Hertaxatie van de Monza

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Hertaxatie van de Monza

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 26 tot 38 (van in totaal 38)
  • Auteur
    Berichten
  • #17696487
    GSE
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 August 2006

      Word alleen maar meer:
      Mijn broer zijn Monza word binnenkort ook getaxeert en de taxateur zei:
      Zo,n 24V en die 24V zijn een toegevoegde waarde die de waarde verbeteren,omdat de auto ook is verbeteterd.

      #17696488
      Uniek
        Lid sinds:
        6 June 2010

        ja van buiten (op een paar plekjes na) vind ik de monza perfect

        maar ik zit er nog over na te denken om hem te moderniseren (wel een 10 jaren plan:P)
        c.v., brembo’s, 24V??(over de 24V ben ik nog niet uit) alarm,
        elektrische spiegels heb ik al en org. c.v. ook nu alleen nog een beetje meer tijd
        zelfs in de vakantie te druk geweest ik ben nu alweer aan vakantie toe :sleeping

        #17696489
        Anoniem
          Lid sinds:
          1 January 1970

          voor een taxatie zou ik die chroomrandjes efkes weghalen,
          want ze willen wel eens een keertje de wielrandjes bekijken,
          en als die eenmaal ‘bloot’ liggen, zonder roest, dan heb je al een winstpakker in huis :thumbup

          en idd Ben, een 24V op papier doet een flinke duit bij de waardetax :wors

          #17696490
          GSE
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 August 2006

            Tuurlijk,je hebt een betere motor (zuiniger sterker) als verbetering aangebracht,ook de nieuwe lak en bv meespuiten van sideskirts en spiegels en mooie velgen werd niet als negatief maar als positief bekeken.

            #17696491
            Uniek
              Lid sinds:
              6 June 2010

              dus het is geen probleem dat ie niet helemaal origineel gerestaureerd wordt
              met verbeteringen wordt de auto veel meer waard

              #17696492
              Anoniem
                Lid sinds:
                1 January 1970

                als ie gerestaureerd is, dan heb je een goede waardebepaling,
                met dat totaalplaatje cq originaliteit scoor je ‘punten’

                remschijven/blokkies doen niet echt veel mee in de tax :hmmz

                de carosserie/optiek en de techniek, als dat in orde is,
                dan kan je flink gaan scoren :thumbup

                #17696493
                rinus de boer
                  Lid sinds:
                  2 July 2004

                  origineel gepost door MonzaRon
                  als ie gerestaureerd is, dan heb je een goede waardebepaling,
                  met dat totaalplaatje cq originaliteit scoor je ‘punten’

                  remschijven/blokkies doen niet echt veel mee in de tax :hmmz

                  de carosserie/optiek en de techniek, als dat in orde is,
                  dan kan je flink gaan scoren :thumbup

                  Inderdaad, men let goed op de buitenkant (zelfs de dikte van de lak wordt gemeten), op de toestand van het chroomwerk (mits aanwezig), ligging van de plaatwerkdelen (dus naden), enz. Kleine gebruikerssporen zijn meestal niet van invloed (zoals een klein beetje steenslag), dat hoort erbij bij een gebruksauto die een x-aantal jaren oud is.

                  En ook op het interieur, of dat er netjes uitziet, niet echt versleten is (een beetje slijtage mag het hebben, dat noemt men patina). Ook een schoon interieur (en eentje waar niet in gerookt wordt) zet punten op de schaal.

                  De techniek, origineel of niet, moet het doen. Bij een taxatie kan men twee kanten op. Of helemaal origineel (kleine aanpassingen daargelaten), of “verbouwd”. In dat geval, zal een moderner blok waarschijnlijk ook meer punten in de schaal leggen.

                  Men let er ook op, of de auto een goede roestpreventie heeft gehad, APK heeft, regelmatig onderhoud krijgt (hij zag bij mij het kaartje hangen van de garage aan de stuurstengel), enz, enz.

                  Over het algemeen is het zo, dat een youngtimer, die gewoon regelmatig gebruikt wordt, hooguit de conditie 2 staat krijgt (zeer goed). Alleen een “showauto”, of een auto die tot in de puntjes gerestaureerd is (eigenlijk beter dan nieuw), krijgt de concourstaat, of te wel conditie 1.

