Hoe kan de spie op de krukaspoelie afbreken??

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) Hoe kan de spie op de krukaspoelie afbreken??

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 151 tot 175 (van in totaal 223)
  • Auteur
    Berichten
  • #18068161
    Corsa_GSi
    Deelnemer
      Lid sinds:
      30 June 2004

      @trashmetal wrote:

      Momentsleutel kopen ;)

      :swear

      Ik bedoel dus dat er zoveel kracht op moet dat je dat bijna niet gaat lukken, zelfs niet met een super de luxe digitale facom moment sleutel.

      #18068162
      corsaracer
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 January 2005

        lange buis erop zetten….kun je kracht genoeg zetten

        #18068163
        InjectTheVenom
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 December 2004

          @corsaracer wrote:

          lange buis erop zetten….kun je kracht genoeg zetten

          Zo draai ik de wielbouten van onze touringcars altijd vast, wielsleutel met de pijp van 2 lange bokken aan elkaar geschroefd er op en trekken maar.

          #18068164
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            is ons gelukt hoor, bij de Vectra-B 255nM + 15graden gewoon netjes met onverlengde momentsleutel..

            T blok draait dik 100.000km verder nog!!

            willem

            #18068165
            Driekus
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 October 2010

              Ooit die een Vectra B 2.6 V6 gedaan, gewoon met de momentsleutel!

              250 Nm + 45 ° + 15 °

              #18068166
              trashmetal
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 February 2007

                @Corsa_GSi wrote:

                @trashmetal wrote:

                Momentsleutel kopen ;)

                :swear

                Ik bedoel dus dat er zoveel kracht op moet dat je dat bijna niet gaat lukken, zelfs niet met een super de luxe digitale facom moment sleutel.

                Dus… ;)

                #18068167
                theunm
                  Lid sinds:
                  29 June 2004

                  250 nm klink als best veel, maar als je een momentsleutel van een meter hebt hoef je daar afgerond er maar 25 kg aan te hangen.

                  en dat valt nog wel mee.
                  wat al eerder aangehaald is als je zo sterkt niet bent pak je gewoon een langepijp ( moment is kracht maal arm)

                  ooit ga ik zelf een blok in elkaar schroeven.
                  wat ik nu zeker al op het lijstje van nieuwe onderdelen kan zetten is een krukasbout

                  misschien komen er nog meer tips en tricks boven water

                  Theun

                  #18068168
                  arnold kadett
                    Lid sinds:
                    17 October 2010

                    begin me toch te beseffen dat ik dan heel veel mazzel heb gehad
                    na de revisie gewoon de oude bout erin gerateld en gewoon goed aangesjort
                    heb er net 2 seizoenen mee gecrosst
                    nu heb ik wel een paar pk minder ;) 125 ofzo
                    lijkt mij toch echt eerder een montage foutje
                    heel zuur voor beide partijen natuurlijk
                    maar respect voor je geduld met deze man (afhandeling)
                    ik had hem allang een overmaatse zuiger in zijn………… gedrukt ;)

                    #18068169
                    16VCalibra
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      21 July 2008

                      Dan zou ik als ik jouw was die bout maar ff vervangen voor een verse en die op de juiste moment/graden aanhalen.. Tjaa geduld is een schone zaak zal ik maar zeggen heh.. :thumb

                      #18068170
                      rallyastra
                        Lid sinds:
                        12 July 2004

                        @16VCalibra wrote:

                        Ik heb zelfs aangeboden om de motor op mijn kosten te reviseren met nieuwe zuigers Echter had hij geen vertrouwen meer in mijn revisie bedrijf. Ik heb voorgesteld de motor bij een revisie bedrijf waar Calibra16v vertrouwen in had te laten opbouwen en ik hem vervolgens weer zou monteren. Daar is hij niet op in gegaan. Ik heb er van mijn kant ALLES aan gedaan om het netjes op te lossen. Ook voor mij houd het een keer op. Verder maak ik er geen woorden meer aan vuil.

