In welke auto's C30NE i.v.m. zoektocht (Gevonden)

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD In welke auto's C30NE i.v.m. zoektocht (Gevonden)

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
  • Auteur
    Berichten
  • #17207834
    cooperdude
    • Topics 11
    • Reacties 308
    Lid sinds:
    18 October 2006

    Hallo Mensen,

    ik, lees wij, ben nog op zoek naar een C30NE met 5-bak t.b.v. inbouwen in een Opel Blitz. Een C30Ne voor de geharde klepzetels i.c.m. Gas en verbruik.

    Kan iemand mij zo vertellen in welke auto deze zit? Kom vrij veel 3.0E tegen, maar dat lijkt me niet zon goede keuze, beter in 1 keer goed doen.

    Of weet iemand of een 3.0-24V er in te lepelen is zonder al te veel aanpassingen?? Of een ander hoog vermogensblok die redelijk zuinig is.

    Bij voorbaat dank.

    #17431863
    Ghanz
    Bijdrager
    • Topics 90
    • Reacties 6945
    Lid sinds:
    31 July 2005

    in iedergeval in de B senators :D

    weet er misschien wel een te liggen voor je c30ne enkel de bak weet ik niet…

    #17431864
    mantallica
    Bijdrager
    • Topics 42
    • Reacties 1763
    Lid sinds:
    29 December 2005

    En in de Omega A 3000 24V

    #17431865
    Ghanz
    Bijdrager
    • Topics 90
    • Reacties 6945
    Lid sinds:
    31 July 2005

    origineel gepost door mantallica
    En in de Omega A 3000 24V

    dat is toch geen c30ne ..

    #17431866
    mantallica
    Bijdrager
    • Topics 42
    • Reacties 1763
    Lid sinds:
    29 December 2005

    origineel gepost door Ghanz

    origineel gepost door mantallica
    En in de Omega A 3000 24V

    dat is toch geen c30ne ..

    ach weer niet goed gelezen :sleeping, was te druk met mijn riet bezig:D maar de c30ne zat ook in de Omega

    #17431867
    Ghanz
    Bijdrager
    • Topics 90
    • Reacties 6945
    Lid sinds:
    31 July 2005

    origineel gepost door mantallica

    origineel gepost door Ghanz

    origineel gepost door mantallica
    En in de Omega A 3000 24V

    dat is toch geen c30ne ..

    ach weer niet goed gelezen :sleeping, was te druk met mijn riet bezig:D maar de c30ne zat ook in de Omega

    :D

    met je riet?? staat je peeseetjen op het dak dan? :D

    #17431868
    mantallica
    Bijdrager
    • Topics 42
    • Reacties 1763
    Lid sinds:
    29 December 2005

    origineel gepost door Ghanz

    origineel gepost door mantallica

    origineel gepost door Ghanz

    origineel gepost door mantallica
    En in de Omega A 3000 24V

    dat is toch geen c30ne ..

    ach weer niet goed gelezen :sleeping, was te druk met mijn riet bezig:D maar de c30ne zat ook in de Omega

    :D

    met je riet?? staat je peeseetjen op het dak dan? :D

    Nèèh, riet met pit ze noemen het ook wel pitriet (mantjes maken en zo voor mijn opel onderdelen:D:D)

    #17431869
    GSE
    Bijdrager
    • Topics 9
    • Reacties 2395
    Lid sinds:
    5 August 2006

    177pk C30NE met harde klepzittingen en Motronic 4.1 en 1.5 lag in de Omega A en de Senator B.

    Der is ook een C30NE motor te krijgen in de Monza/Senator maar die moet je absoluut niet hebben die heeft kleine kleppen en maar 156pk en zuipt net zoveel.

    De 24V lag in de ook in de Omega A (3000 en caravan) Senator B.

    Ik weet niet hoe groot de motorruimte van een Blitz is en hoe je wegkomt met bepaalde dingen.

    Als je een C30NE zoekt probeer er dan 1 te vinden van tussen 1988 tot 90 deze hebben een v-snaar aandrijving voor de waterpomp stuurpomp en dynamo en hebben de dynamo op dezelfde plaats zitten als de 30E de 24V en de C30NE na 90 hebben een multiriem aandrijving en hebben de dynamo op de anderekant zitten,en dat past niet zomaar bij een Monza/Senator A.
    Maar kan goed dat het bij een Blitz wel past.

    Een C26NE (2.6I) is ook geen slecht blok en vrij zuinig alleen lang niet zo sterk als de C30NE of 24V,die blokken zijn goedkoop te vinden in DE.

