Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › Hoe kan de spie op de krukaspoelie afbreken??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 oktober 2012 om 21:42 #18068083
@wim-v6 wrote:
Alleen de C20XE DIS (M2.8) versies hebben een Automatische spanner.. (X20XEV systeem)
de oudere een handgestelde vaste spanner..
Willem
was me nooit opgevallen…ben ook al zo lang uit dit soort motors
(missen een paar cilinders) :D :D3 oktober 2012 om 21:50 #18068084De bout heeft gewoon niet vast genoeg gezeten
Heb het ook wel eens aan de hand gehad motor net klaar
Proef rijden em.bam motor kapot bout los gelopen
En.daardoor teveel kracht op de spie en die.lubbert dan uit of breekt af
Zoiets gebeurt je maar 1 keer ………..4 oktober 2012 om 08:16 #18068085Tja David, jij bent nog 1 van de velen die zegt dat de bout te los heeft gezeten. Enkel blijft de bouwer volhouden dat die vast heeft gezeten en dat het door het vermogen komt :thumb
4 oktober 2012 om 20:22 #18068026Geloof ik niks van vermogen heeft er niks mee te maken
Er zijn ook letjes met meer dan 400 pk met originele bout en poulie
En die blijven ook heel terwijl die ook echt goed gebruikt worden op de sprint baan
Heb ook nog nooit gehoord van een geüpgrade bout omdat ie het vermogen niet aan zou kunnen.
En die gasten van rtp uit Duitsland die rijden met meer dan 600 pk in een calibra en die hebben ook gewoon nog
De originele bout
Dus ja …….ik weet het verder ook niet maar vermogen heeft er niks mee te maken denk ik.6 oktober 2012 om 07:49 #18068019Misschien is de bout bij het monteren wel goed vast gezet, maar daarna door ouderdom toch los gegaan? :hmmz
Het probleem is dat je dit soort dingen nooit kan bewijzen… :(
Maar mijn idee is ook dat hij niet door het vermogen kapot gegaan kan zijn!
7 oktober 2012 om 16:33 #18068016Volgens niels is er een nieuwe bout in gegaan dus ouderdom kan je ook uitsluiten ;). Als iemand van de opel dealer zegt dat de enige optie is dat de bout niet vast heeft gezeten is dat dan bewijs of niet? Kan aan mij liggen hoor maar lijkt me van wel dan :thumb
7 oktober 2012 om 16:45 #18068015wat iemand zegt dient niet als bewijs denk ik.
om te bewijzen dat die bout te los gezeten heeft kun je niet of slecht na gaan
of misschien dat een expert de bout kan bekijken en aan de hand van de lengte (rekken) na gaan of hij met het goede koppel is aangedraait.
maar ook dat betwijfel ik :vertagraar zaakje zo :???:
7 oktober 2012 om 17:23 #18068013@GSI Racer wrote:
wat iemand zegt dient niet als bewijs denk ik.
om te bewijzen dat die bout te los gezeten heeft kun je niet of slecht na gaan
of misschien dat een expert de bout kan bekijken en aan de hand van de lengte (rekken) na gaan of hij met het goede koppel is aangedraait.
maar ook dat betwijfel ik :vertagraar zaakje zo :???:
enigste bewijs is dat niels zelf zij dat hij hem nagetrokken heeft. en waarschijnlijk dus niet goed. dit is je enigste bewijs daarover
of het goed gebeurt is zal niemand weten7 oktober 2012 om 19:23 #18068027indd. maar er kan veel gezegt worden he ;)
7 oktober 2012 om 20:41 #18068020Niels heeft de motor gereviseerd en al dan niet een nieuwe bout gebruikt. Als het dan kapot gaat is het dan niet aan hem om te bewijzen dat het niet aan zijn revisie gelegen heeft? :hmmz
Als jij een motor laat reviseren en er gaat daarna iets kapot hoef jij niet aan te tonen dat dat aan het reviseren ligt lijkt mij..
8 oktober 2012 om 05:51 #18068034daar heb je 100% gelijk in ja
maar zijn er verder nog vorderingen Ram?
8 oktober 2012 om 06:39 #18068033Daar heb je geen gelijk in.
We leven namelijk in een rechtsstaat waarin iemand onschuldig is tot het tegendeel bewezen is.Laten we hier nu geen tweede discussietopic van maken nu het andere (tijdelijk) dicht is.
8 oktober 2012 om 08:28 #18068031Sorry, wederom een discussiepuntje…
Is het niet zo, als inderdaad die bout niet goed gemonteerd was, je er direct last van moet hebben gehad.
