Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › Hoe kan de spie op de krukaspoelie afbreken??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 september 2012 om 09:40 #17252437
Hallo allemaal,
Zoals de vraag luidt: Hoe kan de spie op de krukaspoelie afbreken?? In het topic van mn Calibra heb ik daar al wat antwoorden op gehad, echter komt niet iedereen van het forum met ervaring daar. Vandaar dat ik de vraag hier nogmaals stel ;). De antwoorden die ik tot nu toe allemaal heb gehad is dat de bout niet vast genoeg is gezet, of er is geen nieuwe bout voor gebruikt..
Ik hoor graag jullie ervaringen..
Groetjes Ram
22 september 2012 om 10:19 #18068035In theorie is de spie enkel bedoeld om de poelie in de goede stand te monteren, met de bout trek je het geheel vervolgens strak op de plek, de spie zit daarbij strak op zijn plaats en kan niet bewegen. De spie kan dus alleen kapot gaan als hij kan bewegen omdat de poelie speling heeft op de krukas. Die speling kan er zijn of ontstaan als de bout niet genoeg aangedraaid is…
22 september 2012 om 12:05 #18068036klopt kan alleen als de poelie los zit het kan wel zijn dat de bout vast loopt op de draad of dat de poelie beschadigt is let er dan ook op dat alles goed schoon en vlak is voordat je het weer monteert
22 september 2012 om 17:40 #18068037deze moet ook vervangen worden als die los is geweest ik zou zegen kijk er eens naar als die nieuw is
en het klopt dat die spie hebt voor de riem op tijd tezeten er zijn zelfs die spie loos zijn denk aan franse auto.s
zit het tandwiel gewoon los en met de bout zit die vast23 september 2012 om 09:35 #18068038Duidelijk hoop(te) alleen wel op meer reacties king:
23 september 2012 om 09:48 #18068039Spieloze Montage Krukas: montageZonder spie is meestal schuiner konisch bevestigd..
Inderdaad wat de Alfaman zegt, Spie kan alleen kapot als de poelie kan bewegen op de krukas… en dat is wanneer deze niet strakgenoeg zit:
Aantrekken krukaspoelie:
– nieuwe bout gebruiken: JA! lichtjes met vet insmeren
– fase 1: 250Nm
– Fase 2: 40 tot 50graden doordraaien..ik kan je melden, dat red je niet hoor, met je luchtsleutel…
Willem
23 september 2012 om 10:00 #18068040Echt een kutklus…heb de mijne gedaan terwijl iemand m in de versnelling hield met het pootje op de rem. Anders is het nauwelijks te doen.
Vliegwiel blokeren op de starterkrans leek mij geen optie, risico van gebroken tanden was te groot.23 september 2012 om 10:07 #18068041Bij mijn V6 aangetrokken met 255Nm + 35graden (opel dealerinfo), op de starterkrans geblokkeerd met een heule dikke schrevendraaiert..
Willem
23 september 2012 om 10:14 #18068042Lefgozer! Dat durfde ik niet aan hoor, mocht er een tand afbreken kun je je vliegwiel gaan vervangen :D
23 september 2012 om 10:19 #18068043jupzz, die breken niet heel hard hoor…
had ik wel een goede rede de krukaskeerring te vervangen, hing ALTIJD 1 druppie aan de onderste carterbout..
Willem
23 september 2012 om 11:50 #18068044@ Willem
Met een goeie luchtsleutel lukt het echt wel hoor, doe de 250nm met de momentsleutel.
En dan die 50 graden met de luchtsleutel.23 september 2012 om 12:25 #18068045Die 50 graden zal misschien wel lukken, maar de mijne doet zels met 10bar nuet verder draaien, niet een heel spannende sleutel hoor…
Willem
23 september 2012 om 19:01 #18068046
Als ie goed aan zit gedraaid(geblokkeerd op vliegwiel) zou er niets moeten gebeuren. However met zulke vermogens who knows?
Dan zijn er wel zo ontzettend veel factoren die verschillen van origineel.23 september 2012 om 19:15 #18068047Vraag me af hoe ze dat bij de dealer doen, speciaal gereedschap ofzo, ben benieuwd hoe je met een luchtsleutel goed kunt zien dat je em 40 graden verder hebt gedraaid.
23 september 2012 om 19:46 #18068048@midnight black wrote:
, ben benieuwd hoe je met een luchtsleutel goed kunt zien dat je em 40 graden verder hebt gedraaid.
23 september 2012 om 19:58 #18068049Die is niet bedoelt voor een luchtsleutel. Alles wat op moment of op graden moet doe je gewoon met een momentsleutel.
23 september 2012 om 20:17 #18068050inderdaad gewoon met de moment sleutel.
moet zeggen ik probeer zo weinig mogelijk een centrale krukas bout los te halen. altijd de boutjes meestal 4 in de poelie los halen.
behalve bij renault en meer spieloze krukassen/ poeliesen inderdaad zoals velen zeggen spietje kan alleen maar breken als de krukas bout niet goed vast zit.