    De 30E is gewoon een k*t motor geen vermogen en veel dorst,de 177pk C30NE is een geweldig blok daar tegenover,onderin meer koppel meer power en minder verbruik en op 95 te stoken wat bij een 30E niet zo geweldig is.

    #17431870
    Ghanz
    Bijdrager
    • Topics 90
    • Reacties 6945
    Lid sinds:
    31 July 2005

    er was toch ook een 180 pk c30ne… :hmmz

    verschil in kleur kleppendeksel ofzo…. zwart en uhm grijs of wat gelig….???

    #17431871
    GSE
    Bijdrager
    • Topics 9
    • Reacties 2395
    Lid sinds:
    5 August 2006

    30E is grijs alu met die sleuven
    C30NE 156pk in een Monza heeft ook gewoon die oude alu klepdeksel.

    C30LE 156pk is zwart met opschrift 3.0 injection

    177pk 30NE is ook zwart met 3.0 injection erop.

    177pk C30NE is goudkleurig met 3.0 injection opschrift

    #17431872
    cooperdude
    • Topics 11
    • Reacties 308
    Lid sinds:
    18 October 2006

    Merci voor de info…

    Heb gehoord dat de C30NE en mindere varianten lekker makkelijk passen in de motorruimte.
    De 24V’ers hebben die grotere aanzuigdingen erbovenop, daar is waarschijnlijk geen ruimte voor in de kap die in de passagiersruimte komt.

    Weet nu waar ik een beetje op moet zoeken om DE 12V’ert te vinden.

    #17431873
    GSE
    Bijdrager
    • Topics 9
    • Reacties 2395
    Lid sinds:
    5 August 2006

    De blokcode moet zijn C30NE (bij de 2de bougie) en de kop code moet ook C30NE zijn (staat boven de 2de bougie).

    Het blok moet een krukasposistie sensor hebben en op de gasklephuis mag geen schroef zijn voor de stationair loop in te stellen.

    De oliedruk sensor (rode potje met 2 kabels) zit niet meer onder het achterste uitlaatspruistuk maar onderaan op het distrubutie huis en je uitlaatspruitstukken hebben 3 tapeinden uitsteken ipv 2 en je benzine injectoren zitten bij een C30NE op een stalen rails ipv op slangen zoals bij de oudere 3 liter injecties.

    #17431874
    cooperdude
    • Topics 11
    • Reacties 308
    Lid sinds:
    18 October 2006

    @GSE… Bedankt voor de info, ben aan het zoeken…

    #17431875
    cooperdude
    • Topics 11
    • Reacties 308
    Lid sinds:
    18 October 2006

    Grappig, de meeste B-senatoren zijn automaat met 3.0i

    De 3.0i Omega’s uit 1988-1990 wel handbakken…. (Allemaal Combi’s als ik het zo zie) Zal zoeentje wel worden dan…

    Tevens vraagje… Hoe zit het met de kilometerstanden van zon blok. Tot hoeveel KM’s is een aanschaf verstandig???

    #17431876
    GSE
    Bijdrager
    • Topics 9
    • Reacties 2395
    Lid sinds:
    5 August 2006

    Ligt eraan als je 300.000km op de autobaan hebt gezeten heb ik zo,n blok liever als een blok wat 150.000 korte stukken heeft gedraait.

    Moet je zelf bekijken hoe is de compressie hoe is de onderdruk,hoe lek is het blok enz enz.

    Laat je niet verleiden door een mooi glanzende klepdeksel enz enz kijk liever naar de binnenkant.

    Ik wil altijd een blok horen lopen als ik het wil kopen,helaas is me dit niet altijd geluk maar ik heb nog nooit een gaar blok gekocht.

    Tot 3 ton zijn die C30NE wel redelijk tot goed bij normaal gebruik.
    Ligt er maar net wie de vorige bezitter/s waren en hoe en wat ze er mee gedaan hebben.

    #17431877
    Jaccoooo
    • Topics 5
    • Reacties 137
    Lid sinds:
    9 December 2006

    ik kan een C30LE uit een B- Senator kopen,als ik het goed begrijp is dat dus een blok met 156 pk.
    er zit een 5 bak achter,wat voor bak kan dat zijn?
    past die achter een 2.4 in B-ascona?

    #17431878
    marcV
    Bijdrager
    • Topics 2
    • Reacties 75
    Lid sinds:
    16 June 2005

    Ja…als ’t goed is, dan is dat een R25 bak. Moet je wel een andere tussenas laten maken.

