Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › In welke auto's C30NE i.v.m. zoektocht (Gevonden)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 oktober 2008 om 20:25 #17207834
Hallo Mensen,
ik, lees wij, ben nog op zoek naar een C30NE met 5-bak t.b.v. inbouwen in een Opel Blitz. Een C30Ne voor de geharde klepzetels i.c.m. Gas en verbruik.
Kan iemand mij zo vertellen in welke auto deze zit? Kom vrij veel 3.0E tegen, maar dat lijkt me niet zon goede keuze, beter in 1 keer goed doen.
Of weet iemand of een 3.0-24V er in te lepelen is zonder al te veel aanpassingen?? Of een ander hoog vermogensblok die redelijk zuinig is.
Bij voorbaat dank.
13 oktober 2008 om 20:37 #17431863in iedergeval in de B senators :D
weet er misschien wel een te liggen voor je c30ne enkel de bak weet ik niet…
13 oktober 2008 om 20:45 #17431864En in de Omega A 3000 24V
13 oktober 2008 om 20:46 #17431865origineel gepost door mantallica
En in de Omega A 3000 24Vdat is toch geen c30ne ..
13 oktober 2008 om 20:52 #17431866origineel gepost door Ghanz
origineel gepost door mantallica
En in de Omega A 3000 24Vdat is toch geen c30ne ..
ach weer niet goed gelezen :sleeping, was te druk met mijn riet bezig:D maar de c30ne zat ook in de Omega
13 oktober 2008 om 20:55 #17431867origineel gepost door mantallica
origineel gepost door Ghanz
origineel gepost door mantallica
En in de Omega A 3000 24Vdat is toch geen c30ne ..
ach weer niet goed gelezen :sleeping, was te druk met mijn riet bezig:D maar de c30ne zat ook in de Omega
:D
met je riet?? staat je peeseetjen op het dak dan? :D
13 oktober 2008 om 21:00 #17431868origineel gepost door Ghanz
origineel gepost door mantallica
origineel gepost door Ghanz
origineel gepost door mantallica
En in de Omega A 3000 24Vdat is toch geen c30ne ..
ach weer niet goed gelezen :sleeping, was te druk met mijn riet bezig:D maar de c30ne zat ook in de Omega
:D
met je riet?? staat je peeseetjen op het dak dan? :D
Nèèh, riet met pit ze noemen het ook wel pitriet (mantjes maken en zo voor mijn opel onderdelen:D:D)
13 oktober 2008 om 21:12 #17431869177pk C30NE met harde klepzittingen en Motronic 4.1 en 1.5 lag in de Omega A en de Senator B.
Der is ook een C30NE motor te krijgen in de Monza/Senator maar die moet je absoluut niet hebben die heeft kleine kleppen en maar 156pk en zuipt net zoveel.
De 24V lag in de ook in de Omega A (3000 en caravan) Senator B.
Ik weet niet hoe groot de motorruimte van een Blitz is en hoe je wegkomt met bepaalde dingen.
Als je een C30NE zoekt probeer er dan 1 te vinden van tussen 1988 tot 90 deze hebben een v-snaar aandrijving voor de waterpomp stuurpomp en dynamo en hebben de dynamo op dezelfde plaats zitten als de 30E de 24V en de C30NE na 90 hebben een multiriem aandrijving en hebben de dynamo op de anderekant zitten,en dat past niet zomaar bij een Monza/Senator A.
Maar kan goed dat het bij een Blitz wel past.Een C26NE (2.6I) is ook geen slecht blok en vrij zuinig alleen lang niet zo sterk als de C30NE of 24V,die blokken zijn goedkoop te vinden in DE.
De 30E is gewoon een k*t motor geen vermogen en veel dorst,de 177pk C30NE is een geweldig blok daar tegenover,onderin meer koppel meer power en minder verbruik en op 95 te stoken wat bij een 30E niet zo geweldig is.
13 oktober 2008 om 21:31 #17431870er was toch ook een 180 pk c30ne… :hmmz
verschil in kleur kleppendeksel ofzo…. zwart en uhm grijs of wat gelig….???
14 oktober 2008 om 07:53 #1743187130E is grijs alu met die sleuven
C30NE 156pk in een Monza heeft ook gewoon die oude alu klepdeksel.C30LE 156pk is zwart met opschrift 3.0 injection
177pk 30NE is ook zwart met 3.0 injection erop.
177pk C30NE is goudkleurig met 3.0 injection opschrift
14 oktober 2008 om 15:34 #17431872Merci voor de info…
Heb gehoord dat de C30NE en mindere varianten lekker makkelijk passen in de motorruimte.
De 24V’ers hebben die grotere aanzuigdingen erbovenop, daar is waarschijnlijk geen ruimte voor in de kap die in de passagiersruimte komt.Weet nu waar ik een beetje op moet zoeken om DE 12V’ert te vinden.
14 oktober 2008 om 16:13 #17431873De blokcode moet zijn C30NE (bij de 2de bougie) en de kop code moet ook C30NE zijn (staat boven de 2de bougie).