23 september 2012 om 20:56 #18068051De pest is alleen dat die boutjes vaak afbreken. Maar daar helpt een goeie deblockoil wel bij.
Haal bij heel wat motoren vaak gewoon de krukasbout los, ook bij overige merken. Bij renaults met speciaal gereedschap in het onderblok zodat ie op tijd blijft staan. (spieloos)
Maar ze gaan altijd schoon terug, met locktite….en als het een rekbout is komt er een nieuwe in. En ofcourse, zoals het hoort, met een momentsleutel en op het juiste aanhaalmoment.
23 september 2012 om 21:00 #18068052wat er vaak gebeurt is hup de lucht tol op die kleine boutjes, Dan willen ze wel breken :D
geef er eerst een paar tikken tegen met de hamer. zo dat het boutje ”schrikt” moet zeggen heb er weinig problemen mee.en bij een fatsoenlijk distributie riem set zit al een nieuwe krukas bout. Niet altijd maar kom ze vaak tegen. En zitten er niet voor niks ”bij”
ik ken mensen die gooien die bout bij een andere hoop boutjes en moertjes…23 september 2012 om 21:08 #18068053Hah ja…maar zelfs bij gates weten ze nog niet alles over die bouten.
Heb al 2 renault motoren in de soep gezien nadat er een nieuwe riem op was gezet.
Dit komt doordat de bout van een looprol breekt, en juist die krijg je er niet bij.
1 motor heb ik zelf voorzien van een nieuwe distributieset, gates, met alles er bij.
Binnen een maand liep die motor in puin, looprol los, bout doormidden.
Die andere motor was van een oude klasgenoot van me. Zelfde verhaal.Die motor die ik destijds bij mn oude werkgever gedaan heb is geclaimed bij gates. Daar is een ruime vergoeding voor weer gekomen. Maar die bouten doen ze nog steeds niet bij die setjes in.
Sindsdien haal ik 10.8 bouten voor die spanrollen er los bij. En dat gaat goed. De originele is een 8.8 bout.
Het betreft hier de 16v motoren van Renault en Peugeot.
Alles zit er bij in die set, behalve de bout voor die ene looprol.24 september 2012 om 16:45 #18068054@Fearless wrote:
Hah ja…maar zelfs bij gates weten ze nog niet alles over die bouten.
Heb al 2 renault motoren in de soep gezien nadat er een nieuwe riem op was gezet.
Dit komt doordat de bout van een looprol breekt, en juist die krijg je er niet bij.
1 motor heb ik zelf voorzien van een nieuwe distributieset, gates, met alles er bij.
Binnen een maand liep die motor in puin, looprol los, bout doormidden.
Die andere motor was van een oude klasgenoot van me. Zelfde verhaal.Die motor die ik destijds bij mn oude werkgever gedaan heb is geclaimed bij gates. Daar is een ruime vergoeding voor weer gekomen. Maar die bouten doen ze nog steeds niet bij die setjes in.
Sindsdien haal ik 10.8 bouten voor die spanrollen er los bij. En dat gaat goed. De originele is een 8.8 bout.
Het betreft hier de 16v motoren van Renault en Peugeot.
Alles zit er bij in die set, behalve de bout voor die ene looprol.Zeer nuttige info, voor ons monteurs!!
thanks :thumbup24 september 2012 om 16:54 #18068055Ja echt he…
Ik heb al een tijdje geen renault meer gedaan (gelukkig niet! :jerry ) dus weet niet of ze nu wel die bouten bij die setjes in stoppen.24 september 2012 om 17:02 #18068056durf ik zo ook niet te zeggen.
ben al lang blij als mijn collega die k*t Renaults mag maken :jerry
wat een ellendige hokken zijn dat toch :angel24 september 2012 om 20:58 #18068012Werk nu 2.5 jaar bij een renault dealer voornamelijk bedrijfswagens heb nog nooit een motor in de soep zien draaien wel een keer een laguna 1.6 16v (spieloos) waren ze vergeten de krukas poelie erop te zetten en toen gestart gelukkig alle kleppen nog heel alles weer op tijd en hij liep weer als nieuw.
Die renaults kan je gewoon niet doen zonder de krukas te blokkeren waarom ze nog motoren maken zonder spie joost mag het weten.
@Fearless: ze doen nog steeds geen nieuwe bouten bij de setjes niks van geleerd dus :thumbdownPS: heb niks met renault van mij part draaien ze allemaal in mekaar :jerry
24 september 2012 om 21:00 #18068057Is het wel een bekend probleem bij renault dan? Dat ze die bouten wel vervangen tijdens een distriwissel?
Lijkt mij toch wel? al doen dealers vaak net alsof er niets aan de hand is……”nee meneer, komt nooit voor.” -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.