    #17431879
    obelix
    Bijdrager
    • Topics 16
    • Reacties 199
    Lid sinds:
    8 November 2005

    origineel gepost door Jaccoooo
    ik kan een C30LE uit een B- Senator kopen,als ik het goed begrijp is dat dus een blok met 156 pk.
    er zit een 5 bak achter,wat voor bak kan dat zijn?
    past die achter een 2.4 in B-ascona?

    gaat zeker om die motor die in rouveen te koop staat

    #17431880
    Jaccoooo
    • Topics 5
    • Reacties 137
    Lid sinds:
    9 December 2006

    ja inderdaad,ik had gehoopt dat het een 180 pk motor was,maar helaas.
    misschien kan ik die bak wel gebruiken,maar dan moeten de overbrengingen wel korter zijn als die van een getrag uit een Manta GSI.

    #17431881
    GSE
    Bijdrager
    • Topics 9
    • Reacties 2395
    Lid sinds:
    5 August 2006

    http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//auto-diversen.marktplaats.nl/onderdelen-opel/208144597-te-koop-motor-en-bak-opel-senator-3-liter-injectie.html%3Fxref%3D1

    Hier zo,n blok moet je hebben als je uit een 12V power wilt,het is het enigste 12V 3 liter blok wat standaard grote kleppen heeft.

    #17431882
    Jo1
    Bijdrager
    • Topics 8
    • Reacties 560
    Lid sinds:
    15 September 2004

    Ongelooflijk hoe die blokken momenteel in trek zijn.
    Leuke prijs, geen startmotor, en de dynamo zal ook wel pleite zijn.
    En dan maar hopen dat ze de bedrading heel hebben gehouden.

    #17431883
    m400
    • Topics 5
    • Reacties 518
    Lid sinds:
    22 November 2004

    origineel gepost door Jaccoooo
    ja inderdaad,ik had gehoopt dat het een 180 pk motor was,maar helaas.
    misschien kan ik die bak wel gebruiken,maar dan moeten de overbrengingen wel korter zijn als die van een getrag uit een Manta GSI.

    Die bak heeft zeker andere verhoudingen als de GSI-bak en liggen ook dichter bij elkaar echter is de 1 erg kort.

    #17431884
    cooperdude
    • Topics 11
    • Reacties 308
    Lid sinds:
    18 October 2006

    ik heb de motor uit de auto overigens…


    resterende onderdeeltjes

    #17431885
    Anoniem
    • Topics 58
    • Reacties 3013
    Lid sinds:
    1 January 1970

    Bedankt alvast voor de info betreffende een zoektocht naar een beter cq zuinig motorblok voor de Monza. :thumbup

    Ik was nog aan het overwegen om een LPG installatie aan te schaffen voor mijn Monza bj 1981 automaat [3traps],
    met een 3.0 E blok erin.
    Het schijnt dat deze blokken het dan niet lang uithouden met LPG, waarna reparatie of revisie van de kop een must is.:cry

    Doordat ik hier in dit forum aan het lezen ben geraakt,
    heb ik de info bij elkaar verzameld voor een ander Blok en een andere Automaat [4traps]. :vertag

    nu lees even mee na wat ik al gevonden heb. :(

    Heb een AR 25 Automaat van een c30ne blok
    Het motorblok zelf komt weer ergens anders vandaan,
    het is een c30ne van een Opel Senator B, met versnellingsbak.

    schijnbaar zijn deze blokken uit een periode van
    bj 01-1988 tot 09-1993 [als dat niet zo is even vermelden graag] :agent

    Het blok is verder kaal te noemen. De vraag is nu,
    welke onderdelen zou ik van de oude 3.0E weer kunnen hergebruiken bij een evt inbouw
    aan een ander blok zoals boven genoemd.

    Én de belangrijkste vraag uiteraard, is het mogelijk
    dat dit blok probleemloos in mijn wagen kan worden gebouwd, zonder of met aanpassingen. :hmmz

    ik weet niet of mijn keus vooralsnog de juiste is,
    maar daarvoor heb ik jullie hier in dit forum.
    ik hoor het wel van jullie, bedankt alvast en tot laters

    grtz ron ;)

    #17431886
    GSE
    Bijdrager
    • Topics 9
    • Reacties 2395
    Lid sinds:
    5 August 2006

    Here we go again:

    De 177pk C30NE is gebouwd van 87/90 en van 90 tot 93 of 94,de beide blokken zijn technisch van binnen hetzelfde alleen heeft hebben de blokken van 87/90 een V-snaar aandrijving van de waterpom dynamo stuurpomp enz en de blokken na 90 hebben een multi riem en een ander injectie systeem.
    87/90=Motronic 4.1
    90/94=Motronic 1.5 (is gelijk aan 24V kwa aansluiten op dual-ram schakeling en klopsensors na)

    Aansluiten van beide stelt niks voor.