Het blok moet een krukasposistie sensor hebben en op de gasklephuis mag geen schroef zijn voor de stationair loop in te stellen.
De oliedruk sensor (rode potje met 2 kabels) zit niet meer onder het achterste uitlaatspruistuk maar onderaan op het distrubutie huis en je uitlaatspruitstukken hebben 3 tapeinden uitsteken ipv 2 en je benzine injectoren zitten bij een C30NE op een stalen rails ipv op slangen zoals bij de oudere 3 liter injecties.
14 oktober 2008 om 19:19 #17431874@GSE… Bedankt voor de info, ben aan het zoeken…
17 oktober 2008 om 10:56 #17431875Grappig, de meeste B-senatoren zijn automaat met 3.0i
De 3.0i Omega’s uit 1988-1990 wel handbakken…. (Allemaal Combi’s als ik het zo zie) Zal zoeentje wel worden dan…
Tevens vraagje… Hoe zit het met de kilometerstanden van zon blok. Tot hoeveel KM’s is een aanschaf verstandig???
17 oktober 2008 om 21:01 #17431876Ligt eraan als je 300.000km op de autobaan hebt gezeten heb ik zo,n blok liever als een blok wat 150.000 korte stukken heeft gedraait.
Moet je zelf bekijken hoe is de compressie hoe is de onderdruk,hoe lek is het blok enz enz.
Laat je niet verleiden door een mooi glanzende klepdeksel enz enz kijk liever naar de binnenkant.
Ik wil altijd een blok horen lopen als ik het wil kopen,helaas is me dit niet altijd geluk maar ik heb nog nooit een gaar blok gekocht.
Tot 3 ton zijn die C30NE wel redelijk tot goed bij normaal gebruik.
Ligt er maar net wie de vorige bezitter/s waren en hoe en wat ze er mee gedaan hebben.3 december 2008 om 18:47 #17431877ik kan een C30LE uit een B- Senator kopen,als ik het goed begrijp is dat dus een blok met 156 pk.
er zit een 5 bak achter,wat voor bak kan dat zijn?
past die achter een 2.4 in B-ascona?4 december 2008 om 18:20 #17431878Ja…als ‘t goed is, dan is dat een R25 bak. Moet je wel een andere tussenas laten maken.
4 december 2008 om 20:14 #17431879origineel gepost door Jaccoooo
ik kan een C30LE uit een B- Senator kopen,als ik het goed begrijp is dat dus een blok met 156 pk.
er zit een 5 bak achter,wat voor bak kan dat zijn?
past die achter een 2.4 in B-ascona?gaat zeker om die motor die in rouveen te koop staat
4 december 2008 om 21:33 #17431880ja inderdaad,ik had gehoopt dat het een 180 pk motor was,maar helaas.
misschien kan ik die bak wel gebruiken,maar dan moeten de overbrengingen wel korter zijn als die van een getrag uit een Manta GSI.4 december 2008 om 21:37 #17431881Hier zo,n blok moet je hebben als je uit een 12V power wilt,het is het enigste 12V 3 liter blok wat standaard grote kleppen heeft.
5 december 2008 om 07:40 #17431882Ongelooflijk hoe die blokken momenteel in trek zijn.
Leuke prijs, geen startmotor, en de dynamo zal ook wel pleite zijn.
En dan maar hopen dat ze de bedrading heel hebben gehouden.5 december 2008 om 20:37 #17431883origineel gepost door Jaccoooo
ja inderdaad,ik had gehoopt dat het een 180 pk motor was,maar helaas.
misschien kan ik die bak wel gebruiken,maar dan moeten de overbrengingen wel korter zijn als die van een getrag uit een Manta GSI.Die bak heeft zeker andere verhoudingen als de GSI-bak en liggen ook dichter bij elkaar echter is de 1 erg kort.
6 december 2008 om 17:10 #17431884ik heb de motor uit de auto overigens…
resterende onderdeeltjes
27 maart 2009 om 10:03 #17431885AnoniemLid sinds:
1 January 1970Bedankt alvast voor de info betreffende een zoektocht naar een beter cq zuinig motorblok voor de Monza. :thumbup
Ik was nog aan het overwegen om een LPG installatie aan te schaffen voor mijn Monza bj 1981 automaat [3traps],
met een 3.0 E blok erin.