                        Dit is dus een dikke LEUGENN!!! Op jouw kosten heb je NOOIT gezegd!! Je zij tege mij dat ik €600 moest betalen voor een nieuwe set zuigers en dat jij daarna het blok zou laten opbouwen door een bedrijf waarvan ik dat zou willen. Ik wil niet dat de helft van mijn motor ergens anders is gedaan.. Ben daar gewoon heel kritisch in en zo is het. Is ook niks mis mee lijkt mij? Je hebt alles opgelost (of het goed is gedaan is het 2e) maar om de 2 maanden mijn auto weer een maand in twente neer te zetten vind ik ook van de gekke.. Dus bij mij houd het ook een keer op..

                        De Groete![/quote]

                        Dat heb ik wel gezegd. Ik heb bij de laatste reparatie een sper ingebouwd, een aluminium radiateur geplaatst, een extra koelfan gemonteerd. De rekening hiervan zou je gewoon moeten betalen omdat dit niets met de reparatie te maken had. Ik heb gezegd als je de motor ergens anders wil laten repareren je die rekening niet hoefde te betalen. Totaal met uurloon, inbouw van de sper en en de overige onderdelen was die rekening +- 1300 euro. Later ben ik je nog tegemoet gekomen door te zeggen dat als je alleen de kosten van de nieuwe zuigers zou betalen je de rest van de rekening kon laten vervallen. Zou er dus op neer komen dat je een eurotje of 600 betaald zou hebben ipv de volle rekening. Dus op wiens kosten is dit dan ?

                        #18068171
                        eddepet007
                          Lid sinds:
                          11 February 2005

                          Kijk der word weer gecomuniceerd

                          #18068172
                          Anoniem
                            Lid sinds:
                            1 January 1970

                            Schikken is beide een beetje toegeven. Dit voorstel zou een schikking kunnen zijn die tot een oplossing kan komen. :D

                            #18068173
                            16VCalibra
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              21 July 2008

                              Ten eerste was die rekening over de telefoon plusminus 1000 euro, hier ineens 1300 euro.. Lijkt me ook vrij duur voor het het inbouwen van een sper, plaatsen van een 2e fan en plaatsen van een radiateur die zo zou moeten passen in 1x..

                              Ten eerste vind ik dat als 1 fan niet toereikend is waarvan jij alles zo compleet oplevert jij het ook op je eige kosten zou moeten fixen.. Leuke is ik bracht de auto langs op een zaterdag rond 12 uur. Moest met me vriendin in Enschede zijn. Rond 5 uur zou de auto klaar zijn en zou Niels em langs brengen in Enschede omdat die daar woont.. Ik zet er express bij omdat die daar woont omdat jullie het anders als een “super service” zullen zien. Maakt niet uit. Ik was daar om 6 uur omdat ik inmiddels dacht ik haal em zelf wel op. Vervolgens daar nog anderhalf a twee uur staan wachten. Motor warm laten draaien en de 2e fan sloeg niet aan. Maargoed werd mij verteld moet je maar ff kijken naar die stekkertjes. Maakt niet uit heb het van de week weer opgelost. Daarbij werd de motor nog te heet…

                              Dan de radiateur, gewoon een pasklare alu radiateur die ik van Botter heb. Zou gewoon in 1 x moeten passen. Volgens Niels duurde het ff..

                              Waarom ik die sper en die radiateur heb laten inbouwen?? Niels had beloofd dat het blok uiit de auto ging om hem grondig te onderzoeken, onder andere op scheurtjes in de cilinderwanden.. Want na 2 koppakkingen was het probleem er nog, heeft overigens gelegen aan het onderblok dat bij revisie of drna gevlakt had moeten worden.. Maakt niet uit.
                              Ik dacht dus bijmezelf nou als de hele hap er tog uit gaat kan die sper er wel in en die radiateur ook. Maar Niels is ook niet dom, die uren zouden dan op zijn kosten zijn natuurlijk.. Vervolgens staat de auto in twente, zegt die ach late we tog een andere pakking proberen eerst.. Hij is niet gek maar ik ook niet..

