Koel probleem ? of meterprobleem? 2.0 E CIH opgelost!

Forumindex Forums Modellen Manta Koel probleem ? of meterprobleem? 2.0 E CIH opgelost!

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
  • Auteur
    Berichten
  • #17258619
    EE400
    Deelnemer
      Lid sinds:
      30 June 2004

      Koel probleem ? of meterprobleem? 2.0 E CIH

      Temperatuurmeter loopt erg snel op en gaat het rood in.
      Krijg hem niet meer normaal zoals voorheen stond die netjes in het midden en werkte alles goed.

      Wat heb ik recent gedaan:
      V snaar vervangen deze was versleten.
      Kleppendeksel pakking vervangen.(zweten een beetje)
      Bovenste radiateurslang vervangen.(wat een imitatie en erg lang ,vervangen voor gebruikte org. slang)

      Daarna koelvloeistof bijgevuld .en toen begon het probleem met de temperatuurmeter.

      Veel gelezen en geprobeerd:
      thermostaat vervangen nieuw.
      Temperateur sensor gewisseld met een die ik nog had liggen ,ook gelijk naar het rood .
      Stabilistor sensor ?(blokje)achter dashboard vervangen ,geen verschil met de oude.
      Benzine geeft die normaal aan volgens mijn.

      De motor 15 min laten lopen .
      Radiateur koud
      Bovenste radiateurslang lauw/warm
      Onderste koel
      Slang waterpomp naar het thermostaathuis warm.
      Dunnen slangen op het inj.bloedheet.

      Ik heb ergens ook gelzen over een gaatje in de thermostaat ,hoe en wat is dat want kan het niet terug vinden.

      Voor ik weer alles nieuw ga aanschaffen wie heeft er een idee?
      Ook met de zoek functie kom ik er niet uit.

      #18153130
      Ben_M
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 January 2010

        Je zou om uit te sluiten of het je koelsysteem of je meter is met een temperatuurpistool de werkelijke temperatuur van je water kunnen meten. Gewoon zo’n apparaat wat je op je bovenste en onderste slang richt.

        Wordt je systeem mooi geleidelijk warm en blijft het op een temperatuur van rond de 80/90 graden, zal het je meter zijn. Het is normaal dat bij een koude motor eerst de bovenste slang warm wordt omdat de thermostaat pas bij 80/90 graden opengaat en dan het water gaat circuleren. Wordt de temperatuur hoger ligt het aan je koelsysteem.
        Zo te lezen aan je reactie zou het een dichtgeslibte slang of koelkanaal kunnen zijn. Heb je het systeem goed ontlucht met de kachelkraan vol open op warme lucht? Verder kun je controleren of je koelfan op tijd gaat draaien. Het zou ook nog een versleten of kapotte waterpomp kunnen zijn welke een goede watercirculatie verhinderd.

        #18153131
        ikdenman
        Deelnemer
          Lid sinds:
          27 February 2010

          ontluchten denk ik !

          #18153132
          EE400
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            Je zou om uit te sluiten of het je koelsysteem of je meter is met een temperatuurpistool de werkelijke temperatuur van je water kunnen meten. Gewoon zo’n apparaat wat je op je bovenste en onderste slang richt.

            Meet apparaat heb ik niet zou ik moeten kijken waar ik dat even kan regelen.

            Wordt je systeem mooi geleidelijk warm en blijft het op een temperatuur van rond de 80/90 graden, zal het je meter zijn.
            Het is normaal dat bij een koude motor eerst de bovenste slang warm wordt omdat de thermostaat pas bij 80/90 graden opengaat en dan het water gaat circuleren. Wordt de temperatuur hoger ligt het aan je koelsysteem.

            Zo te lezen aan je reactie zou het een dichtgeslibte slang of koelkanaal kunnen zijn.

            Bovenste lang van radiateur is goed iig niet dicht geslipt.
            Onderste slang loopt gewoon door tijdens het bijvullen.
            Hoe kan ik dat checken?en welke slag zou dat kunnen zijn of wel koelkanaal?

            Heb je het systeem goed ontlucht met de kachelkraan vol open op warme lucht?

            Kachelkraan?
            heb wel tijdens het warmdraaien de kachel op warm aan gezet.
            Ook nog eens de sensor op het thermostaathuis verwisseld en liep ook koelvloeistof uit.
            Heb de radiateur bij gevuld met draaide motor ,ging nagenoeg even veel in als er was uitgelopen

            Verder kun je controleren of je koelfan op tijd gaat draaien.
            Koeivin draaid altijd vroljik mee.

            Het zou ook nog een versleten of kapotte waterpomp kunnen zijn welke een goede watercirculatie verhinderd.
            Hoe kan ik dat checken ?|(waterpomp heb ik nog wel liggen eventueel).

            #18153133
            EE400
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              @ikdenman wrote:

              ontluchten denk ik !

              Hoe en waar ?op het thermostaathuis?