    Als je een blok met multiriem hebt kan ik je adviseren deze om te bouwen naar V-riem dit is handiger anders moet je de dynamo weer gaan verzetten en je stuurpomp veranderen,je kun de krukaspoulie en stuurpomp en dynamo gewoon van de 30E overnemen,je moet wel een waterpomp van een 30E nemen die van een C30NE is anders.
    (als je Motronic wilt blijven behouden moet je wel een C30NE krukaspoulie behouden met v-snaar)

    Als je voor zuinigheid kiest zou ik het bestaande C30NE injectie/ontstekings systeem mee over nemen,dit is wel wat werk je moet nl:
    luchtfilter bak aanpassen
    lambda sonde plaatsen/uitlaad veranderen
    bedrading ff aan elkaar maken.

    Als je zegt ik hou het simpel en die liter meer op 100km maakt me niet uit omdat je toch op LPG wilt gaan rijden dan zou ik je bestaande 30E injectie handel gewoon op het C30NE blok zetten.
    Gewoon je oude 30E spruitstukken erop en klaar

    Als het blok 100% kaal is zoals je schrijft kun je alles ombouwen van je 30E op de waterpomp na die zou ik gewoon van een 30E nemen.

    Wat beterft bak:
    Als je de AR25 bak wilt gaan gebruiken dan moet je een automaat kabelboom hebben van Motronic 1.5.
    Die AR bakken zijn fijne bakken maar der komt wat aanpas werk bij kijken nl:
    cardan as laten maken (eventueel balanceren)
    baksteun zelf maken
    computers ergens plaatsen en nog wat dingen.
    Impulsgever aansluiten

    En de AR25 bakken schijnen graag kapot te gaan en storingen te krijgen.(der zijn veel klachten over de AR bakken op het OHF)

    Je kunt ook de Aisin warner bak nemen de 03/71LE uit een Omega A/Senator B tot 90 ook daar heb je weer een automaat kabelboom bij nodig en je moet ook weer de cardanas en bak steun aanpassen,en wat electronische dingen zoals:sensor onder gaspedaal,knopje winterstand ergens inbouwen impulsgever aansluiten .

    Ik kan je de AR25 en Aisin Warner 03/71LE afraden omdat beide werken met een 8 impuls gever voor de schakeling en die impulsgevers zijn er na mijn idee niet met km aansluiting en zodoende moet je zelf iets maken om toch je snelheids meter te laten werken en zorgen dat je bak computer die 8-impulsen krijgt.

    Dat een 30E slecht tegen gas kan kan ik niet bevestigen,ik heb ruim 75.000 op LPG gereden met een 30E en der was niks aan de kop te zien,alleen was de nokkenas opgevreten bij de 2de cilinder,en die heb ik toen vervangen door een C30NE kop.

    Of als je van simpel houd kan ik je dit aanraden:
    C30NE blok 30E injectie en 4-gang automaat uit een Senator/Monza A2 na 84 nemen,dan hoef je bijna niks te veranderen.
    Alleen moet je een baksteun maken omdat die bakken langer zijn als de 3-gang en er geen ophangpunt in het chassie van 81 omdat die bak er toen nog niet was.

    Het verbruik zal met die 4-gang enorm terug lopen als je veel op de autobaan zit ipv 3700 toeren met 120 draait een 4-gang automaat der ongeveer 2300 met 120km/h.
    Na mijn idee rijden die 4-gang automaten 10x beter als die 3-gang automaten,altijd lekken,veel toeren en vrij ruw schakelen ivm met een 4-gang.
    Ook de kickdown is leuker van 4de naar 2de bv.

    Ik zelf heb een Monza A2 met een C30NE met 4-gang automaat uit een Omega A/Senator B en kan makkelijk 1 op 10/11 rijden op de autobaan met 110/120kmh alleen korte stukken is het ook 1 op 6/7.
    De A2 heeft wel een betere CW waarde/stroomlijning als de A1 en dit scheelt ietsjes in verbruik maar niet veel.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.