                              Ik heb express niet gereageerd omdat we niet offtopic mochten maargoed als de mods erop in gaan doet ik dat ook maar fftjes. Om het zo maar ff te zeggen, dan heb ik bij elkaar al 6 of 7 schikkingen gegeven…. Met als eindresultaat een spiksplinternieuwe motor met alleen maar wanprestaties..

                              #18068174
                              16VCalibra
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                21 July 2008

                                Jullie kijken alleen maar naar goede oplossingen die zogenaamd geboden zijn. Is ook gebeurt na doorhameren.. Zo moest ik gewoon zuigerveren en kosten van het honen betalen toen de motor de eerste keer ontdaan was van het hoonprofiel.. Nadat ik duidelijk had gemaakt dat ik dat een garantieprobleem vond is het uiteindelijk tog kostenloos gedaan.. Zolang men niet boos word word er niks mee gedaan..

                                Zo laatst mn schoonmoeder, problemen met de wasmachine, 5 jaar garantie bijgekocht toendertijd. Kwamen er van de week problemen mee, zij bellen, word er gezegd ja probleem valt niet onder garantie. Na een beetje schreeuwen en boosheid word er gezegd wij komen het van de week repareren mevrouw.. Precies zelfde voorbeeld..

                                Sorry hoor maar voor een uurloon van 50 euro per uur!! en een ombouw van bijna €12.000 is dit ronduit belachelijk..

                                Zoals ik al zij er word alleen maar naar de “mooie oplossingen” gekeken maar niet naar alles wat zich al af heeft gespeeld in een jaar tijd.. Jullie weten ook niet dat ik een astra gsi kreeg van niels als leenauto die er op de helft van de weg mee kapte.. 2 uur lang staan wachten in de kou om 2 uur snachts met mn vriendin langs een pikdonkere snelweg waar 120 gereden word.. Eindstand rond 4 uur op de zaak en toen weer met de calibra naar huis gereden.. Was om half 7 thuis, volgende dag me werk afgebeld omdat het em niet zou worden natuurlijk..

                                #18068175
                                syl-astra
                                  Lid sinds:
                                  3 October 2007

                                  gewoon iets wat ik mij afvraag
                                  is het tandwiel taps van binnen of gewoon recht

                                  #18068176
                                  otdh
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    2 March 2010

                                    Die is conisch ( niet zoals een franse auto maar is t wel )

                                    #18068177
                                    rallyastra
                                      Lid sinds:
                                      12 July 2004

                                      Is gewoon recht van binnen.

                                      #18068178
                                      rallyastra
                                        Lid sinds:
                                        12 July 2004

                                        @16VCalibra wrote:

                                        Zoals ik al zij er word alleen maar naar de “mooie oplossingen” gekeken maar niet naar alles wat zich al af heeft gespeeld in een jaar tijd.. Jullie weten ook niet dat ik een astra gsi kreeg van niels als leenauto die er op de helft van de weg mee kapte.. 2 uur lang staan wachten in de kou om 2 uur snachts met mn vriendin langs een pikdonkere snelweg waar 120 gereden word.. Eindstand rond 4 uur op de zaak en toen weer met de calibra naar huis gereden.. Was om half 7 thuis, volgende dag me werk afgebeld omdat het em niet zou worden natuurlijk..

