Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › Hoe kan de spie op de krukaspoelie afbreken??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 september 2012 om 21:09 #18068058
Heb er nog nooit wat over gehoord, heb wel eens een ditributie set gemonteerd op een G9U motor weet niet of je dat wat zegt zit ook in een movano.
Enige verschil in die set was dat de riem een stukje smaller was deze brak dus ook 40.000 km eerder dan de opgegeven waarde waardoor er 16 kleppen krom waren deze set kwam van de gamo.Heb het bij mij op me werk dus nog nooit gehoord, vind het inderdaad ook raar als ze als fabrikant weten dat die bouten los kunnen lopen dat ze geen nieuwe sterkere 10.9 bouten leveren i.c.m locktite of iets dergelijks.
26 september 2012 om 07:28 #18068059Volgens niels is mijn spietje gebroken door teveel vermogen :wtf :hmmz
26 september 2012 om 07:47 #18068060… dat hij er zelf in gestopt heeft :hmmz
26 september 2012 om 07:54 #18068061Tja, nu weet ik niet precies hoe de situatie is, in een motorblok, maar in de werktuigbouw gebruiken we een spie om kracht door te geven. Dus dan zou een spie inderdaad kunnen breken als de afschuifkrachten te hoog worden.
26 september 2012 om 08:30 #18068062Zou het volgende zwakke punt de snuit van de krukas kunnen zijn of zou die het wel gewoon moeten kunnen hebben?
26 september 2012 om 15:11 #18068063brekend spietje door te veel vermogen….
heb veel gehoord maar ok
heb zelf 2x eerder een gebroken spie bij bekenden meegemaakt, die braken zelfs bij minder als 300pk en kwam gewoon omdat die bout niet vast genoeg zat
26 september 2012 om 16:12 #18068064@RISL wrote:
Tja, nu weet ik niet precies hoe de situatie is, in een motorblok, maar in de werktuigbouw gebruiken we een spie om kracht door te geven. Dus dan zou een spie inderdaad kunnen breken als de afschuifkrachten te hoog worden.
Zelfs als de spie kracht door zou geven zou dat in deze situatie niet van toepassing zijn, hij zit namelijk aan de distributiekant en niet in de bak oid. De kracht die nodig is om waterpomp en nokkenassen rond te draaien neemt immers niet ineens heel veel toe als het motorvermogen toeneemt, die draaien gewoon nog even zwaar als bij een originele motor. ;)
26 september 2012 om 16:18 #18068065Wacht even. Dus iets wat aangedreven wordt (maakt niet eens uit wat het is) met zeg maar 100kw, reageerd exact hetzelfde als met bijv. 200kw. Het lijkt mij dat de afgegeven kracht groter is. Er wordt niet meer “gevraagd” , maar wel meer gegeven?
26 september 2012 om 16:48 #18068066De kracht van de motor wordt niet overgebracht op de distributie maar op de bak.
Zie het anders zo; een dynamo op een fiets geeft je een bepaalde weerstand, verandert die weerstand als je een sterker iemand laat fietsen? Dat gaat ook op voor het ronddraien van nokkenassen en waterpomp, daar was een bepaalde kracht voor nodig en die kracht wordt niet ineens heel veel hoger omdat er meer kracht voorhanden is.
Hopelijk is het zo duidelijker. ;)
26 september 2012 om 17:25 #18068067Ja, het dynamoverhaal lijkt aannemelijk. :thumbup
26 september 2012 om 17:36 #18068068als het spietje die pk’s niet aan kan, hoe doen ze dat dan bij motoren van boven de 400pk.
zag pas op de autocross een astra g 4×4 met c 20 let erin, en meende te horen dat er 400 of 600 pk in zat.
en daar brak het spietje echt niet af, en die gast gaf echt wel gas.
anders het las apperaat erbij :Dgroeten.
26 september 2012 om 20:22 #18068069Het is ook lulkoek dat de spie kan afbreken door teveel vermogen.. Maar er moet tog wat verzonnen worden…
26 september 2012 om 20:28 #18068070Maar of de spie nu wel of niet zomaar breekt, er is toch (weer) een oplossing onderweg?
26 september 2012 om 20:36 #18068071ik heb mijn poelie na mijn revisie gewoon met de electrische ratel (dikke hitachi ) aangerost met de oude bout
rijdt er cross mee als ik de bocht induik rem ik soms zonder te koppelen
dat is zeer belastend voor de distributie en het spietje neem ik aan
maar nog nooit geen problemen met een spietje gehad26 september 2012 om 20:48 #18068072Inderdaad weer.. Word je niet goed van.. Lees dat topic maar is door heb er wat bijgezet. Cilinderwanden zijn weeeeeer weg..
