mijn garage verteld dat hij opeens slecht startte en liep.
                          Hij heeft hem toen ook uitgelezen… krukas sensor.
                          Heeft toen even aan de krukas sensor kabel zitten rommelen en toe startte hij weer normaal.
                          Kreeg het advies om het maar even aan te zien.. misschien slecht contact.
                          Vervangen was een hele klus en hij zou daar een hele dag mee bezig zijn. :(
                          Naar huis gereden weer het MM lampje dat oplichtte… Krukas sensor P0335.
                          Auto geparkeerd voor de deur…motor uit…starten…. en weer slecht starten en slecht lopen….
                          Heb gelezen, dat je krukas sensoren niet door kunt meten….

                          #18325673
                          Oenatje
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            30 June 2004

                            heb je hier wat aan?

                            #18325674
                            Oenatje
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              30 June 2004

                              niet te lezen. stuur anders even je email adres dan mail ik hem

                              #18325675
                              Stefan662
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                4 August 2012

                                Ik denk, gezien mijn hele verhaal, dat de krukas sensor het gewoon begeven heeft.
                                Kabelbreuk of zoiets.
                                Krukas sensor is al gekocht en TWA (Emiel) is zo vriendelijk om mij zondag te helpen (of eigenlijk andersom) met het verwisselen van de sensor.
                                Hij vertelde me dat het in een half uurtje gefikst is zonder van alles los te hoeven maken.
                                Sensor zit achter het hitteschild van het uitlaat spruitstuk (uiteraard op een kl*te plek)
                                Het meest lastige is het torx boutje dat los en vast moet.
                                Mocht dit niet het probleem zijn, zoek ik weer verder, maar ga er nu maar even vanuit, dat de krukas sensor het probleem is…

                                Stefan

                                #18325676
                                Stefan662
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  4 August 2012

                                  Vanmiddag heeft TWA mij geholpen (of liever gezegd andersom), om de krukas sensor te vervangen.
                                  Dit heeft hij gedaan ZONDER van alles los te maken, maar via de ruimte achter het hitteschild van het uitlaatspruitstuk.
                                  Was een beetje pielen, maar het is hem gelukt.
                                  Hij was er nog geen uur mee bezig en niet een hele dag zoals mijn garage beweerde.
                                  Hebben de kabel niet onder alles door getrokken (want dan moet je inderdaad van alles loshalen), maar gewoon voorlangs en met tieribs vast gezet.
                                  Motor startte meteen weer als vanouds en op-com gaf geen fouten meer aan.
                                  Drie hoeraatjes voor TWA hoera hoera hoera :thumb :thumb :thumb

                                  Stefan

                                  #18325677
                                  wim-v6
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    12 August 2005

                                    Testen krukassensor:

                                    Nokkenassensor loskoppelen.

                                    En starten.

                                    Door Wim-V6 via Tapatalk

                                    #18325678
                                    Stefan662
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      4 August 2012

                                      Waarom deze extra test?
                                      Met de oude krukas sensor wilde de auto niet lekker starten.
                                      Ik moest gas bijgeven om te starten (warm en koud) en nadat hij gestart was, liep de motor niet lekker en natuurlijk het MM lampje.
                                      Met de nieuwe start hij weer in een keer en loopt de motor rustig en soepel, geen MM lampje meer en op-com geeft geen foutmelding meer.
                                      Wel maakt de motor meer (doet ‘ie al een jaar) lawaai wanneer hij start.
                                      Ik dacht een scheurtje in het uitlaat spruitstuk, maar Emiel gaf aan dat het hoger ligt.
                                      Lawaai is na 20 seconden over en is de motor stil en draait rustig.
                                      Hij dacht dat de klepstoters te laat olie krijgen en zei dat een olie flush wel eens zou kunnen helpen (zat veel drek in de terugloop slang).
                                      Nu lees ik, dat een flush niet wordt aangeraden bij een auto met veel kilometers.
                                      Kan ik zo’n flush met olie wissel (250000 km) wel doen, of is dat bij deze motor (X20XEV) niet verstandig.

                                      Stefan

                                      #18325679
                                      wim-v6
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        12 August 2005

                                        Gas bijgeven heeft niets met deze sensor te maken.
                                        Als de krukassensor stuk is moet de regelunit overstappen naar de nokkenas sensor, dat kost meer startslagen.