              Die inbus is aardig verroest aan de binnenkant zag ik met demonteren ,ben bang dat ik hem kapot draai en heb geen ander huis liggen.
              Maar kan het altijd ff proberen morgen.
              Moeten er dan direkt weer nieuwe pakkingen tussen of zijn deze nieuwe goed genoeg?
              Ontluchten warm of koud?

              #18153134
              ikdenman
              Deelnemer
                Lid sinds:
                27 February 2010

                motor warm draaien met de kachel op warm en de ventilator voluit , en dan maar slangen knijpen als de inbus niet loswil ! gaat de meter omlaag dan de radiateur dop eraf en bijvullen . als je de waterpomp wil testen dan ff de thermostaat eruit halen dicht bouwen en starten , radiateurdop eraf en dan zou je een sterke stroming moeten zien in de radiateur als je gas geeft ! das de makkelijkste manier om de pomp te checken .

                #18153135
                manta2.0iohc
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  2 March 2013

                  Radiateur vol doen en ontluchten, doe ik altijd langs temperatuurvoeler in thermostaathuis.
                  heb je er ook een verdamper opzitten (LPG?)

                  #18153136
                  EE400
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    @manta2.0iohc wrote:

                    Radiateur vol doen en ontluchten, doe ik altijd langs temperatuurvoeler in thermostaathuis.
                    heb je er ook een verdamper opzitten (LPG?)

                    Ik heb geen Lpg alleen benzine .dus dan zou het moeten kunnen via de temperatuurvoeler in thermostaathuis?

                    Maar de inbus zit aan de andere kant van de thermostaathuis (thermostaat) dan de temperatuurvoeler /sensor op het thermostaathuis.
                    Als dat de inbus de officele ontluchter is heeft dit dan geen invloed op het ontluchten?

                    #18153137
                    vluggejaapie
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      14 June 2010

                      Met vuldop open en onderste slang knijpen krijg je m ook ontlucht, wel bij koud en warm doen, meerdere keren zodat je zeker weet dat ie luchtvrij is. Ik rij met 82gr thermostaat omdat ik geen risico meer neem sinds laatste akkefietje.
                      Maar zoals gezegd, testen zonder thermostaat, als hij dan uberhaupt nog het blauw uitkomt is je waterpomp niet fris meer. Oliepijl is ook in orde? als deze te laag is wordt hij ook warmer.

                      #18153138
                      EE400
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        @vluggejaapie wrote:

                        Met vuldop open en onderste slang knijpen krijg je m ook ontlucht, wel bij koud en warm doen, meerdere keren zodat je zeker weet dat ie luchtvrij is. Ik rij met 82gr thermostaat omdat ik geen risico meer neem sinds laatste akkefietje.
                        Maar zoals gezegd, testen zonder thermostaat, als hij dan uberhaupt nog het blauw uitkomt is je waterpomp niet fris meer. Oliepijl is ook in orde? als deze te laag is wordt hij ook warmer.

                        zal mijn oliepijl ook nog eens checken ,die was vooralsnog gewoon goed iig geen lekkage of vlekken op de straat gezien.

                        #18153139
                        H-400
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 November 2006

                          Ontluchten kan je het beste doen met z’n neus omhoog, dan is je radiatordop zowat het hoogste punt.
                          Ook zonder de inbus los te draaien lukt het me toch steeds.

                          #18153140
                          edenjo
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            15 January 2011

                            Hoe snel loopt de meter naar het rood? Als dit gelijk gebeurd ligt misschien de draad van de temperatuur sensor tegen massa.
                            Je schrijft dat je de klepdeksel pakking vervangen hebt. Zit de draad niet klem?

                            #18153141
                            EE400
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              30 June 2004

                              hij loopt vrij snel naar het rood ,als ik stukje rij binnen paar km.

                              Klopt de kleppendekselpakking heb ik vervangen ,het draadje zat er niet tussen .
                              Ook na montage ook niet hij hangt vrij ,wel heb ik wat kale plekken gezien en tape op gedaan .

                              Draad deels vervangen en nog steeds zelfde probleem.

                              hebben de bultjes op het sensor -stekker nog invloed op iets behalve het op de plekhouden van de stekker.
                              Merk wel dat als ik de stekker iets verdraai er geen meteruitslag is dus even rommelen en kijken dat die weer wat aangeeft.
                              Daarom dacht ik ook om de draad deels en de stekker te vervangen.

                              @edenjo wrote:

                              Hoe snel loopt de meter naar het rood? Als dit gelijk gebeurd ligt misschien de draad van de temperatuur sensor tegen massa.
                              Je schrijft dat je de klepdeksel pakking vervangen hebt. Zit de draad niet klem?

                              #18153142
                              EE400
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                30 June 2004

                                @manta2.0iohc wrote:

                                Radiateur vol doen en ontluchten, doe ik altijd langs temperatuurvoeler in thermostaathuis.
                                heb je er ook een verdamper opzitten (LPG?)

