Hoe kan de spie op de krukaspoelie afbreken??

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) Hoe kan de spie op de krukaspoelie afbreken??

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 223)
  • Auteur
    Berichten
  • #18068058
    Opeltje17
    Deelnemer
      Lid sinds:
      18 January 2012

      Heb er nog nooit wat over gehoord, heb wel eens een ditributie set gemonteerd op een G9U motor weet niet of je dat wat zegt zit ook in een movano.
      Enige verschil in die set was dat de riem een stukje smaller was deze brak dus ook 40.000 km eerder dan de opgegeven waarde waardoor er 16 kleppen krom waren deze set kwam van de gamo.

      Heb het bij mij op me werk dus nog nooit gehoord, vind het inderdaad ook raar als ze als fabrikant weten dat die bouten los kunnen lopen dat ze geen nieuwe sterkere 10.9 bouten leveren i.c.m locktite of iets dergelijks.

      #18068059
      16VCalibra
      Deelnemer
        Lid sinds:
        21 July 2008

        Volgens niels is mijn spietje gebroken door teveel vermogen :wtf :hmmz

        #18068060
        InjectTheVenom
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 December 2004

          … dat hij er zelf in gestopt heeft :hmmz

          #18068061
          RISL
          Moderator
            Lid sinds:
            24 January 2011

            Tja, nu weet ik niet precies hoe de situatie is, in een motorblok, maar in de werktuigbouw gebruiken we een spie om kracht door te geven. Dus dan zou een spie inderdaad kunnen breken als de afschuifkrachten te hoog worden.

            #18068062
            InjectTheVenom
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 December 2004

              Zou het volgende zwakke punt de snuit van de krukas kunnen zijn of zou die het wel gewoon moeten kunnen hebben?

              #18068063
              otdh
              Deelnemer
                Lid sinds:
                2 March 2010

                brekend spietje door te veel vermogen….

                heb veel gehoord maar ok

                heb zelf 2x eerder een gebroken spie bij bekenden meegemaakt, die braken zelfs bij minder als 300pk en kwam gewoon omdat die bout niet vast genoeg zat

                #18068064
                giuliettaevo
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  5 November 2006

                  @RISL wrote:

                  Tja, nu weet ik niet precies hoe de situatie is, in een motorblok, maar in de werktuigbouw gebruiken we een spie om kracht door te geven. Dus dan zou een spie inderdaad kunnen breken als de afschuifkrachten te hoog worden.

                  Zelfs als de spie kracht door zou geven zou dat in deze situatie niet van toepassing zijn, hij zit namelijk aan de distributiekant en niet in de bak oid. De kracht die nodig is om waterpomp en nokkenassen rond te draaien neemt immers niet ineens heel veel toe als het motorvermogen toeneemt, die draaien gewoon nog even zwaar als bij een originele motor. ;)

                  #18068065
                  2000
                  Moderator
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    Wacht even. Dus iets wat aangedreven wordt (maakt niet eens uit wat het is) met zeg maar 100kw, reageerd exact hetzelfde als met bijv. 200kw. Het lijkt mij dat de afgegeven kracht groter is. Er wordt niet meer “gevraagd” , maar wel meer gegeven?

                    #18068066
                    giuliettaevo
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      5 November 2006

                      De kracht van de motor wordt niet overgebracht op de distributie maar op de bak.

                      Zie het anders zo; een dynamo op een fiets geeft je een bepaalde weerstand, verandert die weerstand als je een sterker iemand laat fietsen? Dat gaat ook op voor het ronddraien van nokkenassen en waterpomp, daar was een bepaalde kracht voor nodig en die kracht wordt niet ineens heel veel hoger omdat er meer kracht voorhanden is.

                      Hopelijk is het zo duidelijker. ;)

                      #18068067
                      2000
                      Moderator
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        Ja, het dynamoverhaal lijkt aannemelijk. :thumbup

                        #18068068
                        kadett4x4
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          6 July 2004

                          als het spietje die pk’s niet aan kan, hoe doen ze dat dan bij motoren van boven de 400pk.
                          zag pas op de autocross een astra g 4×4 met c 20 let erin, en meende te horen dat er 400 of 600 pk in zat.
                          en daar brak het spietje echt niet af, en die gast gaf echt wel gas.
                          anders het las apperaat erbij :D

                          groeten.

                          #18068069
                          16VCalibra
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            21 July 2008

                            Het is ook lulkoek dat de spie kan afbreken door teveel vermogen.. Maar er moet tog wat verzonnen worden…

                            #18068070
                            2000
                            Moderator
                              Lid sinds:
                              30 June 2004

                              Maar of de spie nu wel of niet zomaar breekt, er is toch (weer) een oplossing onderweg?

                              #18068071
                              arnold kadett
                                Lid sinds:
                                17 October 2010

                                ik heb mijn poelie na mijn revisie gewoon met de electrische ratel (dikke hitachi ) aangerost met de oude bout
                                rijdt er cross mee als ik de bocht induik rem ik soms zonder te koppelen
                                dat is zeer belastend voor de distributie en het spietje neem ik aan
                                maar nog nooit geen problemen met een spietje gehad

                                #18068072
                                16VCalibra
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  21 July 2008

                                  Inderdaad weer.. Word je niet goed van.. Lees dat topic maar is door heb er wat bijgezet. Cilinderwanden zijn weeeeeer weg..