                                        Door Wim-V6 via Tapatalk

                                        #18325680
                                        Stefan662
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          4 August 2012

                                          Tijdens het starten met kapotte krukas sensor, wilde de motor eigenlijk niet aanslaan.
                                          starten ging echt van kuchekuchekuche, maar sloeg niet of met zeer veel moeite aan.
                                          Als ik dan van meer gas gaf deed hij het dan toch maar, sloeg aan, maar bleef niet lekker lopen.
                                          Als ik de krukas sensor stekker los haalde, deed hij het beter en sloeg hij na een paar slagen aan en liep de motor rustiger.
                                          Dus groot verschil tussen zonder en met krukas sensor aangesloten.
                                          Nieuwe krukas sensor erin en… plop starten, zonder problemen in één slag.
                                          Geen fout meldingen op-com en geen MM lampje.
                                          Hoe sta jij tegenover een olie flush?
                                          Is dat verstandig met zo’n oude (veel km) motor, of kan dat geen kwaad en knapt de motor daarvan op ?

                                          Stefan

                                          #18325681
                                          Stefan662
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            4 August 2012

                                            Hallo Wim,

                                            Hoe denk jij over zo’n flush, voordat ik me problemen op de hals haal ?

                                            Stefan

                                            #18325682
                                            Haasje17
                                            Moderator
                                              Lid sinds:
                                              8 September 2009

                                              Als de olie tijdig ververst is het hele auto leven kun je prima een motorflush doen.

                                              Is deze vrij slecht ververst, komt vaak na de flush veel blacksludge los en gaat alles verstopt zitten.

                                              Waarom wil je precies een flush doen?

                                              #18325683
                                              Stefan662
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                4 August 2012

                                                De auto maakt bij een koude start meer herrie, dat na ongeveer een minuut verdwijnt.
                                                Met een warme motor doet hij dat veel minder of niet.
                                                Ik dacht aan een scheurtje in het uitlaat spruitstuk.
                                                Na die minuut is de motor rustig en stil.
                                                TWA heeft zondag bij mij de krukas sensor vervangen en heeft even geluisterd naar dat kabaal.
                                                Hij dacht, dat het geluid hoger zit en dacht aan de klepstoters die te laat olie krijgen.
                                                Hij kwam met een olie flush, zodat dat allemaal weer wat beter zou vloeien, ook omdat in de olie terugloop slang veel sludge zat.
                                                Nu lees ik, dat een flush in een oude motor juist geen goed idee is, omdat dat lekkage zou kunnen veroorzaken.
                                                Dus… wat is wijsheid…. :hmmz

                                                Stefan

                                                #18325684
                                                bart-gsi
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  7 July 2012

                                                  ligt eraan.. het hoeft niet altijd een lekkage te veroorzaken…
                                                  het is wel een stevig goedje wat er toevoegd… maar om het eens in de paar jaar te doen is geen slecht idee..
                                                  maar als je koude motor een tuf tuf geluidje maakt dan denk ik toch eerder het uitlaatspruitstuk.. dan ontsnapt er lucht… bij klepstoters krijg je echt zo`n diesel geluidje…

                                                  #18325685
                                                  Stefan662
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    4 August 2012

                                                    Ja. Maar klepstoters BLIJF je horen, ook als de motor warm is.
                                                    Dan krijg je een tik tik tik tik geluidje, dat door blijft gaan.
                                                    Dit is alleen bij het starten een soort van grom (Grrrrrrrrr) dat een minuut aanhoudt.
                                                    Eerst harder dat steeds zachter wordt en plots na een minuut of zo geheel verstomt.
                                                    Motor is dan stil en rustig….geen tik tik tik tik tik.
                                                    Het is dus echt alleen bij het starten……
                                                    Vandaar dat ik dacht aan een scheurtje in uitlaat spruitstuk.
                                                    Is afgelopen woensdag gekeurd (apk) en op een paar kleine dingen na (lampjes en handrem) geen problemen..

                                                    Stefan

                                                    #18325686
                                                    bart-gsi
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      7 July 2012

                                                      https://www.youtube.com/watch?v=urQ-SEMRYyY” onclick=”window.open(this.href);return false;
                                                      klinkt het als dit geluid??

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 34)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.