Het schijnt dat deze blokken het dan niet lang uithouden met LPG, waarna reparatie of revisie van de kop een must is.:cryDoordat ik hier in dit forum aan het lezen ben geraakt,
heb ik de info bij elkaar verzameld voor een ander Blok en een andere Automaat [4traps]. :vertagnu lees even mee na wat ik al gevonden heb. :(
Heb een AR 25 Automaat van een c30ne blok
Het motorblok zelf komt weer ergens anders vandaan,
het is een c30ne van een Opel Senator B, met versnellingsbak.schijnbaar zijn deze blokken uit een periode van
bj 01-1988 tot 09-1993 [als dat niet zo is even vermelden graag] :agentHet blok is verder kaal te noemen. De vraag is nu,
welke onderdelen zou ik van de oude 3.0E weer kunnen hergebruiken bij een evt inbouw
aan een ander blok zoals boven genoemd.Én de belangrijkste vraag uiteraard, is het mogelijk
dat dit blok probleemloos in mijn wagen kan worden gebouwd, zonder of met aanpassingen. :hmmzik weet niet of mijn keus vooralsnog de juiste is,
maar daarvoor heb ik jullie hier in dit forum.
ik hoor het wel van jullie, bedankt alvast en tot latersgrtz ron ;)
27 maart 2009 om 12:13 #17431886Here we go again:
De 177pk C30NE is gebouwd van 87/90 en van 90 tot 93 of 94,de beide blokken zijn technisch van binnen hetzelfde alleen heeft hebben de blokken van 87/90 een V-snaar aandrijving van de waterpom dynamo stuurpomp enz en de blokken na 90 hebben een multi riem en een ander injectie systeem.
87/90=Motronic 4.1
90/94=Motronic 1.5 (is gelijk aan 24V kwa aansluiten op dual-ram schakeling en klopsensors na)Aansluiten van beide stelt niks voor.
Als je een blok met multiriem hebt kan ik je adviseren deze om te bouwen naar V-riem dit is handiger anders moet je de dynamo weer gaan verzetten en je stuurpomp veranderen,je kun de krukaspoulie en stuurpomp en dynamo gewoon van de 30E overnemen,je moet wel een waterpomp van een 30E nemen die van een C30NE is anders.
(als je Motronic wilt blijven behouden moet je wel een C30NE krukaspoulie behouden met v-snaar)Als je voor zuinigheid kiest zou ik het bestaande C30NE injectie/ontstekings systeem mee over nemen,dit is wel wat werk je moet nl:
luchtfilter bak aanpassen
lambda sonde plaatsen/uitlaad veranderen
bedrading ff aan elkaar maken.Als je zegt ik hou het simpel en die liter meer op 100km maakt me niet uit omdat je toch op LPG wilt gaan rijden dan zou ik je bestaande 30E injectie handel gewoon op het C30NE blok zetten.
Gewoon je oude 30E spruitstukken erop en klaarAls het blok 100% kaal is zoals je schrijft kun je alles ombouwen van je 30E op de waterpomp na die zou ik gewoon van een 30E nemen.
Wat beterft bak:
Als je de AR25 bak wilt gaan gebruiken dan moet je een automaat kabelboom hebben van Motronic 1.5.
Die AR bakken zijn fijne bakken maar der komt wat aanpas werk bij kijken nl:
cardan as laten maken (eventueel balanceren)
baksteun zelf maken
computers ergens plaatsen en nog wat dingen.
Impulsgever aansluitenEn de AR25 bakken schijnen graag kapot te gaan en storingen te krijgen.(der zijn veel klachten over de AR bakken op het OHF)
Je kunt ook de Aisin warner bak nemen de 03/71LE uit een Omega A/Senator B tot 90 ook daar heb je weer een automaat kabelboom bij nodig en je moet ook weer de cardanas en bak steun aanpassen,en wat electronische dingen zoals:sensor onder gaspedaal,knopje winterstand ergens inbouwen impulsgever aansluiten .
Ik kan je de AR25 en Aisin Warner 03/71LE afraden omdat beide werken met een 8 impuls gever voor de schakeling en die impulsgevers zijn er na mijn idee niet met km aansluiting en zodoende moet je zelf iets maken om toch je snelheids meter te laten werken en zorgen dat je bak computer die 8-impulsen krijgt.
Dat een 30E slecht tegen gas kan kan ik niet bevestigen,ik heb ruim 75.000 op LPG gereden met een 30E en der was niks aan de kop te zien,alleen was de nokkenas opgevreten bij de 2de cilinder,en die heb ik toen vervangen door een C30NE kop.
Of als je van simpel houd kan ik je dit aanraden:
C30NE blok 30E injectie en 4-gang automaat uit een Senator/Monza A2 na 84 nemen,dan hoef je bijna niks te veranderen.
Alleen moet je een baksteun maken omdat die bakken langer zijn als de 3-gang en er geen ophangpunt in het chassie van 81 omdat die bak er toen nog niet was.Het verbruik zal met die 4-gang enorm terug lopen als je veel op de autobaan zit ipv 3700 toeren met 120 draait een 4-gang automaat der ongeveer 2300 met 120km/h.
Na mijn idee rijden die 4-gang automaten 10x beter als die 3-gang automaten,altijd lekken,veel toeren en vrij ruw schakelen ivm met een 4-gang.
Ook de kickdown is leuker van 4de naar 2de bv.Ik zelf heb een Monza A2 met een C30NE met 4-gang automaat uit een Omega A/Senator B en kan makkelijk 1 op 10/11 rijden op de autobaan met 110/120kmh alleen korte stukken is het ook 1 op 6/7.
De A2 heeft wel een betere CW waarde/stroomlijning als de A1 en dit scheelt ietsjes in verbruik maar niet veel. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.