                  Maar de tendens is tegenwoordig, dat “overgerestaureerde” auto’s niet meer zo gewaardeerd worden. Een auto mag “patina” hebben, dat vindt men tegenwoordig mooier.

                  #17696494
                  Uniek
                    Lid sinds:
                    6 June 2010

                    ai die laatste regel van je dat kan voor een perfectionist problemen geven;)

                    flauwekul:P

                    maar geeft de ene taxateur een hogere inschatting dan een ander
                    of zijn daar richtlijnen voor ook en voor eigen inzage?

                    #17696495
                    GSE
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      5 August 2006

                      Rinus wat een hoop moeilijke woorden:
                      Wat jij bedoelt is een strakke niet afgeleefde originele auto is net zo veel waard als een mooi verbouwde of niet????

                      #17696496
                      Anoniem
                        Lid sinds:
                        1 January 1970

                        denk zelf dat er wel richtlijnen zijn,
                        ze zijn er al klaar voor, al voor dat ze bij je zijn :D

                        Je maakt een afspraak voor een taxatie,
                        om welke wagen gaat het meneer/mevrouw:…..
                        je geeft die gegevens door,
                        de taxeur weet waar ie voor komt,
                        en als ie goed is, weet ie al een waarde,
                        nu moet de wagen nog datgene zijn die aan deze waardegegevens kan voldoen.

                        heb 2 verschillende taxeurs gehad, wel van 1 bureau,
                        beide waren binnen een paar minuten al aan hun waardebepalingen :o

                        bij de A2 wilde hij nadien voor de zekerheid verder ‘shoppen’,
                        vertelde hij me later aan de foon,
                        met zijn gemeten waarde had hij geen probleen, maar meer
                        om te kijken of de waarde gemaatstaafd kon worden
                        met andere bolides in deze klasse.

                        voor de rest was het de bolides bekijken of besnuffelen.
                        Kan koffie of thee erbij, leuk praatje maken, afscheid nemen,
                        rekening thuis krijgen, met daarbij het taxatie-verhaal en tax-waarde.;)

                        Daarop weer een rekening teruggestuurd, voor de koffie/thee :D :D

                        #17696497
                        rinus de boer
                          Lid sinds:
                          2 July 2004

                          origineel gepost door GSE
                          Rinus wat een hoop moeilijke woorden:
                          Wat jij bedoelt is een strakke niet afgeleefde originele auto is net zo veel waard als een mooi verbouwde of niet????

                          Ja Ben, daar komt het eigenlijk wel op neer. Vooral bij “echte” oldtimers (bijvoorbeeld Mercedes SL190, Jaguar E-type, maar ook een oude Opel Kapitan uit 1950, om maar iets te noemen) is originaliteit heilig.

                          Bij youngtimers is dat ook wel, maar men kan daar dus, zoals reeds gezegd, 2 mee kanten op. Of mooi origineel, of mooi verbouwd.

                          Voor de rest gaat het zo’n beetje, zoals Ron al zo mooi geschetst heeft. Vooral als je auto al eens getaxeerd is door hetzelfde bedrijf, dan is de hertaxatie eigenlijk een fluitje van een cent. Men wil alleen zien, of de auto niet verslechterd c.q. verbeterd is in conditie. Er wordt dus een beetje eromheen gelopen, deurtjes gaan open en dicht, motorkapje even open (de man wilde de 6-pitter wel eens zien), praatje pot, bakkie koffie, nog wat meer geleuter en dan tot ziens. En een paar dagen laten het rapport op de deurmat., incl. kopie voor de verzekeringsmaatschappij.

                          En ja, er zijn richtlijnen. Ze hebben een database waar jou model auto in voorkomt, of een vergelijkbaar type. Daar wordt de basiswaarde op gebaseerd, en dan komt inderdaad de taxateur bij jouw auto kijken, of dat deze inderdaad aan de normen voldoet. En dan krijg je dus ook de inschaling van conditie (1 t/m 4 en vaak 5 geloof ik).