                                  @2000 wrote:

                                  Maar of de spie nu wel of niet zomaar breekt, er is toch (weer) een oplossing onderweg?

                                  #18068073
                                  2000
                                  Moderator
                                    Lid sinds:
                                    30 June 2004

                                    @16VCalibra wrote:

                                    Inderdaad weer.. Word je niet goed van.. Lees dat topic maar is door heb er wat bijgezet. Cilinderwanden zijn weeeeeer weg..

                                    @2000 wrote:

                                    Maar of de spie nu wel of niet zomaar breekt, er is toch (weer) een oplossing onderweg?

                                    Ik heb het gelezen, zeeeeer vervelend :(

                                    #18068074
                                    wim-v6
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      12 August 2005

                                      Inderdaad de kracht op deze spie neemt NIET toe, Blijft gelijk daar de aandrijfkracht gelijk blijft, wel word de belasting iets groter als de motor sneller op toeren kan komen door bijvoorbeeld een lichter vliegwiel, en dat zelfs met dezelfde pk’s ze breken namelijk ook vaak zat bij gewone 150pk 16kleppers..

                                      Willem

                                      #18068075
                                      freek corsa
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        5 December 2004

                                        De kracht die door de krukaspoulie via de riem doorgegeven moet worden aan de waterpomp en nokkenassen moet allemaal door de wrijvingkracht tussen de krukas en de poulie worden doorgegeven.

                                        De kracht op de waterpomp is afhankelijk van de weerstand die in het systeem zit. Denk hierbij aan de radiateur en thermostaat.

                                        De kracht die op de nokkenassen wordt afgegeven is afhankelijk van de klepsterkte en de druk onder op de kleppen min de druk boven op de kleppen.

                                        Hierbij komt zoals Wim ook al aangaf de kracht van de acceleratie. [ F = m x a ] {kracht is massa maal acceleratie}

                                        Er komt dus toch best veel kracht op te staan.

                                        De spie is alleen voor het monteren, zodat de poulie op de juiste positie wordt gemonteerd.

                                        #18068076
                                        mattemaker
                                          Lid sinds:
                                          28 September 2007

                                          hmmz.. :hmmz . dit is echt K.. maar denk ook zelf dat die bout niet goed heeft vast gezeten..
                                          heb em van de week zelf gedaan..(distr set verv) en daar moet echt VEEL kracht op die bout..
                                          die gaat echt niet zomaar los..
                                          zit dit zo ff te lezen.. en dacht aan dit..

                                          de 1e kracht begint bij de ontsteking boven de zuiger, dat gaat over in krukas en naar vliegwiel en poulie..
                                          dus door meer lucht en brandstof en druk toe te voegen …er een hogere kracht en snelheid op de krukas komt…. en dus meer kracht en (reactie) snelheid op beide kanten komt.

                                          enige wat ik kan bedenken(als alles goed vast zat) is dat je distr spanner het niet heeft bij kunnen houden en heeft staan klapperen.. en dat word weer rechtstreeks op de poulie af gegeven..
                                          en als die trilling maar lang genoeg is..
                                          (ook de reden dat veel autos met koppel tegenwoordig een ketting hebben..)
                                          sucses ermee.. :thumbup

                                          #18068077
                                          GSI Racer
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            25 June 2009

                                            en die kettingen gaan vervolgens ook weer met de bosjes stuk
                                            (VW, Peugeot, Citroen enz)

                                            spanner kan niet klapperen, want die zit met een bout aangedraait als de riem gespannen is ;)

                                            #18068078
                                            syl-astra
                                              Lid sinds:
                                              3 October 2007

                                              @GSI Racer wrote:

                                              en die kettingen gaan vervolgens ook weer met de bosjes stuk
                                              (VW, Peugeot, Citroen enz)

                                              spanner kan niet klapperen, want die zit met een bout aangedraait als de riem gespannen is ;)

                                              oh zeker dat een spanner van een distrie kan gaan klapperen
                                              helemaal als je hem verkeerd monteert
                                              maar denk niet dat niels die fout heeft gemaakt

                                              #18068079
                                              GSI Racer
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                25 June 2009

                                                dan hebben we het wel over een automatische spanner (met wijzertje)
                                                en die heeft een LET volgens mij niet

                                                #18068080
                                                syl-astra
                                                  Lid sinds:
                                                  3 October 2007

                                                  @GSI Racer wrote:

                                                  dan hebben we het wel over een automatische spanner (met wijzertje)
                                                  en die heeft een LET volgens mij niet

                                                  o nee hoe span je die bende dan
                                                  let is gelijk aan xe en die heeft het wel

                                                  #18068081
                                                  wim-v6
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    12 August 2005

                                                    Alleen de C20XE DIS (M2.8) versies hebben een Automatische spanner.. (X20XEV systeem)

                                                    de oudere een handgestelde vaste spanner..

                                                    Willem

                                                    #18068082
                                                    otdh
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      2 March 2010

                                                      Idd
                                                      Een m2,5 of m2,7 distri kan alleen voorgespannen worden door een veer
                                                      Naspannen word met de hand gedaan zonder auto steller

                                                    25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 223)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.