Bij eerste start en/of eerste kilometers? En niet, zoals nu, een groot aantal kilometers en tijd later?Lijkt me ook dat vermogen er ook wel mee te maken heeft. Door het grotere vermogen is de versnelling in toeren een stuk groter, dus grotere krachten.
8 oktober 2012 om 16:54 #18068022Cooperdude. lees het andere topic maar eens door over deze motor :thumb
daar hebben we het al uitgebreid over gehad8 oktober 2012 om 18:10 #18068018@RISL wrote:
Daar heb je geen gelijk in.
We leven namelijk in een rechtsstaat waarin iemand onschuldig is tot het tegendeel bewezen is.Leef jij in een ander land dan? :shock: Kijk maar naar het NL boetesysteem, daar ben je schuldig tenzij je kunt bewijzen onschuldig te zijn….
Bij rechtspraak tussen personen zou dat opgaan maar dit is een bedrijfsmatig iets en dat gaat toch iets anders, ‘consumentenbescherming’ e.d. komt dan om de hoek kijken.
8 oktober 2012 om 18:33 #18068017Nee, er is bewezen dat je schuldig bent en daarom krijg je een boete.
Je kunt alleen het bewijs ontkrachtigen met je eigen bezwaarschrift en dan kijkt iemand wie er gelijk heeft.Maar goed, laten we het daar niet over hebben en ontopic blijven.
8 oktober 2012 om 20:52 #18068011@ Cooperdude:
Deze hoeft er inderdaad niet gelijk Af te lopen, bij de motoren welke ik meegemaakt zijn ze ook willekeurig gegaan.. allemaal door Fout montage / gemakzucht..
De een ging na 2 weken, de ander pas na 35.000km…
en loopt normaal gewoon niet los als de montage voorschriften aangehouden zijn:
– Gebruik nieuwe bout
– Welke met Vet (Geen olie oid!!) ingesmeerd is
– Trek deze in de volgende Fasen aan: 250Nm > 40 – 50graden, ik kan je vertellen, dat is KNAP vast…Willem
9 oktober 2012 om 07:16 #18068032Ik ga hier niet meer op in, in het vorige topic is alles al uitgebreid besproken dus zou ik iedereen ook graag daarnaar doorverwijzen. Restauratie verbouwing en styling, calibra turbo360pk. Topic is wel op verzoek van moderater in overleg met mij gesloten ;) . Nogmaals wat willem zegt is zo, tuurlijk zullen er mensen zijn die anders denken of andere theorieën erover hebben, maar de enige manier waardoor zo een bout kan loskomen is tog echt dat hij niet vast genoeg heeft gezeten..
Volgens niels is de krukas in maart jl blijven zitten toen de cilinderwanden gehoond werden dus is de krukaspoulie ook niet los geweest.. Lijkt me knap maar ik stond er helaas niet bij..
9 oktober 2012 om 16:34 #18068030Honen met de krukas er nog in… Hadden ze de zuigers er wel uitgehaald of alleen maar naar beneden gedraaid? :puke
Waar blijft al het slijpsel van het honen dan denk je? :hmmz
9 oktober 2012 om 17:56 #18068029Zuigers zijn er wel uit gehaald via de boven kant zij die..
9 oktober 2012 om 19:00 #18068028Dat kan natuurlijk. Maar dan nog valt al het slijpsel omlaag op de krukas… :(
10 oktober 2012 om 08:58 #18068025Kwestie van goed spoelen.
10 oktober 2012 om 17:31 #18068024Hoe denk je dat goed te gaan spoelen met het blok in de auto? :???:
Blok uit elkaar halen, honen en dan in de wasmachine en daarna alle oliekanalen nog een keer schoonmaken is hoe het hoort.
Dat gruis valt ook tussen de lagers en krukas als die erin zit en daar spoel je niet zomaar iets tussenuit. Vooral niet omdat het hele blok vettig is van binnen door de olie. Dan zou je een hele goede ontvetter moeten gebruiken maar dat is ook weer niet zo prettig voor de lagers e.d.
10 oktober 2012 om 18:01 #18068023gebeurt wel vaker, met de krukas er in. Zo heb ik het ook een keer gedaan.
Met een hoonsteen op de boormachine.
Mischien niet helemaal de perfecte manier maarja….Heb daarna het blok van alle kanten schoongespoten met remmenreiniger en met een luchtpistool afgespoten.
Dit was meer omdat ik het zonde van mn centen vond om dat blok te laten honen.
Als ik nou een echte snelle motor zou gaan bouwen dan ging ie wel even naar een goeie revicieboer die weet wat die doet.
10 oktober 2012 om 19:13 #18068021dat was mijn punt; niet bepaald een goede manier, eerder een noodoplossing. :???:
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.