                          Conditie 1 is concourstaat, dus showwagen, beter dan origineel haast. Maar een auto die gelijk na aankoop ooit is weggezet, en daarna nooit meer heeft gereden (bijvoorbeeld als showmodel bij een dealer heeft gestaan) kan ook conditie 1 krijgen.
                          Conditie 2: auto in zeer goede tot goede staat, met minimale gebruikssporen, is helemaal compleet, volledig inzetbaar voor alledaags gebruik, volledig technisch en optisch in goede staat, geen reperaties op handen zijnde, heeft APK,dwz instappen en rijden maar.
                          Conditie 3, auto is in redelijke staat, geschikt voor dagelijks gebruik, mag zwaardere gebruikssporen hebben, hier en daar een roestplekje geen probleem, hoeft niet helemaal voor de volle 100 % compleet te zijn (een sierstripje mag missen), technisch moet de auto wel goed zijn en APK hebben..
                          Conditie 4, auto behoeft meerdere (grote) reperaties c.q kleine restauraties, delen mogen ontbreken, grotere roestplekken mogen, delen mogen ontbreken, ook technisch gezien, maar auto moet grotendeels compleet zijn. (Nog) niet geschikt voor dagelijks gebruik.
                          Dan heb je vaak ook nog conditie 5. Restauratie object, dwz auto is optisch en technisch gezien niet OK, grote delen kunnen niet meer aanwezig zijn, auto is niet rijdbaar. Alleen een casco op 3 wielen is ook een restauratieobject.

                          Soms worden er nog tussenvormen gehanteert, zoals conditie 2/3. Dit doet bijvoorbeeld AutoBild Klassik vaak.

                          Daarnaast zal de ene taxateur een auto anders kunnen beoordelen dan de andere beroepsgenoot. Het is nooit helemaal zuiver objectief, en zeker ook de smaak van de taxateur zal enigszins medebepalend zijn. Ook een notoire klassieker, zoals een Citroen DS of een Mustang, zal voor menig taxateur makkelijker te taxeren zijn, want daar zijn er veel meer van, dus meer vergelijkingsmateriaal. Onze Monzaatjes zijn wat schaarser op deez aardbodem aanwezig, dus er is minder klankbord voor een goede taxatie. Sterker nog, tijdens de eerste taxatie van de Monza liet de beste man zich ontvallen, dan hun maatschappij dit model zelfs nog niet in de database hadden zitten. Dus de basiswaarde wist hij wel zo’n beetje, maar voor de puntjes op de i ging hij zich eerst wat breder orienteren op het model, zoals info opzoeken op Internet enz.

                          Ik denk zelfs, dat vele taxateurs hierdoor de zwakke plekken van de auto niet weten te vinden of ze zouden de Monza persoonlijk moeten kennen.

                          Een heel verhaal weer, maar ik hoop dat het duidelijk is.

                          #17696498
                          Anoniem
                            Lid sinds:
                            1 January 1970

                            As ie dit allemaal gelezen heeft :D

                            nee, conditie 1 is en blijft een utopie,
                            want dan zou er een blok in moeten liggen met 0km,
                            en de bekleding in het plastic, en de carosserie nog in een soort fabrieks of transport-wax,
                            zo kwamen de nieuwe Opels altijd binnen midden jaren 70 :D

                            pas dan zou je conditie 1 kunnen behalen :thumbup

                            maar na 2 of 3 jaren gebruik valt ie alsnog weer terug naar conditie 2/3,
                            omdat er dan gebruikersporen te vinden zijn :wors

                            Tis wel mooi, zo’n verhaal, maar het gaat uiteindelijk om een waardebepaling,
                            die hebben de meeste eigenaars nodig, voor het afsluiten van een allrisky,
                            want je wil je bolide-waarde toch beschermen :afro

                            #17696499
                            rinus de boer
                              Lid sinds:
                              2 July 2004

                              Natuurlijk, daar gaat het ook om. Het is allemaal om de auto all-risk verzekert te krijgen. Zodat je bij een eventuele schade in ieder geval een behoorlijk bedrag uitbetaald krijgt. Als je via een WA verzekering alleen de dagwaarde zou krijgen, dan is dat eigenlijk helemaal niks.

                              De tax-waarde heeft voor de rest niks te maken met de marktwaarde, alhoewel dit nog wel eens wordt gezegd. Ga er maar van uit, dat de marktwaarde plm 75% zal bedragen van de tax-waarde (als je dat al redt).

                              Ik ben een paar keer in mijn leven een echte conditie 1 auto tegengekomen. Inderdaad met o.a. heel weinig km’s op de teller. Die vervoert wordt op een ambulance naar meetings, dat soort zaken.

                            13 berichten aan het bekijken - 26 tot 38 (van in totaal 38)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.