                                met Koude motor de temperatuurvoeler losgedraaid en komt de koelvloeistof er gelijk uitlopen.
                                Dus lijkt het me dat het systeem voldoende gevuld is .

                                Ga hem ook weer met de neus omhoog zetten en kijken wat er dan gebeurd.

                                #18153143
                                EE400
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  30 June 2004

                                  @H-400 wrote:

                                  Ontluchten kan je het beste doen met z’n neus omhoog, dan is je radiatordop zowat het hoogste punt.
                                  Ook zonder de inbus los te draaien lukt het me toch steeds.

                                  Morgen proberen met de neus omhoog want ik heb geen passende inbus (kan er ook niet helemaal bij maar denk dat het inbus 7 moet zijn.

                                  Hoe hoog zet jij hem dan?stoepje genoeg of nog hoger?

                                  #18153144
                                  EE400
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    30 June 2004

                                    Vanmorgen nieuwe temperatuursensor er in gelijk weer binnen paar km naar het rood .

                                    Voor de zekerheid ook maar getanked ,want ik twijfel nu overal aan.

                                    En meter gaf eerst 3/4 aan en er ging toch ruim 30 liter in.
                                    Dus contact aan : benzine meter extreem ver naar rechts
                                    Temperatuurmeter in het rood en verder .
                                    De stand van bijde meters heb ik nog nooit zo ver naar rechts zien gaan.

                                    Dus zal het de spanningsregelaar achter dashboard toch kapot zijn en de vorige ook.

                                    Dus heb je er nog eentje liggen die goed is hoor ik het graag.
                                    Ik weet dat je ze ook zelf kan maken maar ik wil graag asap dit probleem ook testen .

                                    Gezocht : spanningsregelaar achter dashboard ,Liefst in of in de buurt van T ‘ Westland.

                                    #18153145
                                    ikdenman
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      27 February 2010

                                      je kunt ze zelf maken ! kijk maar in het manta gedeelte daar staat precies hoe en wat te doen !

                                      #18153146
                                      EE400
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        30 June 2004

                                        @ikdenman wrote:

                                        je kunt ze zelf maken ! kijk maar in het manta gedeelte daar staat precies hoe en wat te doen !

                                        Had ik ook gelezen en geprobeerd hier in de buurt de onderdelen te krijgen om er zelf 1 te maken maar helaas geen onderdelen.
                                        Wel een andere spanningsregelaar kunnen regelen maar geeft het zelfde aan als de rest en die moet goed zijn.

                                        de benzine meter geeft vol aan klopt want getanked vandaag.
                                        De temperatuurmeter binnen 2 km voorbij het rode.

                                        Ik word er gek van. :fy1

                                        #18153147
                                        ikdenman
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          27 February 2010

                                          de gene die het topic gestart is die kan er wel eentje voor je maken dacht ik gewoon ff pbtje sturen !

                                          #18153148
                                          EE400
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            30 June 2004

                                            @ikdenman wrote:

                                            de gene die het topic gestart is die kan er wel eentje voor je maken dacht ik gewoon ff pbtje sturen !

                                            Ga ik zeker even doen :thumb

                                            Volgend probleem de vin kan ik met de hand tegenhouden en stil houden als de motor draait dus visco koppeling
                                            vervangen? :( iemand zei probeer dat is dus even geprobeerd.

                                            heeft dit ook invloed op de meter?

                                            #18153149
                                            ikdenman
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              27 February 2010

                                              nee heeft geen invloed op de meter ! nee zou ik niet vervangen zijn geloof ik 2 types een vaste vin en een visco werkt allebij goed !

                                              #18153150
                                              EE400
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                30 June 2004

                                                @ikdenman wrote:

                                                nee heeft geen invloed op de meter ! nee zou ik niet vervangen zijn geloof ik 2 types een vaste vin en een visco werkt allebij goed !

                                                Ok dan laat de vin even voor wat het is :thumb

                                                Wat kan het dan zijn ?
                                                iemand nog een idee?? :hmmz

                                                2 spanningsregelaars gemeten en beide naar de :swear ,dus de 3 ook wel denk.

                                                #18153151
                                                ikdenman
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  27 February 2010

                                                  is gewoon je spanningsstabilisator kan eigenlijk niks anders zijn ! ik heb het zelf ook gehad toen ik nog manta reed temp in het rood en de benzine meter die geen juiste info gaf .

                                                  #18153152
                                                  EE400
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    30 June 2004

                                                    @ikdenman wrote:

                                                    is gewoon je spanningsstabilisator kan eigenlijk niks anders zijn ! ik heb het zelf ook gehad toen ik nog manta reed temp in het rood en de benzine meter die geen juiste info gaf .

                                                    Ik heb de onderdeeltjes en ga morgen aan de slag om de spanningsstabilisator als nieuw te maken :thumb

                                                    #18153153
                                                    ikdenman
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      27 February 2010

                                                      suc6 als je het precies zo doet als dat het beschreven staat dan kan er niks mis gaan !

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.