                                        Hier wil ik nog wel even op reageren, daarna is het klaar. Die mooie leenauto heb ik speciaal voor jou aangeschaft zodat je een auto had. Bovendien was die auto van iemand van de Astra GSI club geweest. Kan ik nu gaan zitten huilen bij die persoon? Ja ding is stuk, dat is flink balen. Daarbij ben ik ook nog om 12 uur savonds naar je toe gereden om je op te halen omdat ik geen klanten laat staan. Rest handelen we wel via de advocaat af. Hopelijk schaft de volgende garage ook speciaal een leenauto voor je aan als die er op dat moment even geen ter beschikking heeft. Normaal moet je al geld betalen voor een leenauto als je ergens je auto in onderhoud doet. Nu zet ik er een punt achter.

                                        #18068179
                                        eddepet007
                                          Lid sinds:
                                          11 February 2005

                                          Mja bij reparatie van 12 k mag je als service wel leen auto verwachten

                                          Maar idd zoek het uit via advocaat. Kan je hier uit komst plaatsen kan topic dicht

                                          #18068180
                                          syl-astra
                                            Lid sinds:
                                            3 October 2007

                                            als het tand wiel recht is van binnen zit de bout er op om te zorgen dat hij er niet afloopt en verder niet
                                            als de motor loop kan de bout niet loslopen door de richting van het schroefdraad
                                            dus is gewoon geval van slecht metaal van het spietje of te veel kracht daar op
                                            bijvoorbeeld door in hoge toeren de koppeling plots op te laten komen
                                            dan komt er zoveel kracht via de krukas op je distrie te staan
                                            ja en als je dan een spietje hebt wat al wat heeft mee gemaakt gaat het vroeg of laat fout

                                            je zou zelfs zonder die bout voor het krukastandwiel de motor kunnen laten draaien
                                            niet dat dat lang goed gaat maar geeft wel aan dat die bout niet zo heel veel uit maakt

                                            denk gewoon dat dit een samenloop van omstandigheden is geweest en dat dit bij iedereen had kunnen gebeuren

                                            #18068181
                                            wim-v6
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              12 August 2005

                                              Bout klemt m wel degelijk vast, als deze bout niet vast genoeg zit heeft het wieltje speling en zal die het speitje kapot slaan of uitkotteren..
                                              bout moet zorgen dat dit niet kan gebeuren.

                                              enige wanneer ik de spie kapot heb gezien is wanneer de bout niet goed heeft gezeten!!!

                                              Willem

                                              #18068182
                                              otdh
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                2 March 2010

                                                @rallyastra wrote:

                                                Is gewoon recht van binnen.

                                                Recht van binnen?
                                                Bril nodig?? Als die recht zou zijn zou je m er zo vanaf pakken als je de bout eruit hebt

                                                Ik moet ze toch echt altijd n paar klappen met n kunststof hamer geven voordat ze los willen

                                                #18068184
                                                GSI Racer
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  25 June 2009

                                                  dat tandwiel pak je er zo vanaf hoor.
                                                  dus wel degelijk recht van binnen, daar ben ik het mee eens.

                                                  En wat Willem zegt klopt ook wel
                                                  doordat je altijd iets speling hebt tussen spie en tandwiel zal dit als het ware gaan klapperen.
                                                  hierdoor breekt het gewoon af naar verloop van tijd. Daar kun je gewoon op wachten
                                                  bekijk het maar zoals een stalen pijpje o.i.d, die kun je een paar keer heen en weer buigen en dan breekt het ;)

                                                  #18068185
                                                  wim-v6
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    12 August 2005

                                                    Jupzz, en daarom is de Boutspanning zo belangrijk!!!

                                                    Erg vast zitten ze niet, die krukaspoelie’s meestal is een klein tikje voldoende om m los te krijgen..

                                                    Willem

                                                    #18068186
                                                    rallyastra
                                                      Lid sinds:
                                                      12 July 2004

                                                      Bout is vorig jaar volgens originele specificatie vastgezet. Zou toch wat zijn als ik dat nooit deed, dan waren alle C20XE’s al bijna stuk gelopen die ik in de laatste 6/7 jaar heb gerepareerd.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 151 tot 175 (van in totaal 223)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.