Het grote ”kleine vragen” Astra-topic Deel 2

Forumindex Forums Modellen Astra Het grote ”kleine vragen” Astra-topic Deel 2

3 berichten aan het bekijken - 151 tot 153 (van in totaal 153)
  • Auteur
    Koffie
    Bijdrager
    • Topics 2
    • Reacties 328

Hallo allemaal Ik heb vorige week een opel astra g 1.8 16v gekocht. Bouwjaar 1999 Km 178000 Nu echter gaat het toerental omhoog met schakelen en achteruit laten lopen van een helling zonder gas te geven. Ik heb net het gasklephuis schoongemaakt gaatjes waren verstopt. Echter zonder resultaat, wat zou het verder kunnen zijn?

Late reactie, maar misschien heb je er nog wat aan:

1999 1.6 8V heeft motorcode X16SZR. Het stationaire toerental wordt geregeld door de nullaststappenmotor. Dat is dat cilindertje dat op het gasklephuis zit met twee torxboutjes (niet de EGR), net onder de gasklep. Het kan zijn dat dat vies is. In de how-to’s op dit forum staat hoe je hem kan reinigen.

Probeer ook eens om 10 sec te wachten of het toerental stabiliseert, zonder gas te geven, koppeling ingetrapt, versnellingsbak neutraal. Het kan namelijk zijn dat de ECU denkt dat het stationaire toerental te laag. Daarvoor wil het compenseren door de nullaststappenmotor verder open te draaien. Dit kan gebeuren als je de motor afzet en meteen de sleutel weer op contact draait. De ECU denkt dat de motor moet draaien en ziet dat het stationaire toerental te laag is (de motor heb je immers net afgezet).

Koffie
    Bijdrager
    • Topics 2
    • Reacties 328

Als het motorstoringslampje brandt, is er dan een actueel probleem of kan het ook duiden op een probleem dat niet meer speelt?

Astra G, 1998, motorcode X16SZR. Met een paperclip lees ik P0481 uit. Dat is het “regelcircuit van koelventilator 2”. De motor heeft één koelventilator, die op twee snelheden kan worden geschakeld via twee relais. Beide werken als ik de spoelen van de relais handmatig massa geef.

Het lampje brandt sinds vorige week. Toen viel de motor uit doordat de brandstofpomp niet werd aangestuurd. De pechhulp heeft tijdens het foutzoeken mogelijk de relais van de koelventilator eruit getrokken.

paanjii2
    Bijdrager
    • Topics 0
    • Reacties 0

(Awaiting moderation)

3 berichten aan het bekijken - 151 tot 153 (van in totaal 153)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.