@2000 wrote:
Maar of de spie nu wel of niet zomaar breekt, er is toch (weer) een oplossing onderweg?
26 september 2012 om 20:49 #18068073@16VCalibra wrote:
Inderdaad weer.. Word je niet goed van.. Lees dat topic maar is door heb er wat bijgezet. Cilinderwanden zijn weeeeeer weg..
@2000 wrote:
Maar of de spie nu wel of niet zomaar breekt, er is toch (weer) een oplossing onderweg?
Ik heb het gelezen, zeeeeer vervelend :(
26 september 2012 om 22:36 #18068074Inderdaad de kracht op deze spie neemt NIET toe, Blijft gelijk daar de aandrijfkracht gelijk blijft, wel word de belasting iets groter als de motor sneller op toeren kan komen door bijvoorbeeld een lichter vliegwiel, en dat zelfs met dezelfde pk’s ze breken namelijk ook vaak zat bij gewone 150pk 16kleppers..
Willem
27 september 2012 om 12:28 #18068075De kracht die door de krukaspoulie via de riem doorgegeven moet worden aan de waterpomp en nokkenassen moet allemaal door de wrijvingkracht tussen de krukas en de poulie worden doorgegeven.
De kracht op de waterpomp is afhankelijk van de weerstand die in het systeem zit. Denk hierbij aan de radiateur en thermostaat.
De kracht die op de nokkenassen wordt afgegeven is afhankelijk van de klepsterkte en de druk onder op de kleppen min de druk boven op de kleppen.
Hierbij komt zoals Wim ook al aangaf de kracht van de acceleratie. [ F = m x a ] {kracht is massa maal acceleratie}
Er komt dus toch best veel kracht op te staan.
De spie is alleen voor het monteren, zodat de poulie op de juiste positie wordt gemonteerd.
3 oktober 2012 om 18:41 #18068076hmmz.. :hmmz . dit is echt K.. maar denk ook zelf dat die bout niet goed heeft vast gezeten..
heb em van de week zelf gedaan..(distr set verv) en daar moet echt VEEL kracht op die bout..
die gaat echt niet zomaar los..
zit dit zo ff te lezen.. en dacht aan dit..de 1e kracht begint bij de ontsteking boven de zuiger, dat gaat over in krukas en naar vliegwiel en poulie..
dus door meer lucht en brandstof en druk toe te voegen …er een hogere kracht en snelheid op de krukas komt…. en dus meer kracht en (reactie) snelheid op beide kanten komt.enige wat ik kan bedenken(als alles goed vast zat) is dat je distr spanner het niet heeft bij kunnen houden en heeft staan klapperen.. en dat word weer rechtstreeks op de poulie af gegeven..
en als die trilling maar lang genoeg is..
(ook de reden dat veel autos met koppel tegenwoordig een ketting hebben..)
sucses ermee.. :thumbup3 oktober 2012 om 19:15 #18068077en die kettingen gaan vervolgens ook weer met de bosjes stuk
(VW, Peugeot, Citroen enz)spanner kan niet klapperen, want die zit met een bout aangedraait als de riem gespannen is ;)
3 oktober 2012 om 20:01 #18068078@GSI Racer wrote:
en die kettingen gaan vervolgens ook weer met de bosjes stuk
(VW, Peugeot, Citroen enz)spanner kan niet klapperen, want die zit met een bout aangedraait als de riem gespannen is ;)
oh zeker dat een spanner van een distrie kan gaan klapperen
helemaal als je hem verkeerd monteert
maar denk niet dat niels die fout heeft gemaakt3 oktober 2012 om 20:38 #18068079dan hebben we het wel over een automatische spanner (met wijzertje)
en die heeft een LET volgens mij niet3 oktober 2012 om 20:53 #18068080@GSI Racer wrote:
dan hebben we het wel over een automatische spanner (met wijzertje)
en die heeft een LET volgens mij nieto nee hoe span je die bende dan
let is gelijk aan xe en die heeft het wel3 oktober 2012 om 21:02 #18068081Alleen de C20XE DIS (M2.8) versies hebben een Automatische spanner.. (X20XEV systeem)
de oudere een handgestelde vaste spanner..
Willem
3 oktober 2012 om 21:34 #18068082Idd
Een m2,5 of m2,7 distri kan alleen voorgespannen worden door een veer
Naspannen word met de hand gedaan zonder auto steller -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.